onsdag 3 oktober 2018
Malta tur och retur
Halvåtta-planet till Valletta i söndags morse fylldes av en brokig samling människor. Där fanns de äldre turisterna som passar på när semestertiden är över för oss andra. Däribland ett äldre par som bråkade med personalen för att de inte var placerade tillsammans, något jag fick lite större förståelse för senare under resan då mannen i paret började må dåligt och fick syrgas av kabinbesättningen.
I planet fanns också en del lätt överviktiga och bleka unga män som såg ut som de kom direkt från en gamingturnering. Ett par rader ifrån mig också två tjejer i samma ålder, som hade de bara varit lite smartare, inte hade festat så mycket kvällen innan en flygresa så att de måste använda papperspåsarna i stolfickan framför sig under resan. :-) Därtill min kategori av personer som uppenbarligen var på väg till Malta i affärer. Efter tre timmar vällde vi ut i den nästan trettiogradiga hettan utanför flygplatsbyggnaden och jag började känna att det nog inte var så dumt att åka till södra Medehavet den här tiden på året.
De sistnämnda grupperna i planet var troligen också orsaken för att jag som stämt möte med Catena Media först på måndagseftermiddagen var tvungen att åka redan söndag morgon och stanna två nätter. Det är väldigt mycket trafik mellan Stockholm och Valletta just för att så många svenskar idag arbetar på Malta och det idag finns många svenska företag inom betting och gaming placerade i detta sol- och skatteparadis.
Catena Media har jag snart följt i två händelserika år och tanken med min resa var att få se på plats hur man arbetar och, förstås, ha mer tid att tala med ledningen än man har efter kvartalspresentationerna. Catenas verksamhet är förstås mindre ”fysisk” och svårare att beskåda än t.ex. Evolution Gamings som är det senaste bolag jag hälsat på på hemmaplan (se tidigare inlägg). Men även om det är svårare att ”se” verksamheten så blev det precis som jag hoppades innan resan mer tydligt för mig hur Catena skapar kundnytta/värde för både spelare och sina kunder (operatörerna).
På sätt och vis blev mitt besök ett enda långt dödande av de fördomar som många på den svenska aktiemarknaden har om företaget och branschen. Inte för att jag själv trott på dessa men det är ju skönt att se med egna ögon hur fel dessa i stor utsträckning är. Jag kommer att skriva utförligt om detta och andra mer finansiella aspekter i min Fredagskrönika på Tradingportalen på fredag kl. 9. Här följer dock några allmänna reflexioner om ett företag vars aktie helt oförtjänt har tagit stryk senaste månaderna.
De två fördomar man hör oftast om affiliates överhuvudtaget och Catena Media i synnerhet är dels att affiliates ”inte skapar någon kundnytta” och att det vore ”enkelt att skapa en konkurrerande verksamhet”. Det sistnämnda inte sällan exemplifierat med uttrycket ”två killar i en lägenhet”. Liknande felaktiga uppfattningar finns om Evolution Gamings verksamhet och de blir inte smartare eller mer verkliga för att man applicerar dem på Catena.
När jag själv tittade på och inte minst spelade en hel del på engelsk fotboll för 10-15 år sedan besökte jag dagligen olika affiliatessidor utan att reflektera över hur de finansierades utöver det uppenbara- reklamen. De hade förstås massor av länkar till spelsajter och dessa, vet jag nu, betalade sajterna för trafiken av spelsugna till dem. Själv kom jag till dessa sajter/portaler helt enkelt för att ta del av all information som fanns där om lagen, skadeläget, skvaller och en uppfattning om var oddsen låg för olika utfall.
Just förädlandet av egna och förvärvade egendomar, t.ex. Catenas dundersuccé AskGamblers är pudelns kärna för företaget idag. Människor söker sig till kända domäner och återvänder dit helt enkelt för att de vet att där finns den information som de vill ha. Man litar på att innehållet har den kvalitet man förväntar sig på samma sätt som man litar på att Spotify har de spellistor och den musik man vill lyssna på. Catena driver i sin tur dessa ”sidor” som separata enheter och berättade för mig hur lyckat det varit att skapa grupper inom bolaget som enbart arbetar med sin produkt, som t.ex. AskGamblers-teamet i Serbien, har ”journalister” anställda och inhyrda som konsulter som skriver och utvecklar produkten och nu även hjälper besökare att ”claima” bonusar och liknande från operatörerna i de fall att de känner sig lurade.
Dessa team har förstås tillgång till alla statsistik på närmast minutnivå över vad besökarna läser och gör och kan anpassa produkten efter detta. Detta skapar inte bara en uppenbar kundnytta utan även en stor lojalitet bland spelarna även om dessa hoppar runt bland olika operatörer på jakt efter de bästa oddsen för sportspelarna och bästa bonusar och andra upplevelser för casinokunderna. Troligen vore det enklare för vissa investerare att förstå denna kundnytta om de inte hade sådana fördomar mot casino- och sportspelarna baserade på den felaktiga tron att de som spelar gör det i första hand för att tjäna pengar, på det sätt som investerare hoppas, och inte för att det är roligt.
På samma sätt som så många verkar tro att man kan med en investering i kameror och lite annat smått och gott samt anställande av några dealers bli en konkurrent till Evolution Gaming så finns det som sagt de som tror att det vore enkelt att konkurrera med Catena på lead generation. Själv kan jag inte förstå hur man kan få ihop denna slutsats med det faktum att det historiskt har varit just dessa små spelare som har köpts upp av Catena de senaste åren, i många fall just för att dessa inte har kunnat driva verksamheten till nästa nivå.
Det krävs stora resurser i både teknik och arbete att bygga vidare en liten mer lokal produkt till någonting större. Catena har just dessa resurser och kan tack vare detta ta verksamheter till en helt annan nivå. Det är egentligen inte konstigare än att en stor butikskedja inte blir allvarligt hotade av mindre uppstickare utan snarare är det den lilla kaffehandlaren på hörnet som får problem när Bönor och Blad öppnar en butik i närheten.
Det var också trevligt att höra på plats om det nya intresset från amerikanska fonder och andra investerare som kommit den senaste tiden. Detta för att CTM redan idag är en stor spelare i sport- och casinoaffiliatemarknaden i USA samtdigt som denna sektor som bekant med alla säkerhet kommer att växa sig mycket stor. Lite anekdotiskt har onlinespelande på sport redan i sommar i New Jersey vuxit mångdubbelt snabbare än vad marknaden trott trots att man ännu bara är i försäsongen för de stora ligorna.
Som investerare borde man nog titta mer på detta och överhuvudtaget fundera på hur ett internationellt intresse för aktien kan påverka framöver än att hänga upp sig på att Optimizer som har varit investerade i bolaget väldigt länge och har dussintals andra verksamheter väljer att trappa ner sin exponering.
Jag återkommer som sagt i övermorgon med fler reflexioner och intryck från mitt besök på Catena Media.
Etiketter:
Catena Media
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tack för denna artikel, givande.
SvaraRaderaMvh https://investera-pengar.blogspot.com/
Kul att höra!
RaderaGivande och inspirerande att höra hur lugn du är i din conviction. Ska bli intressant att läsa ditt inlägg på fredag.
SvaraRaderaMvh
Tack för det!
RaderaSnyggt som alltid, Magnus. Ser framemot fredagens inlägg :)
SvaraRaderaTackar!
RaderaHåller med föregående talare! Välbehövlig moralboost för Catena-sekten 😉
SvaraRaderaOm man får önska så vore en liknande ”piece” om LEO inte fel 😊
Dessvärre har jag inte alls samma insyn och koll på LEO men även där tror jag att marknaden kommer att få korrigera sin syn rätt rejält nästa år.
RaderaOm man skall vara lite krass har inte Leo samma typ av moat/position (el vad man vill kalla d) som evo och kanske tom ctm har - Det må hända att Leo är bättre på vissa saker än sina konkurrenter på mobil osv men det är svårt att hävda att det inte finns liknande operatörer, eller operatörer som gör ett liknande jobb (om än kanske något mindre effektivt, kanske något annorlunda osv) men produkten i sig är more or less the same (även den mobila upplevelsen etc).
RaderaTack för inlägget. Ser fram emot fredag! CTM är mitt största innehav och jag tycker det är ett fantastiskt bolag med målmedveten ledning och jättefin tillväxt
SvaraRaderaVore det inte bra för oss ägare att bolaget presenterar mer statistik om några sidor de har, t.ex. antal besökare per månad/per år etc? De kanske har gjort detta och jag har enbart missat det.
SvaraRaderaTack Magnus! Mkt bra skrivet liksom artikeln i Tradingportalen. Hade gärna följt med dig på denna resa. Men det kanske går fler tåg. Trevlig helg!
SvaraRadera