fredag 30 april 2010

Valborgsbuffett


Efter att det blivit mycket sannolikt att Swedbank kommer att göra vinst i år har marknaden äntligen börjat inse det många av oss visste sedan tidigare, nämligen att dess preferensaktie med förtur till utdelningar är ett bättre köp än A-aktien. Av detta skäl handlas pref nu upp och börjar närma sig 2 kr högre pris än A-aktien. Det kan som Pilsnernils påpekar på sin blogg bli så att preferensaktien blir ensam om utdelning, ända upp till 4,80 kr.

Hur de tänkte som investerade långsiktigt i Swedbank sedan mars i fjol och köpte A-aktien är svårt att veta men förmodligen köpte de utan att läsa på, synd för det skulle ha givit ganska god avkastning för de minuterna. Extra larvigt blir det förstås av att preferensaktien i princip alltid har varit billigare än A-aktien.

Nu är det dags att fira Valborg och inte tänka på börsen som f.ö. stänger snart. Här är ett mycket bra Buffett-citat om analytiker som jag som vanligt tycker säger allt som behöver sägas:

We've long felt that the only value of stock forecasters is to make fortune tellers look good. Even now, Charlie and I continue to believe that short-term market forecasts are poison and should be kept locked up in a safe place, away from children and also from grown-ups who behave in the market like children.


11 kommentarer:

  1. Det smått ofattbara är att A nästan konsekvent handlats med en premie mot Pref, en premie som möjligen kan ansetts motiverad den korta tiden innan det stod klart att utdelningen 2009 ställdes in.

    A-aktien har lite bättre likviditet, men ärligt talat kan det inte påverka särskilt många av köparna/säljarna.

    SvaraRadera
  2. Hoppsan, såg att jag bara repeterade vad du redan sagt här och i tidigare inlägg :-). Imitation är den främsta sortens smicker...

    SvaraRadera
  3. Om jag inte minns fel köpte M. Wolf A-aktier. Varför gjorde han det? Personligen har jag både A och Preferens.

    SvaraRadera
  4. Jag köpte här om dagen in mig för fullt på A aktien utan att notera detta efter att ha läst denna blogg. Hmm, ligger 8% upp nu på mina 30 000 som köptes. Skall man då byta aktie menar du, visste faktist inte vad pref stod för. Biter mig i tungan för att jag inte läste på mer innnan köpet

    SvaraRadera
  5. Hej Lundaluppen.

    "I can calculate the motions of heavenly bodies, but not the madness of crowds!"

    (Sir Isaak Newton)

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym 1.

    Jag tror att det skulle se illa ut om VD inte ville köpa A-aktien, typ tycker han att den inte är en bra investering, därför har han köpt även den.

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym 2.

    Synd att du köpte A för pref steg ju mycket mer i veckan av nämnd anledning. Om du är långsiktigt intresserad av Swedbank så ska du byta till pref om priserna är i närheten av varandra tycker jag eftersom det är en bättre aktie ända fram till 2013 eftersom den har förtur till utdelning.

    SvaraRadera
  8. jag köpte swed A i mars... men bytta allt till preffar och lyckades tjäna liiiiite på bytet =)...
    men jag köpte A aktier i början just pga d du sa... dåligt påläst =)

    SvaraRadera
  9. It's never too late to mend! :-)

    SvaraRadera
  10. Ja, A-aktiens premie gentemot pref har länge förbryllat mig och jag har funderat på att ta någon slags arbitrage-position, men bangat eftersom det känns lite "out of my league". Kan det ha något att göra med institutionella investerare som har diverse regler som hindrar dem från att köpa pref eftersom det är ett annat värdepappersslag? Eller att pref befaras vara mindre likvid? Men även om så var fallet borde det finnas de som såg en arbitragemöjlighet och handlade upp pref-aktien åtminstone till samma nivå som a-aktien.. Nu verkar ju iofs ordningen återställd tills vidare..

    SvaraRadera
  11. Hej G/F.

    Jag tror att det beror på att A-aktien handlas ung. 100 gånger mer och att detta river upp aktien. Skillnaden har ju inte varit så stor för det mesta så det skulle ju kunna bero på detta enbart. Man kan dock bara förvånas över att så många inte kollar upp detta innan de köper. Å andra sidan är ju väldigt få långsiktiga i verklig mening.

    SvaraRadera