onsdag 29 november 2017

Kopparbergs rapport i morgon


Kopparbergs visade förra kvartalet att man fortsätter sin fina utveckling men jag beslutade då att minska mitt innehav när det kändes som att det är väldigt mycket pundkursen som styr aktien. Jag har kvar den som ett av mina fem mindre innehav och ökade lite idag på förhoppningen att vi nu kan börja lägga brexit-fadäsen åt sidan och återigen se fina resultatökningar. 

Affären är helt intakt och det är min bestämda tro att aktien kommer att repa mod. Jag tror att rapporten kommer att bli fin men dessvärre, vilket visade sig i de två senaste kvartalsrapporterna så är det till stor del företagets valutasäkringar som avgör en hel del i det korta loppet.



Ett annat välkänt problem är VD:s tystlåtenhet som tillåts vid nuvarande listning men vore otänkbar på Stockholmsbörsen. Viss förbättring har märkts senaste tiden genom att man kommenterat försäljningsutvecklingen i Storbritannien och betonat denna marknads mycket stora betydelse för resultatet. 

Det långsiktiga caset är mer än intakt även om oron för vad Brexit kan komma att medföra för handelsvillkor tynger aktien och jag kommer att fortsätta äga just långsiktigt. Som jag ser det är det otänkbart att Theresa May och UK kommer att gå ur EU utan en överenskommelse om förtsatt tullfrihet osv. De hade ingen aning vad de gav sig in på när de (ok, 2 % marginal är knappast ett starkt mandat) påhejade av nötter som fortfarande tror att vinsten i Andra Världskriget gör dem oberoende av andra och inte som ”européerna”* röstade för att gå ur EU. De klarar sig inte på något sätt själva och de håller sakta men säkert på att inse det. Vi kan alltså räkna med fortsatta fina möjligheter för Kopparbergs att sälja i Storbritannien.

*Som historieintresserad blir debatten om det egna landets förträfflighet och bättre än andra länder i UK och USA och de ständiga referenserna till Andra Världskriget rätt bisarra idag och inte bara för att de uttalas av folk som inte var födda då. Storbritannien hade slutit fred med Tyskland efter Frankrikes fall om inte Churchill hade fått regeringen på andra tankar, Storbritannien hade inte haft en chans att vinna mot Tyskland utan USA och USA i sin tur hade aldrig gått in i kriget om inte Japan hade anfallit dem samt därefter väldigt sannolikt inte förklarat krig mot Tyskland om inte Hitler hade varit dum nog att förklara USA krig.

torsdag 23 november 2017

Höga kusten tur och retur


Jag startade en morgon nyligen en resa norrut med bil. Jag hade ställt in kartappen på en liten by vid namn Dala några mil inåt landet från Härnösand för att besöka Hernö Gin. Bolaget, som jag skrivit om tidigare, är en mycket liten svensk ginproducent som har vunnit stora framgångar i tävlingar över hela världen.

Från Uppsala med 35 mil E4 framför mig kände jag ett visst motstånd för min resa när jag startade. Inte minst eftersom jag ännu inte hade bytt till vinterdäck och temperaturen låg runt nollan. E4:an slutar dessutom vara motorväg norr om Gävle...

Efter tre timmar plus ett snabbstopp på Sibylla i Sundsvall började jag närma mig Härnösand och det var dags att ta av mot Dala. Det var fortfarande ett par mil kvar enligt appen och varje gång jag vek av från den tidigare vägen blev den nya bara smalare och smalare och till sist, när jag nästan börjat tvivla på appens tillförlitlighet, kör jag de sista hundra meterna på en smal grusväg och är plötsligt framme vid mitt mål. Äntligen står framför mig den röda lada med stora vita bokstäver som jag känner igen från Hernös mycket aktiva Instagram. Förutom ladan med texten finns destilleriet på kanske 100 kvm invid vägen och grundarens Jon Hillgrens bostadshus.  På träden glittrar frosten i novembersolen och det är absolut tyst runt omkring mig.



Tystnaden bryts efter några minuter när Johan Wester, som är CIO och har varit med bolaget nästan sedan start anländer i bil för vårt möte. Han har precis varit inne i Härnösand och deltagit i lanseringen av Generalsnus nya produkt som är smaksatt med Hernö. Han har stort skägg och utstrålar en smittsam entusiasm. Det är Johan och Jon som destillerar och smaksätter Hernös olika gin.

Johan tar mig genom den 20 kvadratmeter ursprungliga del av lokalen där den första kopparpannan ännu står och där man i ett par år efter grundandet 2011 på något  sätt lyckades tränga in hela företagets verksamhet. Sedan nyemissionen 2014 har man utökat lokalerna betydligt med inte minst lager och ett anständigt kontor samt ett mycket fint besökscenter. Besöksverksamheten är idag en utmärkt kanal för att skapa ”word of mouth” och ökar hela tiden trots att man måste boka i förväg, betala en vacker slant och vara del av en grupp för att få komma dit. Centret ska dock flyttas till en ny nedre byggnad man planerar att bygga för att förbättra för produktionen som idag bedrivs i den nya stora vackra kopparpannan, fyra gånger den första pannans kapacitet, inne i centret.




 Johan berättar att man destillerar 440 liter 75-procentig gin per gång med pannan. Det ger 1600 flaskor. Hälften av produktionen går idag på export som även om man nyligen kommit med i Systembolagets standardsortiment, förstås är den snabbast växande delen. Förutom stadigt ökande försäljningen i EU har man nyligen haft stor framgång i Australien där försäljningen tog fart direkt från start tack vare mycket gott gensvar från kunderna hos en varuhuskedja man slutit avtal med för ett år sedan. Trots tillväxten de senaste åren är man ännu bara sex heltidsanställda och två som går på timmar. 



Hernös gin är en blandning av flera olika kryddor, de flesta importerade men vissa lokala. Alla organiska förstås. Den mest framträdande förutom de obligatoriska enbären är koriander. Därtill kommer bl.a. älgört, kanel, vanilj, lingon (som Hernö var först med men nu har blivit kopierad), svartpeppar och citronskal.

De fyra standardprodukter är den blåa etikettens London Dry Gin (40,5 %) som fr.o.m. december alltså kommer att finnas i alla systembutiker i landet. Denna har en starkare variant (57 %) som är deras ”Navy Strength” med svart etikett. Därtill har man en klassisk ”Old Tom” (43 %) som är en sötare gin kryddad med lokalt producerad honung (vit etikett) och slutligen deras unika ”Juniper cask gin” (47 %) med gul etikett som man som man även den var först i världen med lagring på enbärsfat och blivit kopierade. 

De tre sistnämnda kan man köpa förutom på lokal genom Systembolagets beställningssortiment. Varje höst ger man dessutom ut en svartvinbärskryddad gin i begränsad upplaga via Systembolaget, en med Sloe Gin, med slånbärs- och lingonsmak och en specialversion med lokala kryddor ”High Coast Terroir Gin” som liksom svartvinbärsvarianten säljer slut på nolltid när den släpps för bokning via Systemet.



 Även om verksamheten sakta men säkert byggs ut så sker fortfarande allting för hand. Förutom förstås det ädla hantverk som skapar ginen så både tappar och etiketterar man varje flaska för hand. Än idag skriver Jons mor batch- och flasknummer på alla de flaskor man producerar. 

Överhuvudtaget andas allting jag ser kvalitet och detta inte bara tack vare småskaligheten utan även den enorma fokuseringen på detaljerna. Hernös flaskor är snygga, deras formspråk är seriöst och genomtänkt. Så långt man kan komma ifrån alla tramsiga försök till svensk, nystartad spritproduktion vars enda syfte är att komma in på systemet med en billig produkt som aldrig skulle sälja globalt. Eller snarare aldrig skulle sälja utanför den egna kommungränsen. 

Hernö är "high end" rakt igenom vilket visar sig allra bäst i den mjuka och behagliga smak som deras olika gin har. Det visar sig som sagt även i de tävlingar man har vunnit. Med början 2013 med ”Gin Grand Master”, en pokal man nu har tagit hem tre gånger, har man nu vunnit alla viktiga tävlingar, t.ex. World’s Best Gin and Tonic och Gin Producer of the Year. De flesta av dem gång på gång.



 Just smaken blir aktuell senare på eftermiddagen när jag sitter med och lyssnar när en whiskyklubb från Västkusten har sin sedan länge inbokade provsmakning. De sex herrarna är lite äldre än mig och möts när de anländer in av var sin GT gjord precis som den man vunnit med i flera år, Hernös standardgin och Fevertree-tonic. 

De är alla mycket intresserade och kunniga, vilket blir väldigt tydligt under den efterföljande frågestunden som drar ut en timme längre än planerat. Höjdpunkten är dock förstås själva provsmakningen där fyra varianter av Hernö provas blint med två väldigt vanliga stora ginmärken. Ingen utom jag som var med när Johan förberedde får veta att det finns något annat än Hernö i glasen. När Johan till sist ber om omdömen och frågar om några av glasen sticker ut år något håll är alla sex ense om att glas två och fyra framför dem inte håller samma klass som de andra fyra.





 Dessa två glas är förstås de som innehåller de två andra märkena, märken som jag gladeligen druckit många gånger men som de betalande testpersonerna inte hade några problem att rata när de ställts vid Hernös varianter. Det är förstås detta som gör att Hernö vinner priser i tävlingar baserade på blindtester. Kanske är det inte konstigare än att hembakat i princip alltid slår ut fabriksbakat. Eller för att ta en egen erfarenhet- att hembryggt öl smakar bättre än de stora bryggeriernas alster. De stora drakarna producerar 500 till 1000 gånger mer än Hernö så föga förvånande blir det mer McDonalds över de stora märkenas gin.

Det känns tilltalande som aktieägare att Hernö  inte överger sin småskalighet även om man växer. Man skyndar långsamt och vet att man är ingenting mer än den upplevelse man ger kunden. Ingen i utlandet köper svensk gin för att den är svensk utan trots att den är svensk. När jag pratar med de besökande herrarna efteråt lägger jag fram min åsikt att Hernö är allt som Mackmyra inte är. 

Medan Mackmyra grundats med en massa kapital från nyemissioner, kapital från diverse intresseorganisationer och en inte så lite hög svansföring från stockholmskillarna som trodde sig kunna konkurrera med världens whiskytillverkare är Hernö litet och lågmält sina stora framgångar till trots. De gör nyemissioner inte för att de måste utan för att de förutom kapital till nya anläggningar vill få in nya ägare som hjälper till att sprida märket. Trots sin passion för whisky håller alla sex entusiaster med mig till fullo. ”Vi avskyr Mackmyra” säger en av dem förklarande. Great minds think alike!

Det är lätt att se framför sig en fortsatt fin utveckling för Hernö och förhoppningsvis en vacker dag etableras som ett av de uthålligt populära svenska spritmärkena. Detta inte minst då vi lever i en värld som alltmer premierar kvalitet och ekologiskt framför lågpris.

Hernö är dock inte noterat och det finns inga planer på att göra det varför det inte finns någon fungerande handel i aktien. Den som är intresserad av att casha in sin vinst kan höra av sig till mig.



fredag 17 november 2017

Besök hos Evolution Gaming


Evolution Gamling är idag mitt näst största innehav efter LeoVegas. Jag behöver knappast att någon övertygar mig för att fortsätta äga detta fina företag men jag har länge velat lära mig mer om dem och inte minst besöka deras studios en dag. I min erfarenhet finns det ingenting som kan ge mer som investerare än att besöka företaget man investerar i. Inte för att man får veta någonting andra inte kan ta reda på utan för att man förstås så mycket mer när man får se själv och får förhoppningsvis pedagogiskt förklarat från ax till limpa.

För den som är intresserad av företagets historia publicerade Veckans Affärer precis en mycket bra intervju med företagets grundare Jens von Bahr som ger en intressant inblick.

Igår morse hade jag ett första besök, på deras kontor i Stockholm och träffade CFO Jacob Kaplan. Stockholmskontoret har bara några anställda och VD och CFO är två av dem. Den stora hubben är förstås på Malta där man har en av tre riktigt stora studior (Riga och den nya i Tiblisi i Georgien de övriga stora, en ny liten i Kanada och några landsspecifika finns på reglerade marknader i Belgien, Italien mm). Försäljning och "teknik" sitter huvudsakligen på Malta även om man har några säljare även på Londonkontoret.

Det man märker tydligast på kontoret är kanske optimismen och framtidstron. Företaget går bra, riktigt bra idag. Som man kan utläsa av Q3:an ökar man omsättningen kraftigt men tack vare hela tiden starkare marginaler växer vinsten ännu mycket snabbare. Det vore väl konstigt om detta inte påverkade. Jacob utstrålar ändå en tydlig ödmjukhet och påpekar många gånger under vårt samtal att deras ledning i Europa inom onlinecasino bara är möjlig om de anstränger sig minst lika mycket som konkurrenterna och lyckas hålla dem på avstånd.



En viktig fråga är förstås om marginalerna är hållbara och Jacob kan förstås inte säga mer än vad man guidat i senaste rapporten, minst sagt konservativt enligt mig, men kan i alla fall berätta att de inte märker av någon generell prispress i branschen. Även detta är förstås föga överraskande då hela branschen växer som humle en varm sommardag.

När man tittar på resultaträkningarna de senaste kvartalen kan man också se en tydlig förbättring och ingenting i vårt samtal fick mig att tro annat än att nuvarande, extremt fina,  marginaler är hållbara över tid även om de förstås varierar lite mellan kvartalen. Detta har marknaden inte tagit med i beräkningen än anser jag.



Evolution säljer egentligen framförallt en live-feed med hög upplösning och extremt hög tillförlitlighet till kunden samt håller förstås ordning på matematiken när spelaren spelar. De har därmed ingen kontakt med spelaren utan bara med operatören. Denne betalar Evolution i regel genom en intäktsdelningsmodell. De flesta köper generiska bord utan egen uppmärkning men större kunder kan förstås ha egna bord med branding på bord och croupier.

Det är också här det riktigt fina i kråksången ligger. Borden kan i regel ha tusentals spelare samtidigt, inte minst roulette som är det i särklass största spelet (t.ex. BlackJack är ett undantag pga reglerna). Fasta och löpande kostnader för borden kan alltså slås ut på väldigt många affärer och skalbarheten är uppenbar. Bland det mest skalbara jag har hört talas om.

Skalbarheten gäller förstås rakt igenom- man behöver ju inte växa HR, övervakning, teknik och utveckling alls lika mycket som man kan öka antalet kunder och spelare. Inte minst genom sin riktigt stora satsning i Tiblisi har man också tagit god höjd för fortsatt tillväxt menar Jacob. 

Den som undrar lite fördomsfullt hur man kan få för sig att storsatsa i Georgien ska veta att detta land var ett mycket attraktivt val. Dels förstås genom en tilltalande löne- och kostnadsnivå, men även då det finns god tillgång på studenter, en betydande del av Evolutions croupierer är föga förvånande studenter, och hög nivå på engelskkunskaper. Därtill låg riskfaktor i landet i övrigt.

Man hade innan starten i Georgien ungefär 400 bord och vissa har fått det till att det nu blir ung. 600 bord men Jacob tycker inte att antalet bord är en bra måttstock. Det spelar stor roll om ett bord är öppet i åtta eller 24 timmar, vilka insatser det tar emot och vilket spel som spelas på det. 



En ytterligare, klart mindre del av affären, är att man livesänder från landbaserade casinon. En fördel med detta är att det gör att landbaserade kunder kan överbrygga sitt idag stora problem med att spelarna alltmer söker sig online. 

En viktig fråga för alla snabbväxande och höglönsamma företag är förstås om konkurrenterna kommer ikapp snart. I tidigare rapporter har VD talat om svårigheterna att ta sig in på denna marknad så jag hörde mig förstås för om detta. Jacob sade egentligen samma sak som VD tidigare sagt- det krävs mycket betydande investeringar och kunskap för att kunna prestera på en för större kunder acceptabel nivå.

Det är egentligen som för många andra tekniktunga företag. Även om en hel del av tekniken finns allmänt tillgänglig måste man ha stor kunskap och erfarenhet för att ratta den, inte minst när kraven på tillgänglighet, tillförlitlighet och snabbhet är så enormt höga som i ett livecasino. Det är svårt att tro, vilket jag också fick bekräftat, att en stor, börsnoterad och framgångsrik kund skulle ta risken att byta för att spara några kronor. Uppsidan är väldigt begränsad och lätt att räkna ut, nedsidan är i värsta fall betydande och svår att uppskatta.

Vissa har förstås pekat på konkurrenten Playtech som fick problem nyligen men deras svårigheter hade inte med deras livecasinodel att göra och företaget är mycket olikt Evolution då det precis som flera andra företag har en uppsjö tjänster de erbjuder sina kunder.

Slutligen ville jag förstås höra om framtidsplanerna. Man bygger nu upp en liten studio för sin kund (monopolet i delstaten British Columbia) men hoppas på sikt att öka sin närvaro i Kanada. Man håller noga koll på utvecklingen i USA ifrån sin utgångspunkt i New Jersey och hoppas förstås att den nyligen beslutade regleringen i Pennsylvania ska ge möjligheter att i lite större skala växa i Nordamerika.

Evolution har inga planer på att gå in i nya vertikaler idag vilket jag tycket är väldigt bra. Dels gör det företaget lättare att analysera och, viktigast, det gör att de kan fokusera på det de gör så oerhört framgångsrikt idag vilket sänker risken betydligt. Man provar nya angränsande koncept som det nya "big wheel-baserade" Dream Catcher. Ingen jätteverksamhet men ändå vad man säger har varit en mycket lyckad introduktion.




Som säkert märks är jag efter mitt besök ännu mer övertygad om min investering i Evolution Gamling och jag kommer att fortsätta öka på nedgångar i aktien. Överhuvudtaget finns förstås det en naturlig fallhöjd när en aktie stiger på det sätt som Evolutions har gjort i år. Därtill har vi allt svårare jämförelsetal nu när man vuxit så otroligt snabbt även om marknaden naturligtvis vet detta. 

På sikt kan jag dock inte se annat än att de har en fin vallgrav genom sitt försprång och sitt kunnande och jag skulle inte bli förvånad om aktien inom ett par år står betydligt högre än den gör idag. Till detta kommer närmast garanterat en höjd utdelning nu i vår och säkert varje år efter det.

Även om EVO har stigit rejält sedan IPO:n för ett par år sedan så är dagens värdering runt 20 miljarder ingenting om man skulle lyckas, som von Bahr säger i intervjun att målet är, att bli ledande i hela världen. 

En annan aspekt på denna typ av investeringar är som jag tidigare nämnt att gambling-relaterade bolag idag ännu inte ses som en av de etablerade sektorerna i Sverige. De har fortfarande en stämpel. Detta kommer inte att fortsätta vara så när så många svenska bolag når tvåsiffriga miljardvärderingar samtidigt som andra branscher får sina tillväxtutsikter ifrågasatta med rätta. 

I takt med att sektorn med hjälp av denna tillväxt och lönsamhet, och inte minst regleringen om ett år som gör den helt vit, kommer intresset att öka bland både privata och institutionella investerare.  Det finns mycket pengar där ute som söker efter tillväxt och alltmer osentimentalt lämnar H&M och andra hjältar som haft sin storhetstid. Jag tror vi står inför en fantastisk resa med Evolution Gaming.

måndag 13 november 2017

iPhone X...


Jag har nu använt iPhone X i tre dagar och eftersom detta är en så enormt viktig produkt för Apple (samt på allmän begäran) så tänker jag skriva om upplevelsen och hur jag tror att produkten kommer att påverka Apple och marknaden i stort.

En sak blir snabbt tydligt när man använder iPhone X. Det är att det är en vattendelare. Det kommer att finnas ett före och efter den när man ser tillbaka om några år. Den är helt uppenbart inte bara en "ikonisk" iPhone som iPhone 4, iPhone 5 och iPhone 6 var på sin tid utan ett mycket större kliv som, precis som Apple har meddelat, lägger grunden för framtidens iPhone.


Skärmen

Den mest uppenbara skillnaden är förstås den stora skärmen som täcker hela framsidan, har extremt hög upplösning och tack vare OLED är kolsvart där det ska vara svart. Det är en helt annan upplevelse än t.ex. iPhone 6 Plus då den ju inte är märkbart större än iPhone 6/7/8 men har större skärm än plusmodellerna. 



FaceID

Nästa stora skillnad är förstås FaceID som är en stor förbättring av inloggningen. Precis som TouchID påstods vara dåligt och osäkert på sin tid har det spridits en massa tokerier om FaceID. Den påstås vara långsam, omständlig och fungera illa. En anledning till detta är förstås Apples misslyckade demo där flera personer hade hanterat demoexemplaret på scenen innan den skulle visas upp varför den låste sig till kodläge. Ett annat skäl är nog att en del tror att de måste vänta med att svepa uppåt på skärmen tills hänglåssymbolen ändrats till öppet, det behövs inte. Det stora skälet till alla dåliga rykten är dock att denna teknik inte finns hos någon annan tillverkare och dessa förstås inte vill att Apple ska glänsa.

Samtidigt blir säkerhetsaspekten lite larvig varje gång nya tekniker kommer. När iPhone 5S introducerade biometri i mobiler hittade vissa på sätt att med kopiering av någons fingeravtryck och speciella metoder så kunde man lura läsaren. I princip omöjligt utan medverkan från ägaren till fingret men ändå. OK, men hur säkert var det när vem som helst kunde se när man skrev in sin kod tidigare? Nu har det publicerats en mask som ska ha lyckats lura Face ID som gjutits från personens ansikte med dennes medgivande. Håhåjaja.

Sanningen är att FaceID är ett mycket snabbt och framförallt helt annorlunda och bekvämt sätt att logga in. Man behöver nämligen inte göra någonting. Man tar upp mobilen (eller viker bort plånboksskyddet om man har ett sånt) och den känner igen en direkt. Man kommer sedan till notiserna och sveper upp från botten för att komma in. Det är precis som när man innan TouchID kom av lathet inte hade någon kod och bara behövde svepa på skärmen för att komma in.




Man behöver alltså inte trycka på skärmen som har påståtts om man inte vill komma in i den när den ligger stilla på ett bord. Anledningen till att Apple har valt att ha ett mellanläge är att de flesta användare först vill kolla sina notiser innan de går in. En rätt ball grej är att t.ex. sms visas på låst skärm med endast en symbol och vem det är ifrån. När mobilen ser att det är du som tittar på den så visas automatiskt hela texten.

FaceID fungerar utmärkt för mig med/utan glasögon, i mörker och i sneda lägen i förhållande till mobilen, det stämmer alltså heller inte att man måste hålla upp den framför ansiktet för att den ska fungera, den är nästan magiskt enkel att använda. Man kan ställa in att den inte ska kräva att man tittar rakt in i den för att logga in, vilket dock gör att man kan logga in av misstag. Precis samma automatiska inloggning sker i appar, naturligtvis även tredjeplats som exemplet nedan, och på webbsidor.



Man kan förstås avfärda oss som tycker om Apple när vi recenserar så positivt men jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja gå tillbaka till fingeravtryck efter att ha haft FaceID, det är helt enkelt en så mycket bättre lösning att det inte finns någon återvändo. 


Kamera

Till övriga förbättringar kommer en extremt bra kamera som har två objektiv med olika brännvidd (inte helt korrekt kallat "zoom") samt porträttläge som ger samma resultat som när man med en avancerad kamera uppnår effekten att personen är i fokus och bakgrunden är svagt suddig. Oroligt vackra bilder jämfört med tidigare, inte bara tack vare exponeringsfunktionen utan även färgtonen.



Användning

Scrolling och hopp mellan appar är mycket mer flytande än tidigare och man saknar inte hemknappen det minsta- snabbt ställde ivf jag om mig till att svepa åt olika håll istället för den gamla knappen. Även detta har det skrivits mycket negativt om men så är det ju alltid när man ändrar något, jag tycker det var ett skönt farväl till en tio år gammal teknisk lösning utan minsta kompromiss med användarvänligheten.

Negativt förutom prislappen är att den är rätt tung samt att man med glas på båda sidor blir rädd att tappa den, vilket jag löste med att köpa Apples läderskydd av plånboksmodell. Den svarta kanten i mitten av toppen som det skrivits mycket om slutar man snabbt att märka av. Jag tänker inte göra någon längre recension eftersom det finns massor att läsa om de olika nyheterna på nätet.


Slutsatser

iPhone X är alltså något helt annat än när man iofs mycket nöjd fick sin första "stora iPhone" eller såg den fina upplösningen i iPhone 4. Detta är ett mycket stort steg, känns lite om om man höll i en mobil från framtiden. Det känns helt givet att den trots sitt höga pris kommer att sälja enorma mängder i takt med att ryktet sprids. Till stöd av detta och tvärtom alla rykten har Apple uppenbarligen väl fungerande produktion av den. Jag hade först 13-20:e som leveranstid men fick den redan 10/11 liksom de flesta andra som beställde tidigt.

Effekten på marknaden av att Apple lanserar ett sån extremt mycket bättre modell kommer inte att bli liten. Om inte iris eller annan teknik kan göras lika automatisk och snabb, vilket väl ingenting tyder på idag, så måste alla konkurrenter som säljer premiummodeller skaffa liknande lösning som FaceID. Det är samma sak som när iPhone 5S kom. Ryktesvägen kommer också rapporter om just detta.

Det kommer dock att ta tid för konkurrenterna att komma ikapp och som bekant är det idag inte många som byter från iPhone till Android. Snarare blir denna superpromiummobil bara ytterligare ett skäl för kräsna Android-användare att byta till iPhone.

Vi kan räkna med ett mycket starkt julkvartal och att appleaktien, vilket jag sagt i alla fall sedan jag var med i Börspodden för två år sedan (avsnitt 112), om inte alltför lång tid går till 200. Det är lätt att tänka att en aktie inte kommer att kunna stiga si eller så mycket, men vi ska inte glömma att aktien stod i 110 för ett år sedan. När marknaden väl bestämt sig för att tro på Apple, vilket den utan tvekan gör idag, så värderar den upp aktien allt närmare ett rimligt PE och det är svårt att se att det skulle vara under 20 idag.


tisdag 7 november 2017

Catena Medias rapport och analytikerkonferens


Catena Media känns idag lite som vad Sir Alex Ferguson sade om när han hade rekryterat den tonårige Ryan Giggs till Manchester United. "Det var uppenbart att man inte behövde göra någonting för alla förutsättningar fanns där och det var bara att vänta och se honom utvecklas till en fantastisk spelare." 

Catena har idag en mycket stark position och har gjort betydande investeringar som under en tid och fortfarande i Q3 belastar nedersta raden men på sikt kommer att bära frukt. Mycket mer frukt än marknaden idag tror.




Catena rapporterade på morgonen klart bättre siffror än de två analytiker som följer bolaget hade räknat med. Uppenbart är att de intäkter som fördröjts av övergången till "lifetime share" inom Paid Media nu börjar strömma in och översta raden stod 17,3 MEUR, vilket är en ökning med 61 % på ett år. Mycket intressant och minst sagt efterfrågat är vilken organisk tillväxt de har och här fick vi äntligen besked. Den fina organiska tillväxten visar att modellen fungerar- man köper tillgångar och kan sedan förädla dessa internt så de genererar allt större intäkter.




På grund av stora engångskostnader blir det rätt stor skillnad mellan rörelseresultatet före och efter justering för detta, men det justerade resultatet är det som ger oss en indikation av hur kommande kvartal kommer att se ut då kostnader för listbytet och liknande inte längre tynger. Justerad EBITDA landade på 9,5 miljoner euro och justerad EBITDA-marginal blev otroliga 55 %. Rörelseresultatet blev (justerat) 8,25 miljoner, Detta är klart över vad analytikerna trodde (7,7 och 7,2).



Tillväxten av nya kunder fortsatte med 10 % från föregående kvartal vilket är mindre än tidigare år och mindre än jag trodde i våras. Uppenbarligen är det de allt svårare jämförelsetalen som ställer till det. Man har som synes ovan stadigt ökat med runtikring 10 000/kvartal men idag är detta bara 10 % medan det tidigare var mer. Till detta kommer en säsongseffekt från sommaren (se den lägre tillväxten Q2/Q3 2016).

Kostnaderna är som sagt fortsatt höga men analytikerkonferensen och rapporten gick igenom detta rätt bra. Detta kommer att rätta till sig dels genom att vissa engångskostnader som sagt nu är avklarade men viktigare är att inse, därav min liknelse ovan, att stora kostnader har medvetet tagits för att göra betydande förvärv i Europa, USA och senast Japan. Dessa har till en början inga eller små positiva effekter på resultatet medan kostnaderna för lånen och arbetet med förvärv och integration kommer på en gång. Företaget har också redan gjort stora avsättningar i balansräkningen för eventuella resultatberoende slutbetalningar till tidigare ägare.

De fina framtidsutsikterna består alltså i att man breddat sig internationellt till USA och framförallt Pennsylvania som i dagarna äntligen godkände online-casionospel och Catena som förvärvade stora tillgångar där i våras förväntas börja få intäkter om 9-12 månader. Även Japan är som sagt ett strategiskt mål. Till detta kommer en allt större andel sportspel, se nedan, vilket tillsammans med en större andel revenue share gör bolaget väl positionerat inför det stora sportåret 2018.



Inte mycket att klaga på med andra ord. Även farhågorna i media om att man skulle komma att ha för stora lån mot EBITDA har kommit på skam, man har idag 2,5*EBITDA och 2,3*justerad EBITDA. Kravet är att inte överstiga 3*. Ingen fara på taket alltså, man är absolut inte överbelånad och i takt med att resultatet från de tillgångar man lånat för att förvärva rullar in de kommande kvartalen så kommer kvoten förstås att sjunka betydligt.

Potentiellt mycket intressant är också VD:s kommentar efter rapporten om att man tittar på att ”gå in i nya vertikaler”. Affiliatesverksamhet bedrivs som bekant lönsamt inom massor av sektorer och utan tvekan kan det finnas skalfördelar om man köper in sig i annat än gambling.

Jag är än mer optimistisk efter dagens rapport och analytikerkonferens och jag tror vi kan känna oss säkra på en mycket stark Q4:a och ett förstås ännu finare 2018 med Vinter-OS, VM och amerikanska intäkter. Bolaget är klart starkare, bättre positionerat och tjänar mer pengar idag än när aktien stod över 110 kr. 

Precis som med unge Giggs så är det bara att sitta still och vänta på resultatet.


fredag 3 november 2017

Tredje vågen


Gårdagens rapport från Apple lämnade inget övrigt att önska. Omsättningen ökade med 12 % (52,6 miljarder mot förväntade 50,7) och vinsten per aktie med magnifika 24 % (vinsten blev 2,07 mot förväntade 1,87 och förra året 1,67). Alla produktgrupper visade tillväxt men Services utmärkte sig som vanligt och levererade 36 % tillväxt. Iphone ökade från 45 till 46 miljoner men det ska sättas i relation till att många med goda skäl trodde att man skulle tappa försäljning pga att så många uppenbarligen väntade på att iPhone X skulle släppas idag. Förra året var alla modeller med i kvartalet. 

AppleWatch har gått från att vara halvt uträknad till att växa med 50 % per år stadigt kvartal för kvartal (antal medelas som vanligt inte). Mitt i butiksdöden besökte 418 miljoner människor en Apple Store vilket var en ökning med nätta 19 % på ett år. Trenden att det är de dyraste produkterna som drar mest håller i sig. Förutom att iPhone X som sagt kommer att sälja fantastiskt är det svindyra MacBook Pro som drar försäljningen inom Mac. Apple Pay ökade antalet transaktioner med 300 %.



Kanske mest avgörande var att Apple guidade 84-87 miljarder för julkvartalet och om man slår detta så kommer man att dra in bisarra en miljard dollar per dag under kvartalet. Osannolika siffror. Det går egentligen inte att hitta någonting som inte var väldigt fint och efter några procents uppgång är företaget idag värderat till 900 miljarder dollar. Vi kan nog räkna med en fin aktieutveckling i takt med att iPhone X slår alla rekord både i pris per enhet och antal sålda enheter, en av dem till mig.


Köerna i morse utanför en av Apple-butikerna i London.

Apples framgångar har varit närmast konstanta sedan Steve Jobs kom tillbaka till företaget 1997 och lade om verksamheten till få men mycket bra produkter som alla vill äga. Siffrorna fluktuerar förstås mellan kvartalen men om man höjer blicken kan man se hur framgångarna har kommit i vågor och företaget har varje gång blivit mycket större. Nästan som ett annat bolag.

Den förstås vågen var förstås när man lanserade iPod 2001 och åren som följde då denna produkt omstöpte inte bara Apple utan världen. Den var enormt betydelsefull för övergången till mobil konsumtion av media förstås men den skapade ett nytt Apple som återigen var hett, trendigt och längst fram i utvecklingen. Idag tänker man inte på det men Apple gick från att vara en liten highend-PC-tillverkare till att vara något mycket större. Inte minst tack vare iTunes.

När jag kom in i början av 2011 började iPhone precis gå från att ha varit en nischprodukt som jag och andra såg mest som en leksak jämfört med "seriösa" tillverkares alster- BlackBerry, Nokia och SonyEricsson (jo det är sant det är inte längre sedan än så som dessa var i ropet). Samtidigt hade iPad precis lanserats och åren som följde, ung. 2011-2014 så växte företaget enormt. Det som hade varit "iPod, iTunes och Mac" blev istället ett företag som togs på allvar av analytikerna och marknaden. Det var uppenbart att man kunde skapa fler produkter än någon trott tidigare. 

Efter att ha sett gårdagens kvartalsprodukt slog det mig att företaget återigen är på väg att stöpas om eller snarare redan har gjort det. Marknaden har de senaste åren gnällt "vad kommer efter iPhone" när den istället borde ha insett att iPhone, liksom iPod på sin tid och iPad idag, inte går att stoppa. iPhone är idag en integrerad del av våra liv och den kommer inte att ersättas av AppleWatch utan bara kompletteras av den. Samtidigt bygger Apple vidare på så att man "tar hand om" allt större delar av våra liv. HomeKit, HomePod, säkert fordon en dag och lika troligt någon typ av AR-glasögon. Apple är idag värderat 70 % högre än för ett år sedan och ifrågasätts inte längre som tidigare. 

Apple är här för att stanna.

onsdag 1 november 2017

Inför Apples rapport i morgon


I morgon är det så dags för Apple att avsluta sitt brutna bokföringsår. Igen får jag säga som följt dessa rapporter sedan januari 2011. Just nu känns det bättre än på rätt länge att äga Apple då de har ett ovanligt starkt momentum tack vare framförallt nya iphones men också uppdateringar av iPad, Mac och AppleWatch samt, inte att förglömma nuförtiden, Services som växer så det knakar.

Fokus kommer dock i vanlig ordning att vara på iPhone och guidingen inför julkvartalet. Massor av oro har luftats precis som alltid sker när nya iphone-modeller lanseras, enda undantaget jag minns är väl när iPhone 6 kom. Försäljningen av iPhone 8 och 8 Plus kommer att bli svag eftersom många väntar på (betydligt dyrare) iPhone X. Och dessutom sprids rykten om hur svårt Apple ska ha att tillverka sin nya premiummodell.

Försäljningen av iPhone 8-modellerna har också uppenbart varit lägre än tidigare år och lika uppenbart är det iPhone X som är orsaken. Detta är knappast något som hinner påverka detta kvartal då de släpptes bara dagar innan kvartalet tog slut. Det kan dock påverka guidingen inför julkvartalet förstås liksom tillgängligheten på iPhone X kommer att ha stor påverkan på slutet av året.



iPhone X-recensionerna släpptes igår och de flesta var väldigt positiva, inte minst till FaceID, den stora nyheten tillsammans med skärmen denna gång, även om de förstås hade en del klagomål i vanlig ordning. Denna modell kommer att dra in väldigt mycket pengar till företaget förstås och lägga grunden för framtida modeller av världens mest sålda smartphone.

När man läser testerna så är det helt uppenbart att Apples mål med FaceID är att man helt ska slippa inloggning och identifiering när man använder sin iPhone. Även om tekniken förstås kommer att förfinas precis som fallet var för TouchID så är det klart att detta är målet. Att bara behöva titta på mobilen för att logga in eller identifiera sig för köp är förstås väldigt mycket smidigare än att sätta fingret på fingeravtryckssensorn och hoppas att det inte är för fuktigt etc. för att fungera. 

De spekulationer som FING-folket sysslat med om att Apple misslyckats med att sätta in en avläsare under skärmen är ovanligt dumma t.o.m. för att komma från detta håll. Inte minst att detta är svindyr och väldigt avancerad teknik som man jobbat flera år med visar att det inte är någonting man "tvingats välja" istället för att ta en (långt sämre) teknik som finns ute på marknaden. Vad detta betyder för Fingerprint att man sitter med "fel" teknik har vi nog bara sett början på än.

Försäljningen har dock uppenbart varit god för iPhone 8 och intresset var gigantiskt när iPhone X började säljas i fredags. Det känns svårt att tro att man inte i vanlig ordning (minst) når estimaten för förra kvartalet och ger en stark guidning för julen. Detta stöds som sagt även av de andra segmenten, vilket syntes mycket tydligt i juni-kvartalet då iPhone var säsongsmässigt som svagast. Estimaten ser en god tillväxt mot förra året med EPS på 1,87 mot 1,50 i fjol på en åttaprocentig omsättningsökning.

Vi ägare har med andra ord ingenting att oroa oss för om det inte har hänt något väldigt oväntat med iPhone. Apple är ett expresslok som forsar fram och aktien hänger till skillnad mot förr med på färden med nya ATH varje dag senaste tiden. Aktien kan dock som många gångar tidigare dippa efter rapport just pga att den har brukat göra det och många är positionerade inför detta. Är siffrorna tillräckligt starka kommer det dock knappast att ske.

I morgon kl. 21:30 (pga vintertid i Sverige) vet vi svaret.