torsdag 27 augusti 2009

Investmentbolag...

'
I konkurrensen bland dem som måste anses vara världens mest överbetalada personer (förutom fotbollsspelare) vill jag strax efter analytiker och fondförvaltare gärna lyfta fram dem som fattar investeringsbesluten i investmentbolagen.

I en mycket intressant artikel i dag i SvD får vi veta att samtliga av de fem stora investmentbolagen (Investor, Industrivärden, Ratos, Lundbergs och Kinnevik) missade att handla aktier när börsen stod som lägst.

"Jag tror inte för en sekund att vi har missat något tåg" säger Arne Karlsson, VD på Ratos i artikeln.

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DESSA MÄNNISKOR???

Det är dessa personer som Börsnytt, förlåt, Dagens Industri, kallar "proffs" i sina lika tjatiga som återkommande artiklar med rubriken Proffsens tips/proffsen rekommenderar/proffsen skyr...

Hur kan man vara så inkompetent som yrkesman att man inte lyckas dra nytta av det djupaste börsfallet sedan 1929-32? Varför lyckas de inte bättre, utan ofta sämre än oss "amatörer"?

Jag kommer osökt att tänka på slutscenen i en av mina favoritfilmer, Collateral. Yrkesmördaren Vincent (Tom Cruise) möter i den duelliknande upplösningen taxichauffören Max (Jamie Foxx) och skriker till honom när denne vägrar att ge upp (kanske påminner han också sig själv)

"Max, I do this for a living!!!"

Bara för att ögonblicket senare fällas av taxichaufförens kula.

Egentligen ska man ju vara tacksam för alla dumheter som folk begår på marknaden, det är jag verkligen, men jag kan inte låta bli att tycka synd om dem som litar mer på dessa personer än sig själva och får betala priset.

Ursäkta ett filmcitat till, denna gång från Gordon Gekko och Wall Street:

"Do you know why all these fund managers fail to beat the S&P 500? It's because they're sheep and sheep get slaughtered!"


'