torsdag 28 september 2017

H&M:s stagnation


H&M rapporterade första nio månaderna i räkenskapsåret idag och det mesta har väl redan sagts av andra. En liten kommentar kan kanske ursäktas även om detta inte på något sätt är ett av de företag jag följer nära idag. 

Både rapporten och ”förarbetet” från H&M:s IR-avdelning följde den rätt trista trend vi nu har bevittnat i många kvartal i rad. Först sänker IR-folket analytikernas förväntningar rejält månaden innan rapport och därefter rapporterar H&M hyfsat i linje med snittet. 

Problemet är dock dels att rapporten i vanlig ordning var mycket svag med kraftigt (20 %) vinsttapp, ökat lager, omsättning som ökade klart mindre än butiksexpansionen och fortsatt sjunkande marginaler, dels att marknaden hade klart högre förväntningar än analytikerna vilket visat sig både i uppgången i aktien de senaste veckorna och raset idag.

Det kan låta drastiskt att tala om stagnation men det är precis vad detta är. Man säljer inte tillräckligt varför lagret ökar trots mycket stora reor. Dessvärre för de luttrade ägarna så fortsätter man att expandera antalet butiker nästan lika snabbt som tidigare. Aktiespararna gjorde idag denna mycket talande sammanställning om hur dåligt detta fungerat de senaste fem åren- nästan ingen vinstökning trots enorm expansion. Själv tror jag att inget annat än VD-byte och utbyte av många högre chefer kan ha en chans att vända H&M:s utveckling.

Med tanke på att ingen förbättring finns i sikte och analytikernas förväntningar inför 2018 och 2019 fortfarande är fin tillväxt är risken påtaglig att modellen ovan kommer att upprepas många gånger till.

tisdag 26 september 2017

Iphone bonanza


Jag har nu följt Apple i sju år men det upphör ändå inte att förvåna hur lite som ändras i rapporteringen om företaget. Nya iphone säljer dåligt, Apple har produktionsproblem, den nya produkten/tillbehöret fungerar inte som den ska osv. Ett av skälen till att detta upprepas år efter år är utan tvekan att det är lönsamt att skriva om Apple. Det drar klick. Artiklar om hur Apple har häpnadsväckande problem är naturligtvis de största klickmagneterna.

Rapporteringen just nu är att iPhone 8 skulle sälja dåligt. Detta stöds framförallt på diverse foton av uteblivna köer utanför Apple-butiker i Kina. Problemet med den lilla analysen är att Apple sedan ett par år har gått över till att köra det initiala släppet via förhandsbokning (se film nedan). Ironiskt nog startade detta i Kina och Hong Kong pga att det utspelat sig upploppsliknande scener vid släppen tidigare år.



Detta för att slippa den svarta marknad som till sist var majoriteten av de köande inför släppen. Längden på köerna var f.ö. bara de första åren bra indikatorer på populariteten, med tiden blev de rätt meningslösa då Apple alltid sålda slut på allt de kunde tillverka och även ”first weekend sales” slutade man rapportera förra året eftersom detta endast visade hur många exemplar Apple hade kapacitet att tillverka. Apples kapacitet har dessutom blivit bättre och bättre vilket inte säger någonting om populariteten och ytterligare förvirrar.

Det finns dock ett sätt att ta reda på hur bra en modell sålt i början nämligen användardata. Detta är helt enkelt mätningar av trafiken på internet. Man kan genast se hur stor andel av alla iOS användare som använder en viss modell, t.ex. iPhone 8 Plus efter ett antal dagar på marknaden. Ingenting konstigt alls, det krävs bara lite kunskap.


Data från senaste helgen, dvs premiären, visar föga förvånande att färre iphone 8 (lilla versionen) sålde sämre (0,3 %) än iphone 7 (1 %). Detta beror förstås på att de som vill ha den mindre storleken i många fall hellre väntar två månader på iPhone X. Riktigt intressant är dock att försäljningen av iPhone 8 Plus gick bättre (0,4 %) än förra året (0,2 %). Iphone Plus påverkas ju inte lika mycket av iPhone X eftersom dess köpare är ute efter den stora skärmen och den extremt fina kameran.

Observera att man inte kan extrapolera dessa data och få fram total försäljning på ett år eller liknande. IPhone 7 sålde till sist ungefär som iPhone 6 men den initiala försäljningen och produktionen var extrem för iPhone 6 eftersom den var den första med stor skärm.

Summa summarum är väl ungefär att iPhone 8 säljer mindre än 7 eftersom folk väntar på iPhone X. Alla undersökningar visar dessutom detta med all tydlighet. Bara den som inte begriper någonting om hur Apples kunder agerar kan missa detta mycket enkla samband. Försäljningen kommer alltså att förskjutas framåt och marginalen och inte minst genomsnittspriset på sålda varor kommer att stiga.

Detta kan leda till ett svagare Q3, vilket kursen nu redan har tagit ut, men troligen ett mycket starkt julkvartal. Det enda som kan hindra detta är om iPhone X skulle drabbas av produktionsstörningar och det känns rätt osannolikt när man har skjutit upp lanseringen och rimligen hinner produceraväldigt stora antal till dess. iPhone X kommer inte bara att sälja mycket bra, den komme dessutom förstås att lägga grunden för kommande modeller. Som jag skrivit tidigare är detta väldigt dåliga nyheter för Fingerprint Cards.

tisdag 19 september 2017

Lögn, förbannad lögn och Fingerprint


Bara den som sedan 2016 har bott i en grotta ute i Söderhavet utan minsta kontakt med omvärlden har rätt att vara förvånad över FINGerprints pressmeddelande igår. Denna årets tredje vinstvarning är visserligen rekord för Large Cap men de som har hängt med i nyhetsflödet och framförallt inte låter sig dras med i ledningens bisarra hypade av bolagets chanser kan inte vara överraskade av denna senaste kalldusch som hittills har sänkt aktien med 30 %.

Som jag skrivit om flera gånger tidigare bedrar ledningen marknaden sedan minst ett år. Man hypar skamlöst alla möjligheter (smartcards är på gång, lagret snart normalt igen, fortsatt marknadsledande, kunderna börjar...) samt förtiger eller tonar ned t.o.m. de mest uppenbara hoten (fallande priser, fallande marginaler, ökad konkurrens, Apples påverkan på marknaden osv).

Analytikerna går på dessa valser och sätter riktkurser och prognoser därefter varpå det till sist blir för stor skillnad mellan dikt och verklighet varpå ännu en vinstvarning blir oundviklig. Hade inte börsen krävt av bolag att man vinstvarnar när detta sker hade man garanterat inte gjort det utan precis som i somras levererat ännu en rutten kvartalsrapport som lindras av ännu fler överdrifter av FING:s möjligheter och tystnad kring problemen.

Jag lyssnade på gårdagens analytikerkonferens och skrattade högt för mig själv flera gånger. Man gjorde sitt bästa för att förringa Apples presentation av ansiktsigenkänning genom att likt företagets högljudda apostlar på Twitter påstå att det rör sig om "en av tre modeller" (denna dyra teknik kommer förstås först till premiummodellen iPhone X och Apple meddelade att detta är framtiden), sedan påstår man helt grundlöst att Apple visat att man tror på dubbel verifiering i och med detta. Därpå följde larv om att i andra delar av världen visar folk inte sina ansikten. Man tror knappt att det är sant att detta kommer från ett Large Cap-bolag.



Till sist kom rena lögner om att man "vet" att man kommer att fortsätta vara marknadsledande, att det faktum att kunderna har väntat på Apples presentation inte alls tyder på att de kan komma att omfamna ansiktsigenkänning eller att den tekniken har minsta möjlighet att slå igenom utanför Apple samt att marginalförsämringen inte kommer att fortsätta.

Man kan inte lita på detta företag och det kan mycket väl komma att bli den största katastrofen för svenska småsparare på tio år om trenden fortsätter med att stora investerare drar sig ur medan Avanza- och Nordnet-användarna köper allt de kommer över. Aktien har nu (23 kr) tappat 83 % av ATH-kursen.


torsdag 14 september 2017

Volatilt i Catena Media


Det finns som jag ser det i grunden två grupper av händelser som påverkar ett företags aktiekurs- händelser som påverkar företagets framtida intjäning och händelser som inte påverkar denna. Dagens besked att tre av storägarna säljer en del av sina innehav genom en placing tillhör den senare kategorin. Detta har ingen påverkan alls utan är möjligen ett signalvärde. 

Med tanke på att det bara är två av 18 miljoner aktier som de säljer, dessutom i uttalat syfte att kunna finansiera en annan investering samt att de låser in sitt övriga innehav på sex månader så är marknadens reaktion om än förståelig så fel.

Som jag skrivit tidigare är jag imponerad av företagets förvärv och tillväxt i år men inte med dess kommunikation. Hade jag varit VD och drivit igenom den i grunden positiva förändringen att ta betalt för resultat för Paid Media så hade jag så snart jag kunde meddelat marknaden detta i ett pressmeddelande- varför man gör det, vad man vill uppnå och vilken påverkan det kan få kort- och långsiktigt. Inte svårare än så och även om man kunde ha fått en negativ reaktion på detta så hade marknaden sedan varit förberedd när Q1 presenterades istället för att överraskas.

Grunden för min placering i CTM och alla andra är förstås att jag tror på fortsatt stark och lönsam tillväxt i företaget under de närmaste åren. Den kommer bara oss till del som är kvar som ägare varför jag idag ökade lite i bolaget och drar nytta av marknadens bipolaritet. Jag har sett detta så många gånger tidigare- ena dagen är ett företag ute i kylan bland investerare, oftast dock av verkliga skäl och inte som här saker man inte kan påverka, och sedan kommer en eller två fina rapporter eller nyheter och allt är glömt och aktien gör ATH. Långsiktighet är alltid det vinnande konceptet om man valt rätt företag.

onsdag 13 september 2017

Apples prisparaply sänks


Gårdagens uppvisning av nya Apple-produkter lämnade inte mycket att önska eller var för den delen heller särskilt överraskande. Det mesta var redan känt och den som följer Apple väl kan utan tvekan dra vissa slutsatser. 

Den nya FaceID blir troligen snackisen framöver då Apple har skapat den första väl fungerande lösningen. På samma sätt som när TouchID kom 2013 så kommer det förstås att bli rubriker om missar, inte minst den under presentationen, men precis som jag skrev igår kommer denna teknik att bli stilbildande för andra tillverkare. Vad man skapar är troligen ytterligare ett exempel på att Apple plockar bort den störning som det innebär att behöva låsa upp mobilen med kod, fingret eller annat- man håller upp den och man blir automatiskt inloggad. Kanske fungerar detta inte riktigt snabbt förrän i nästa version men det känns uppenbart att det är en enkel och bekväm lösning.

Mest intressant är dock som jag ser det att man som "price leader" nu samtidigt går uppåt och nedåt i pris och därmed trycker ut andra i premiumsegmentet. Precis som jag hoppats på skapar man med iPhone X den ultimata premiummodellen som man verkligen får betala för om man vill ha det absolut mest exklusiva. Naturligtvis kommer väldigt många att punga ut med vad som krävs i lokal valuta för detta. Samtidigt ger man standardmodellerna (iPhone 8 och 8 Plus) en rejäl ansiktslyftning med baksida i glas m.m. till skillnad från vad som varit vanligt tidigare. Man höjer även priset något på dessa något och behåller sjuan som den är. 



Riktigt intressant blir det dock i och med att man sänker priset på iPhone 6S/Plus och iPhone SE. Detta är klassiskt beteende från en ledare på en marknad. I och med att man redan haft stor makt över prissättningen och kunnat ta rejält mycket mer betalt för sina finaste modeller har man haft otroliga marginaler. När man nu sänker priset på de modeller som idag är mycket billigare att tillverka pga sin ålder så pressar man övriga tillverkare som tidigare konkurrerat med Apple med priset. iPhone SE blir en riktigt billig smartphone om man ser till vad man får för pengarna inklusive tillträdet till Apples ekosystem.

Apple TV och Apple Watch fick rejäla uppdateringar och första generationen Apple Watch sänks i pris i linje med vad man gör med iPhone. Extra glädjande var att försäljningen av Apple Watch ökat med 50 % senaste kvartalet. Allt detta i kombination med de möjligheter som Apples stora satsning på AR (se nedan) kommer med stor sannolikhet med den försvagade dollarns hjälp att ge väldigt fint klirr i Apples kassa under Q3 och Q4. Som alltid är det roligt att vara delägare i världens bästa företag.



tisdag 12 september 2017

Apple och FING


I kväll kl. 19 svensk tid* är det dags för Apples stora årliga event där man kommer att lansera framförallt årets nya iPhones. Ur ett svenskt perspektiv är det lätt att dra sig till minnes eventet i september 2013 när Apple lanserade iphone 5S- den första "stora" smartphonen med fingeravtryckssensor.

Eftersom Apple är det trendsättande företaget på alla de marknader de verkar så följdes Apples lansering under åren som följde av att alla leverantörer med självaktning inkluderade sensorer i sina dyrare modeller. Detta, tro ingenting annat, var den direkta anledningen till Fingerprint Cards enorma vinstutveckling åren som följde. Eftersom FING var nästan ensamma på världsmarknaden för denna typ av sensorer utanför Apples uppköpta Authentech kunde man tälja guld under den period som alla skulle köpa sensorer till sina modeller.



FING:s lycka var alltså gjord när Apple valde teknik som de (nästan) hade i produktion. Det känns ganska sannolikt att Fingerprints ledning sedan dess har hoppats att upprepa denna succé och troligen fick vi se just det försöket när man den 1 februari i år meddelade att man köpt det amerikanska bolaget Delta ID som är nischade mot iris-autentisering. Man betalade väldigt mycket för bolaget som ännu har minimal försäljning. I vintras var nämligen teknikmedia och marknaden helt övertygade om att Apple skulle överge fingeravtryck för iris i sin nästa stora uppdatering som man redan då visste skulle komma för iPhones tioårsjubileum.

Med all sannolikhet kommer det inte att bli så. Alla rapporter tyder sedan månader tillbaka på att Apple kommer att för sin nya premiummodell att ta bort fingeravtryckssensorn för att istället introducera en enormt avancerad ansiktsigenkänningsteknik. Det känns sannolikt att andra företag kommer att satsa på denna teknik för sina premiummodeller, om än kanske inte med samma självklarhet som man gjorde när man inte hade någon sensor alls på sina modeller 2014.

Jag tror med andra ord att Fingerprint har gjort bort sig rejält- man har betalat 940 miljoner kronor (plus ev. tilläggsköpeskilling) i princip hela sin kassa(!) för ett bolag vars teknik säkert kan användas till annat men absolut inte kommer att lägga grunden till nästa stora trend med Apples hjälp. I ett längre perspektiv, och troligen långt mer avgörande för Fingerprint, är det väldigt sannolikt att Apple inom ett par år helt överger fingeravtrycken för samtliga modeller. Om så sker kommer denna teknik genast att ses som gammal på marknaden och det Apple då använder som det som är framtiden.

Ikväll vet vi mer om vad världens mest framgångsrika företag har bestämt ska bli nästa "big thing" på marknaden.

*Man kan se eventet via Apples hemsida alternativt i Apple TV med Apples eventapp.

torsdag 7 september 2017

Kommentar till Hernö Gins halvårsrapport


Lilla men ack så goda Hernö Gins halvårsrapport släpptes igår och det var underbar läsning för oss aktieägare (aktien är onoterad och kan bara handlas genom privat uppgörelse mellan ägare). Omsättningen ökade med 89 % medan rörelseresultatet steg med otroliga 464 %. Detta tack vare en rörelsemarginal som ökade från 9,5 till 28 %.



Tricket är att man nått en gräns där ytterligare produktion och försäljning blir långt billigare mot när man hade lägre omsättning. Jag pratade med VD Jon Hillgren idag som bekräftade detta och var märkbart positiv till både försäljningsökningen och framtiden. Första kvartalet är säsongsmässigt mycket svagt men därefter under våren har man ändå lyckats öka exporten med 85 % mycket tack vare en stark inmarsch i Australien, man har lyckats komma in i Systembolagets 63 "premiumbutiker" och försäljningen via Systemet har ökat med 96 %.



Hernö Gin är förstås ännu ett mycket litet bolag men det är också en stor del av charmen. Man kommer att kunna växa i väldigt många år framöver om man fortsätter att etablera sig och vinna medaljer på de stora mässorna och tävlingarna. Om PE räknas från kursen vid nyemissionen så var det runt 120 räknat på förra årets vinst. Räknar man med fortsatt lika fin tillväxt under den säsongsmässigt starkare hösten ramlar PE plötsligt ned mot dryga 30.

Det känns med andra ord som om vi som äger aktien idag har gjort en mycket bra affär.