torsdag 29 april 2010

Självförtroende utan hybris


Jag brukar ofta tänka att tålamod är den viktigaste egenskapen hos en skicklig förvaltare. När jag har sett marknadens lustiga reaktioner på rapporterna (ok, den var också påverkad av det grekiska moraset) denna vecka så börjar jag luta åt att självförtroende är ännu viktigare.

Logiken i detta är väl att man kan tjäna en del pengar även om man inte är så tålmodig med sina placeringar, men om man inte har självförtroende så säljer man sina aktier när de faller snabbt i pris, för att man inte vågar lita på sin analys att de är värda mycket mer.

Självförtroende i dess sanna form, dvs inte hybris, utan ett välgrundat förtroende för ens egen förmåga att klara någonting är helt enkelt nödvändigt om man ska lyckas med sina investeringar. Självförtroende som kommit av att man har haft rätt mycket oftare än man har haft fel och litar mer på sig själv än den manodepressiva marknaden är också väldigt skönt att ha när man tar emot fina rapporter från bolag som står för betydande delar av ens portfölj (Boliden och Swedbank i mitt fall) men får se marknaden handla ned aktierna.

Det spelar ingen roll vad aktien står i idag om du inte måste sälja dem idag. Ingen roll alls!!! Vad som spelar roll är hur företaget går och därmed vilken långsiktig avkastning du kommer att få.


Som Buffett sade en gång:

You're neither right nor wrong because other people agree with you. You're right because your facts are right and your reasoning is right—and that's the only thing that makes you right. And if your facts and reasoning are right, you don't have to worry about anybody else.


2 kommentarer:

  1. Hej Lou, "självförtroende utan hybris". Men hur undviker man hybris när självförtroendet börjar bli så stort att huvudet spricker? :o)

    Jag är sjukt tacksam för att jag hittade Swedbank bland alla aktier när det begav sig. Men hade jag varit i närheten av dina kunskaper när det begav sig så vet e sjutton om jag hade kunnat vänta så länge med att köpa som jag gjorde. Jag har ofta undrat hur ni som är värderingsmässigt extremt kunniga har förmåga att tajma så bra? Själv skulle man ju köpa direkt när man tycker att man uppnår en riktigt bra "margin of safety".

    I mitt fall var jag inte ens intresserad av att ha en bank. Min fru's pappa tyckte jag skulle kolla på Swedbank inför första NE, men jag nobbade då. Men då först började jag följa aktien och började även räkna lite på det hela. Vid 35 började köpa och vid 18 kr låg jag all-in i en enda aktie...

    Nu tycker man såklart att man varit duktig och det är svårt att inte få hybris. Det enda som håller hybris tillbaka är väl jantelagen och det faktum att man inte pratar pengar ens med sina närmare vänner?

    Som du själv skrev, även några få procent blir i förhållande till arbetsinsatsen ganska hygglig avkastning. Kan vi nu se en stabilare resa uppåt så kommer det dessutom bli många procent till, utöver alla hundratals procent som redan passerat. Helt sjukt egentligen.

    Själv har jag förutom mina egna analyser andra att tacka för modet att sitta kvar när det var som värst och botten tycktes sakna. Numer är ju marginalerna så stora att det känns tvärsäkert detta.

    Såg att du funderar på att sälja av någon gång i framtiden. Själv funderar jag på att behålla även vid en vettig värdering för att istället bli defensiv och casha utdelningen. För utdelningen tänkte jag sedan köpa andra aktier och på så sätt diversifiera portföljen lite mer...

    Om man inte ligger belånad men samtidigt köper nya aktier som också ger direktavkastning borde det bli en mycket stabil värdeökning över åren. Dock, har du någon åsikt om huruvida man ska investera direktavkastningen ganska omgående eller om man ska lägga den på hög ett par år i väntan på ett riktigt bra tillfälle? Det tycks ju alltid finnas vissa aktier som på ett eller annat sätt är undervärderade och där man kanske vill stoppa pengarna på en gång?

    Jag har svårt att ligga likvid. Pengarna vill liksom hoppa ur fickan på mig och in i någon aktie att jobba i hela tiden... Att stå vid sidan om och se aktien gå upp fem spänn stressar mig mer än att sitta på tåget och åka med ner 10 spänn... Några tips på hur man övervinner sådan psykologi?

    Ett bra exempel är Diamyd som jag, bland annat efter att ha läst så mycket av dig, är sugen på att gå in i. Även om jag hållt mig länge blir jag stressad när jag ser kursen stiga. Har lovat mig själv att köpa första posten under 100-lappen...

    Tack för en bra blogg !! /Nils

    SvaraRadera
  2. Hej Nils och tack för det.

    Jag hade mycket svårt att hålla mig men jag trodde heller inte att Boliden och Swedbank skulle kunna falla så djupt som de gjorde. Boliden under 15 kr är helt enkelt ofattbart och man kan bara beklaga att man inte belånade sig eller köpte warrants (det fanns Bol-warrants som steg över 6000 % förra året). I så fall hade jag varit mycket rik idag, men på sikt kommer man att bli det ändå bara man gör rätt. Mitt stora Boliden-köp på 35 kr är förstås på alla sätt försvarbart och jag köpte Swedbank på många nivåer, den frösta runt 25 kr och sedan upp till 44 kr (före NE).

    Att ha köpt på 18 kr före NE (alltså ännu lägre med dagens aktie) är verkligen att ha prickat rätt och dessutom helt rätt tänkt att öka när oddsen har förbättrats (ok, att satsa "allt" är kanske lite vilt, det hade ju teoretiskt kunnat bli ett statligt övertagande också). Bara att gratulera, Swedbank kommer säkerligen att fördubblas inom överskådlig tid och vi har ju alla möjligheter till pref-utdelning i år och med tiden extrautdelningar av tidigare reserverat kapital om inte de nya EU-reglerna stoppar det pga nya kapitalkrav. Med tur är det väldigt många kronor som skulle kunna skiftas ut till aktieägarna de närmaste åren.

    Bara två saker skulle få mig att sälja- att aktien blev rejält övervärderad eller att jag skulle hitta nåt som är MYCKET mer potential i. Jag har på morgonen dubblat mitt innehav i H&M (ska skriva mycket mer om företaget senare) efter att nu ha läst på en massa om det (bl.a. boken Handelsmännen- läs den!) och sett ljuset. Jag kommer dock inte att sälja något innehav bara för att nåt annat ser långsiktigt bättre ut, men skulle det se mycket bättre ut är det en möjlighet i alla fall att minska i mitt största innehav.

    Det är ingen skillnad på pengar och pengar så jag har ingen åsikt om just utdelningar- har man aktier man vill köpa så ska man köpa tycker jag. Man får aldrig se utdelningar som vinster som man kan vara lättsinnig med. Mina utdelnignar nästa vecka går till att finansiera en del av H&M-köpet, men hade Diamyd varit billigare hade jag nog köpt det. Idag är ju börsen lågt värderad så det är förstås svårare att låta bli att köpa än för ett par år sen.

    Det är bara att försöka tänka på aktieköp som på köp av kapitalvaror o.s.v. där man normalt är mycket försiktig och kollar alla specifikationer, priser m.m. innan man köper. Att bli för ivrig är mycket dyrt i längden.

    Diamyd är mycket lovande, men ingen "sure thing". Jag vill ha bra marginal när jag köper ett företag som gör förlust idag och inte satsa mer än en liten del av min portfölj i det.

    SvaraRadera