tisdag 23 februari 2010

Att ha känsla


Hur definierar man att ha "känsla" för någonting? Att man brukar ha rätt? Att man kan sammanfatta en stor mängd information till en vettig slutsats om framtiden? Att man känner på sig någonting?

Det är nära till flum när man ska förklara någons "känsla för..." Samtidigt tror jag de flesta förstår precis vad som avses och alla har en god känsla för några saker. Säkert saker som de har intresse för eller annorlunda uttryckt nåt man är lagd för, t.ex. snickeri, poker eller att hitta rätt i trafiken.

Om man inte har känslan för något så är det inte möjligt att producera över genomsnittet. Tänk bara på hur många klåpare det finns, tror du att de har känsla för vad de håller på med? Klåpare som bygger hus vars tak rasar in om det kommer en halvmeter snö, klåpare som konstruerar system på Toyota, klåpare som arrangerar O.S. osv.

Om man däremot har god känsla för något, varför inte för värdepappersanalys?, kan man gå hur långt som helst tror jag. Då lär man sig att se vad som förmodligen kommer att lyckas och, vanligare, vad som inte kommer att gå vägen. Personligen tror jag att de allra flesta som håller på med aktier någorlunda aktivt saknar känslan för det. Läs inläggen på Börssnack, Avanzachatten, Redeye o.s.v. så förstår du vad jag menar. Det verkar finnas en likhet mellan att syssla med aktier och vara förälder (eller köra bil...). -Väldigt många tror att de kan det men få är duktiga på det.

Jag tror dock att alla normalbegåvade och verkligen intresserade(!) personer kan skaffa sig den känslan, men det krävs en hel del arbete, inte minst mycket läsning, framförallt om man kanske inte har så mycket medfödd talang eller tidigare erfarenhet eller utbildning på området.

Har man väl känslan för hur man analyserar företag, bedömer deras potential och allokerar sina medel på ett någorlunda optimalt sätt så finns det som sagt inga gränser för hur långt man kan gå. Skicklighet, envishet och ett antal års väntan är allt som krävs.

Jag har många gånger skrivit om dåliga analyser och rekommendationer från förvaltare. Dessa är uppenbart skrivna av personer som saknar talang för det som de håller på med. De missar så mycket. Ofta uppenbara fakta. De verkar inte förstå skillnaden mellan tillfälliga intäkter/kostnader och bestående sådana. De tror sig se trender där inga finns ("dåliga försäljningssiffror i januari"...) och de blandar samman tillfälliga och bestående problem. Inte sällan ser de inte trenden på marknaden, t.ex. genom att oja sig över ökad konkurrens utan att ta hänsyn till att marknaden som helhet växer ännu mer.

Allt detta är förstås bara ett problem för dem som blint följer dessa s.k. analyser. För oss andra är det guld värt. Hur hade man t.ex. kunnat tjäna så mycket pengar på Swedbank om inte "alla" hade skrivit ned företaget? Diamyd när det ifrågasattes för ett par år sedan? Boliden? SSAB? Olyckskorparna finns alltid och överallt men tack vare dem kan vi handla billigt.

3 kommentarer:

  1. Hej Lou,

    För mig är det ganska uppenbart att analytiker gör ett bra jobb (för sig själva). De levererar det deras betalande kunder vill ha. Dvs analyser som bekräftar kundens fear eller greed. Jag skulle också gjort så om jag var analytiker även om jag inte trott på analysen själv. Pengar till mat ska ju in...

    För övrigt. Tack för en bra blogg! Jag är nyfiken på vad säger din känsla om aktien "Avanza Bank Holding"? Har du analyserat den?
    Ett tillväxtbolag som kan växa många gånger om innan det är nära att bli en storbank. Dessutom med ett P/E-tal på "bara" 21 vilket är lågt för ett tillväxtbolag. Dessutom med en teknik som är överlägsen storbankerna och ambitionen att rikta sig mot allmänheten och inte bara aktienördar.
    I mina ögon borde Avanza vara en aktie som tilltalar dig. Om inte så är jag mycket intresserad av att veta varför.

    Mvh,
    Jens

    SvaraRadera
  2. Jag håller med ovanstående talare. Men i stället för Avanza har jag spanat in Nordnet B, med liknande p/e-tal.

    Mvh Christopher

    SvaraRadera
  3. Hej på er båda.

    Jag ägde Avanza för några år sedan under en period. Jag tyckte framförallt om att aktien (liksom Nordnets) sjönk kraftigt när börsen sjönk, vilket inte var rationellt eftersom deras omsättning inte minskade i paritet med börsfallet. Lite som att man behöver mat och medicin oavsett hur konjunkturen är.

    Jag tycket nog de har värderats upp mer än vad som skulle ge en säkerhetsmarginal idag. Jag har också väldigt mycket av mitt kapital i banksektorn idag och vill i alla fall ha lite diversifiering + att jag har några andra kandidater som står först i kön för nyinvesteringar (mer diamyd, H&M, Nokia m.fl.)

    SvaraRadera