tisdag 20 april 2010

Mina köp- och säljråd


Jag har fått frågor i kommentarerna och via mejl angående mina köp- och säljråd som jag publicerar högst upp till vänster i bloggen så det kan vara läge att förklara vad jag menar.

Alla råd är långsiktiga- vanligen tre till fem år framåt i tiden. Vad som händer det närmaste halvåret med en viss aktie har jag ingen aning om. Om förhållandena i företaget eller dess marknad ändras plötsligt ligger förstås utom all kontroll.

Dessa är inte de enda råd jag har eller de enda företag jag anser vara köpvärda eller blankningskandidater. De är däremot de företag som jag har goda kunskaper om och har valt ut som de mest uppenbara köpkandidaterna samt de företag som jag tycker är uppenbart övervärderade.

Värdering av företag är svårt och inkluderar förutom beräkningar en hel del känsla, vilket är omöjligt att kvantifiera. Flera av företagen har dessutom kraftigt varierande kassaflöde och vinst, vilket gör det ännu svårare. Kravet på säkerhetsmarginal är följaktligen stort och mina bedömningar är därför försiktiga.

Den kurs jag anger för köprekommendationerna är den kurs jag anser att dessa aktier är köpvärda till med bibehållen "säkerhetsmarginal", dvs upp till denna nivå finns det tillräcklig marginal för att man inte ska ha köpt för dyrt på lång sikt. Priset är alltså inte ett kursmål eller liknande!

Ett exempel på beräkning:

Boliden antar jag kommer att kunna långsiktigt tack vare expansion, stigande råvarupriser och stadigt förbättrat resursutnyttjande kunna tjäna minst 10 kr per aktie efter skatt och den riskfria räntan bedömer jag långsiktigt till 4 %. En enkel beräkning av dessa värden ger ett inneboende värde på aktien på 250 kr (10 delat med 4 %).

Även om jag är mycket positiv till både hur Boliden sköts och till råvarupriserna samt att jag förstås tror att vinsten per aktie på sikt kommer att stiga (!) så finns det ett betydande mått av osäkerhet pga de stora svängningarna av både råvarupriserna och malmhalten, dvs förhållnaden till största delen utanför företagets kontroll. Till detta kommer att cykliska företag värderas försiktigt på marknaden. Jag anser därför att en marginal på 40 % är motiverat och bortser från den mycket sannolika vinstökningen över tiden och min slutsats är att aktien är köpvärd med bibehållen säkerhet upp till 150 kr.

15 kommentarer:

  1. Hej, hur mycket letar du efter nya bra köp? Ta t.ex. Elanders AB ser. B, som åren 2004-2008 (har ingen uppgift från 2009) i snitt gjorde en vinst per aktie på 5,8kr och handlas idag för 36,20kr. Med toppar 2004 och 2007 på resp 10,86 och 17,62 kr per aktie och dessutom omsättningstillväxt så reagerar jag på dagens pris och skulle vilja hitta ett enkelt sätt att se om ett sådant företag är överdrivet undervärderad (som swedbank) pga några förlustår eller om det ligger djupare i fundamentan (som SAS).

    Vad jag förstår så är det just det som du framgångsrikt kan göra, finns det några genvägar eller är det bara att läsa på och försöka att hitta känsla för det som gäller?

    Om du skulle hitta en aktie idag som är mer köpvärd en dina tidigare listade, skulle du då ändra dig och byta ut någon aktie? eller är det hugget i sten? Har det någon gång hänt att du sålt en aktie tidigare än du tänkt dig pga att företaget inte har levt upp till dina förväntningar?

    SvaraRadera
  2. Du verkar gilla lågt värderade kvalitetsbolag, vad tycker du då om Aros Quality Group? P/E runt 10, Kurs / EK på 1,3 och P/S på 0,44 tex.

    SvaraRadera
  3. Du är fantastisk.

    SvaraRadera
  4. Elanders historia är en sak. Men vad händer med tryckeribranschen framöver?

    SvaraRadera
  5. Hej Hans.

    Om man ska lära sig analysera framgångsrikt måste man dels ha känsla/intresse för det och dels läsa på rejält, både teori och om alla de företag man intresserar sig för. Det finns så vitt jag vet inga genvägar, mer än kanske för överbegåvade personer.

    Jag har haft en del med Elanders att göra i jobbet och är skeptisk till dem. De är enormt konjunkturberoende och verkar i en bransch med mycket låglönekonkurrens och det är därför i princip omöjligt att förutsäga deras framtida intjäningsförmåga. Jag avstår av dessa skäl.

    Som du alltså ser är jag ute efter starka, hyfsat säkra kassaflöden, vilket jag tror att H&M (ganska uppenbart...), Boliden, SSAB och Swedbank kommer att producera under den överblickbara framtiden.

    Jag skulle gärna lägga till företag om jag hittade nåt intressant som jag trodde på lika mycket, men tiden är knapp och jag vill ändå inte investera mer än i de fem-tio företag som jag tror mest på, dessutom med stark fokusering på de absoluta favoriterna.

    SvaraRadera
  6. Var finner man din e post då Lou M ?


    Ska du på Bolidens bolagsstämma ??

    Mvh / Fabrikörn

    SvaraRadera
  7. Hittade den nu

    Mvh / Fabrikörn

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Tack för en bra blogg, följer den varje dag.

    Jag funderade dock på din enkla beräkning ovan för Boliden. Bör det inte vara mer intressant att dela förtagets utdelning med den riskfria räntan? Detta skulle motsvara ett räntesparande dvs hur mycket måste jag ha på "banken" för att kunna få en viss utdelning/räntebelopp?
    Säg att Boliden skulle dela ut 5 kr/aktie så blir kursen 5/0,04=125kr/aktie dvs allt under 125 kr/aktie = köpvärt?
    mvh
    Roger

    SvaraRadera
  9. Väldigt förenklad modell du använder. Tittar du inte alls på investingsbehov i verksamheten? I Boliden lär ju en del pengar försvinna som investeringar fasta tillgångar och i viss mån lagerhållning av redan bruten malm?

    En annan spännande fråga, att använda den riskfria räntan att diskontera med är väl lite väl häftigt? Inte ens Graham sjönk så lågt. Till sist gör du en nuvärdesberäkning som bedömer att företaget kommer tjäna, då 10 kr, i all evighet (än om du verkar räkna bort eventuell tillväxt). Skulle vilja påstå att ditt sätt att värdera inte är speciellt försiktigt.

    I övrigt, väldigt bra blogg. Enkelheten är slående (precis som många värdeinvesterare har förespråkat).

    SvaraRadera
  10. Hej Roger.

    Alla vinster kommer, i alla fall i teorin, att delas ut till aktieägarna förr eller senare, därför tycker jag att man kan använda den långsiktigt uppskattade vinsten. De vinstmedel som inte delas ut investeras ju i verksamheten och delas i stället ut senare.

    Egentligen ska man använda "owner earnings" men långsiktig vinst betyder ju att man tar hänsyn till investeringarna och avskrivningarna över tiden även om resultatet för ett företag som Boliden svänger enormt.

    SvaraRadera
  11. Hej Anonym.

    Se mitt inlägg ovan. Investeringar och dess avskriningar varierar häftigt år från år, men i den upskattade långsikriga vinsten finns dessa med. Den riskfria räntan är den som Buffett använder, sen kan man ju alltid tycka att man ska räkna med en högre ränta för säkerhets skull, men jag har istället tagit i vad gäller vinsten, den kommer med all sannolikhet bli mycket högre och dessutom försås stiga med tiden. Dessutom lägger jag ju in 40 % marginal.

    SvaraRadera
  12. En kommentar till: Om man vill ha besked om Bolidens styrka så kan man titta på det faktum att de trots lågkonjunktur med mycket låga metallpriser lyckades "betala räkningarna" för Aitik-expansionen under denna period med sitt kassaflöde. Det är precis så imponerande som det låter.

    SvaraRadera
  13. Samma anonym som ovan kommenterar nu igen.

    Om avskrivningarna idag är mindre än det framtida investeringsbehovet kommer såklart din vinst bli lägre på sikt. Kan väl delvis köpa ditt resonemang om man beaktar tiden kontra informationsresidualen av att gräva djupare. Däremot skulle du ha problem i ett företag som binder upp rörelsekapital om du inte exkluderar tillväxt då.

    Personligen ánvänder jag massa tekniker för att finna spännande bolag och är inte så slavisk som de "gamla" värdeinvesterarna. Jag är ett fan av Bruce Greenwalds teknik, som förvisso har sina brister rent teoretiskt, där han på snygg sätt konceptualiserar Grahams ideér och visar hur dessa kan moderiseras.

    Bra lästips om du inte redan plöjt den (Value investing: From Graham to Buffet)

    SvaraRadera
  14. Tack för ditt lästips, den har jag inte läst. Det stämmer det du säger, men vad jag menar är alltså inte dagens vinst, utan den jag bedömer vara långsiktigt troliga och där är ju alla kostnader medräknade. Dock är detta förstås en grov uppskattning, det går ju inte att veta om ett företag helt oväntat drabbas av tunga nyinvesteringar av något slag.

    SvaraRadera
  15. Jag är med på dina tankar. Mest intressant att veta lite om dina tekniker eftersom jag själv är väldigt intresserad av aktievärdering. Ibland är uppskattningarna väldigt grova och jag kan i princip nöja mig med att köpa ett bolag enligt Graham principer (låg P/B och låg D/E) så länge företaget har en skapligt ljus framtid. Till exempel vid överdrivna reaktioner i aktiemarknaderna såsom den senaste nedgången.

    Samtidigt gör jag ibland relativt komplexa modeller som väger in flera metoder och försöker göra rimliga antaganden (ofta kraftigt nedreviderad tillväxt eftersom den ALLTID i princip är överskattad).

    Ett annat spännande värderingstips är att lösa ut tillväxttakten ett företag kräver vid nuvarande aktiepris och, i ditt fall då, räntan. Spännande variant som belyser just den, enligt min syn, den mest kritiska variabeln.

    Finns även en del fundamentalscreenar som bygger på din metod i princip, 10 år avg ebit delat med kapitalkostnaden för företaget. Så screenar jag efter företag i hopp om att finna företag med stor uppsida. Tycker detta är ett tilltalande sätt eftersom det anknyter till fundamenta i första hand utan marknadens syn. Nåväl, spretigt inlägg :)

    Godnatt /Anonym

    SvaraRadera