onsdag 29 februari 2012

Att missförstå Apples tillväxt

.
När Apple för sju-åtta år sedan med iPods hjälp hade haft ett par osannolika år av extrem tillväxt hette det från en enig marknad och analytikerkår att detta var en tillfällighet som inte skulle kunna fortsätta. Nu efter ung. tio år med otrolig, t.o.m. ökande tillväxt heter det istället att detta inte kan fortsätta längre för det skulle innebära att... tja typ att Apple blir för stort.


Till stöd för detta tar många seriösa bedömare lagen om stora tal till sin hjälp. Det är dock lite komiskt eftersom denna inte handlar om omöjligheten med oändlig tillväxt alls, utan om att man vid ett mycket stort antal försök med tiden får ung. det utfall som förväntats, t.ex. 50 % krona resp. klave. Vad de menar är lagen om avtagande resultat (Law of diminishing returns) som helt korrekt visar på att ett allt större företag får allt svårare att växa som tidigare.


Att detta stämmer är uppenbart, det är jättesvårt för en dominant spelare i en begränsad bransch, t.ex. bilindustrin, att t.ex. växa med 20 % än för en som har en liten marknadsandel.


Att applicera detta på Apple är däremot helt galet i alla fall idag.


1) Apple inte alls någon jättespelare på mobilmarknaden som helhet- de har 6-7 % av marknaden.

2) De har också en begränsad andelar den traditionella PC-marknaden


3) De är dominanta inom "tablet-marknaden", men ingen har idag en aning om hur stor denna kommer att bli


4) Slutligen är Apple sedan ett decennium världsbäst på att ta sig in på helt nya marknader, t.o.m. ännu ej existerande marknader. Att denna förmåga inte skulle hålla i sig verkar inte troligt.


Att Apple är världens högst värderade företag betyder ingenting, absolut ingenting alls för dess tillväxt inom överskådlig tid.

lördag 25 februari 2012

Dilbert

'
Jag har alltid undrat var Dilbert jobbar. Det visade sig häromdan att det är på Samsung.

fredag 24 februari 2012

It's Friday, I'm insane...

'
Nokia har nu officiellt blivit ett konkurscase. Officiellt eftersom dess aktie nu handlas vilt hit och dit som andra företag som man inte vet om det kommer att gå helt åt fanders eller om man lyckas vända tillbaka till vinst. Som jag skrivit tidigare hänger allting på om man får fart på försäljningen av Windows-mobiler eller inte.

När detta stadium av marknadsvansinne inträtt blir allting en strid på kniven. Idag kom man med nyheten att man skulle presentera för denna bransch "viktiga nyheter" på en presskonferens på en mässa på måndag. En inte alltför vild gissning är väl att man kommer med nyheter om nya telefonmodeller att säljas nån gång i framtiden men, visst, nyheten kan ju handla om samarbeten, uppköp och liknande. Dock är det senare ju högst osannolikt, då man inte precis brukar använda mässor för att berätta att man köps upp. Det är i så fall Microsoft som ska skicka ut nyheten att man lagt ett bud och dessutom inte annonsera detta tre dagar i förväg.

På denna nyhet stiger aktien glatt 6 % och alla de små Nokia-tradersarna på Börssnack blir alldeles till sig. Plötsligt ligger man på plus efter all bedrövelse. Bättre argument mot kortsiktighet kan man nog inte få än det som signaturen "audi" har presenterat de senaste tre månaderna (gör en sökning så får du se).

Andra investerares :-) reaktioner idag:

Runt kl 10 när nyheten kom och aktien steg:

Nokia rusar! Stora nyheter nästa vecka! Kan vara merger med Microsoft eller ngt?

otroligt!!kan inte säga något annat.

+5,7% nu. Så finns det ändå någon sorts rättvisa här i världen! Läsplattan har jag väntat länge på. Hoppas att den innehåller någon teknisk innovation som slår ipaddan....

Vi passerar säkert 45 på måndag

Nu ligger jag på plus!!!!!!!!!!!!!!!!!

upp 6,24%

38,69!!

Runt kl. halv tolv när aktien börjar falla igen:

38,1

säljpanik.. alla vill hämta hem några kronor på nokia

luras inte av att aktien sänks nu...detta är ren psykologi och programmerat för att få folk att känna att dem borde ha sålt...mm

Som jag redan har påpekat 39 innan dagen är slut!

lugnt brukar gå ner vid lunch upp igen kan lova detta

vill köpa in mig, hur långt ner tror ni vi kommer? någon dipp? senast 38.12

inte mer vi ska upp nu efter lunchen

Hoppas att nyheten blir att Microsoft köper Nokia för 70-80kr/aktie.

[Det visar sig vid denna tidpunkt otroligt nog att många av Nokia-spekulanterna tror att ett produktkoncept hoptåtat av en Nokia-fanboy häromdagen med en massa fantasifunktioner osv är en verklig produkt... håhåjaja]

Kanske beror på nya paddan? (länk)

#1. Vill ha! Ball!

De har sjukt mkt läckra grejer i pipen. Jag gillar ju paddan med trådlös laddning och projektortangentbord... Men det är väl ett år bort antar jag.... Men Nokia innoverar som aldrig förr..

Surplatta med Windows 8.

PREMARKET US. varför är vi flera ören under?

vete fan skumt tror att många har ej fått info ang nokia

Det ryktas också om ett tangentbord som kan projiceras i större storlek på en yta intill. Liknande saker har Microsoft visat upp tidigare.
......................................................

Snillen spekulerar får en ny innebörd på Börssnack...

*

onsdag 22 februari 2012

Samband?

'
Ett litet axplock på nyheter den senaste tiden. Finns det något samband här nånstans?

Dells vinst föll i rapporten igår med 18 %, Acer, HP samma sak. Asus officiella mål är nu bara att försöka stoppa vinstminskningen.

Windows-försäljningen faller.

RIM tokrasar och HTC har bytt tillväxt mot snabbt fall för försäljning och resultat. Nokias försäljning och resultat faller som en sten.

Apples omsättning och vinst stiger sedan åratal allt snabbare.

MS Office kommer till iPad.

.

fredag 17 februari 2012

Klockan klämtar för Nokia

'
Inte sällan är en viss produkt oerhört viktig för ett företag. För Apple är det förstås iPhone framförallt. Lustigt nog har en viss nyligen introducerad mobiltelefon, Lumia 800, blivit väldigt viktig för två mycket välkända storföretag, Nokia och Microsoft. Nokias försäljning av allt annat än basmobiler faller som bekant som en sten sedan länge. Microsoft har i ung. 10 års tid misslyckats kapitalt med att ens få ett fotfäste på mobilmarknaden. Detta är förstås oerhört farligt för båda företagen eftersom framtiden för "större PC" stavas m-o-b-i-l och för mobiltelefonerna (mindre PC) stavas den s-m-a-r-t-p-h-o-n-e. Att sitta med gårdagens produkt är ett säkert recept för att snabbt bli en "has-been".

Sitt hopp sätter båda företagen alltså till Nokias förmåga att byta till Windows Phone som operativsystem. För Microsoft är detta så viktigt att man glatt betalar 250 miljoner dollar i kvartalet för att Nokia ska använda deras system.

Tanken är förstås att alla de som idag har Nokias Symbian-mobiler glatt ska hoppa över till WP liksom många andra som idag använder iPhone eller Android eller inte ännu bytt till en smartphone. Vem som helst inser väl att detta är en mycket svår uppgift när iOS och Android idag uppfattas som synonymerna för smartphone och deras nuvarande användare dessutom sitter på massor av inköpta appar som man säkerligen inte vill kasta bort i första taget för att hoppa på ett nytt mobilsystem.

Man får inte heller glömma att både iPhone och Android slog igenom på allvar först efter ett par år på marknaden. Det är svårt att tro att Nokia som nu blöder har två år på sig att börja tjäna pengar på sina smartphones. Naturligtvis är det av enormt stor betydelse att försäljningen för den första "riktiga" (Nokias ordval) WP-mobilen blir en snabb succé så att momentum byggs upp för vidare lanseringar i världen och av nya modeller under året som kommer.

Lumia 800 (och budgetmodellen 710) började säljas i några stora europeiska länder i november-december och nyligen i flera andra länder, däribland Sverige. I samtliga länder föregicks lanseringen av enorma reklamkampanjer, i Storbritannien enligt uppgift för 20 miljoner pund. Det är bara att se sig omkring i svenska städer just nu för att hitta prov på denna kampanj.

Om man söker på Google på "Lumia 800 sales" får man en lite obehaglig sammanställning. De allra flesta svaren är inte nya, vilket man kunde anta med tanke på att officiell statistik kom med Nokias rapport helt nyligen. De kommer istället från pressmeddelanden från Nokia innan och någon vecka efter lanseringen i varje land. Lydig affärspress har sedan dessutom återgivit svårkontrollerade och allmänna påståenden från Nokia om att detta är den mobil med flest förbeställningar någonsin, att den sålt slut och att efterfrågan har varit fantastisk. I land efter land upprepas dessa påståenden även från vissa återförsäljare, som naturligtvis inte heller är opartiska med tanke på att de tjänar betydligt bättre per såld mobil när de säljer Lumia istället för marknadsladande iPhone.

Från ung. den 10 december blir det däremot ganska tyst. Då har redan de allra flesta analytiker radikalt skrivit ned sina prognoser för försäljning fram till slutet av Q4, från runt två miljoner till en halv till en miljon. Stöd för påståendet att försäljningen i själva verket varit mycket svag kommer också från opartiska sidor som mäter mobiltrafik eller förmedlar försäljning från samtliga mobiloperatörer. Även Financial Times börjar nosa i påståendena om att försäljningen går dåligt.

Nokias aktie faller lika snabbt som brutalt när uppgifterna om dålig försäljning börjar sippra ut och tystnaden blir alltmer kompakt från företaget tills deras katastrofrapport (se mitt inlägg om den) kom för ett par veckor sedan. Där säger VD (känd från famösa uttalanden om att Symbian är en brinnande plattform och att man efter att man meddelat att man lägger ned Symbian ändå skulle sälja ytterligare 150 miljoner exemplar) Stephen Elop att man sålt "över en miljon Lumia". Detta betyder alltså att man fram till rapporten (inte fram till årsskiftet) sänt ut (inte sålt till slutkund, man vägra säga hur många som verkligen sålts) drygt en miljon mobiler av båda Lumia-modellerna i nio länder. Jojo, det låter ju verkligen hoppingivande, men låt oss gräva ned oss lite i dessa siffror.

När man introducerar en ny modell måste man skicka ut en massa i säljkanalen, detta redovisas som sagt officiellt som "sålda" telefoner. Det är svårt att tro att detta skulle vara mindre än i alla fall ett par hunda tusen exemplar som hela tiden ligger i kanalen. Sålda kan då inte gärna vara fler än en miljon. Perioden är slutet av november till 25 januari, vilket betyder att inte mycket mer än 600 000 såldes under fjärde kvartalet. Detta antagande får också stöd av data från Facebook, som har en inbyggd app i WP. Enligt dem kom det in runt 300 000 nya aktiveringar av appen under perioden slutet av november tills helt nyligen. Med ung. hälften (lågt räknat!) av smartphoneanvändarna i västeruropa som medlemmar i Facebook och de allra flesta av dem lär ha köpt Lumia den senaste tiden borde det stämma med hälften av 600 000, dvs Facebooks uppgift om 300 000. Detta är snarare högt räknat eftersom det som sagt finns andra mobiler på marknaden som måste bidra med nya användare av appen samt att det inte bara räknar in 800-modellen utan även 710:an.

Saker och ting kan ändra sig, även om det är mycket ovanligt vid elektronikprylars lansering där man normalt får bara en chans, och Nokias försäljning kan öka, men hittills har Lumia av precis allt att döma varit en storslagen flopp. Nokia har med kraftigt fallande "Symbian-försäljning" absolut inte råd med floppar idag. Lägger man dessutom till uppenbart svindyra reklamkampanjer har man en stundande katastrof för företaget om man inte vänder detta mycket snabbt.

Man hoppas nu stort på USA, men det är som bekant Apples och Googles hemmamarknad där dessa system dominerar stort och framförallt den unga generationen inte har någon aning om vad Nokia är och många äldre inte ens tror att Nokia finns längre. Detta är en "uphill battle" om någonting! Jag kan inte se någon som helst anledning att tro att man kan få mer än en högst marginell andel av marknaden i USA. Detta betyder att man inte får något nytt momentum för försäljningen och Nokia i sin nuvarande skepnad kan inte överleva utan en försäljning som åtminstone täcker upp tappet av försäljning av Symbian-mobiler. Detta var chansen Nokia hade och den ser av allt att döma ut att ha missats.

Man måse då sälja denna del av verksamheten till Microsoft och försöka överleva på nätverks-delen som man äger med Siemens. Detta är dock i så fall troligen en fördröjningsstrid. Vi bevittnar alltså förmodligen Nokias svanesång just nu och utan tvekan slutet för dem som mobiltillverkare. 
'


tisdag 14 februari 2012

Swedbanks rapport

.
Swedbanks rapport var glädjande såtillvida att räntenettot stiger, återvinningarna tuffar på och allting verkar vara som det brukar med Swedbank, dvs en välfungerande verksamhet och goda framtidsutsikter. Dock är det ju inte någon succéklass på utvecklingen som för ett år sedan, men det är väl inte så förvånande heller när man har rätt upp sina problem och mest har nya utmaningar att tackla. Det är lite oroande att Swedbank uppenbarligen har tappat bolånekunder men det stämmer med mina egna erfarenheter att man har blivit mycket mer restriktiv i alla fall mot kunder som vill öka sina lån och bygga ut, vilket inte alls Nordea var varför jag bytte bank.

Jag ökade som bekant mitt Swedbank-innehav under nedgången förra året med sammanlagt 22 % och på sikt får jag se om jag ska minska ned exponeringen något, men just nu finns det ingen anledning till det.

Jag minskade mitt Boliden-innehav med 9 % innan rapporten och om Boliden skulle fortsätta att stiga så kommer jag att långsamt minska mitt innehav, vilket helt enkelt beror på att det ju är ett starkt cykliskt företag och mindre lämpligt att ha som nästan lika stort innehav som Apple och H&M.

.

Apple över $500

.
Aktiers värdering en viss dag är ju ingenting man ska fästa sig så värst mycket vid, inte heller symboliska tal som 500 dollar (även om en del på marknaden gärna ser sånt som köpsignaler, det är jag fullt medveten om), men det känns som om den ögonöppning som jag väntat på vad gäller Apples vinsttillväxts verkliga styrka kan börja skönjas.

Apple värderades ned i förhållande till vinsten under hela 2011, från PE 18-19 till i slutet av året drygt 11. Helt otrolig värdering som implicerar att tillväxten ska bytas till vinstminskning inom kort. Det fanns ingenting då som tydde på det och det blir då bara en tidsfråga tills marknaden inser detta. Ibland tar det lång tid, men det känns som om det har vänt nu och aktien stiger och stiger.

Ett vanligt nybörjarfel är att tro att det är riskabelt att köpa en aktie som stigit mycket på sista tiden. Det är bara farligt om man inte tänker långsiktigt. Om en aktie är undervärderad, vilket Apple på PE drygt 14 på FÖRRA årets vinst fortfarande är, så är det inte alls farligt att köpa idag. Visst kan det komma en rekyl, det är t.o.m. troligt, men med så försiktig värdering när Apples marginaler, intäkter och vinster bara stiger hela tiden  och utsikterna är otroligt bra är det inte farligt att köpa aktien. Jag är själv t.ex. totalt sett upp 51 % på Apple sedan jag började köpa aktien (köpte första gången i slutet av januari 2011 och sedan fyra gånger till på framförallt dippar, men även när man släppte iPad 2 och aktien steg mycket lite) och jag är som sagt absolut inte rädd för denna uppvärdering på så förhållandevis kort tid.

Det enda som fascinerar förutom värderingen är hur så många uppenbarligen kunniga skribenter hela tiden tror att vad än Apples i stor utsträckning tämligen fumliga konkurrenter hittar på för ny produkt så kommer den att ta en massa marknad från Apple. Skälet brukar ofta vara skrattretande minst sagt som USB-anslutningar, 4G LTE eller större skärm. Detta är grejer som konkurrenterna lägger in just för att skilja sig från iPhone/iPad. Det betyder inte alls att det är så mycket bättre och mer användarvänliga produkter att de skulle kunna ta stora marknadsandelar. Kul lista på "ipaddödare" och skäl till att den ska tappa köpare finns här.

.

torsdag 9 februari 2012

Bra sagt om Borg och bankerna

'
Mycket bra ledare i Expressen idag om finansministerns ständiga bank-bashing! Populism är populism och ingenting man bygger en bra politik på. Att driva en bank är inte någon omoralisk verksamhet så länge man håller sig inom lagens råmärken och dessutom inte tar några otillåtna risker. Att göra vinst är heller inte omoraliskt, utan något som finansministern ska vara glad för.

Oavsett moralen så är svenska banker, framförallt Swedbank, utmärkta långsiktiga placeringar. Goda vinster och dålig konkurrens är en fin kombination. För investeraren i vilket fall. Att Avanza och Nordnet kan ta av bankernas viktigare intäkter, dvs provisionerna och bolånen, är högst osannolikt oavsett hur många som tror det. Det är däremot högst troligt att de fyra storbankerna kommer att finnas kvar som de stora spelarna i många, många år till.

.

onsdag 8 februari 2012

Börsfest

'
Jag är ledsen för de kommentarer som inte blev publicerade på några dagar då jag inte har varit inne och kollat. Nu är de ute till allmän beskådan hursomhelst.

Börsen stiger som så många gånger förr och som alltid blir man förvånad över hur många som blir förvånade. Argumentet brukar lyda ungefär att det finns ett antal negativa faktorer ute på marknaden men ändå stiger börsen. Saken är nog den att det alltid finns en massa skäl till oro, liksom det alltid finns ljusglimtar, men förr eller senare avtar i alla fall den mer paniska oro som marknaden får när stora kriser seglar upp. Det betyder inte att riskerna för problem är helt ur världen, utan bara att marknadens neurotiska aktörer börjat inse att det nog var lite tidigt att ta ut världens snara undergång i aktievärderingar trots allt.

Börsen återhämtar sig alltid. Så enkelt är det. När det sker så sker det oftast mycket snabbare och plötsligare än de som valt att sälja på nedgång för att sedan vänta på uppgången hade trott vara möjligt. Omotiverade eller överdrivna nedgångar ska utnyttjas genom att man går emot strömmen och köper, helt väldigt mycket. Sen är det bara att sitta i båten och när det till sist stiger igen kan man alltid skänka den som t.ex. sålde Swedbank till mig för 69 kr och Boliden på bl.a. 83 kr till mig.

För att citera den i veckan 96 år fyllde Aktiestinsen: "Det är så enkelt så det är inte klokt!"

.

fredag 3 februari 2012

Dagens mobilmarknad

'
Det viktiga är ju som bekant inte vilken marknadsandel man har utan vilken vinst man gör. Ingen går i konkurs för att marknadsandelen sjunker, utan för att vinsterna som ett resultat bl.a. sjunkande marknadsandel har rasat. Det går t.ex. alldeles utmärkt för vissa lyxmärken att ha en mycket liten del av en marknad men genom sin marginal ändå göra en fin vinst. 

Eftersom de olika aktörerna slåss om vinsterna på en viss marknadn är det rimligt att se det som att det finns en viss mängd vinst som fördelas mellan de konkurrernande företagen vid en given tidpunkt. Just nu har iPhone 9 % av de sålda enheterna, 36 % av intäkterna och inte mindre än 74 % av vinsterna.

Intäkterna på den totala mobilmarknaden fördelas just nu på detta sätt. Vissa trender är ganska tydliga...



Medan vinsterna fördelas på detta sätt:



Apple håller som synes på att ta hand om hela kakan. Den praktiska betydelsen av detta blir förstås en nedläggning av mobiltillverkningen inom några år för de företag som inte lyckas vända trenden. RIM söker köpare, Sony Ericsson togs nyligen över av Sony, HTC har mycket snabbt gått från en vinstökningsmaskin till katastrofresultat och Nokia har ju precis meddelat ett resultat som bara de mest inbitna fanatikerna kan skönmåla.

Detta är ett skolexempel av disruptive innovation- en ny tillverkare kommer med en ny teknik (pekskärm-smartphone) som i början inte tas på allvar men tar sakta men säkert över marknaden medan konkurrenterna sent om sider, för sent ska det visa sig, försöker härma produkten och till sist går konkurrenterna i konkurs eller slutar med produktkategorin.



torsdag 2 februari 2012

Marknadens tio största missförstånd om Apple

'
Lite tystnad på här senaste veckan, men det är bara för att jag har börjat skriva en bok. Mer om det en vacker dag.

Här är min officiella lista över marknadens tio största missförstånd om Apple. Tio är inte lite när det gäller världens högst värderade företag...

Myt nr 1: Apple såde 37 miljoner iPhones under det senaste kvartalet.

Sanning: Apple lyckades tillverka 37 miljoner telefoner. Sedan fyra år säljer Apple alla telefoner man tillverkar och trots enorma investeringar i sin supply chain tar det lång tid att komma upp i dessa produktsionstal. Tim Cook sade uttryckligen vid kvartalsrapporten att man hade kunnat sälja mycket mer om man bara kunnat tillverka fler.

Myt nr 2: Det finns en marknad för platta datorer med allt fler aktörer.

Sanning: Det finns iPad som håller på att välta hela PC-industrin över ända. Sedan finns det en massa andra datortillverkare som desperat försöker plocka smulorna från bordet. Hittills har Apple tagit precis 100 % av de vinster som genererats inom detta marknadssegment.

Myt 3: En avancerad ny mobil eller plattdator är en potentiell iphone/ipad-dödare.

Sanning: Det är konkurrenternas modeller som "dör". Ofta dessutom mycket snabbt och inte sällan efter att ha kostat företaget en massa pengar.

Myt 4: iPhone 4S var en mindre uppgradering av modellen.

Sanning: Siri är början på en ny epok- ett helt revolutionerande sätt att kommunicera med sin mobil (och senare andra enheter) som vi bara sett betaversionen av ännu.

Myt 5: Apples stora kassa kommer att leda företaget till stora dyra företagsförvärv mod. Microsofts tokerier.

Sanning: Apple köper bara noga utvlada företag som har teknik som man vill få ensamrätt till att använda (artificiel intelligens, minnesmoduler, 3D-kartor t.ex.) och alla deras förvärv har varit mycket lyckade.

Myt 6: Analytikerna och marknaden med dem har insett att Apples fantastiska tillväxt snart kommer att falla rejält.

Sanning: Analytikerna har grovt underskattat Apples tillväxt sedan 2005. Man har i snitt räknat med ung. en tredjedel av verkligt utfall för nästkommande år.

Myt 7: Apples vinst står och faller med några få produkter som snabbt kan bli omoderna.

Sanning: iPod tog över marknaden för mp3-spelare för 10 år sedan och har idag minst 70 % av marknaden år efter år. iPad tog över marknaden för platta datorer från första dagen 2010 och är helt odiskutabel ledare sedan dess. iPhone är den utan konkurrens mest sålda mobiltelfonen sedan ett par år och gapet växer exponentiellt. Hela mobilbranschen måste förhålla sig till iPhone, ingen kan konkurrera med användarupplevelsen och försöker därför desperat konkurrera med att skärmen är större, teknik som inte efterfrågas, priset osv utan någon större framgång. Dessutom planerar Apple förstås fler "disruptiva" produkter.

Myt 8: iPod försäljningen faller snabbt.

Sanning: iPod står idag för 2-3 % av Apples försäljning och faller inte pga att den utsätts för konkurrens utan för att så många köper en iPhone vilken inehåller en mycket avancerad iPod.

Myt 9: iOS är ett slutet system och sådana är dömda till undergång.

Sanning: iOS enda slutenhet är att man endast får installera (över 500 000) godkända appar och inte får modifiera systemet självt. Apple uppmuntrar tredjepartstillverkning som styr apparaten. Att man inte kan modifiera styrsystemen är standard inom hemelektronik. Det är Android som är undantaget. Detta har lett till en så enorm differentiering av hårdvara och mjukvara att det nu är meningslöst att tala om Android som ett system.

Myt 10: Konsumenterna till ha valfrihet och låga priser.

Sanning: Konsumenterna betalar gärna extra för att få en bra, fungerande och lättanvänd produkt.
.