Apples julkvartal var som alla redan vet monstruöst stort och då ska man tänka på att man hade kunnat sälja fler iphones om man hade kommit i kapp med produktionen och att dollarns förstärkning kapade fyra procentenheter på omsättningen och därmed ännu mer på vinsten. Man tjänade trots det mer än något annat företag har gjort under ett enskilt kvartal. Vinstökningen var 38 % (30 % omstättningsökning) men tack vare det stora återköpsprogrammet blev vinsten per aktie otroliga 48 % högre än samma kvartal i fjol. Aktien rusar förstås idag. För oss som har köpt och hållit AAPL-aktier är det bara att konstatera att det är väldigt lönsamt att ha rätt i kombination med tålamod.
Apple har krossat allt motstånd, Samsung faller handlöst, Apple är störst på de stora
marknaderna (USA, Kina, Japan, många EU-länder) och man tar mer eller mindre
alla vinster i mobiltelefonsegmentet. Det är mycket svårt att tro att de
kommande kvartalen kommer att innebära någonting annat än rejäla omsättnings-
och vinstökningar i förhållande till motsvarande kvartal 2014. Inga moln på den
himmelen med andra ord.
Långt viktigare för framtiden tror jag dock att två faktorer blir: att man idag breddar sin kundbas i oerhört snabb takt samt det faktum att Apples storlek inom mobila enheter, men nu även stationärt, gör att de tjänster kopplade till iOS nu nästan per automatik blir standard, nu senast manifesterat i Apple Pays uppenbarligen enormt snabba acceptans bland handlarna och bankerna.
Två nyckeltal visar hur snabbt Apples kundbas ökar: 10 % och
50 %. Av de uppskattningsvis 65-70 miljonerna iPhone 6 som såldes i kvartalet
var det endast drygt 10 % av de tidigare användarna som uppgraderade. Detta är förstås naturligt: vi
vet att nästan alla iphone-användare byter (något längre än) vartannat år, men under ett enstaka kvartal är
det ju bara var åttonde eller nionde som kan byta. Alla andra läggs till
kundbasen och återkommer om två år, precis som fallet varit under iPhones
historia, nu bara i enormt mycket större skala mot tidigare. Vi kan se detta tydligt i statistiken, iPhone har sedan starten alltid sålt mer i samma kvartal året efter och tillsammans med alla som bytt från Android över tiden och de som är nya som smartphoneanvändare, numera framförallt i utvecklingsländerna, blir det med tiden enorma antal som säljs varje kvartal.
Av iPads köpare är det 50 % som är nya kunder. Att den fallet ung. 15 % mot förra året nu beror inte på att den inte är populär längre utan att man inte byter den vartannat år nu när de som kom för två år sedan är tillräckligt bra för att behållas ett eller två år till. De 50 % nya kunder är det vi ska koncentrera oss på, precis som Apple själva säger. Dessa breddar kundbasen med kanske 30 miljoner användare per år, allt fler av dem i företag. De kommer sedan att uppgradera om tre-fyra år och vi kommer att få samma uppochnedvända pyramid som med iPhone. Allt kommer att gå mycket långsammare, men med tiden blir det stora omsättningsökningar här också. Problemet är väl mest att alla jämför den med iPhone som är världens mest framgångsrika produktlansering.
Jag tycker det vore klädsamt om i alla fall några av dem som så uppenbart har haft helt fel om Apple och iPhone de senaste åren kunde erkänna det. Vi vet inte hur framtiden blir, men idiotier om att "Apple is doomed" (1, 2, 3, 4, 5), "Android vinner" (1, 2, 3, 4, 5), "Apple kan inte klara sig utan Steve Jobs" och liknande visade sig vara objektivt fel (1, 2, 3, 4, 5).
Vi kan alla ha fel men om man ska ha någon trovärdighet kvar så
måste man också kunna erkänna istället för att, som så många analytiker gör
idag, kasta sig över alla Apples nyheter i hopp om att få rätt om någonting
till sist (1, 2, 3).
Ni hade fel, håll tyst nu och gå ut härifrån. Tack för visad hänsyn.