torsdag 8 april 2010

H&M:s rapport


Det är svårt att komma på någon rapport jag läst som utan att vara dopad av engångsintäkter etc. har varit så entydigt fantastiskt bra som morgonens H&M-rapport.

Bara som en tankelek för att visa hur bra resultatet är- om man satte Q1-resultatet i år på förra årets förhållande mellan Q1 och helåret (16 % mot 84 %) så skulle årets resultat bli 28,20 kr/aktie mot 19,80 kr i fjol eller en ökning på 45 %... Jag tror inte att det blir fallet, det var som sagt bara för att ge en bild av hur bra denna rapport är.

Man ska alltså inte falla i fällan att dra långtgående slutsatser av två fina kvartal eftersom den fällan redan är fylld till bredden av kortsiktiga analytiker. Det är dock svårt att just nu se någonting som inte långsiktigt(!) pekar mot fortsatt mycket god utveckling för företaget.

Försäljningen är mycket stark trots ganska svag konjunktur och marginalerna (brutto- och rörelse-) fantastiska (brukar vara lägst i Q1) och ganska precis alla andra parametrar är nästan för bra för att vara sant. Siffrorna för mars månad (utanför Q1) är dessutom ännu bättre- 21 % försäljningsökning i lokala valutor jämfört med 2009...

Om detta är fallet i dagens dåliga konjunktur, vilka möjligheter till vinstökning finns inte då när konjunkturen blir mer normal? Hur många butiker kan man tänkas öppna i Asien, framförallt Kina och Indien de närmaste 10 åren?

Jag vet förstås inte vilka exakta valutakurssäkringar H&M har och vilken inverkan de har förutom deras generella guidning, men förmodligen hade resultatet varit ännu bättre om inte kronan hade stigit på sista tiden.

Sedan jag för 3-4 månader sedan började intressera mig för H&M har jag kommit fram till att trots att jag tycker väldigt mycket om Boliden, SSAB, Swedbank och mina andra innehav så är det så att om jag vore tvungen att bara investera i ett enda företag de närmaste 10 åren och dessa pengar vore de enda jag hade att leva på den dag jag går i pension så skulle jag utan tvekan välja H&M.

H&M ger en närmast osannolik mix av låg risk, god lönsamhet/marginal, soliditet och expansionsmöjligheter. Då är inte p/e 23 på fjolårsresultatet alls högt. Om min lilla tankelek skulle slå in så skulle p/e med dagens kurs på 500 kr istället vara 17... Det sker kanske inte i år, men snart nog har man den vinsten och ännu mer om ingenting väldigt oväntat sker.

Tidigare inlägg finns här.

10 kommentarer:

  1. Köpa före eller efter split?

    SvaraRadera
  2. Vem vet... Med tanke på psykologin efter en split, framförallt med en aktie som är väldigt het idag så skulle jag köpa så snart jag kan. Om den sedan sjunker kan man ju alltid köpa mer, långsiktigt är riktningen kraftigt uppåt.

    SvaraRadera
  3. Vad är det som gör H&M så stark.
    Vad skiljer ut detta företag ur ett kundperspektiv jämfört med konkurrenterna?

    SvaraRadera
  4. Tjenare lou, tack för en underbart läsvärd samt aktiv blogg!... Tänkte kolla om H&M är köpvärt i dessa nivåer? ska följa nu hur mycket den sjunker, men runt 490-500 kronor?

    vad jag har läst så har man sagt i alla år att H&M är dyrt, men taktiken är att lägga ett par tusen och sedan så följer jag med och sedan kan jag köpa ner mig eller så.

    SvaraRadera
  5. Hej "Anonym 1"

    Jag tror inte att det är så vansinnigt mycket, men H&M gör vad de gör lika framgångsrikt som IKEA så slutresultatet blir mycket bra. Prisvärt mode är ett framgångsrecept uppenbart. Jag köper sällan barnkläder, men när jag gjorde det en gång i somrast var jag inne på H&M i Uppsala i bara några minuter och kom ut med istället för bara ett par jeansshorts dessutom två klänningar och en kjol. Alltsammans mycket, mycket prisvärt och vår dotter älskade alltihopa. Mig säger detta att de vet vad de håller på med.

    SvaraRadera
  6. Hej och tack, "Anonym 2"!

    Man ska alltid försöka köpa så billigt som möjligt, men H&M kommer nog inte att falla nämnvärt så risken finns att man missar tåget, inte så att man inte kan hoppa på senare, men jämfört med t.ex. Diamyd så lönar det sig inte så mycket att vänta. Visst kommer de säkert att handlas 10 % lägre än nu, men risken för den som väntar är att de är uppe i 700 kr (oräknat splitten förstås) detta år.

    Det är helt rätt det du skriver, H&M har alltid "anklagats" för att vara dyrt, men bra företag kostar mer än dåliga. Man kan ju alltid köpa Lindex om man vill handla billigt... :)

    SvaraRadera
  7. Hej Lou!

    Har följt många (nästan alla)av dina tips med mycket gott resultat. Tackar väldigt mycket för det!
    Undrar om jag kan fråga dig om en sak?

    Har en aktieobligation Asien infrastruktur som löper på 4 år och går ut sommaren 2012 Nominellt belopp 20000kr betalade 2000kr extra för ökad risk/vinst. Den gick kraftigt ned och den verkar ha mycket svårt att ta sig upp på plus. har stått och stampat kring minus 4% väldigt länge. Tycker du jag ska ta förlusten om ca 3000kr? Har vinst på annat innehav som jag skulle kunna kvitta förlusten med. Eller tycker du det är dumt? Ska betala en bil och försöker få loss pengar för att slippa ta så mycket lån.

    Som sagt..Tack för otroligt värdefull blogg!

    Hls
    herta

    SvaraRadera
  8. Hej igen Herta.

    Vad du köpte aktien/obligationen/fonden o.s.v. för spelar ingen roll för huruvida du ska sälja tillgången. Det är bara din bedömning av framtida potential som ska ligga till grund för ett säljbeslut.

    Du bör dessutom skaffa en kapitalförsäkring så du slipper betala skatt på värdeökningen och utdelningarna (och endast en schablonskatt på ung. 1 % per år).

    SvaraRadera
  9. Jo men det är ju just den bedömningen som är svår. Undrade hur du hade gjort.

    Har en kapitalförsäkring men har fortfarande en del osålt i vanlig depå

    SvaraRadera
  10. Hej igen.

    Vad jag menar är att du ska sälja om du inte längre tror på det du har och har något annat som du tror mycket mer på. Bry dig inte om vilket inköpsvärde du har på den bara, det bara grumlar ens tankar.

    SvaraRadera