Dagens rapport från H&M var som gjord för att
missförstås av dem som kastar sig över omsättnings- och vinstsiffrorna. I
själva verket var den nog konstruerad för just detta. En bit ner och inbakat i
en bullet point serverades följande godbit:
Mot bakgrund av fortsatt stora investeringar inom bland
annat digitalisering kommer styrelsen att utreda möjligheten att erbjuda alla
aktieägare en möjlighet att återinvestera erhållen utdelning i nyemitterade
H&M-aktier.
De sedan länge frälsta började genast förklara hur
fördelaktigt detta är för H&M som sparar pengar, att det egentligen inte var en nyemission, fast bara lite osv. Det är dock inte
alls för H&M:s skull denna nyemission sker. Det är för att det gynnar
Stefan Persson, dvs den som bestämmer i bolaget och väldigt tydligt avser att
lägga allt större del av det under familjens kontroll. ”Utreda” är nästan
löjligt genomskinligt med tanke på att det förstås redan är beslutat,
”möjligheten” känns som ett parodiskt språk eftersom man alltid haft den
möjligheten som aktieägare.
Utdelningen går före allt för Persson. Bolaget kan sedan
nära år tillbaka inte längre finansiera sin utdelning med kassaflödet så man
har gradvis tömt kassan för att stilla Perssons aptit. Denna utdelning har han
sedan ett par år använt till att öka sin andel i bolaget.
Nu kan man inte längre göra detta varför man gör en
nyemission för att dela ut pengar. Naturligtvis kommer man inte att kunna
finansiera utdelningen nästa år heller med ännu fler aktier ute. Det gör att
man måste tycka ännu fler aktier.
H&M finns inte till för någon annan än familjen Persson idag, varför skulle då någon annan äga aktierna. Företaget kommer inte att komma tillbaka till tidigare nivåer, inte en chans. Alla deras nya koncept och nya kanaler och samarbeten andas desperation.
H&M finns inte till för någon annan än familjen Persson idag, varför skulle då någon annan äga aktierna. Företaget kommer inte att komma tillbaka till tidigare nivåer, inte en chans. Alla deras nya koncept och nya kanaler och samarbeten andas desperation.
Efter en inledande uppgång då de sista smarta pengarna i
aktien hoppade av så förstod marknaden till sist vad detta var och sänkte
aktien välförtjänt med 10 %.
Nyemissionen var dock inte det enda tråkiga i rapporten,
även att man har såna stora investeringsbehov visar att företaget är trängt och
man har heller inte stängt särskilt många butiker än. Detta kommer att kosta
och problemet med att kunderna inte hittar lika bra till H&M online som
till deras fysiskt butiker kvarstår.
Om Starbucks resa för dryga tio år sedan kan användas som
mall så kommer an att få stänga massor av butiker. Starbucks hade då köpt sig tillväxt genom en enorm expansion
i flera år och blev tvunget att ta ett time out och stora kostnader medan man
stängde massor av caféer. I Starbucks fall började omställningen med att VD
sparkades...