Frågan jag ställde i senaste inlägget huruvida Tim Cook även skulle klara att skapa nya produkter och tjänster verkar ha fått sitt svar. Jag skriver ”verkar” eftersom vi naturligtvis måste se hur marknaden tar emot de två nyheterna; Apple Watch och Apple Pay. Att marknaden tar väl emot de två nya iphone-modellerna är dock helt uppenbart redan idag efter det enorma trycket första helgen av förbeställningar.
Klart är även att Apple har lyckats att skapa nya, enormt
innovativa lösningar i båda fallen, lösningar som ingen annan har tänkt på och
detta är förstås mönstret för Apple.
Vad som kort kan sägas om iPhone 6/P är förstås att Apple nu
går in med full kraft i ett nytt delsegment med både snyggare och mer
lätthanterliga smartphones. Det sägs att modeller större än fyra tum nu är en
tredjedel av marknaden så det är svårt att underskatta potentialen. Detta
kombineras med de enormt lyckade introduktionerna hos nya operatörer i Kina och
Japan det senaste året och allt utom rejäla försäljningsökningar vore
förvånande. Tillverkningskostnaden kommer att stiga, men även
försäljningspriset och, som sagt, upplagorna, vilket borde ge stöd åt fortsatta
bruttomarginaler runt 38 %. Om detta blir fallet så kommer vinsten från denna
produkt att fortsätta stiga till himmelska höjder det närmaste året.
Apple Watch: Istället för att som Samsung m.fl. göra en
hastigt hopknåpad mer eller mindre avancerad digitalklocka som man kan använda
till träning och viss styrning av mobilen och utan minsta estetiska ambitioner
har man skapat en helt annan produkt. Apple Watch är inte bara väldigt mycket
snyggare och mer nedtonad än konkurrensen, den innehåller riktiga nyheter som
ändrar denna produktkategori i grunden.
Detta är framförallt det första riktiga
armbandsuret bland dem- gjord i nya stål och guldlegeringar och med en mängd
olika armband som får en klockentusiast som mig att öppna ögonen. Klockan styrs av en elektronisk krona, precis som riktiga klockor och innehåller en massa nya funktioner samtidigt som den blickar bakåt mot klockhistorien. Reaktionen
(förvisso negativ men det är ju deras jobb) från alla riktiga
armbandsurstillverkare är talande. De kommenterar en smart watch för första
gången, dvs de tar den på allvar.
Bland de tekniska funktionen sticker framförallt sensorerna
ut som bygger förutom på att känna av användarens biometri och på sikt kunna
diagnosticera användaren så används ”vibratorn” även till sociala funktioner-
snabba meddelanden mellan vänner (som ger pressningar mot huden), möjlighet att
känna någons puls (!) på avstånd samt möjligheten att skicka små tecken och
teckningar till varandra. Till detta kommer förstås interaktion från klockan
till användaren med köranvisningar, påminnelser osv som ingen annan än
användaren vet om. Till detta kommer att man kan påverka skärmen genom hur hårt man trycker förutom vad man trycker på. En ny dimension utan tvekan.
Apple Pay är också något helt nytt, vilket t.ex. Sir Richard
Branson har påpekat. Nuvarande, misslyckade lösningar är baserade på en app som
ska skicka pengar som man lagt in i förväg till någon mottagare som använder
samma app/system. Detta är inte enkelt och det som inte är enkelt har ingen
framtid. Apple Pay ansluter enkelt ett kontokort till ens telefon och när man
ska betala håller man bara fram sin iPhone (eller klocka) och med ett tut har
betalningen genomförts. Enkelt och dessutom utan risk för stöld av kreditkortet
och helt anonymt för köparen. Om någon lyckas med detta är det troligen Apple,
men än så länge kommer det bara att finnas i USA. Apples del är några promille
av beloppet, men om det får stor spridning ger detta förstås fina
intäktsströmmar och, säkert än viktigare, ett större och bättre ekosystem för iOS.
En annan intressant aspekt för oss som följer Apple är hur
nästintill hundraprocentigt som företaget styr rykten och förväntningar på
marknaden. Borta är introduktionen av iPhone 4S då alla trodde sig få en ny ”iPhone
5” med nytt utseende mm och alla blev besvikna. Redan för ett halvår sedan kom
det ut vilka de nya storlekarna på iPhone skulle bli, vilket förstås gjorde det
möjligt att sänka Samsungs och andras försäljning av stora telefoner i flera
månader när de som egentligen vill ha en iPhone men tycker storleken är
viktigast kunde vänta med ett byte tills iPhone 6 kom, precis som alla
konkurrenternas smart watch-varianter nu blir enormt svårsålda i ett halvår
tills Apple släpper sin. Man ”släppte” ryktena om sina båda nyheter i förväg liksom
att klockan skulle komma ut först nästa år för att marknaden skulle räkna in
detta, men höll förstås hemligt hur Apple Watch skulle se ut och Pay skulle
fungera.
Det man vill hålla hemligt, förutom som sagt hur klockan
skulle se ut, även den nya 64-bitarsprocessorn förra året och namnen ”iPad Air”,
”Apple Watch” och ”Apple Pay”, hålls 100 % hemligt utanför kretsen. Närmast osannolikt
skickligt i dagens uppkopplade värld där fan och hans moster följer allt Apple
gör.
En sista, intressant aspekt kan nämnas. Det var en mycket
tydlig fingervisning för dem som vill läsa in vad ”marknaden tyckte” om Apples
presentation att aktien föll med runt 2 % exakt när Tim Cook klev upp på scenen
och hälsade alla välkomna. Vi som följt Apple länge vet ju att aktien tenderar
att falla när nyheter presenteras (undantag är första iPhone) och att detta
repeteras gång på gång är bara naturligt- stora pengar kan tjänas på att ”ha
rätt” och sälja AAPL under presentationerna. Dock är medias rapportering totalt
imbecill, gång på gång. Man skriver nästan utan undantag ”marknaden var inte imponerad” (1, 2, 3, 4...) av vad som visats eftersom kursen föll.
Man KAN INTE dra sådana slutsatser på snabba reaktioner alla
gånger. Visst händer det att marknaden hade hoppats på än det ena, än det
andra, men här blev det en gång för alla bevisats att det är just tradande på
tidigare mönster som ligger bakom mycket av rörelserna i AAPL vid
presentationerna. Vad skulle man annars utläsa av reaktionen vid presentationens öppning kan man undra?
”Marknaden var besviken på det sätt som Cook klev ut på scenen och hälsade
publiken välkommen”, yeah, right!
Grunden är nu lagd för många år av vinstökningar hos
pengapressen Apple- iPhone kommer med all sannolikhet att fortsätta att växa
och iPad förblir en kassako liksom iTunes och tillbehören liksom Mac, nu över
30 år på marknaden. Med tiden kommer förhoppningsvis nyheterna som presenteras,
liksom de som vi inte känner till ännu, att fylla på intäkterna och täppa till
eventuella nedgångar i andra produktgrupper.
Apple kommer att bli ett mycket större och annorlunda
företag med tiden.