onsdag 30 januari 2019
LVMH lyckas som ingen annan
LVMH rapporterade igår och siffrorna var i vanlig ordning väldigt fina. Oron för Kina möttes med tydliga besked om att man säljer mer än någonsin på den kinesiska marknaden och VD/huvudägren Bernard Arnault förklarade detta med att den kinesiska kundkretsen nu nått en sådan sofistikering att det finns en mycket stor efterfrågan på framförallt Louis Vuittons produkter att man klarar nedgångar i den allmän konjunkturen i landet.
Även guidningen för det kommande kvartalet var hyfsat optimistisk från en man som alltid är väldigt försiktig i sina kommentarer om utsikterna. Egentligen var allt utom dryckessegmentet väldigt bra om man ökade vinsten dubbelt så snabbt som omsättningen med runt 20 %.
Värderingen har som bekant fallit de senaste månaderna och PE ligger nu när vi vet 2018-resultatet på 12,64 euro/aktie på förhållandevis blygsamma 22 efter dagens fina uppgång i aktien på just nu över 7 %.
PE 22 är förstås väldigt lågt inte bara historiskt utan överhuvudtaget för en så stabil verksamhet som ökar vinsten med runt 20 % per år. Jag tror att aktien kommer att få mycket bra när den allmänna oron över handelskrig och annat tok lägger sig.
Etiketter:
LVMH
Apple balanseras
Apples rapport igår gav oss ett i alla fall ett tydligt besked. Appels tappade omsättning mot förra året beror på iphoneförsäljningen i Kina. Punkt. Tappet är tydligt och uppenbart och kommer att spilla över i marskvartalet.
Övriga segment gick däremot som tåget- Services ökade med 19 %, Mac med 9 %, Wearables med 33 % och iPad vände trenden rejält med en ökning på 17 % av omsättningen. Höjda priser och stark efterfrågan trots nedgången i Kina för allt utom iPhone med andra ord.
Detta innebär att Apples omsättning balanseras bättre än tidigare även om iPhone förstås är fortsatt väldigt dominant. Att Wearables (AirPods och Watch) rusar verkligen och är redan ikapp Mac trots att man sålde fler datorer än någonsin i kvartalet. Diagrammet visar tydligt hur iPhones dominans avtar med tiden.
En sista viktig punk är att man nu började redovisa bruttomarginalen för hårdvara respektive tjänster. Services-segmentet har en marginal på fina 63 % och hårdvaran på 34 %. Med Services som växer med 20-25 % per år är det inte någon katastrof precis om iPhoneförsäljningen dalar något.
Det varligaste klagomålet på Apple och den största orsaken till bolagets låga värdering är att iPhone har varit så dominant, som synes nedan minskar detta stadigt. Om Services fortsätter som nu och Wearables m.fl. produkter fortsätter att öka fint samt att Apples löften om nya produkter detta år tas emot väl så kommer bolaget helt klart att vara betydligt bättre balanserat mellan segmenten och sannolikt värders betydligt högre med tiden i förhållande till vinsten.
Etiketter:
Apple
tisdag 15 januari 2019
Fultolkning av en amerikansk bettingnyhet
I morse meddelades att det amerikanska justitiedepartementet hade släppt en "opinion" angående hur en gammal lag "The Wire Act" skulle tolkas av den federala staten. I korthet skulle man likställa casinospel och liknande med sportspel som otillåtna att utföra över delstatsgränser. Marknaden fultolkade detta att ungefär innebära att man nu återigen skulle stoppa onlinecasino- och -sportspel på federal nivå och Evolution Gaming, Catena Media och Kambi handlades ned med 6-7 % för säkerhets skull. Verkligheten är ljusår från denna läsning av meddelandet.
Det amerikanska juridiska systemet är väldigt annorlunda mot det svenska. Justitiedepartementet har ansvar för det federala åklagarväsendet och styr prioriteringar om vad som federala åklagare ska koncentrera sig på, vilka straff de ska försöka få domstolar att döma för olika brott osv. Till stöd för detta utfärdar dess ledning olika "opinios" om hur federala lagar skall tolkas och detta ligger sedan till grund för de beslut som tas ang. åtal och rättsprocesser mot t.ex. delstater som man inte tycker stiftar egna lagar som strider mot federala lagar.
Detta är alltså bara en åsikt från deras sida och ingen lag. En rimlig tolkning är att samarbeten mellan delstater som gör det möjligt att t.ex. spela poker i någon annan delstat än ens egen kan stoppas. Delstaterna kan i övrigt fortsätta att själva reglera sportspel och casino. Det är en fingervisning om hur den nuvarande ledningen ser på federal lag. Vill DOJ sedan driva denna fråga får de göra det i domstolar och de kommer att möta massivt motstånd från delstaterna.
Den svenska marknadens panikartade agerande på denna nyhet är typisk. Trots att vi idag troligen är den största marknaden för bettingrelaterade aktier i EU så tolkas framförallt utländska nyheter väldigt märkligt och okunnigt. Mest larvigt är att Kambi handlades ned när de enbart sysslar med sportsbettingrelaterade tjänster- något som tidigare tolkning av lagen alltså redan hade räknat in. De har ju ingenting med casino att göra.
Alla mer namnkunniga bedömare jag har läst idag säger att med tanke på hur snabbt onlinesportspel och -casino idag sprider sig och hur mycket skatteintäkter som står på spel för delstatsregeringarna så är det väldigt osannolikt att någon effekt alls kommer att komma av dagens besked. De kan helt enkelt dra tillbaka det, ändra det igen eller, som fallet varit med federala marijuanalagarna sedan legaliseringsvågen hade kommit igång på allvar, man kan helt enkelt låta bli att driva frågan.
Även "poker pools" mellan delstater anses vara säkra då det är många delstater som redan tillåter detta när pokerspelandet är mycket litet idag och det behövs för att få det att fungera.
Verkligheten har kommit ikapp den amerikanska gamblingmarknaden. Det går inte att stoppa spelandet när det väl kommit igång och man kan inte idag, 2019, stoppa utvecklingen mot onlinespel.
Det är som Jan Stenbeck konstaterade på sin tid- lagstiftningen kan inte ställa sig i vägen för den tekniska utvecklingen.
tisdag 1 januari 2019
Lärdomar från 2018
The market can stay irrational longer than you can stay solvent.
(Buffett)
Mina lärdomar från 2018 skiljer sig egentligen inte från tidigare år men i vissa fall blev de mer uppenbara. På detta sätt kändes 2018 lite extremt. Det som alltid gällt märktes bara tydligare.
Belåning är en härlig sak när marknaden går upp men 2018 blev en nyttig lärdom om vad som händer när den går emot en. Att LeoVegas skulle falla så brant under senare delen av våren och resten av året var till viss del den vanliga överreaktionen men till stor del förstås en korrekt reaktion på de problem bolaget fått på sin prioriterade brittiska marknad.
Det jag dock fick inpräntat ännu en gång är att jag ofta är sen att sälja. Jag är sedan Finanskrisen bra på att köpa när marknaden är irrationell på nedsidan men har alltid haft problem att sälja eller i varje fall minska när marknaden driver upp en aktie väldigt snabbt. Sannolikheten ökar alltid exponentiellt för ett snabbt nedställ ju högre aktien stiger. Då mitt mål var 100 kr för LEO borde jag ha sålt i varje fall hälften med väldigt fin vinst. Nu ökade jag först när den sjönk för att sedan motvilligt sälja från 73 och nedåt.
Marknadens tveksamhet att ta ut för mycket av framtiden var bland mina få innehav mest uppenbar i Evolution Gaming som gick från klarhet till klarhet under året men hela tiden handlades ner efter rapporterna. Det finns ju ingenting att göra år sånt här och fortsätter ett bolag att utvecklas väl så kommer värderingen förr eller senare men jag hade aldrig kunnat tro att PE skulle falla så mycket 2018 och att aktien skulle stå på drygt 500 kr vid nyår.
Att berätta om sina innehav och när man köper och säljer är nog inte så bra har jag blivit varse under året. Det ger ett ansvar för aktien i mångas ögon och det bidrar utan tvekan till att man sitter kvar när ens mer rationella sida blir alltmer skeptisk, som fallet blev för mig i LEO. Jag kommer fortfarande att skriva på Twitter om de flesta bolag jag äger, helt enkelt för att detta ger otroligt mycket kunskap från andra men inte så mycket om vikt eller köp och sälj.
Värdeinvestering är att ha "fel" för det mesta men att få rätt en vacker dag. Man ska lita på sig själv men inte låta bli att lyssna på kunniga belackare. Dessa är ofta irriterande men kan också påpeka högst verkliga svagheter i ens resonemang och case.
Utan tvekan har mina stora framgångar tidigare år i Swedbank, Boliden, Starbucks, Netflix, LEO (2017) och framförallt Apple gjort att jag litar mycket på mig själv när jag är väl påläst. Detta kan vara farligt och jag känner att jag måste bli bättre på att inse hur extrem marknaden kan vara på nedsidan även efter små svagheter i en rapport och när marknaden helt enkelt flyttar sitt intresse åt annat håll.
En sista erfarenhet är att även om jag har kärleken till marknaden i blodet så är det väääääldigt skönt att äga onoterade innehav. Allt annat lika, alltså oaktat bolagets eventuella framgångar, så är det otroligt trevligt att slippa de eviga diskussionerna om hur marknaden reagerade på en rapport eller nyhet. Att köpa Hernö Gin 2017 och sedan öka innehavet brutalt i våras var troligen ett av de bästa köpbeslut jag tagit och även om jag liksom de allra flesta andra av de idag 2000 aktieägarna ser fram emot en notering någon gång i framtiden så är det inte så dumt att ta del av bolagets framgångar utan att behöva fundera särskilt mycket om man ska öka eller minska beroende på hur kursen utvecklar sig.
Jag kommer sannolikt att köpa fler onoterade bolag i framtiden men har ingenting på gång idag.
torsdag 20 december 2018
Året som gått...
Det bästa jag kan säga om 2018 är att det var ett lärorikt år. Det känns som motsvarigheten till att man säger om en person "Ja, visst, han är trevlig...".
Året började starkt, extremt starkt faktiskt. Min portfölj var upp 20 % i januari och hybrisen började göra sig påmind. Det kändes att om min tro för ett år sedan om att gamblingbolagen skulle få ett bra år bara stärktes hela tiden. Confirmation bias som det heter på engelska- man får bekräftelser på vad man tror och struntar i de tvivel man tidigare hyste.
Årets största nederlag för mig, eller om man så vill enda och stora, var LeoVegas kurskollaps. Aktien inledde året på 85 kr efter en enda lång uppgång 2017. Bolaget gick utmärkt och började året med att köpa två engelska operatörer och det kändes som om LEO inte kunde göra någonting fel. Marknaden höll med om detta och handlade upp aktien över 110 i januari.
Dessvärre är det ju alltid ATH som folk minns trots att denna höga kurs bara varade några dagar och februari var sista gången som den gick över 100. Marknadens missnöje började med att bolaget skulle skriva av förvärven aggressivt och sedan tappade LEO alltmer marknadens gunst. Plötsligt var allting fel enligt marknaden.
Jag reagerade för sent eftersom jag tyckte att marknaden överreagerade men utan tvekan fanns det skäl till oro när reglerna i UK stramades upp rejält i somras och LEO ju hade alltmer verksamhet där. Det som verkligen kan irritera mig är dock att informationen om problemen läckte ut och både anställda och andra sålde aktier.
Jag hade detta på känn när aktien ständigt var så svag utan nyheter och även svag t.o.m. när bolaget gjorde en omvänd vinstvarning i juli, men dum som jag var så sålde jag bara långsamt av delar av mitt innehav. Även att ledningen verkade hela tiden skyla över alla problem istället för att berätta hur man skulle lösa dem var en uppenbar varningssignal som jag missade.
Det var ändå lärorikt och nog första gången jag varit med om att ett innehav kan falla så mycket utan att bolaget råkat ut för något riktigt illa. LEO är på alla sätt en potentiell uppköpskandidat och jag skulle inte alls bli förvånad om något större bolag lägger ett bud på dem och de ska öht inte på något sätt räknas ut. Jag är dock nöjd med att sitta i princip helt utanför aktien sedan Q3-rapporten.
Mina bolag i övrigt levererade fantastiska resultat överlag- EVO handlas märkligt nog alltid ned mellan rapporterna och stiger sedan som en raket de flesta gånger de visar korten. Mest spektakulärt var vid Q1:an då aktien steg 29 % efter att veckorna innan handlas ned på en väldigt dålig analys och flera blankningar. Men även efter Q2:an och Q3:an steg aktien spektakulärt (men föll tillbaka med tiden) och man kan bara bli imponerad av allt de gör.
Riktigt roligt var att besöka Evolution Gaming i Riga i maj, se även vad jag skrev på Tradingportalen här. Efter detta besök och övrig kontakt med bolager är jag väldigt bekväm med att ha EVO som största innehav och stå ut med att marknaden för det mesta inte riktigt förstår bolaget (ännu). Mer om EVO efter mitt besök hos dem i Stockholm i november finns här.
I korthet gick även Apple, Netflix, LVMH, Catena Media och Storytel riktigt bra om man ska sammanfatta året. Aktiekurserna skvallrar inte direkt om detta idag men det är ändå sant.
Hernö Gin, mitt riktiga favoritinnehav, gick fenomenalt bra detta år och det var superkul att ordna den första aktieägarresan till destilleriet i oktober. Det är faktiskt en skön känsla att Hernö inte är noterat och att slippa ständigt få även denna kurs serverad för sig. Jag ser dock ändå fram emot att bolaget noteras en vacker dag, förhoppningsvis på en av de bättre listorna där det hör hemma. Jag deltog i nyemissionen i maj förstås men köpte ännu fler aktier av två privatpersoner som hade varit med tidigt i bolaget och nu ville casha hem.
Väldigt kul var också att besöka Catena Media på Malta i början av oktober (krönikan på Tradingportalen finns här). Fast störst betydelse på ett mer personligt plan var att min firma fick fler och fler uppdrag där ett var att leda frågestunden på Catenas kapitalmarknadsdag i november.
Jag kommer att fortsätta att alltmer prioritera firman och tror att detta kommer att vara bra på flera sätt- framförallt att jag inte tittar för mycket på börskurser som ju i regel bara stör ens koncentration och intäkter från företag gör ju att man kan slappna av mer som investerare. Detta gör förstås inte att min textproduktion kommer att bli mindre eftersom jag ju till största delen, dock inte här på bloggen förstås, får betalt för att skriva.
Överlag har året som sagt varit lärorikt. En nyttig påminnelse om att marknaden ibland tar ut alltför mycket i förväg och det är bra att inte bara kunna rida på uppgången utan också minska innehavet när kursen har dragit iväg. En annan lärdom är att helt ignorera trollen på Twitter och andra forum samt, långt viktigare, att kunna ignorera dem som helt enkelt inte vet vad de talar om men är fast beslutna att avslöja detta för hela världen.
Att besöka bolag är väldigt nyttigt, man ser hur det går och kan man bara undvika att bli förblindad av allt positivt man ser och ändå göra en nykter analys kan de pengar resan kostar bli den mest lönsamma investering man gör.
Jag törs tro på ett bra 2019.
Etiketter:
Catena Media,
Evolution Gaming,
Hernö gin,
LVMH,
Spelbolag,
Storytel
onsdag 21 november 2018
Catena Medias kapitalmarknadsdag
Igår höll Catena Media sin årliga kapitalmarknadsdag. Som med både stämman och kvartalsrapporterna har uppslutningen av aktieägare, fonder och analytiker ökat markant. Egentligen samma utveckling som vi har kunnat se i institutionellt ägande där t.ex. Sequioia-fonden och Bodenholm har tillkommit under året.
Bolaget frågade tidigare i höstas mig som ju har ställt massor av frågor till dem de senaste två åren om jag ville leda utfrågningen av ledningen, vilket jag förstås gärna tackade ja till.
Jag siktade i mina frågor på ämnen som jag vet att många ägare och analytiker har debatterat på senare tid, t.ex. huruvida man kommer att nå sitt 2020-mål och den organiska tillväxten. Frågorna från publiken spände över många intressanta ämnen och jag tycker att vi ägare fick en god inblick från både svaren och från de presentationer som gavs.
Äger man aktien eller funderar på att göra det vore det helt galet att missa detta tillfälle till insyn i företaget. Här är länken till den inspelade webbsändningen.
Etiketter:
Catena Media
tisdag 6 november 2018
United States of Catena
Vid presentationen av dagens rapport från Catena Media så hamnade de mesta i skymundan för berättelsen om hur det går för deras snabbväxande verksamhet i USA. Mycket lägligt hade man tagit dit lokale VD Michael Daly som idag leder en styrka på runt 20 anställda. Ingen som var där eller tittade på presentationen kunde gärna missa hur glada ledningen är över hur denna verksamhet utvecklas och framförallt vilken gigantisk potential den har inför 2019 och framåt.
Det är den amerikanska verksamheten som gör att man kan driva upp det genomsnittliga värdet per genererad kund och minska fokuseringen på hur många nya kunder (NDC) man har skickat under kvartalet.
I korthet: Man är idag överlägsen branschetta i de tre delstater som det går att driva verksamhet (New Jersey, Delaware och Nevada). När man söker på Google i dessa stater är det nästan omöjligt att inte hamna på en Catena-sida, så stor är deras dominans. Man tjänar dubbelt så mycket som i Europa med mellan 700 och 1200 dollar per lead i CPA (engångsbetalning). Även om man är godkänd för att ta ”life-time share” i NJ och Pennsylvania väljer man att inte göra detta då intäkten är så väldigt hög nu och troligen kommer att bli ännu högre när de operatörer som har lagt 20 miljoner dollar för sin licens i Pennsylvania snart kommer att vilja snabbt skaffa mer trafik.
Nästa stater på tur är alltså Pennsylvania som ensamt är större än dessa tre stater samt West Virginia. Även om WV är en liten stat så ligger den på bekvämt avstånd från mycket rika och folkrika stater som enkelt kan åka över gränsen till VW för att spela, precis som New York-bor idag åker över till New Jersey för att spela på sport och casino på mobilen.
Catena driver sajter i ett tiotal delstater, däribland kolossen Kalifornien, för att bygga trafik och sökranking så att man blixtsnabbt kan ställa om till att ta betalt för trafiken den dag respektive delstat regleras. På detta sätt säger man sig också ha ett stort försprång mot operatörerna som inte kan göra någonting lokalt innan regleringen.
Enbart med de kända ”färdiga” staterna som man vet kommer att snart gå live har de en dubbling och även om det går långsamt med lagstiftningen i andra stater, vilket absolut ingenting tyder på idag när dessa förlorar skatteintäkter till andra stater, så kommer man att kunna dubbla den amerikanska omsättningen gång på gång de kommande åren.
Daly berättade att de snabbt kunnat ta in alla eller i princip alla operatörer i New Jersey. Några av dem hade hoppats att kunna gå till marknaden utan att betala en affiliate men de vet nu att detta inte är ett alternativ. På samma sätt kan f.ö. Catena tjäna på regleringen i Sverige när reklamen i tidningar, tv och radio redan är överfull och den naturliga vägen fram för operatörerna är att gå via nätet, inte minst när vi efter regleringen kommer att ha köpt trafik även i Sverige via Google.
Väldigt lyckat vara också att man nyligen kom överens med grundarna till de tillgångar man köpte i USA om att tidigarelägga övertagandet av den del av verksamheten som dessa idag driver men Catena bara äger en del av. Anledningen till detta är att de "övriga delstater" som när man skrev det gamla avtalet hade väldigt litet kommersiellt värde nu i och med avregleringen av sportspelsmarknaden i USA har blivit avsevärt mer värdefulla.
Att CTM valde att gå in i USA tidigt och i stor skala var utan tvekan mycket framsynt. Jag tycker man kan likna situationen för Catenas USA-satsning som om ett gruvbolag hade köpt prospekteringsrättigheter för malmfyndigheter för ett par år sedan och därefter hittat stora tillgångar i jorden, långt större än man hade hoppats på.
Som med all affärsverksamhet finns det risker och saker kan gå snett men det är sannolikt att Catena sitter på en guldgruva här och att man kommer att tjäna mycket stora pengar i USA, liksom i sin övriga verksamhet, under kommande år.
Att CTM valde att gå in i USA tidigt och i stor skala var utan tvekan mycket framsynt. Jag tycker man kan likna situationen för Catenas USA-satsning som om ett gruvbolag hade köpt prospekteringsrättigheter för malmfyndigheter för ett par år sedan och därefter hittat stora tillgångar i jorden, långt större än man hade hoppats på.
Som med all affärsverksamhet finns det risker och saker kan gå snett men det är sannolikt att Catena sitter på en guldgruva här och att man kommer att tjäna mycket stora pengar i USA, liksom i sin övriga verksamhet, under kommande år.
Etiketter:
Catena Media
måndag 5 november 2018
LEO inför onsdagen
På onsdag lämnar LeoVegas till sist sin Q3:a och det är många frågor som behöver få svar. Aktien bombades ur rejält under sommaren och hösten, långt mycket mer än jag hade trott, och det har märkts att marknaden har tappat förtroendet. Detta känns överdrivet. Visst var det dålig tajming så här i efterhand med förvärv i Storbritannien när denna marknad skulle gå in i en tuffare tid pga regelskärpningar, skattehöjning osv men allvarligt talat. Ingenting tyder ju på att man på längre sikt skulle ha kastat bort pengar här.
Den svaga omsättningsökningen (45 %) i juli som delgavs i Q2:an var under förväntan men förklarades också vettigt av ledningen som hade dragit ned marknadsföringen under VM då den inte varit tillräckligt effektiv. Detta togs av många som att ”LEO växer inte längre” och även detta är ju en rejäl överdrift.
Detta sagt så är det ju ofta så att aktier som stigit snabbt faller brutalt på minsta besvikelse och detta var ett extremt exempel på detta. Aktien är dock upp runt 20 % sedan botten runt 45 kr förra veckan. Det känns i varje fall troligt att aktien bottnade där på samma sätt som Catena Media bottnade på 72 kr för en månad sedan.
Det jag tror blir avgörande i rapporten är framförallt att tillväxten är starkare än i juli, hur man kommenterar UK-marknaden, hur RDC ser ut, vinstens utveckling. Hur man ser på Italien är också intressant givet det oklara juridiska läget vad gäller reklam för spel.
Absolut inte att förglömma är om ledningen återigen säger att man står kvar vid sina mål för 2020. Dessa har man sagt betyder minst 8 kr i nettovinst för året vid (ung.) nuvarande EUR-kurs och om de skulle lyckas med detta och marknaden åter skulle börja tro på det så är förstås dagens kurs runt 55 kr absurt låg. Marknaden har m.a.o. tagit ut att man inte kommer att komma i närheten av denna lönsamhet om två år.
Jag sitter kvar i aktien tills vidare men innehavet är idag inte något av mina största, framförallt pga den enorma nedgången för aktien men också för att jag minskat och ökat i andra, utan nummer fyra efter EVO, CTM och LVMH.
torsdag 1 november 2018
Evolution Gaming på nära håll
I förrgår besökte jag Evolution Gaming och träffade i vanlig ordning deras CFO Jacob Kaplan. Senaste gången jag besökte dem var när jag åkte till Riga i maj så sedan dess har EVO rapporterat två gånger. Två väldigt fina rapporter kan tilläggas (se här vad jag skrivit om Q2 och Q3).
Mitt intryck efter att ha läst senaste rapporten och lyssnat på analytikerkonferensen efteråt var att den var betydligt bättre än vad marknaden, framförallt initialt 😃, insåg och med all tydlighet visade att Evolution rusar fram precis som jag trott och hoppats det senaste året. Detta förstärktes av att besöka dem.
Det är helt uppenbart att företaget utvecklas fantastiskt över tid men att, som så ofta är fallet för tillväxtbolag, det skiljer sig mellan kvartalen. Jag som ökade vid dippen på ung. 492 kr och nu är upp 40 % på detta ska förstås inte klaga men vettigt är det inte att aktien studsar på rapport som om de vore om ett aktietorgsbolag och inte på Largecap.
Produktutvecklingen
EVO:s troligen främsta styrka är deras produktutveckling. Den är kreativ, ”snygg” och långt före konkurrensen. Ibland har jag undrat om analytiker och andra som påstår att ”konkurrenterna kommer nog snart ifatt” överhuvudtaget har testat att spela på Evolutions spel jämfört med konkurrenters som NetEnt. Evolution flyger i cirklar runt konkurrenterna. Allt är så mycket proffsigare och mer genomtänkt än de övrigas, helt oavsett vem som varit först med en idé.
Jacob trycker alltid på produktutvecklingen som den främsta orsaken till att EVO inte bara kan hålla utan över tid öka försprånget mot konkurrenterna. I och med att man tar fram nya spel som t.ex. det senaste dryga årets dundersuccé Lightning Roulette som ger en ny och spännande upplevelse till det i Europa i särklass mest populära casinospelet och framförallt riktar sig till vana spelare, kan man dels öka de befintliga spelarnas aktivitet och motivera sina priser till operatörerna.
Med nya mer lekfulla spel som ”tivolihjulet” Dreamcatcher kan man locka nya spelare till livecasino, spelare som sedan går vidare till de andra, mer typiska spelen. Ett annat bra exempel det helt nya "obegränsade" Infinite Blackjack där man inte bara ökar möjligheterna för spelarna att hitta lediga platser (det finns ju plötsligt obegränsat med plats istället för sju per bord) utan också sina egna marginaler när en dealer och ett bord kan användas mycket mer effektivt. Det ger alltså förbättringar för hela kedjan- Evolution, operatörskunderna och slutkunderna, precis som det ska vara.
Målet är att både locka nya kunder till live och öka ”stickiness” hos live, lite som Apples produkter ständigt utvecklas trots att de är den obestridda ledaren i vinst och marginaler för att ju bättre och roligare de är desto högre stickiness får de och används mer och mer.
Jag testade i förra veckan NetEnts version av obegränsad Blackjack och därefter Evolutions och det blir nästan löjligt att jämföra de två. Förutom det mycket mer professionella gränssnittet hos EVO så har de flera roliga sidobet och de kort som läggs på bordet försvinner ned i en lucka och dyker upp på skärmen som datoranimeringar. I NetEnts variant lägger dealern istället kort på bordet som förvirrande nog bara gäller de spelare som fortsatt att ta kort. Detta är Skoda och Mercedes- Skoda går att köra förstås men det är ju inte någon upplevelse att tala om (nedan en film av vardera men den stora skillnaden upptäcker man när man spelar dem).
Man får alltmer känslan att det är Evolution och sen "de andra" på marknaden. Lite som vi har Macdonald's och de andra snabbmatskedjorna.
Marginalen
Två bilder kan hjälpa till att förklara varför aktien har reagerat vilt på rapporterna, den första visar vilka rapporter som lämnats och den andra visar kvartalen som ett snitt för de senaste 12 månaderna, alltså 12 månader släpande för alla siffror. När marknaden fokuserar stenhårt på decimaler av EBIT- och EBITDA-marginalerna så ser man inte skogen för alla träd...
Ingenting är så hårdbevakat hos Evolution som deras starka marginaler. Dessa har som sagt skickat aktien upp och ner de senaste kvartalsrapporterna. Därför var detta förstås någonting jag ville diskutera med Jacob om. EVO har tagit kostnader tidigare än planerat och detta är som de sade vid rapporten något som kommer att gynna marginalen framöver. Även om de som vanligt är väldigt försiktiga med sina kommentarer och nöjer sig med att konstatera att Q4 kommer att ha bättre marginal än Q3 är det för mig svårt att se något annat än att marginalstärkningen kommer att fortsätta nästa år.
Jag själv tror att om ingenting oväntat inträffar så kommer man att nästa år ligga på minst den marginal man hade i slutet av 2017, dvs EBITDA på 48 % och EBIT på 40 %. Viss press kommer förstås från utbyggnaden på Malta men med så stor omsättning man kommer att ha nästa år så kommer effekten att bli mycket mindre än när man byggde i Tiblisi tror jag.
Nordamerika
Även om Evolution är försiktiga att kommentera framgångarna i New Jersey då detta förstås ännu är bara en liten del av deras totala omsättning så märks att de är nöjda med utvecklingen. Även om de (ännu...) inte är störst på den spirande live-marknaden i USA så har de lyckats teckna ett antal större kunder de senaste månaderna. Detta har lett till snabb utbyggnad av antalet bord i Atlantic City och de har även en mycket fin utveckling i Kanada. De hoppas förstås att en bra leverans och nöjda kunder på dessa initiala marknader kommer att leda till nya affärer och i USA står ju Pennsylvania på tur. Pennsylvania har fått lite dåligt rykte av den extremt höga kommande skatten på slottar men för bordsspel är den betydligt lägre tack och lov.
Vi som följer Catena Media nära vet förstås att USA-marknaden nu öppnar sig i ett högt tempo, vilket dock av naturliga skäl betyder snabbare pengar för Catena än EVO. Den långsiktiga utvecklingen är ändå uppenbar och det är nog bara för oss aktieägare att med inte så lite tillförsikt vänta och se.
Storbritannien
Bettingmarknaden i Storbritannien har ju varit det stora orosmomentet de senaste månaderna efter att myndigheterna har annonserat regelskärpningar och det har talats om höjda skatter och nu ska de nån gång nästa år höjas från 15 till 21 % (Sverige kommer att ha 18 %). Evolution växte dock med 10 % på årsbasis det senaste kvartalet i landet men kommer samtidigt att känna av en press på marginalen när den nya skattesatsen slår igenom.
Denna typ av problem är nog inneboende i sektorn och vi lär säkert höra om störningar på andra marknader. Evolutions styrka är dock som man själva säger att deras produkt fungerar globalt. Casinospel är i princip desamma överallt även om preferenserna skiljer sig åt och online och mobilt bredband finns snart sagt överallt. Av denna anledning kan man streama ut sitt innehåll till lokala distributionshubbar globalt och undvika laggande överföring på ett sätt som såvitt jag kan bedöma är väldigt likt Netflix distributionsmodell. På samma sätt som för Netflix blir därför skalbarheten enorm. På vägen dit måste man dock, precis som Netflix, investera stora summor och stå ut med att skatter och regler förändras på olika marknader.
Asien
Asien eller snarare det faktum att Evolution indirekt lockar spelare från asiatisa länder där onlinespel är förbjudet eller i varje fall inte reglerat har varit ett av klagomålen på bolaget sedan man i somras meddelade att man haft tillväxt därifrån. Det handlar dock som bolaget försökt att påpeka inte om att man säljer på förbjudna marknader utan om att reglerade europeiska operatörer har börjat fokusera på dessa gråa marknader och man s.a.s. följer med sina kunder i österled.
Som Jacob Kaplan påpekar finns på marknaden två olika synsätt vad gäller den asiatiska marknadens tillväxt, extrema åt vardera hållet. Det ena är att detta är en bra möjlighet att öka försäljningen och det andra att detta är dåliga intäkter som knappt borde räknas.
Som jag ser det har då marknaden i år pga den lägre marginalen och den allmänna skepcismen mot bettingrelaterat inför regleringen hittills valt den senare tolkningen. Historien visar dock att många bolag, inte minst flera svenska, har kunnat tjäna bra med pengar innan marknader regleras varför det som jag ser det är i princip omöjligt för regeringar och myndigheter att stoppa onlinespel hur mycket man än vill.
Omfattningen ska heller inte överdrivas och det är fullständigt galet att påstå att "EVO:s tillväxt sker i Asien". Det är visserligen den asiatiska marknaden som vuxit snabbast nu men även den europeiska marknaden växer snabbt för Evolution och i segmentet "Rest of World" ingår även USA och Kanada som har startat från noll i år och även om alltså man inte redogör för världsdelar så är de förstås en del av tillväxten.
Kassan
Hedgefonden Bodenholm gjorde vid sin spektakulärt misslyckade blankning av Evolution i våras stort nummer av att bolaget fick vänta allt längre på att få betalt av sina kunder. De drev något märkligt resonemang om att man "kanske" hade intäktsfört för tidigt och aldrig skulle få betalt osv. Detta avvisade ledningen vid Q2-rapporten och redan då hade man förbättrat sina siffror något. I tredje kvartalet hade man lyckats vända trenden radikalt och nästan fördubblade sitt kassaflöde vilket till stor del beror på detta. Frågan är förhoppningsvis död i och med det.
Ett litet wildcard är därför den stadigt växande kassan. Evolution har som policy att dela ut halva vinsten men det börjar kännas väl snålt om man inte har något annat man vill lägga pengar på. Intressant vore förstås ett köp av någon konkurrent men även en högre utdelningsandel känns förstås aptitligt som ägare.
Sammanfattning
Som alltid är det farligt att tycka för mycket om ett bolag man äger men det är svårt, precis som känslan ofta varit för mig med Apple, att inte tycka om allt man ser hos Evolution. Mer eller mindre allt går deras väg idag och de problem som uppstår längs vägen är uppenbarligen av hanterbart slag. De som kritiserar bolaget får verkligen anstränga sig och kritiken blir ofta rätt larvig som när vissa nu kritiserat den lägre marginalen i tredje kvartalet vilket helt enkelt berodde på att man sålt mer än man räknat med. Ökande försäljning är inte ett problem för företag.
Jag tror att 2019 kommer att bli ett mycket bra år för Evolution Gaming och oss aktieägare.
Etiketter:
Evolution Gaming
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)