tisdag 28 september 2010

Kvartalsrapport Q3 2010


Som jag har sagt tidigare är jag egentligen emot månads- och kvartalsrapporter och tycker dessutom att även ett år är rätt kort tid för att bedöma utfall, men eftersom det kan vara intressant för er som följer bloggen att veta ungefär hur det går om man följer mina råd så tänker jag i alla fall tillsvidare fortsätta att redogöra för utfallet var tredje månad.

Sedan halvårsskiftet har min portfölj stidigt i värde och jag passade på att öka i H&M när de föll till runt 210 samt köpte BP på 29 dollar, dessvärre inte så mycket som jag hade önskat. Jag köpte som bekant warrants i Swedbank och H&M till min "skattade" depå, men sålde dem när jag med de nya reglerna nu kan ha i min kapitalförsäkring. Jag köpte en del HM-warrants till min portfölj, dessvärre inte Swedbank då de plötsligt stigit rejält över natten, detta ångrar jag med tanke på utvecklingen sedan dess, men det är ändå så lite pengar att det inte har någon större betydelse.

Sedan årsskiftet:

 Mitt konto  +19,7 %    OMXSPI  +14,0 %


Jag tycker att det är mer rättvisande med rullande 12 månader eftersom det till skillnad från "sedan årsskiftet" alltid är en lika lång period och heller inte påverkas av hur marknaden var just vid årsskiftet.

 Mitt konto  +37,2 %    OMXSPI  +22,1 %


Portföljfördelning och avkastning idag:

Swedbank pref: 39 % av portföljvärdet, sedan köp (genomsnittligt inköpspris) c:a +182 %
Boliden: 22 %, +202 %
BP: 1,5 %, +19 %
Diamyd: 4 %, +300 %
H&M: 23 %, +13 %
MSAB: 4 %, -10 %

SSAB: 4 %, -5%

Obducat inkl. rätter,mindre än 0,5 %, -85 %
HM-warrants: 2 %, sedan överflyttningen +49 %, ung. dubblade sedan ursprungligt köp, men ändrat antal så det går inte att jämföra exakt.

8 kommentarer:

  1. Har du räknat på avkastningen för dina BP aktier och också tagit med att dollarn fallit kraftigt mot kronan sen senaste tiden?

    SvaraRadera
  2. Ser mycket trevligt ut. :)
    Är ovan placerat i en kapitalförsäkring?

    SvaraRadera
  3. Lou, vad anser du är intrinsic value på Swedbank? Ser du innehavet som buy and hold eller har du en "riktkurs" där du trycker på säljknappen givet de fakta som är kända idag?

    SvaraRadera
  4. Anonym: ja, det är Avanzas uträkning som utgår från kronor, annars hade det varit över 30 % (29->38 dollar).

    Per Penning: Ja självklart

    Graham: det är svårt att säga med tanke på att det inte är så lätt att veta vad Baltikum kommer att ge i framtiden. Jag är dock optimist för allt som Swedbank håller på med och tror att de på sikt kommer upp i samma vinster som tidigare, se tidigare inlägg under etiketten Swedbank. Om den inte rusar bortom all sans är det buy and hold i många år eftersom jag litar på att det blir mycket bra utdelning på sikt när kreditförluterna är kända. Säkert flera kronor i år för preferensaktierna dessutom.

    SvaraRadera
  5. Och Nokia som du talat varmt om, hur kommer det sig att du inte äger den aktien numera?

    SvaraRadera
  6. sant vad har hänt med ditt nokia innehav? har själv 70% av min portfölj i Nokia

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig ägt Nokia. Det enda jag har sagt är att jag tror på företaget, men att jag också sedan mer än ett år har trott att det kommer att fortsätta ha problem under en längre tid och när det blir tillräckligt billigt kommer jag troligen att köpa. Hittills har jag haft rätt i alal fall vad gäller de fortsatta problemen och sjunkande kursen.

    SvaraRadera
  8. Tror du inte att risken är stor att dollarn fortsätter sjunka om börserna går upp - kollar man kursgraf för dollarn historiskt (i alla fall de sista 10 åren) så ser man att dollarns kursutveckling är invers mot den allmänna börsutvecklingen (i både USA och Sverige). Undrar just själv om detta med tanke på om man funderar på att köpa USA-aktier nu.

    SvaraRadera