onsdag 29 juni 2011

Swedbank idag


Hur galet är det inte med Swedbank åter under 100 kr utan vettig anledning? Företaget har i princip noll exponering mot Grekland, men krisen där skalar glatt av 20 % av börsvärdet.

Tänk på den implicerade logiken i detta. Visst kan man alltid uppskatta sannolikheten för att denna kris skulle kunna få effekt på Swedbanks resultat och ung. hur mycket.

En tjugoprocentig nedgång allt annat lika betyder dock att marknaden bedömer att Swedbanks totala framtida intjänande skulle sänkas med 20 %.

Så är det inte och därför är det väldigt köpvärt. Minst 5 % direktavkastnng, troligen mer samt den stora kursuppgång som kommer med nästan 100 % säkerhet.

tisdag 28 juni 2011

Var finns konkurrensen?


Vilka som är ett företags konkurrenter är väldigt ofta oklart för många investerare. Ett klassiskt exempel är Malmström & c:o i floppen Boo.com som var först med att sälja dyra designkläder på Nätet. De trodde på fullaste allvar att de inte hade någon konkurrens eftersom de var ensamma på Nätet sin verksamhet... Konkurrens från butikerna nere på stan kanske...? Det är så man bränner en och annan miljard.

Apple konkurrerade mot Microsoft och förlorade i och med att man till sist bara hade 5-10 % av PC-marknaden mot Microsofts 90 % är den etablerade sanningen och den har förstås viss giltighet. Det var väldigt viktigt med en vettig marknadsandel när en stor plattform gjorde att  mjukvarutillverkarna ville skriva program för den. Jag själv hoppade av Mac 1997 efter fem trogna år när jag med tiden såg hur få program som fanns och hur dåliga dessa konverteringar av PC-program ofta var, mest tydligt kanske MS Office som medvetet gjordes ganska dålig för Mac.

En annan lika viktig konkurrens är den som finns mellan datortillverkare, där Apple visserligen inte alls var störst men ändå var en av de större tillverkarna och idag växer så det knakar medan andra, framförallt Acer, tappar massor. Denna konkurrens har hamnat helt i skymundan och det är galet. Varför då?

Jo, för att syftet med alla företag är att tjäna pengar, ju mer desto bättre, till sina ägare. Ingen dator- eller telefontillverkare finns till för att ha störst marknadsandel. Idag framställs konkurrensen mellan Android och iOS som den stora konkurrensen, medan man glömmer bort att det i betydligt större del är telefontillverkarna som konkurrerar om kunderna. Detta för att det med dages gratis distribution av mjukvara inte alls ställs lika höga krav på marknadsdominans och det absolut inte finns samma behov av "ett system" när man ringer mellan telefoner som när man skulle dela arbete mellan datorer och koppla ihop dem på 80- och 90-talet. Apples 5 % av marknaden ger dem ändå tiotusentals villiga programutvecklare och det i särklass största och bästa app-sortimentet.

Därmed faller också maximen att störst tar allt som så väldigt många av mina kritiker bland kommentatorerna ständigt återkommer till. Som Karl påpekade igår, HTC konkurrerar inte alls i första hand mot Apple/iPhone utan med generiska telefoner som kör Android.

Denna konkurrens är i princip identisk med konkurrensen mellan Windows-datortillverkarna och leder till samma sak- kraftigt sänkta marginaler tills de är i princip obefintliga. Hur ska man då på sikt kunna utveckla sina produkter?

Idag tjänar Apple mer än sju gånger så mycket på att sälja sina Mac-datorer som HP gör. Apple tar hem över 50 % (och andelen växer snabbt) av vinsterna på hela mobiltelefonmarknaden. Det är som sagt detta företagande handlar om- att tjäna pengar. Idag har man bara 5 % av den totala mobilmarknaden, hur stor del av den samlade vinsten kommer man att ha om man dubblar den andelen? 80 %? 90 %?

Säg att Android kommer att en mycket större andel av marknaden än iOS i framtiden, en scenario som är väldigt sannolikt med tanke på den stora mängd billiga smartphones som vräks ut på marknaden av Samsung och många andra. Tänk om marknadandelarna är 60 % Android och 30 % iOS på sikt (eller ännu mindre). Vem kommer att tjäna pengar? HTC, Samsung m.fl. eller Apple med ensamt 30 % av en kraftigt växande jättemarknad? Vilket företag skulle du vilja ha investerat i?

När marknaden börjar förstå hur ofattbart lönsam Apples verksamhet är och med all sannolikhet kommer att vara i framtiden som deras värdering kommer att stiga till himmelen.




måndag 27 juni 2011

Kvartalsrapport 2, 2011



Dags för en ny kvartalsrapport. Rullande tolv månader har jag haft följande utveckling:

 Mitt konto  +17,5 %     OMXSPI  +2,4 %











Hittills i år har portföljen haft denna utveckling:

  Mitt konto  -4,8 %     OMXSPI  -9,2 %











Mycket sämre utveckling mot från för någon månad sedan när Swedbank stod högt men hursomhelst ganska stabil utveckling. Därutöver har ju som bekant Diamyd i princip utraderats värdemässigt, vilket motsvarar kanske 3 % av portföljen vid kvartalets början.

Sedan senaste rapporten har jag förutom det som tidigare rapporterats även förra veckan köpt Apple (ökning med en åttondel) som prickade in botten den gången ganska bra.

Fördelningen just nu är följande:

Swedbank 33 % av portföljen
Boliden 24 %
H&M 20 %
Apple 17 %
MSAB 5 %
BP 1,5 %
Övrigt: Diamyd, Obducat, Obducat-rätter (mindre än 0,5 %).

Belåningen är nu över 35 % p.g.a. de lägre kurserna, jag kommer som tidigare att försöka hålla den under 30 %. I den mån jag kommer att öka något innehav blir det troligen fortsatt Apple.

Tidigare kvartalsrapporter finns här.

torsdag 23 juni 2011

Våga vara nerd


Som med allting annat som man går in mycket intensivt i blir man lätt en aktienerd om man håller på med det. Det är bara bra för det är en förutsättning för att man ska kunna överlista marknaden. Marknaden består ju både av personer som är mycket kunniga och väldigt okunniga samt en stor hop däremellan. Den som kan mest är med all sannolikhet också bland dem som lyckas bäst.

Att investera i t.ex. banker utan att läsa på väldigt noggrant om hur de fungerar, vilka deras styrkor/svagheter är och allt annat som man hittar och sedan fortsätta att lära sig kommer att straffa sig. Kanske inte idag, men på lång sikt.

Sedan jag började lära mig Apple s.a.s. har det som vanligt slagit mig hur otroligt okunniga många är som tror sig veta det ena eller andra om företaget. Det är känslor, känslor och lite tidningsartiklar som kommer ur dem. Som sjuåringar ungefär.

Man kan absolut komma fram till att Apple inte kommer att bli en bra investering, men då ska det stödjas av vettiga slutsatser och kunskap, inte på att "Apple bygger slutna system och såna lyckas aldrig" (vilket absolut inte stämmer, se bara på iPod för att ta en mogen produkt) eller "de är dyrare än andra och det kommer kunderna inte att acceptera", "Apple är aldrig först med någonting" som avslöjar att man inte förstår att det är deras medvetna strategi eller varför inte klassikern att hårdvaruspecifikationerna är sämre än vissa konkurrenter, ett påstående som avslöjar att man inte förstått någonting om vari Apples styrka ligger.

Jag lade ned oräknerliga timmar på att läsa på om banker och framförallt Swedbank en gång i tiden, men timlönen så här i efterhand har varit oerhört hög. Våga vara nerd!

onsdag 22 juni 2011

H&M på kort sikt


Är det något som gör det lärorikt att följa H&M intensivt så är det att se vilken stor påverkan kortsiktiga förändringar, de flesta av dem helt utanför företagets kontroll kan ha på jättebolag.

H&M:s rapport var ganska trevlig läsning förutom vad gäller vinsten, men eftersom H&M växer i grunden väldigt lönsamt så är det som vanligt försäljningen vi ska titta på. Bomullspriser och valutor kommer alltid att fluktuera och en vacker dag är kronen 20 % mindre värd mot dollarn.

Utmaningen är som alltid att se om vinstminskningar (och -ökningar) beror på fel (styrkor) i företaget, t.ex. tappade marknadsandelar eller om det beror på övergående problem (eller tillfällig tur). Marknaden behandlar oftast alla vinstminskningar ungefär lika, men det kan man inte göra om man ska slå marknaden.

Att kalla 2011 ett förlorar år vilket tydligen många s.k. analytiker gör är att helt missa skogen för träden. 250 nya butiker, framförallt på sina mest lovande marknader (Kina, USA, UK) är inte förlorad tid!

I de blindas rike är den enögde kung.

tisdag 21 juni 2011

iPad i framtiden


För alla företag gäller förstås att man ständigt måste utvecklas sig och framförallt sina produkter. iPodden kom för 10 år sedan och har genomgått enorma förändringar, modell för modell, iPhone är bara fyra år gammal men har också utvecklats rejält från den första modellen. Ingenting slår dock iPads förändring på mindre än ett år och är det något som vi kan vara säkra på så är det att även denna kommer att förbättras otroligt de närmaste åren.

Det är lite märkigt att så många bedömare låter Apple ha bevisbördan för att iPad kommer att bli en varaktig succé när företaget med sina två senaste stora konsumentelektronikprylar (de ovan) har lyckats så spektakulärt och dessutom redan sålt över 25 miljoner iPad samtidigt som konkurrenterna har floppat lika spektakulärt hittills. 25 miljoner blir än mer otroligt när "consensus" bland analytikerna för ett år sedan låg på tre till fyra miljoner för första året.

Om man vänder på frågan, vad finns det som talar emot att iPad skulle kunna bli en liknande succé? Jag kan i alla fall inte hitta något större skäl, men vill gärna höra det om någon har bra förslag. Alla verkar vara överens om att detta är en produktkategori som har framtiden för sig (en amerikansk undersökning förra veckan visade att inte mindre än 20 % av de tillfrågade konsumenterna planderade att köpa en platta under det kommande året), till skillnad från med de två tidigare introduktionerna finns det denna gång i princip ingen konkurrent värd namnet.

dessutom är prisnivån till skillnad från dessa introduktioner för iPad snarare lägre än de fåtaliga konkurrenternas produkter och sist man inte minst har marknaden tagit den till sig snabbare än iPhone och iPod under det mycket viktiga lanseringsåret, den förstnämnda hade t.ex. stora svårigheter att locka tidiga köpare utanför USA pga brist på 3G-kompatibilitet och hög prislapp. IPod hade bara 27 % av marknaden första året i konkurens med liknande, redan väletablerade produkter från Creative och Archos men regerar nu ensamma med över 90 %. Skillnaden är slående mot iPads första år när man redan har över 90 % av marknaden (har någon ens sett en konkurrents produkt ute på stan?) för "riktiga" plattor, dvs inte rena läsverktyg utan "tablet computers".

Min bedömning är att iPad kommer att bli minst lika stor succé och kategoridefinierare som iPhone och iPod och detta på en marknad som säkerligen kommer att vara hundratals miljoner plattor per år inom bara ett par år. marknaden räknar helt uppenbart inte med detta. Med nuvarande P/E under 15 räknar den uppenbarligen tvärtom med en kraftigt sjunkande vinstökningstakt à la Research in Motion (Blackberrys skapare) som faller som en sten framförallt eftersom alltfler företagskunder tar in iPhone och, i mindre utsträckning, Androider istället för "gamla" Blackberry. 95 % årlig tillväxt är förstår inte möjligt hur länge som helst, men P/E 15 är närmast bisarrt så länge det inte finns klara indikationer på att Apples tillväxt håller på att avstanna.

fredag 17 juni 2011

Greklands kris


Som vanligt gör många liknelsen mellan dagens statsfinansiella kris i Grekland och övriga Piigs-länder och den förra liknande händelsen, dvs krisen hösten 2008. Om Greklnad ställer in betalningen så kommer världen i samma gungning på katastrofens rand som den gången och med en liknande nedgång. Detta är inte en vettig slutsats då den missar ett antal fundamentala faktorer.

Det som utlöste den akuta krisen 2008 var inte Lehmans konkurs, utan att den kom helt utan förvarning när den amerikanska regeringen redan hade räddat ett par stora institutioner och att den amerikanska regeringen verkade inte bara ha tappat greppet, utan t.o.m. verkade beredda att stå och se på när jättebanker kraschade. Galningen Henry Paulson som var finansminister vid tidpunkten gick för säkerhets skull ut och sade att man "inte vid någon tidpunkt hade övervägt att använda skattepengar till att rädda Lehman". Mycket närmare att be marknaden om en kreditkris kan man nog inte komma. Några dagar senare fick man krypa till korset och rädda AIG för en förmögenhet.

Idag följer marknaden intensivt vad som händer i Grekland, man är medveten om att EU:s organ kommer att göra allt för att förhindra en betalningsinställelse och skulle den bli oundviklig så kommer EU och all världens centralbanker att använda sina erfarenheter från 2008 för att minimera dess konsekvenser.

Risken för ett liknande scenario är alltså minimal, även om räntor förstås skulle stiga och riskaptiten sjunka rejält vid en betalningsinställelse, framförallt om den fick effekt på något av de andra länderna så att ytterligare något land ställde in betalningarna. Från detta till situationen i september 2008 då ingen ville låna ut pengar till någon under flera veckor är vägen mycket lång och det kommer inte att ske.



Pöbeln demonstrerar mot vekligheten i Athen

torsdag 16 juni 2011

Välstånd ger MacBook Air


Signaturen Bo tipsade om en underbar aktieanalys av Apple för 10 år sedan (tack!). I den får vi veta att slaget om PC:n var över och billiga och generiska windows-kloner var precis det som människor ville ha och ingenting annat. Det var nog lätt att då få uppfattningen om att detta var så det alltid skulle vara, då när även dessa datorer var ganska dyra (ville man ha en bättre windows-dator, t.ex. Dell, med extra allt, dvs bra möjligheter för dåtidens spel fick man punga ut med uppemot 30 000 kr...) och Apple endast sålde datorer.




Idag är människor mycket mer mobila och mycket mer medvetna om sin image och dess koppling till vilka prylar man bär med sig. Detta är ett av skälen till iPads och iPhones otroliga framgångar- många vill uttrycka sig genom populära, smidiga och ganska dyra prylar, precis som man uttrycker sig med sitt fordon och sina kläder, klocka och smycken.


I en sån värld ska vi kanske inte bli så värst förvånade över att Air-datorerna exploderar i försäljning medan andra laptops rasar i försäljning. I dagrammet nedan syns dess försäljningsutveckling det senaste året. Vid den senaste uppgraderingen för ett knappt år sedan blev den nästan löjligt lätt och smidig- den typ av produkt som man knappt tror är sann när man håller i den första gången. Viss kundtillströmning kan noteras...






Med tanke på att Apple fortfarande är en mycket liten spelare på "PC-marknaden", även för laptops som nu står för 75 % av Apples datorförsäljning utom iPad, finns det minst sagt utrymme för fortsatt tillväxt i många år trots att man nu har vuxit snabbare än marknaden under varje kvartal de senste fyra åren.


Den som tror att folk frivilligt väljer de 3000 kronorslaptops som säljs på Elgiganten istället för en MacBook är samma personer som tror att falla som köper en 1000 kronorsmobil frivilligt gör detta val istället för en iPhone 4. Väldigt många av dessa skulle mycket hellre vilja ha Apples produkter (och andra premiumprylar), men de har inte råd. Allt fler av dem får dock med tiden råd och då ökar Apples försäljning ännu mer.

onsdag 15 juni 2011

Greker på scooter


Två veckor i sköna Grekland får en att fundera lite över vad som gör att Grekland är som det är- dvs ett land som är underbart att semestra (dvs slöa) i men inte utmärkt sig för någonting annat de senaste 2500 åren.

Jag läste en gång om "getfaktorn", dvs att antalet getter i ett land avslöjar dess välståndsnivå. I Sverige fanns det massor av getter för 100 år sedan, nu är de närmast utrotade, i Grekland finns en och annan get om man säger.

Mer intressant med tanke på Greklands statsfinanser och möjligheter att ta sig ut krisen är kanske en annan iakttagelse som man gör i Grekland- ingen cyklar. I Grekland transporterar man sig med motordrivna fordon, punkt slut. Till och med inne på hotellområdena åker vaktmästarna omkring på gamla oregistrerade scootrar och moppar trots minimala avstånd.

Jag skulle vilja påstå att antalet cyklar i ett land står i direkt proportion till dess innevånares arbetsmoral. I Sverige och i övriga Nord- och Mellaneuropa finns det många cyklar och folk använder dem för att ta sig till jobbet, att handla och åka på utflykter. I Grekland och flera andra länder i regionen orkar folk uppenbarligen inte transportera sig med muskelkraft sig ens inne i städerna.

Den som vill påstå att detta beror endast på att det "är så varmt" i Grekland, Italien, Spanien m.fl. länder är helt ute och cyklar. Visst vill man inte cykla när det är 40 grader ute, men antalet dagar med såna temperaturer är begränsat i alla dessa länder och under en mycket stor del av året är det underbart cykelväder, som nu t.ex. För att inte tala om hur mycket bättre klimat man har på vintern mot i Sverige där jag och många andra som har möjligheten oftast tar cykeln till jobbet trots motvind, regn eller minusgrader vecka efter vecka.

En allmän attityd att man inte behöver anstränga sig så värst för att få allt man behöver för ett drägligt liv ger slöa människor som tror att de har "rätt" till det ena och det andra. Tvärtom är det förstås arbete och självdisciplin som skapar välstånd. Latmaskarna som demonstrerar (snarare deltar i upplopp) dag efter dag i Aten skulle behöva ett studiebesök uppe i norr.



måndag 13 juni 2011

Bloggens inriktning


Jag välkomnar förstås kommentarer om bloggen så länge de är trevliga och sakliga. Den som följt bloggen länge vet att den är fokuserad mot det som jag tycker vid tidpunkten är mest intressant. Detta är förstås det som jag tycker är mest felvärderat.

Att jag skriver mycket om Apple just nu verkar en del ha svårt för, men för ett år sedan var det BP som jag skrev många inlägg om, vilket vissa hade stora problem med, tidigare har den varit mycket fokuserad mot Swedbank, H&M och Boliden, framförallt när dessa aktier i mitt tycke har varit mycket lågt värderade.

Detta kanske känns tjatigt för den som av någon anledning "aldrig skulle köpa olja" eller avskyr Apple etc., men det är den inriktning bloggen har så det är bara att acceptera för den som vill följa den. Dessutom, av de senaste nio inläggen som var synliga på sidan innan detta inlägg skrevs handlar bara två exklusivt om Apple och ett om Apple och (i mindre omfattning) H&M.

För att lyckas med investeringar så har jag lärt mig den hårda vägen att man måste vara beredd att sätta sig in på djupet i ämnen man inte tidigare intesserat sig för och inte ha för många fördomar mot branscher som "teknik" eller råvaror. Jag visste nästan ingenting om H&M innan jag fick upp ögonen om företaget, nu vet jag väldigt mycket, samma sak om Apple och Swedbank/bankbranschen.

Vill man inte läsa det är det förstås tråkigt, men ingenting som får mig att ändre inriktning mer än fallande aktiekurser skulle få mig att sälja bra företag.

torsdag 9 juni 2011

Apples "ekosystem"


Med veckans presentation av iCloud och systemuppdateringarna känns det som om Apple lyckas knyta ihop säcken vad gäller ett sammanhållet och väl fungerande "ekosystem" av tjänster som man är helt ensamma om. Det betyder förstås inte att någon annan inte kan bygga det, men det känns verkligen inte sannolikt just nu att någon annan kommer att lyckas. Microsoft (t.ex.) är mest upptagna med att köpa övervärderad teknik från andra och Google är som vanligt upptagna med att vara allmänt obehagliga i sina kartläggningar m.m.

Värdet av detta i form av kundtrohet (slutar man med iOS-appareter så förlorar man allting) och komparativ fördel mot konkurrenterna är ofattbart stor och visar sig idag inte bara i att man växer ofattbart snabbt, utan i att Mac-datorernas försäljning ökar med över 30 % samtidigt som samtliga "PC-datorer" (inkl. Mac) minskar med flera procent är ofattbart stort och växer för varje dag. Det senare även framkallat av iPads ofattbara framgångar- 25 miljoner sålda exemplar första året, märk väl iPads framgångar, inte tabletmarknaden, eftersom det bara är iPad som säljer.

Jag har själv sedan ett halvår använt en molntjänst i programmet Instapaper som låter en spara artiklar från nätet utan reklam och läsa dem offline på en sida som ser ut som en bok (Apple lägger nu till en sån tjänst i Safari 5). Varje gång jag öppnar Instapaper på min ena iPad synkas automatisk alla nya artiklar jag lagt till på den andra paddan, samt de som jag slängt deletas där med. Dessutom har jag automatisk tillgång till alla artiklar som de själva lägger in i en egen mapp.

Allt detta kan man förstås göra själv, men det är automatiken som är så otroligt skön och praktisk. Att nu kunna få alla sina appar, dokument, bilder etc. automatiskt synkade varje gång man laddar sin iOS-apparat är något som jag skulle kunna betala en bra slant för, men den kommer att vara gratis.

En synnerligen dum kommentar som man hör hela tiden är att Apple inte är först med ett antal tjänster och produkter som man presenteras. Den som säger detta förstår inte att detta är en mycket viktig del i Apples framgång- istället för att vara först med "MP3-spelare", tabletdatorer, smartphones, molntjänster o.s.v. väntar man tills man har en mycket bra produkt/tjänst och lär samtidigt av andras misstag. När man sedan presenterar den är den nästan alltid en otrolig succé och sedan rullar det bara på. Av allt att döma har man lyckats med detta även med iCloud.

Att man inte presenterar någon ny telefon när den "gamla" och modellen innan fortfarande ökar i försäljning närmast explosivt känns mycket rationellt, precis som vi är vana från Apple.

fredag 3 juni 2011

Apple precis överallt


Jag vet att jag tjatar, men det känns verkligen som om vi alltmer lever i en Apple-värld. Ibland blir det nästan lite larvigt. I planet i söndags satt mina barn och tittade på film på min (ena) iPad, snett bakom mig satt andra barn och tittade på film på en iPad 1, framför mig satt en tjej och pillade konstant på sin iPod Nano. När vi sedan som sagt fick vänta en evighet i baggageutlämningen kände jag mig nästan lite avvikande som inte tog fram en iPhone.

Det gjorde däremot taxichauffören lite senare.

torsdag 2 juni 2011

Grekland...


Jag kom till Grekland i söndags och fick som vanligt uppleva världens sämsta baggagehantering. Vi som fick baggaget först från vårt plan fick vänta i 90 minuter, andra ytterligare en timme. Samtidigt satt ett tjugotal baggagehanterare utanför fönstret och fikade i skuggan i ung. en timme till stockholmspassagerarnas stora förtret på andra sidan rutan.

En statsbankrutt drabbar förstås en massa oskyldiga och är ingenting man ska önska, men efter massor av semestrar i detta vackra land är det bara att konstatera att en hel del greker förtjänar allt ont de kan råka ut för om landet ställer in betalningarna.

Självinsikten är inte så utbredd om man säger, men det gällde även min chefs amerikanske chef som var på besök förra veckan- han sa att vi hade det så bra i Sverige för att vi hade så hemskt höga skatter, dvs ingenting han ville ha. Tja, att balansera utgifter och inkomster kanske inte vore så dumt att prova på i det land som idag finanisieras av Kina och en vacker dag kommer att få uppleva enorma skattehöjningar och neddragningar.

onsdag 1 juni 2011

H&M:s bonus till chefer


H&M:s bonus ledande befattningshavare som nyligen betalades ut imponerar. Det säger kanske inte så mycket när den jämförs med andra bonusar i näringslivet som i mer regel än undantag belönar kortsiktighet och risktagande utan sans.

I korthet fungerar systemet så att bonus betalas ut om utdelningen höjts och de pengar som betalas ut måste investeras i sin helhet i H&M-aktier som sedan måste behållas i minst fem år.

Weltklasse! ...som vanligt när det gäller H&M.