onsdag 28 januari 2015

Apples julkvartal och 2015


Apples julkvartal var som alla redan vet monstruöst stort och då ska man tänka på att man hade kunnat sälja fler iphones om man hade kommit i kapp med produktionen och att dollarns förstärkning kapade fyra procentenheter på omsättningen och därmed ännu mer på vinsten. Man tjänade trots det mer än något annat företag har gjort under ett enskilt kvartal. Vinstökningen var 38 % (30 % omstättningsökning) men tack vare det stora återköpsprogrammet blev vinsten per aktie otroliga 48 % högre än  samma kvartal i fjol. Aktien rusar förstås idag. För oss som har köpt och hållit AAPL-aktier är det bara att konstatera att det är väldigt lönsamt att ha rätt i kombination med tålamod.

Apple har krossat allt motstånd, Samsung faller handlöst, Apple är störst på de stora marknaderna (USA, Kina, Japan, många EU-länder) och man tar mer eller mindre alla vinster i mobiltelefonsegmentet. Det är mycket svårt att tro att de kommande kvartalen kommer att innebära någonting annat än rejäla omsättnings- och vinstökningar i förhållande till motsvarande kvartal 2014. Inga moln på den himmelen med andra ord.


Långt viktigare för framtiden tror jag dock att två faktorer blir: att man idag breddar sin kundbas i oerhört snabb takt samt det faktum att Apples storlek inom mobila enheter, men nu även stationärt, gör att de tjänster kopplade till iOS nu nästan per automatik blir standard, nu senast manifesterat i Apple Pays uppenbarligen enormt snabba acceptans bland handlarna och bankerna.

Två nyckeltal visar hur snabbt Apples kundbas ökar: 10 % och 50 %. Av de uppskattningsvis 65-70 miljonerna iPhone 6 som såldes i kvartalet var det endast drygt 10 % av de tidigare användarna som uppgraderade. Detta är förstås naturligt: vi vet att nästan alla iphone-användare byter (något längre än)  vartannat år, men under ett enstaka kvartal är det ju bara var åttonde eller nionde som kan byta. Alla andra läggs till kundbasen och återkommer om två år, precis som fallet varit under iPhones historia, nu bara i enormt mycket större skala mot tidigare. Vi kan se detta tydligt i statistiken, iPhone har sedan starten alltid sålt mer i samma kvartal året efter och tillsammans med alla som bytt från Android över tiden och de som är nya som smartphoneanvändare, numera framförallt i utvecklingsländerna, blir det med tiden enorma antal som säljs varje kvartal.





Av iPads köpare är det 50 % som är nya kunder. Att den fallet ung. 15 % mot förra året nu beror inte på att den inte är populär längre utan att man inte byter den vartannat år nu när de som kom för två år sedan är tillräckligt bra för att behållas ett eller två år till. De 50 % nya kunder är det vi ska koncentrera oss på, precis som Apple själva säger. Dessa breddar kundbasen med kanske 30 miljoner användare per år, allt fler av dem i företag. De kommer sedan att uppgradera om tre-fyra år och vi kommer att få samma uppochnedvända pyramid som med iPhone. Allt kommer att gå mycket långsammare, men med tiden blir det stora omsättningsökningar här också. Problemet är väl mest att alla jämför den med iPhone som är världens mest framgångsrika produktlansering.


Jag tycker det vore klädsamt om i alla fall några av dem som så uppenbart har haft helt fel om Apple och iPhone de senaste åren kunde erkänna det. Vi vet inte hur framtiden blir, men idiotier om att "Apple is doomed" (1, 2, 3, 4, 5), "Android vinner" (1, 2, 3, 4, 5), "Apple kan inte klara sig utan Steve Jobs" och liknande visade sig vara objektivt fel (1, 2, 3, 4, 5).
Vi kan alla ha fel men om man ska ha någon trovärdighet kvar så måste man också kunna erkänna istället för att, som så många analytiker gör idag, kasta sig över alla Apples nyheter i hopp om att få rätt om någonting till sist (1, 2, 3).

Ni hade fel, håll tyst nu och gå ut härifrån. Tack för visad hänsyn.

 
 

lördag 24 januari 2015

Starbucks rapport


Det känns som om all tveksamhet släppte angående Starbucks förmåga att fortsätta sin otroliga tillväxt enligt alla parametrar med torsdagens rapport. Starbucks växer sin omsättning i absoluta tal, i existerande butiker och över hela världen och det går snabbt framåt, dvs precis vad marknaden tycker om. Vinsten följer med i snabbare takt än omsättningen (16 % mot 13 %) och det känns som om man gör absolut allt rätt idag och det är uppenbarligen inga problem att öppna 512 nya ställen senaste kvartalet, tvärtom tillhör deras nya caféer generellt de bäst presterande inom ett år från öppningen.




Starbucks är notoriska hypare av allt de lanserar förstås, men det går i vilket fall inte av de presenterade siffrorna att se något som motsätter att bra precis alla deras uppköp och innovationer har varit lyckade, i flera fall väldigt lyckade.

Tillväxten i Kina är enorm med runt 850 nya caféer detta år, men även USA växer fortsatt mycket snabbt, både i antal nya caféer och omsättning i existerande (+5 %), i det senare både i antalet besökare och hur mycket de i snitt köper för.

Jag har minskat lite på marginalen, typ 20 % det senaste halvåret och lär fortsätta med det om aktien stiger, men precis som med H&M är detta ett företag jag med mycket stor sannolikhet kommer att fortfarande äga om fem år, i alla fall 10-15 % av min portfölj. Troligen är aktien då dubblad mot idag. 


onsdag 21 januari 2015

Inför Apples rapport


På tisdag släpper Apple sin rapport för julkvartalet (kommentar till den förra finns här) och två saker kommer att avgöra om den blir bra eller väldigt bra: iphone och dollarkursen. Iphone för att de två nya modellerna enligt alla estimat och anekdoter som kommit hittills har visat på inte bara rekordförsäljning utan att de har massakrerat de olika marknaderna, t.o.m. i Samsungs hemland Korea (!!), som en B52-räd, och trängt undan Samsung och de andra. Dollarkursen eftersom USD har stigit kraftigt mot alla valutor och även om det innebär lägre kostnader för inköp så medför den lägre intäkter också och totalen blir den hårda "fx-headwind" som Apples CFO Luca Maestri varnade för i senaste analytikerkonferensen. En del av detta motverkas av terminskontrakt, men en effekt på resultatet kommer det ändå att bli utan minsta tvekan.


Antalet iPhone som sålts är detsamma som antalet som tillverkats eftersom man inte kom i balans förrän i januari nästan fyra månader efter introduktionen. Med tanke på de väldiga investeringar Apple har gjort inom tillverkningen senaste åren så är det svårt att tro att man tillverkat och sålt färre än 70 miljoner iPhone. Minst lika viktigt är förstås styckepriset ("ASP") som denna gång påverkas kraftigt av den nya modellen som gör att folk köper en mycket högre andel av de dyraste modellerna, men detta förstärks detta år, troligen väldigt mycket av två stora förändringar.

"Alla" trodde att Apple inför iPhone 6 skulle hoppa upp ett steg i lagringskapacitet från 16, 32 och 64 GB (där varje uppgradering kostar 100 dollar) till 32, 64 och 128 och bibehållet pris. Nu är ju Apple Apple och bra mycket smartare än så. Man behöll 16, men tog bort 32 och första uppgraderingen blev till betydligt mycket aptitligare 64 GB följt av 128 GB. De 16 GB som varit de absolut mest vanliga valet är idag för lite för de flesta och nu lockas de istället av den saftiga fyrdubblingen. Detta har uppenbarligen fått långt fler att uppgradera varför 64 GB har varit den med längst leveranstid sedan starten.

Detta är förstås guld värt då vinstmarginalen är uppåt 90 % på varje uppgradering. Nästa guldgruva är iPhone 6P som även om den "bara" är kanske 20-25 % av totalen säljs för 100 dollar (som alltid mer i utlandet) mer än iPhone 6 medan tillverkningskostnaden ökar klart mindre (oklart dock hur mycket). Allt detta ger starkt stöd till det genomsnittliga försäljningspriset.


Att det har varit jul påverkar förstås all försäljning, to.m. iTunes, och vi kan se fram emot nya rekord för Mac, App Store, tillberhör m.m. men säkerligen ett visst tapp, kanske 10-15 % för iPad som inte kom med någon revolutionerande nyhet detta år och överhuvudtaget drabbas av att den initiala rushen när alla skulle skaffa sin första iPad och många snabbt uppgraderade till 2 och 3 nu mest liknar Mac, långa uppgraderingscykler och därför inte alls samma utveckling som iPhone. iPhone gick långsamt första två åren och satte sedan av på en resa mot stratosfären som bara fortsätter, medan iPad gick väldigt bra från start, steg långt snabbare men ligger nu runt 13-14 miljoner per kvartal och ytterligare tio miljoner under julkvartalet.

Hur iPad kommer att utvecklas är förstås inte säkert, men den är här för att stanna och kommer att fortsätta vara en mycket viktig del av Apple det närmaste decenniet. Alla "talking heads" som nu efter minskningar runt 10 % sjunger iPads död och PC:ns eviga dominans har ingen aning om vad de pratar om.

För aktiekursen kommer förstås förutom senaste VPA som alltid utsikterna för marskvartalet att vara väldigt viktiga. Jag tror att man kommer att guida starkt- iPhone säljer som aldrig förr och det kinesiska nyåret kommer att ge stöd, Apple Watch kommer att lanseras och i vilket fall ge vissa intäkter där man hittills bara haft utvecklingskostnader och vissa intäkter kommer från Apple Pay och annat som analytikerna i regel blundar för.

Analytikernas snitt för VPA är tydligen 2,56 att jämföra med 2,07 för ett år sedan, vilket är en fantastisk uppgång på 24 %, men jag tror inte att det räcker. 2,70 känns mer troligt beroende på det ovanstående, framförallt iPhone förstås, men också tack vare de enorma återköpen. Detta är väldigt svårt att räkna på men förra kvartalet lade man 17 miljarder dollar på återköp, vilket gav en fin skjuts upp när man på bara det kvartalet pensionerade ungefär 3 % av sina aktier. Det kanske inte blev lika mycket detta kvartal, vem vet, men ett par procent färre aktier att dela upp vinsten på känns troligt.

Hur aktiekursen går är väldigt svårt att sia om. Handeln på Apples rapporter och presentationer karakteriseras av ständiga försök att göra en snabb vinst och sedan dumpa aktien. När det blir trångt vid utgången har aktien en tendens att falla snabbt. Detta har ingen betydelse alls för investerare värda namnet. Apple är på väg mot en biljon dollar, och förr eller senare kommer aktien att värderas i linje med den pengapress företaget är.


söndag 4 januari 2015

År 2014


Även om det är fel att se årsskiften som början på något nytt på marknaden så är ett år ändå en tillräckligt lång period att kunna stämma av sin avkastning, särskilt förstås om man gör det år efter år.

2014 blev förstås ett mycket bra år för mig när både de gamla och de ovanligt många (fyra) nya innehaven gick mycket bra. Det är svårt att räkna ut det exakta utfallet utan att lägga ned mycket arbete eftersom jag sålt en del av Apple och Starbucks under året samt investerat i nya aktier med pengar från en klocka samt värdesäkrade produkter jag sålde (även de med mycket god; 17-38 % utveckling från slutet av 2012). Dessutom har jag tagit ut pengar och gjort mer fysiska investeringar samt till det goda livet.

Swedbank med idag 34 % av portföljvikten steg modest från 180 till 196 kronor (9 %) till vilket förstås får föras en mycket fin utdelning på 10,10 kr (5 %) och drygt 14 % totalt.

Apple (20 % av portföljen idag) blev förstås årets stora raket med sin kursuppgång från 77 till 110 dollar (i första fallet förstås omräknat efter splitten) och dollarns uppgång från 6,50 till 7,93 en sammanlagd värdeökning i kronor på 74 % under året. Till detta kommer utdelningen på 1,85 dollar (1,7 %) gav ung. 76 % totalt

Starbucks (16 % av portföljen idag) gick från 77 till 81,5 dollar (6 %) samt utdelning på 1,10 dollar (1,25 %) vilket tillsammans med dollaruppgången gav ung. 30 % totalt.

H&M (10 % av portföljen idag) ökade från 294 till 327 (11, 2 %) samt en utdelning på 9,50 vilket ger 14,5 % totalt.

Mina innehav från årets början steg alltså ung. 32 % om man räknar nuvarande fördelning, att jämföra med index inkl. utdelningar som blev +16 % under 2014. (Jag sålde i år mina sista 500 Boliden som jag 2008 köpte för 35 kr men dem räknar jag inte med här eftersom de saknar betydelse.)

Övriga 20 % av dagens portfölj är fördelade på mina nya placeringar- SHB, Investor, Nordea och NCC. Dessa steg från köpetillfället (i våras för första köpet av SHB, Investor och NCC, i höstas för andra köpet av SHB och min lilla placering i Nordea) inkl. eventuell utdelning med 12,5 % (därtill härliga 22,4 % på de sista SHB som jag köpte på 290 kr vid höstens ras), 35 %, 8,3 % samt 9,5 %. Hur man än räknar så slog alltså dessa med bred marginal index om man räknar om till helår, i Investors fall flera gånger om).

SHB är idag 8 % av portföljen, Investor 4 %, NCC 5,5 % och Nordea 2 %. Detta ger om jag räknar som ovan ett "delårsresultat" (i snitt 8 mån.) på runt 15 % vilket betyder ung. 22 % omräknat till helår.

Jag "tjänade" under året långt mer på värdeökningen och utdelningarna än jag gjorde på mitt arbete. Utdelningarna kommer nästa år troligen att ligga runt 50 % av vad jag har i lön. Utdelningarna stiger brant i takt med att jag har minskat i AAPL och SBUX och köpt några av börsens största utdelare.

Båda dessa jämförelser blir förstås mycket mer till aktiernas fördel om man räknar efter skatt då alla placeringar är i ISK med idag försumbar beskattning.

Sådana jämförelser blir dock lite haltande eftersom jag på min löneskatt har betydande ränteavdrag samt både ROT och RUT vilket man förstås endast får någon nytta av om man betalar skatt till att börja med. (Skulle jag endast placera pengar så försvinner i vilket fall min ROT och RUT, ränteavdraget kunde min fru ta över nästan av nu när räntan är lägre och vi båda ligger långt under maxgränsen på 100 000 kr.)

Oavsett hur man räknar var 2014 ett helt fantastiskt år.