fredag 7 augusti 2009

Obducat all the way

'
Som jag har skrivit tidigare så deltar jag i Obducats nyemission men tredubblade den sista dan det gick igår genom att köpa ytterligare dubbla antalet teckningsrätter för endast ett öre/st. Eftersom mina tidigare köp har ett snitt på nästan en krona kommer jag nu ned på betydligt bättre nivå, runt 60 öre.

Att passa på och köpa fler rätter var t.o.m. igår extra gynnsamt eftersom man får optionerna gratis och dessutom får ha dem på sin kapitalförsäkring vilket inte brukar gå om man köper “rätter” (optioner och warrants) direkt på börsen, i alla fall Avanza låter en inte göra det, endast aktier och fonder.

Jag antar att dessa optioner kan köpas på börsen nästa vecka när teckningstiden är slut
finns möjligheten till en mycket bra affär i alla fall för den som köper när aktien sjunker och optionerna värderas lågt. Löptiden är ju också mycket lång så det finns alla möjligheter till stora vinster för en begränsad risk.

Obducat är det enda av mina innehav som idag är riktigt gynnsamt värderat, därav köpet. I övrigt strävar jag efter att lägga upp mer kontanter än jag har idag. Jag vill ha 10-15 % över tiden, men mer förstås när börsen är högt värderad och chansen (obs: inte risken!) till ett härligt börsfall är stor och omvänt bli fullinvesterad när börsen är låg. Hade jag haft bra med pengar oinvesterade i höstas hade jag inte behövt arbeta mer för min försörjning...

4 kommentarer:

  1. Hej Magnus, supertack för att du introducerar mig till så mycket. Det här med optionerna i Obducat låter väldigt intressant. Jag har ingen aning om hur de fungerar eller vad som gör dem extra gynnsamma, men jag ska försöka läsa in mig på ämnet. Är det optioner på rätten att köpa aktier långt fram i tiden du pratar om? Vilka villkor gäller för optionerna? Som sagt, jag ska leta lite på nätet, men vill du så får du gärna skriva några rader om detta. Varför inte göra det på din blogg så att alla kan ta del av det. Jag tror jag postar detta svar även på din blogg :o) Supertack för hjälpen i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Det är två optioner, båda ger i vanlig ordning rätten att köpa en aktie till ett förutbestämt pris; 75 öre på 2011:an och 90 öre på 2012:an.

    Här är deras egen info: TO6 och TO8, där varje TO6 ger rätt att till den 28 februari 2011 teckna en ny aktie till kursen 0,75 SEK och där varje TO8 ger rätt att till den 30 december 2012 teckna en ny aktie till kursen 0,90 SEK.

    Du kan alltså få en ofantlig hävstång med dessa OM de handlas på börsen (vilket man ju kan anta) och OM du köper när aktien faller och optionerna rimligtvis faller rejält i pris.

    Om (!) Obducat blir en succé så kommer det nog att ske inom detta tidsintervall och sitter man då på tiotusentals optioner, kanske hundratusentals men alltför mycket bör man ju inte riskera på detta företag, så kan man bli rik som ett troll.

    SvaraRadera
  3. Magnus,

    Jag har tidigare varit aktieägare i Obducat men är sedan minst två år tillbaka inte detta. Jag är starkt skeptisk till bolaget av flera anledningar.
    1)De orders bolaget tar presenteras aldrig med ordervärde eller ev. motköpsvillkor. Först i bokslutet brukar man kunna läsa att en maskin sålts till ett forskningsinstitut som sedan obducat har köpt tjänster ifrån för nästan lika stort belopp, så att nettoorder-värdet blir lågt.
    2)Person i ledande ställning utgav sig för att vara tekn.dr. trots att detta var felaktigt.
    3)Bolaget har vid flera tillfällen utgivit sig för att ha levererat komponenter till kända konsumentbrand som bl.a. Nokia i presentationer för aktieägarna. I efterhand har det visat sig att någon affärsrelation dem emellan saknas och leveranser har inte heller skett via UE.
    4)Bolagets intjäningsförmåga är högst tveksam. Har man hittills inte lyckats leverera vinst är jag mycket tveksam till att man någonsin lyckas med det. Däremot, vågar jag mig på att gissa att det snart kommer en emission till. Lägg därtill även att det av någon lusig anledning alltid kommer orders under teckningstiden.
    5)Kommunikationen med aktieägarna är högst bristfällig och saknar till stor del transparens.

    Mvh Oskar

    SvaraRadera
  4. Hej Oskar.

    Det ligger nog mycket i det du säger, men med denna låga värdering och min mycket blygsamma investering i företaget så känns det ganska ofarligt för mig (läs mer om varför jag tror på företaget på min andra "post" om Obducat, se länklistan t.v.).

    Det känns som mer regel än undantag att förhoppningsbolag med de stora aktieägarna arbetande i företaget att man haussar sin potential mest hela tiden, men till skillnad från många andra förhoppningsbolag som jag följt har ju O uppenbarligen ändå stora, kända kunder och är tydligen väl etablerade inom sin marknadsnisch. Jag vågar inte hoppas på nån snabb succé för O men tror att om (!!!) man sköter sina kort har man möjlighet att bli stora (obs: stora inom denna nisch, knappast ett jätteföretag) och då kommer man säkert att kunna tjäna hundratals miljoner per år, vilket betyder 1-2 kr/aktie och därmed en värdering på minst 10-20 kr, men OERHÖRT mycket mer om det skulle bli ett stort intresse för nano på marknaden, vilket verkar troligt ifall det börjar komma ut produkter, oavsett från vem, med fantastiska egenskaper. Vi får se. Att "ligga tungt" i Obducat är hursmhelst vansinne, men det gäller enligt mig alla förhoppningsbolag utan undantag.

    /Magnus

    SvaraRadera