fredag 23 oktober 2009

MSAB-ledningens ständiga strul.

'
MSAB:s ledning upphör inte att förvåna. Det senaste är att man inte har lyckats att i tid lägga ut produktionen och råkat ut för att inte alla kunna leverera och därmed fakturera den sjuttioenprocentiga volymökningen jämfört med föregående års tredje kvartal. Vad skyller man på som VD när nåt sånt har hänt? Kunderna beställde för mycket?


Det var länge sedan jag blev imponerad av MSAB:s ledning. Dock är det förstås mycket glädjande att man har fått en sådan ökning av nyförsäljningen, precis vad jag har efterlyst och hoppats på. (Katastrofalt vore det ju om ledningen ljugit och räknat in licensförnyelser i dessa 71 % men det måste man ju utgå från att man inte gör.)

Man får verkligen hoppas att man kommit långt med förberedelserna att lägga ut produktionen och att man snart kan leverera i tid och att man inte stöter på ytterligare problem i detta. Här talar jag verkligen av egen erfarenhet. Att lägga ut produktion som man har haft "in house" är komplicerat, det tar tid, kostar mycket pengar (ökad inkurans, försäljningstapp, flyttkostnader, fördyring pga produktion hos underleverantör o.s.v.) och det är allmänt struligt.

MSAB är som bekant ett företag som är helt beroende av ständig produktutveckling, vilket kostar pengar hela tiden. Expansionen i USA och BRIC, vilket man glädjande nu säger att man skall satsa stort på, kommer att kosta stora pengar.


Jag har sagt det massor av gånger förut på denna blogg men det är helt galet att i detta läge dela ut pengar till aktieägarna, dessutom långt mer än hälften av sitt resultat. Företaget behöver dessa till sin expansion! Pengar allena löser inte företagets många utmaningar innan MSAB kan bli det man har potential att bli. Men pengar underlättar enormt om man använder dem till att anställa några personer "för tidigt" istället för att ständigt slå i taket, ha råd att gå snabbare fram än konkurrenterna och att ha råd att gå på någa nitar när man expanderar i fjärran länder och se till att få klart sin kapacitetsökning innan kunderna blir missnöjda.

Ledningen, framförallt VD, har mycket kvar att bevisa. Jag tror fortfarande på företaget, men jag är också glad att jag har minskat mitt innehav med 50 % det senaste halvåret. Ett par år till ger jag dem som sagt, men det finns gränser för tålamodet.

Länk till rapport.

'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar