tisdag 6 oktober 2009

Sälj gamla SAS!

'

Hur kan någon tro på SAS förutom möjligen som uppköpskandidat?

Företagande är mycket enkelt för det kräver bara en sak: man måste ha intäkter som är högre än kostnaderna. Det kallas vinst. Förhoppningen om framtida vinster är den enda anledningen till att någon ska satsa pengar i företaget. Motsatsen kallas som bekant förlust och leder till konkurs.

SAS är idag ett konkursmässigt företag, men det verkar inte marknaden ha förstått ännu. Säkert hålls även kursen under armarna av det nordiska statliga delägandet och föhoppningen om ytterligare statsstöd, ursäkta, nyemissioner, men det ändrar inte på faktum- SAS är konkursmässigt!

Företaget går med jätteförluster, f.n. ungefär en miljard i kvartalet. Ständigt nya sparprogram, rationaliseringar och en nyemission har inte ändrat på det faktum att förlusterna håller på att radera ut SAS.

För att hålla sig över ytan säljer man sedan ett par år ut precis allting som har ett marknadsvärde. Problemet är bara att man inte kan leva på besparingar och utförsäljningar, tids nog finns det inte mer att spara på och ingenting kvar att sälja.

Det är möjligt att det finns någon faktor som talar till SAS' fördel, men jag kan inte hitta den. Överallt man tittar är det bara elände- kostnaderna stiger (löner, olja, avskrivningar) medan intäkterna sjunker, kreditbetygen sjunker och risken finns att EG-domstolen snart utdömer mer än fyra miljarder i böter ett konkurrensmål. Snart kan man dessutom itne längre skjuta upp uppgraderingen av Europas äldsta flygplansflotta. Nån som vet var man ska få pengar till det? En nyemission till?

Hade det inte varit gamla SAS det var frågan om så hade aktien stått i 50 öre idag, inte över det egna kapitalet. Det är så det går med företag som trots stora ansträngningar inte lyckas vända till vinst och saknar en trovärdig plan för hur det ska gå till.

Sälj och ta förlusten ni som fortfarande har kvar denna aktie! Du gör i så fall samma sak som företagets försäljningschef Robin Kamark som häromdagen sålde inte färre än 150 000 av sina 195 000 aktier. Ett nytt avtal (eller inte) kommer varken att göra från eller till och SAS' enda chans är att bli uppköpta, i så fall med all sannolikhet av Lufthansa.

'

2 kommentarer:

  1. Varför just SAS, det finns väl fler konkursmässiga företag?

    SvaraRadera
  2. Hej.

    SAS är ett stort och mycket omskrivet företag i en som jag tycker intressant bransch. Dessutom stör jag mig på att skattebetalarna håller detta företag om ryggen och det faktum att de genom sin tidigare monopolsituation kunde bygga upp strukturer på samma skattebetalares bekostnad som lönade sig för de anställda men inte deras kunder. Trots detta föörsprång motkonkurrenterna visar det sig med all tydlighet att de inte har vad som krävs för att klara sig mot konkurrenter.

    Men framförallt är jag intresserad för att företaget är felaktigt värderat av marknaden. Jag kommer att skriva många fler säljråd i framtiden, det är bara att köpråd är roligare som har gjort att jag framförallt har skrivit sånt.

    SvaraRadera