måndag 15 september 2014

Det nya Apple, del 2


Frågan jag ställde i senaste inlägget huruvida Tim Cook även skulle klara att skapa nya produkter och tjänster verkar ha fått sitt svar. Jag skriver ”verkar” eftersom vi naturligtvis måste se hur marknaden tar emot de två nyheterna; Apple Watch och Apple Pay. Att marknaden tar väl emot de två nya iphone-modellerna är dock helt uppenbart redan idag efter det enorma trycket första helgen av förbeställningar.

Klart är även att Apple har lyckats att skapa nya, enormt innovativa lösningar i båda fallen, lösningar som ingen annan har tänkt på och detta är förstås mönstret för Apple.
 

Vad som kort kan sägas om iPhone 6/P är förstås att Apple nu går in med full kraft i ett nytt delsegment med både snyggare och mer lätthanterliga smartphones. Det sägs att modeller större än fyra tum nu är en tredjedel av marknaden så det är svårt att underskatta potentialen. Detta kombineras med de enormt lyckade introduktionerna hos nya operatörer i Kina och Japan det senaste året och allt utom rejäla försäljningsökningar vore förvånande. Tillverkningskostnaden kommer att stiga, men även försäljningspriset och, som sagt, upplagorna, vilket borde ge stöd åt fortsatta bruttomarginaler runt 38 %. Om detta blir fallet så kommer vinsten från denna produkt att fortsätta stiga till himmelska höjder det närmaste året.

Apple Watch: Istället för att som Samsung m.fl. göra en hastigt hopknåpad mer eller mindre avancerad digitalklocka som man kan använda till träning och viss styrning av mobilen och utan minsta estetiska ambitioner har man skapat en helt annan produkt. Apple Watch är inte bara väldigt mycket snyggare och mer nedtonad än konkurrensen, den innehåller riktiga nyheter som ändrar denna produktkategori i grunden.
 

 
 
Detta är framförallt det första riktiga armbandsuret bland dem- gjord i nya stål och guldlegeringar och med en mängd olika armband som får en klockentusiast som mig att öppna ögonen. Klockan styrs av en elektronisk krona, precis som riktiga klockor och innehåller en massa nya funktioner samtidigt som den blickar bakåt mot klockhistorien. Reaktionen (förvisso negativ men det är ju deras jobb) från alla riktiga armbandsurstillverkare är talande. De kommenterar en smart watch för första gången, dvs de tar den på allvar.

Bland de tekniska funktionen sticker framförallt sensorerna ut som bygger förutom på att känna av användarens biometri och på sikt kunna diagnosticera användaren så används ”vibratorn” även till sociala funktioner- snabba meddelanden mellan vänner (som ger pressningar mot huden), möjlighet att känna någons puls (!) på avstånd samt möjligheten att skicka små tecken och teckningar till varandra. Till detta kommer förstås interaktion från klockan till användaren med köranvisningar, påminnelser osv som ingen annan än användaren vet om. Till detta kommer att man kan påverka skärmen genom hur hårt man trycker förutom vad man trycker på. En ny dimension utan tvekan.
 

 

Apple Pay är också något helt nytt, vilket t.ex. Sir Richard Branson har påpekat. Nuvarande, misslyckade lösningar är baserade på en app som ska skicka pengar som man lagt in i förväg till någon mottagare som använder samma app/system. Detta är inte enkelt och det som inte är enkelt har ingen framtid. Apple Pay ansluter enkelt ett kontokort till ens telefon och när man ska betala håller man bara fram sin iPhone (eller klocka) och med ett tut har betalningen genomförts. Enkelt och dessutom utan risk för stöld av kreditkortet och helt anonymt för köparen. Om någon lyckas med detta är det troligen Apple, men än så länge kommer det bara att finnas i USA. Apples del är några promille av beloppet, men om det får stor spridning ger detta förstås fina intäktsströmmar och, säkert än viktigare, ett större och bättre ekosystem för iOS.

En annan intressant aspekt för oss som följer Apple är hur nästintill hundraprocentigt som företaget styr rykten och förväntningar på marknaden. Borta är introduktionen av iPhone 4S då alla trodde sig få en ny ”iPhone 5” med nytt utseende mm och alla blev besvikna. Redan för ett halvår sedan kom det ut vilka de nya storlekarna på iPhone skulle bli, vilket förstås gjorde det möjligt att sänka Samsungs och andras försäljning av stora telefoner i flera månader när de som egentligen vill ha en iPhone men tycker storleken är viktigast kunde vänta med ett byte tills iPhone 6 kom, precis som alla konkurrenternas smart watch-varianter nu blir enormt svårsålda i ett halvår tills Apple släpper sin. Man ”släppte” ryktena om sina båda nyheter i förväg liksom att klockan skulle komma ut först nästa år för att marknaden skulle räkna in detta, men höll förstås hemligt hur Apple Watch skulle se ut och Pay skulle fungera.

Det man vill hålla hemligt, förutom som sagt hur klockan skulle se ut, även den nya 64-bitarsprocessorn förra året och namnen ”iPad Air”, ”Apple Watch” och ”Apple Pay”, hålls 100 % hemligt utanför kretsen. Närmast osannolikt skickligt i dagens uppkopplade värld där fan och hans moster följer allt Apple gör.
 
En sista, intressant aspekt kan nämnas. Det var en mycket tydlig fingervisning för dem som vill läsa in vad ”marknaden tyckte” om Apples presentation att aktien föll med runt 2 % exakt när Tim Cook klev upp på scenen och hälsade alla välkomna. Vi som följt Apple länge vet ju att aktien tenderar att falla när nyheter presenteras (undantag är första iPhone) och att detta repeteras gång på gång är bara naturligt- stora pengar kan tjänas på att ”ha rätt” och sälja AAPL under presentationerna. Dock är medias rapportering totalt imbecill, gång på gång. Man skriver nästan utan undantag ”marknaden var inte imponerad” (1, 2, 3, 4...) av vad som visats eftersom kursen föll.
 

 

Man KAN INTE dra sådana slutsatser på snabba reaktioner alla gånger. Visst händer det att marknaden hade hoppats på än det ena, än det andra, men här blev det en gång för alla bevisats att det är just tradande på tidigare mönster som ligger bakom mycket av rörelserna i AAPL vid presentationerna. Vad skulle man annars utläsa av reaktionen vid presentationens öppning kan man undra? ”Marknaden var besviken på det sätt som Cook klev ut på scenen och hälsade publiken välkommen”, yeah, right!

Grunden är nu lagd för många år av vinstökningar hos pengapressen Apple- iPhone kommer med all sannolikhet att fortsätta att växa och iPad förblir en kassako liksom iTunes och tillbehören liksom Mac, nu över 30 år på marknaden. Med tiden kommer förhoppningsvis nyheterna som presenteras, liksom de som vi inte känner till ännu, att fylla på intäkterna och täppa till eventuella nedgångar i andra produktgrupper.

Apple kommer att bli ett mycket större och annorlunda företag med tiden.

tisdag 9 september 2014

Det nya Apple


Det är ingen tvekan om att Tim Cook har omskapat Apple istället för, som alla begärde av honom och tvekade att han skulle lyckas med, att förvalta arvet efter Steve Jobs. Det slutgiltiga kvittot på detta kommer vi att få ikväll.

Om man skulle sticka ut hakan lite så skulle jag vilja säga att det är sannolikt att det (rent ekonomiskt!) var bättre för Apple och dess ägare att Tim Cook tog över företaget för tre år sedan om man räknar in samtliga aspekter. Detta inte alls sagt för att förminska vår tids störste företagsbyggare som jag har en enorm respekt för utan för att Tim Cook har flera egenskaper som Jobs absolut inte hade och helt enkelt hyr in de andra delarna, främst av Jony Ive och Craig Federici, men även av den enorma lista av rekryteringar som gjorts av Cook, framförallt detta år.

Cook är helt tveklöst en mer omtänksam och rättvis ledare än Jobs någonsin var. Där Jobs var den genialiske tyrannen som fick folk att antingen gå under eller göra sitt livs bästa jobb är Cook den som plockar bort bråkmakare som Scott Forstall som mer eller mindre gjort sig omöjlig för allt och alla och istället skapar en harmonisk organisation där Ive är chef för både mjuk- och hårdvarudesign.

Cook kan också hantera både budskap och media på ett helt annat sätt än Jobs kunde, eller i vilket fall brydde sig om. Journalister och analytiker sondmatas den information som Apple vill föra ut och varje PR-kris avblåses nästan innan den har blossat upp. Detta kan förstås ses som manipulativt men är helt nödvändigt för ett så hårdbevakat och enormt företag som Apple är idag. Med tanke på hur otroligt oseriösa många påståenden om Apple är idag ("Foxconns personal tar livet av sig pga Apples...") vore det dessutom vansinne att använda Steve Jobs gamla attityd ("det blåser över") idag. Kanske kan den största skillnaden vara att Cook kan be om ursäkt, och gör det när det behövs Jobs hade aldrig bett om ursäkt för någonting.




Aktieägarna var i Steve Jobs värld ingenting mer än ett nödvändigt ont- OK ni tjänar pengar på att det går bra för Apple, men jag bryr mig inte mer om er än analytikerna och affärspressen. Jobs närvarade så vitt jag vet på en analytikerkonferens sammanlagt under alla år på Apple och då för att styra budskapet om en ny produkt. Han vägrade att lyda Warren Buffetts råd om att köpa tillbaka den då mycket billiga aktien för sin redan stora kassa och en utdelning var inte på tal trots att man hade alldeles för mycket pengar. Cook har inte bara ändrat på detta, han har lett historiens största återköp av aktier och ökar utdelningen varje år.

En större lyhördhet för marknaden kännetecknar också Cooks tid som VD. Medan Jobs på klassiska manér helt enkelt talade om för marknaden vad den skulle tycka om för produkt, har Cook kombinerat denna kaxighet hos Apple med att i alla fall på marginalen lyssna till vart strömningarna går med större skärm för iPhone (redan med iPhone 5) och mindre för iPad som de mest synliga exemplen. Detta kan har dock, till skillnad från t.ex. Samsung, varit något som skett utan att man tummat en millimeter på kvalitet och upplevelse, the Apple way. När man kan göra riktigt bra stora mobilskärmar gör man det, men inte tidigare, oavsett hur många som köper gigantiska Android-monstrositeter med usel förgåtergivning.




Vad Tim Cook ännu inte har gjort är att introducera en ny produkt eller tjänst (iPod, iPhone, iPad och iTunes men i någon mån även iMac och iBook Air) som skakar om hela branscher och styr pengafloden till Apple. Det är alltså där vi står idag inför kvällens event som för första gången har både påats av VD själv och sänds live kl. 19 svensk tid till alla som vill se.

De produkter som diskuteras är förstås två nya, större iPhone, en ny "wearable" och en betallösning. Vi kan utgå från att det bli röverraskningar åt något håll men det blir utan tvekan ett delvis annorlunda Apple som skapas om just dessa produkter och tjänster ser dagens ljus.

Vi kan vara säkra på i varje fall en sak- både marknaden och analytikerna kommer att missförstå betydelsen av dessa initiativ, både för Apple och, inte minst, konkurrenterna.