.
Min portfölj har utvecklats mycket väl både de senaste tre månaderna och de senaste året, se nedan. Observera dock att siffrorna exkluderar utdelningen från Swedbank, som avskildes från aktien denna vecka men kommer in först nästa vecka, vilket har rätt stor betydelse (utdelningen motsvarar 1,6 % av hela portföljen) eftersom Swedbank är mitt största innehav.
Sedan årsskiftet har portföljen haft följande utveckling:
Mitt konto +18,2 % OMXSPI +8,7 %
Mer rättvisande är förstås rullande 12 månader:
Mitt konto +10,0 % OMXSPI -7,8 %
Det är stora uppgångar i alla mina fyra största innehav, framförallt Apple som numera både tack vare stora inköp på dipparna under 2011 och kursutvecklingen nu är mitt näst största innehav som ligger bakom uppgången. Min Apple-post har stigit 84 % från 2218 kr (i snitt 340 dollar) till 4071 kr.
Enda förändring på kontot i år är att jag sålde nästan 10 % av Boliden inför rapport (123 kr). Detta var naturligtvis inget försök att trada aktien, utan bara en del av den gradvisa minskning i aktien som jag kommer att göra om den fortsätter upp.
Boliden är den enda aktie jag planerar att minska i och detta hänger förstås ihop med företagets starkt cykliska verksamhet, liksom min allmänna önskan om att minska min belåning.
Belåningens andel av portföljvärdet har förstås minskat rejält med uppgångarna, från som mest 45 % när jag ung. samtidigt som alla innehav sjönk rejält köpte Apple till idag 32 %. Att ha 45 % belåning kan uppfattas som en mycket högt, men man måste se det i ljuset av att Swedbank och Boliden då handlades runt 70 kr och inte gärna hade någon större fallhöjd förutom om ekonomin helt hade gått på grund.
Att Apple fortfarand ei höstas handlades under 350 kr är ganska bisarrt med tanke på företagets utveckling, långt mer uppseendeväckande än att aktien snabbt har stigit till över 620 dollar.
Swedbank står idag för 34 % av portföljvärdet
Apple 30 %
H&M 17 %
Boliden 15 %
Jag inser att detta ger intryck av stora omviktningar från förra rapporten, men det är som sagt nästan helt beroende på Apples enorma uppgång och den senaste veckans nedgång i Swedbank bl.a. beroende på avskiljningen av utdelningen, Boliden och igår även H&M.
Tidigare månadsrapporter finns här.
.
'
Jag fick ett tips av Karl om en artikel om hur Media Markts chef bönade och bad om att få lite konkurrens inom plattdatorsegmentet. Ingenting är så nyttig information som den som kommer ute från fältet, oavsett företag. Det är inga nyheter för oss som har förstått hur Apple lyckats "corner" marknaden, men det är mycket trevlig läsning ändå:
Ifjol såldes surfplattor för 1,4 miljarder kronor i Sverige medan de stationära datorernas försäljning landade på 1,2 miljarder kronor.
Det stora problemet som kedjorna brottas med är att det i princip bara finns en aktör på den nya marknaden.
– Det är Samsungs Galaxy som säljer lite grann, men det är marginellt. Det här är ett jätteproblem, Apple har tagit den här marknaden helt och hållet, säger Mikael Hagman och utvecklar:
– Det är inget bra om det är ett märke som dominerar en så spännande marknad. Det är inte bra för oss och inte bra för kunderna. Det är bara bra för Apple.
På pappret saknas det definitivt inte alternativ till Ipad, men det är alltså inget som syns i försäljningsstatistiken. Ingen av de andra surfplattorna sticker ut tillräckligt mycket för att bli en storsäljare.
– De andra tillverkarna måste komma med produkter som folk vill ha. Gudarna ska veta att vi försöker. Vi har varenda tillgänglig surfplatta presenterad i våra varuhus. Vi lyfter fram dem och visar upp allt de kan på alla möjliga sätt. Vi har kopplat till köttermometrar och blodtrycksmätare för att bara nämna några exempel, säger Mikael Hagman.
– Jag är trött på att det inte kommer fler attraktiva produkter. De andra aktörerna måste bestämma sig om de vill vara med eller inte. Tåget har inte bara gått, utan det är snarare ett japanskt snabbtåg som skenar och de andra står bara och tittar på, det är patetiskt.
I vanliga fall brukar pris vara det främsta vapnet i elektronikkriget. Men att det inte är priset som avgör när det gäller surfplattor är Mikael Hagman tämligen övertygad om.
– Vi sålde en surfplatta för under tusen kronor under februari, för 999 kronor, en Yarvik, Sveriges billigaste surfplatta. Där såg vi tydligt att det inte är priset i sig självt som styr. Det måste helt enkelt vara en produkt som funkar och som folk vill ha.
Samtidgit som utmanarna letar vidare efter en vinnande formel, så skapar alltså Apples lanseringar nya köer utanför köpladorna.
– Ja, samtidigt måste man ha respekt för Apple att de lyckas dra ihop så mycket stök, utan en enda krona i marknadsföring, säger Mikael Hagman.
Källa finns här. Här: 1 2 3 4 5 6 & 7 finns tidigare inlägg om iPad.
.
'
Kanske är det för modest att skriva att Nokia är på väg mot en katastrof. I själva verket har katatrofen redan inträffat och Nokia håller just nu på att förinta sig själv. Jag skriver medvetet "sig själv" för även om konkurrensen på smartphonemarknaden är mycket hård skulle man inte ha tappat mer eller mindre hela sin försäljning utan så groteskt inkompetent beteende från företagets ledning. Här följer några fakta som tillsammans med hög sannolikhet kommer att leda till Nokias undergång som företag (ett uppköp är också en undergång).
Nokia har en oerhört inkompetent VD i Stephen "Après moi, le déluge" Elop. Att kalla Elop inkompetent är i själva verket en förolämpning mot alla andra inkompetenta VD:ar. Han är mannen som på fullaste allvar (läs brevet nu innan du läser vidare) jämförde sitt eget företag (och därmed företagets produkter, framförallt plattformen Symbian som tagit Nokia där de var för drygt ett år sedan, dvs en mycket stor smartphonetillverkare) med en oljearbetare som befinner sig på en brinnande oljeplattform. Som lösning angav han att göra som oljearbetaren- kasta sig ut i det okända i hopp om att överleva. Detta MÅSTE vara det dummaste en VD för ett multinationellt företag har gjort.
Några dagar senare meddelar han att Nokia kommer att sluta med alla andra "brinnande" operativsystem och gå över till Windows Phone, ett helt otestat operativ från Elops tidigare arbetsgivare. Ingen långsam överfasning, eller hjälp till utvecklarna att ställa om sig eller tankar om hur man skall få sina horder av användare att plötsligt byta till ett helt annat system, på mobiler som inte längre anpassas efter Nokias behov, utan för att passa in i Microsofts specifikationer. Mobiltelefoner som då var långt i från lansering.
Men det kommer mera: token trodde på fullaste allvar att Nokia efter denna idiotförklaring av sig själv i allmänhet och Symbian i synnerhet skulle kunna sälja ytterligare 150 000 000 (just det- 150 miljoner!) symbianmobiler. Döm av hans förvåning när både operatörer och användare över en dag ratar Nokias produkter. Inte så bra när man ännu är mer än ett halvår från att introducera sina första WP-mobiler (Lumia 710 och 800). Resultatet? Från början av 2011 till tredje kvartalet sjönk Nokias marknadsandel från 29 % till 14 %. Detta motsvarar 11,4 MILJONER mobiler, ganska exakt lika mycket som hela Research in Motions (Blackberry) försäljning i tredje kvartalet 2011. Ett helt RIM upp i rök! Fallet har sedan dess bara fortsatt.
Hur går det i Kina då, numera världens största mobilarknad? Vid förra årsskiftet hade Nokia
76 % av marknaden. Ett halvår senare var man nere runt 20 % (något olika data från analytiker)! Det är dock inte rekordet... Enligt Canalys siffror hade Nokia 33 % av Storbritanniens smartphoneförsäljning under 2010, ett land där man historiskt har lyckats väl. Ett år senare har man 2 % av marknaden. Helt otroligt!
I ren desperation satsar Nokia sedan i november allt de har på att marknadsföra sina Lumia-telefoner. Man ser reklam överallt, man skänker bort Xbox 360 tillsammans med mobilen och gör precis allt man kan för att hypa mobilen. Det går helt åt skogen. Med massor av "spin" försöker företaget vända dåliga nyheter till goda genom att prata om engångskostnader (stor varningsklocka när detta börjar användas flitigt, se bara på SAS) och "well over a million sold" samt lyfter fram att man precis vid lanseringen genom uppdämt behov från Nokia fanboys lyckas kortvarigt hamna på topplistorna. Detta döljer dockinte att Windows Phone bara har 1,6 % av marknaden. Rapporten i januari talar dock sitt tydliga språk. Katastrofen är ett faktum.
Tokerierna som Elop håller på med liknar ingen annan VD jag har hört talas om, den enda jag kommer på att likna honom vid är Håkan Juholt. För några veckor sedan kallade han till presskonferens på MWC för att tillkännage "important industry news" och aktienåkte upp med 6-7 %. Nyheterna visade sig sedan vara ganska intetsägande allmänna Nokia-nyheter och aktien rasade på nytt.
Riktigt bortitok är dock hans nya idé att man ska lansera en plattdator för, surprise!, Windows 8. Nokia, mobiltelefontillverkaren, ska lansera en plattdator... Ett företag utan säljkanaler för eller erfaranhet av datorer. På en marknad som HELT domineras av lilla, beskedliga Apple. OK, lysande! Se bara hur RIM och Motorola har lyckats. (Samsung är sedan länge en datortillverkare och de har lyckats någotsånär, Amazon har utomordentliga säljkanaler och lyckas förhållandevis bra, dock med en produkt de förlorar pengar på.) Hans företag står inför sin snara undergång om ingenting radikalt görs och han ska satsa på plattdatorer! VANSINNE!!!
Microsoft hatas av hela operatörsbranschen. Microsoft är inget populärt företag. De struntar i alla utom sig själva och bryter avtal, stämmer små företag tills de går under, överger standarder och har hållit en del av världsekonomin som gisslan med sin totala dominans inom PC-operativsystem och "Office-program" i över 20 år. Bland telekombolag är de dock innerligt hatade (googla "carriers hate Microsoft"). De är t.o.m. det enda bolag som tar betalt för ett operativsystem. Ett system som de dessutom fyllt till bredden med just de saker som gynnar Microsoft.
En mycket bra sammanställning av orsakerna till detta hat och hur operatörerna effektivt har i princip dödat alla Microsofts ansträngningar att få fotfäste på mobilmarknaden det senaste decenniet (f.ö. fullständigt nödvändigt för företagets långsiktiga överlevnad) och hur köpet av telekomdödaren Skype har accentuerat detta hat finns här. Detta är det företag som Nokia har satt sin tillit till... Prata om att ta fan i båten. Det är dock svårt att tro att Nokia kan ro honom i land, hur platt de än lyckas lägga sig inför sina nya pressssssious masters i Redmond.
Nokia står och faller med smartphones. Nokia Siemens Networks går dåligt och featuremobilerna tjänar man inte pengar att tala om längre pga konkurrensen och låga utpriser som dessutom faller brant just nu. Kassakon har varit Nokias smartphones och man lyckades till för ett år sedan genom fantastisk produktutveckling och framsynta strategier (kartor, musik, kameror, appstore, bra relationer med utvecklare) att migrera massor av Nokia-användare av billiga mobiler till Nokias smartphones. Många klagar på att marknadsledande (musik/-spelare, smartphones och plattdatorer samt, vad gäller vinsterna, Mac) Apple har så få ben att stå på men Nokia med ett enda ben verkar man inte ha något problem med.
Detta ben har Microsofts man hos Nokia nu av allt att döma sågat av. I spåren av detta har man vänt en hög lönsamhet till förlust, kreditvärderingsinstituten har gång på gång ratat ned dem till nu senast BBB- och marknadsandelen hålls uppe enbart av kvarvarande modeller med de gamla OS man ännu har.
Nokia är inte en investering, utan en ren spekulation i att lyckas med det nu nästintill omöjliga. Nokia har en jätteorganisation som är helt beroende av en jättelik försäljning som idag inte finns längre och knappast kommer tillbaka. Det handlar inte om att sälja några futtiga miljoner Lumia-mobiler! Det handlar om att sälja kanske 50 miljoner i kvartalet. Det är den massa man behöver för att finansiera sig. På en marknad som man i princip har kastats ut ifrån och helt domineras av Android och iPhone. I åratal har man talat om att man ska nå tillbaka till sina 50, 40, 25 osv procent av marknaden. Nu är katastrofen ett faktum. Det är ett solklart blankningscase.
Run you fools!
.
'
Apples planerade utdelning om drygt 10 dollar per år samt ett återköp på runt 10 miljader under de kommande tre åren, det senare i syfte att täcka upp för de nyutgivna aktierna och optionera som de anställda får som del av sin lön är förstås utmärkta nyheter för oss aktieägare.
Apple är väldigt bra på att sätta sitt kapital i rörelse, inte minst genom sina mycket framsynta capexinvesteringar hos sina leverantörer där man gör jättelika inköp av dyr utrustning som en del av affären med sina tillverkare. Genom detta har man inte bara sänkt tröskeln rejält för att kunna leverera billigt till Apple och man betalar leverantören nästan bara för arbetskraften, man har också kunnat muta in marknaden för specifik utrustning som man behöver, t.ex. minnen och "aluminium unibody-skärverktyg". Om du någon gång undrat varför MacBook Air är så mycket bättre än konkurrenterna så är detta ett av svaren.
Oavsett hur bra man är på att anvädna sitt kapital kan man inte sätta vettigt snurr på 100 miljarder dollar som dessutom växer exponentiellt sedan länge och troligen är uppåt helt ofattbara 150 miljarder i slutet av detta år. Att då med bibehållen total ekonomisk frihet dela ut en vettig summa och köpa tillbaka ungefär den mängd nya aktier man måste ge ut löser flera problem på en gång.
Om Apple fortsätter att gå som hittills kommer förstås utdelningen att öka rejält med tiden. Förutom att detta är allmänt aktieägarvänligt så kommer det också att locka nya investerare till aktien. Så här kommer Apples likviditet att påverkas av förändringen.
Världens bästa företag blev idag ännu lite bättre.
.
'
I vanlig ordning fylls medierna, för att inte tala om finanschattsidorna, av kommentarer om att plötsliga uppgångar i olika aktier (gäller väl samtliga mina innehav de senaste månaderna, men mest förstås Apple och H&M) inte kan hålla.
Visst, är man bara intresserad av vad som händer den närmaste veckan så har man som alltid anledning att vara rädd för snabba kursfall och risken ökar förstås för plötsliga rörelser om kursen har förändrats mycket snabbt uppåt (eller nedåt) den senaste tiden. Detta förstås just pga att många spekulanter blir nervöst.
Om man däremot intresserar sig för företags värde (inte en dum idé alls har det visat sig historiskt) ska man inte alls oroa sig, utan bara glädja sig åt att den uppvärdering man har väntat på äntligen kommit. Den som håller på med aktier måste inse att det finns en inneboende tröghet i marknaden i det att tidigare mycket bra företag ofta får hålla en hög värdering i förhållande till nuvarande vinst även efter att många har förstått att problemen inte kommer att kunna vändas. På samma sätt får många väldigt bra företag som t.ex. verkar i en snabbrörlig bransch som konsumentteknik mycket skepsis emot sig när det börjar (f.ö. under lång tid) att år efter år dubbla sin vinst.
Helt plötsligt ändras detta och aktien sjunker som en sten alternativt dubblas mycket snabbt i pris. Det enda man ska tänka på då är om den nya värderingen av aktien är rimlig eller inte. I Apples fall är den mycket låg än idag. Ett PE på 16 (flera enheter lägre om man drar bort kassan) på förra årets vinst är otroligt lågt för ett företag som ökat sin vinst mycket säkert sedan mer än tio år. Hade PE varit 50 eller högre hade man kunnat säga att marknaden tagit ut en fortsatt vinstökning i samma klass, så är inte fallet idag.
För H&M har PE nu stigit till över 25. Detta betyder inte att det är övervärderat, utan bara att marknaden reagerar tidigt på den vinstökning som allt tyder på är på väg idag. Marknaden litar på H&M, till skillnad från Apple, därför inser man att vinstminskningen var tillfällig och "vet" att H&M kommer att fortsätta att leverera. H&M:s PE kommer troligen att sjunka, inte för att priset (P) tokfaller, utan för att vinsten (E) växer.
Under 2011 föll Apples PE på motsvarande sett från 19 till 11, trots en viss uppvärdering av aktien. Är någon förvånad över att uppvärderingen plötsligt kommer? Ganska många uppenbarligen.
Det är lite ironiskt att ett företag som de senaste 10 åren stadigt ökat sin vinst med 50-100 % per år (t.ex. de senaste fem åren gått från 0,87 till 13,87 dollar per kvartal) värderas ung. hälften så högt i förhållande till vinsten som ett företag som stadigt sedan decennier växer med 10-15 % per år.
Förtroende är som bekant allting. Om Apple visar sig fortsätta växa stadigt, inte med H&M:s mycket långa statistik av naturliga skäl men till sist med dubbelt så lång historik, om än inte lika snabbt, de närmaste 10 åren kommer aktien att mångdubblas i värde. Detta dels tack vare vinstökningen, men även dels tack vare att marknaden kommer att lita på att man verkligen kan leverera. Den som tror att tekniktunga bolag är dömda till låga värderingar har inte läst på- Microsoft, Nokia m.fl. litade marknaden till sist på och de värderades med tiden upp i enlighet med de massiva vinster de drog in (och inte sällan lite till).
.
'
Förra veckans presentation av den "nya iPad" väckte som vanligt ont blod i vissa mindre insatta medier. Den ansågs vara en "mindre uppdatering" enligt somliga. Detta är förstås bara trams. Om man byter till en skärm med fyra gånger högre upplösning, f.ö. den bästa skärm som finns på någon produkt överhuvudtaget, lägger in 4G LTE, dikteringsfunktion, byter från en dålig till en mycket bra kamera, snabbare processor och bättre batteri har man naturligtvis inte bara gjort en ansiktslyftning på produkten.
Visst kan man förstå att användare vill ha exra allt (jag är själv en av dem!), men Apples ledning över konkurrensen är idag såpass stor att man inte behöver lägga in Siri, utan kan spara den till iPhone 4S så att det förblir en exklusiv funktion på denna den viktigaste och mest lönsamma produkt som de säljer och att försöka pressa in "känselteknik" som ännu är på utvecklingsstadiet är förstås något som skulle kunna slå knock på alla konkurrenter, men också leda till problem med prestanda osv och säkert också det vettigt att inte ta med förrän tekniken är mogen.
Apple är idag som managern för det i särklass bästa laget i ligan- han som kan ganska fritt välja vilka spelare han vill "spara" till senare, viktigare matcher. Apples konkurrenter är som de mindre framgångsrika lagen som måste spela alla sina bästa spelare i alla matcher för att ha någon chans alls och ständigt göra nyförvärv, oavsett om de har råd eller inte, allt i hopp om att kunna ta en eller annan poäng mot mästaren.
Som många har påpekat på senare tid är det inte dagens 25 % av intäkterna som kommer från iPad som är det viktiga för Apple. Det är det faktum(!), som allt fler har fått upp ögonen för, att plattdatorerna är en disruptive technology som snabbare än någon kunnat ana håller på att ersätta PC:n som människans bästa vän. Att ersätta betyder här förstås inte att alla slänger sina PC och bara använder sin plattdator, utan att allt fler köper produkten och använder den mycket mer än sin existerande PC som man använder till att skriva längre texter, göra mer komplicerade saker, men överhuvudtaget låter stå oanvänd alltmer. Att ersätta sin PC blir mindre viktigt då man använder sin smartphone och plattdator till 95 % av sina behov eller mer. Detta har varit fallet för min familj och om man tittar på statistiken så är det verkligen inget undantag.
I och med att detta teknikskifte sker blir ägandet av marknaden och dess vinster oerhört viktiga. PC-marknaden totalt är långt över 300 miljoner enheter per år idag. Att ha t.ex. 50 % av den marknaden, vilket allt tyder på att Apple kommer att få, i alla fall om man räknar verkliga plattdatorer och inte läsplattor och liknande, kommer det att bli en intäkt större än hela Apple av idag.
Inte så konstigt då att alla PC- och smartphonetillverkare och deras mostrar och morbröder försöker ta fram en plattdator. Mer än 100 (!!!) olika plattdatorer introducerades på marknaden i fjol. Endast Kindle Fire sålde någonting att tala om förutom iPad. Den såldes dock med förlust för 199 dollar i syfte at vara en plattform för att sälja Amazons varor, är på bara 7 tum och enligt samstämmiga tester en väldigt billigt gjord produkt som förstås inte kan jämföras med iPad 2 som nu säljs för 399 dollar i USA.
Bara Apple kan ta det lungt med produktutvecklingen och ändå hålla konkurrensen på behörigt avstånd. Man talar idag om att iPad har 60-70 % av marknaden. Detta är helt fel eftersom det räknar in alla leveranser av dessa 100+ konkurrerande produkter, varav bara en liten del säljs till kund. Apple har långt större andel av "sålt till kund", helt säkert över 80 % idag. Av vinsterna i segmenter tar man fortfarande exakt 100 %. Multiplicera dessa siffor, även med en lägre förmodad marknadsandel, till en plattdatormarknad om några år på kanske en halv miljard enheter (folk byter ju sin platta oftare än man historiskt har bytt sin PC har det visat sig) så ser man en ofattbara potentialen.
Lägg sedan till att Apple tar en allt större del av vinsterna i den kvarvarande PC-marknaden och en iPhone som har en stor del av marknaden när nästan hela världen byter till smartphones så är det mycket svårt att tro på någonting annat än en mångdubbling av Apples intäkter.
.
'
Ikväll kl. 19 svensk tid kommer den nya iPad att presenteras. Massor av spekulationer i vanlig ordning sedan månader tillbaka i teknikpressen och på nätet. Med tanke på hur otroligt överlägsen iPad är på marknaden idag där endast produkter som säljs med förlust (Amazon och RIM) samt Samsungs enorma mix av olika storlekar lika garanterat utan vinstmöjlighet är det svår att uppbåda den där riktiga entusiasmen för det hela. Det är ju inte precis som att Apple ska hämta in något tekniskt försprång från konkurrenterna sedan iPad 2 kom för ett år sedan.
De viktigaste punkterna för att fortsatt ligga ett jättekliv före konkurrensen skulle jag säga är följande:
1) Fyrbubblad upplösning à la när iPhone 3GS skärms pixlar delades i fyra för att skapa den underbara skärm som iPhone 4(S) har. Detta är ju i det närmaste redan bekräftat.
2) Siri-integration. (Högst troligt.)
3) Riktigt hightech och stor "OJ!-faktor": Feel technology från Senseg, dvs att skärmen "ändras" beroende på vad som visas och användaren känner detta på skärmen. Magiskt säger de som har provat detta. Det är också väldigt troligt med i den nya modellen eftersom inbjudan säger "We have something you really need to see. And touch". Apple brukar ge i efterhand mycket tydliga vinkar i sina inbjudningar och "see" syftar troligen på den höre upplösningen medan "touch" borde syfta på feel technology enligt slutsatsen vad skulle man annars mena. (Kom ihåg "Let's talk iPhone" som förstås syftade på att kunna tala med Siri/iPhone.)
Så här beskriver Senseg själva sin teknik: With Senseg, touch screens come alive with textures, contours and edges that users can feel. Senseg själva vägrar kommentera när de får frågan ang. iPad.
Det som många hänger upp sig på är förstås ren hårdvara som processor, RAM-minne, exakt form osv är av betydligt mindre vikt. Apples magi är just att man skapar en mycket väldesignad, lättanvänd produkt som upplevs magisk. Det är vad de allra flesta vill ha, inte diverse specifikationer. Man köper ju inte en sportbil för att den har vissa specifikationer, utan för den känsla den ger en som förare och ägare.
.
'
Det finns förstås mycket kompetenta personer som skriver på Börssnack, men det är oerhört många på Börssnack som inte vet särskilt mycket om företag, aktier eller hur marknaden fungerar. Detta är förstås intressant eftersom det är troligt att detta är representativt för en stor del av de aktörer som utgör marknaden. Säga vad man vill om många av skribenternas kunskaper, men de är ju bland de mest aktiva privata aktörerna hur som helst.
Häromdagen skrev jag ett mycket uppenbart ironiskt inlägg bara i syfte att driva med alla dem som verkar tro att Apple snart skall falla till marken för att de antingen är "högt" värderade, har få produkter, ett eget operativsystem eller liknande saker. Jag hade inte en tanke på att någon skulle ta det på allvar:
Nu har jag insett sanningen. Apple har som ett av få företag gått över spärren 500 miljarder dollars värdering. Detta kommer att bli slutet för deras uppgång, se bara på Microsoft och de andra som varit däruppe. Snart nog föll de tillbaka under spärren. Så blir det för Apple också!
Iphone kommer att gå från att växa med över 100 % per år till att helt stanna av eller t.o.m. falla i försäljning. De kommer att klås av alla 1000 kr-androidmobiler som folk tycker är bättre. Plus Nokia förstås.
Ipad kommer att gå från långt över 100 % årlig ökning till en liten randspelare nu när Motorola, HP, Google, Amazon, RIM m.fl. tillverkar billigare och bättre plattor.
Frågan är om Ipad finns kvar om ett år. Helt säkert nu när man kommit över 500-miljardersspärren är i alla fall att Apples Ipad-event på onsdag inte kommer att innehålla någon förbättring av produkten.
Ipoden kommer att konkurreras ut av alla mycket bättre mp3-spelare. Samma sak med Mac Book Air, Pro och iMac. Dessa är idag bara dyra och sämre än superdatorerna från HP, Lenovo, Dell och andra.
Dessa företag liksom Microsoft som nu kommer att bli jättestora på mobiloperativmarknaden kommer att sopa banan med dyra, dåliga Apple med sina hypade och oprofessionella produkter!
Vet ni förresten om att det är mycket mer sannolikt att det blir svart på rouletten när det har blivit rött 10 gånger i rad?
Jag trodde att ev. svar skulle vara av typen "Kul" med eller utan sarkasm beroende på vilken åsikt man har om Apple. Döm av min förvåning när svaren trillade in, några exempel:
"Detta är ju galenskap. Slumpen har inget minne. ",
"Funderaren är inte den skarpaste..." (läste tydligen fel på vem som var författaren)
"Men han har en poäng, för ett antal år sedan var det..."
Håhåjaja... Det är fenomen som dessa som skapar våra felprissättningar.
*
'
Efter att ha sett en video som Lundaluppen lagt upp i förra veckan med Nils Vinge, IR ansvarig på H&M som f.ö. har den trevliga egenheten att han svarar på mejl när man vill veta något skulle jag sammanfatta anledningarna till att jag förmodligen kommer att ha H&M som ett permanent innehav i fortföljen så här:
- H&M har under en lång period vuxit med 10-15 % nya butiker netto och uppger sig kunna göra detta under den överblickbara framtiden. Detta stöds förstås av de rena fakta att H&M idag fortfarande är relativt små i Kina, men även av den enorma potentialen i USA samt att man fortfarande är helt utan närvaro i Latinamerika (OK, en butik nu). Även Indien är en enorm, ny marknad som just håller på att öppnas genom en lagändring som möjliggör för utländska företag att direktäga butikskedjor. (Det senare gynnar f.ö. också Apple.) Även vid konstant försäljning i befintliga butiker kommer alltså omsättningen att öka med runt 10-15 % årligen över tiden. Även deras små klädkedjor kommer att kunna öka sin närvaro i hela världen.
- H&M:s marginaler förbättras ju mer man säljer, allt annat lika. Att man har en marginal i linje med Googles idag säger en hel del, dock är det mycket viktigt att förstå att gränsen inte alls ligger vid 65 %, utan någonstans under 100 %.
- H&M har i decennier visat att de lyckas erbjuda kunderna mode till bästa pris.
- H&M arbetar utpräglat långsiktigt, tar hellre en försämrad marginal när kostnaderna stiger för att öka sin försäljning, bygger sakta men mycket metodiskt upp närvaron på nya marknader. Alltid underbart obekymrade över nästa kvartalsrapport.
Precis så enkelt är det med H&M. Dessa faktorer kommer att, precis som Nils Vinge nämner ang. deras etableringstakt, fortsätta att dubblera H&M:s omsättning vart femte år och dessutom öka deras vinst ännu mer.
http://youtu.be/_KgNAUhcI_4
(Svårigheten att ladda upp en video från Google-ägda Youtube till Google-ägda Blogger säger en hel del om kvaliteten på Googles tjänster utanför sökmotorn. Enbart detta skulle få mig att hålla mig borta från aktien, men det finns gott om andra skäl (1, 2 & 3.)
'