söndag 7 maj 2017

Apples rapport


Apples rapport i tisdags var i det stora hela allt jag och många andra hade hoppats på, dvs fortsatt stabil vinstökning och "allt tuffar på"-känslan. Visst hade man gärna kunnat sälja lite fler iPhones men precis som ledningen sade så påverkas försäljningen på marginalen av att alltfler har förstått att nästa modell, lagom till dess tioårsjubileum, kommer att bli en mycket stor uppdatering, kanske t.o.m. med augmented reality i någon form.

Det stora glädjeämnet är förstås Services (garantier, App Store, iTunes, Apple Pay osv) fortsättet att öka mycket snabbt, nu med över sju miljarder dollar i kvartalet (en uppgång med 18 % på ett år) med bred marginal det näst största segmentet efter iPhone. 

Tack vare att marginalen är så hög i Services bidrog detta segment förstås väldigt mycket till att vinsten ökade med 10 % när omsättningen bara steg med 5 %.


Klicka för fullständig och större bild.

Det känns sannolikt att nästa kvartal kommer att visa en lägre iPhone-försäljning mot i fjol men också att aktien kommer att fortsätta att gå starkt (precis som jag trodde i höstas, vilket slog in minst sagt) i väntan på vad som med all sannolikhet kommer att bli den största iPhone-raketen någonsin i höst och vinter.

Jag har inga planer på att ändra mitt innehav idag, Apple är fortfarande mitt näst största trots att jag sålt av 70 % på senare år sedan toppen i antal aktier efter raset 2013. Lite kul är att värdet i SEK på mitt innehav inte är mycket lägre idag än när jag hade tre gånger fler aktier men kursen stod runt 55 dollar och kronan i 6,50/dollar...


4 kommentarer:

  1. Hej Magnus!

    Vad innebär "garantier" inom services? Garantier låter annars som en grej ett företag torskar pengar på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte, det är i regel mycket lönsamt för företag eftersom så många tecknar dyra garantier på nya produkter som sällan har några fel. För Apple är de olika garantierna inom Apple Care en guldgruva.

      Radera
    2. Lagstiftat garanti kostar bara pengar och är nödvändigt för att få sälja öht. Däremot så kan man tjäna stora pengar på utökad garanti-tid vilket är en sorts försäkring som kunden väljer.
      Innan den börjar gälla så är det i princip dags att köpa en ny produkt...

      Radera