måndag 22 februari 2010

Skaffa dig en tjänare


Den största fördelen med att skaffa sig ett kapital, utom kanske den rent psykologiska vinsten, är att kapitalet arbetar åt en. Buffett och många andra har talat om detta som att man har en tjänare, men egentligen är det ju ännu bättre eftersom man inte behöver avlöna sitt kapital- tillskott har man ju kvar, de konsumeras ju inte av tjänaren.

Att inte ha ett kapital, oavsett om man lyckas bara få till ett begränsat, och istället göra slut på vartenda öre och sedan gå och vänta på nästa lön, ständigt orolig för oväntade utgifter övergår mitt förstånd.

Varför säga nej till att ha "någon" som utan att klaga står för en del, förmodligen en allt större del, av ens försörjning? Varför välja att köpa en idag när man för samma summa kan få tio st. i framtiden?

Ja, ja nära 100 % av läsarna av denna blogg behöver nog inte övertygas om detta, men visst är det en rätt trevlig känsla att ha någon som arbetar åt en, dag och natt?

Här är en rolig länk som jag fick av Linus som kommenterade denna artikel. Den visar vilket lands "genomsnittsmedborgare" ditt kapital motsvarar.

2 kommentarer:

  1. Jag har haft liknande tankar, gjorde ett PHP-skript som ger dig information om vilket lands medelinkomst som jobbar för dig. Just nu har jag personligen en kines som jobbar åt mig, går det åt rätt håll har jag en alban snart. ;o) Bara lite kul med siffror och inget allvarligt menat.
    http://country.namon.net

    SvaraRadera