torsdag 15 april 2010

Om H&M lyckas lika bra som i Skandinavien...


Avgörande för alla bedömningar av H&M:s framtida tillväxt (long term...) är förstås hur många butiker man kommer att kunna öppna. För att kunna göra en bedömning av detta har jag räknat på situationen i Norden, där H&M förstås har funnits längst, och tittat på vad det skulle innebära om man kommer att lyckas lika bra i andra länder. Resultatet är tillfredsställande, minst sagt.

H&M öppnade 1947 i Sverige och har nu (30 nov. -09) 161 butiker, vilket betyder en per 56 000 invånare. Man öppnade 1964 i Norge och har redan 92 butiker, en per 53 000 invånare, dvs man har gått om Sverige. I Danmark 1967, 77 butiker, en per 71 000 invånare, alltså ännu inte ikapp Sverige och Norge, men har 10 % mer omsättning per butik. I Finland där man startade först 1997 har man redan idag en butik per 142 000 inv.

Hastigheten är m.a.o. snabbt ökande så invändningar som "det har tagit över 60 år i Sverige" håller inte för ett bolag som idag har enorma finansiella muskler och mycket låg kapitalbindning per ny butik. Det tog fem år för H&M att ta sig från Västerås till Stockholm, ytterligare 12 år att ta sig utomlands för första gången (Norge), ytterligare 12 år att ta sig utanför Skandinavien (London) men sen bara två år för att ta sig till kontinenten o.s.v.

Hur är det då idag i de stora länderna? Till Storbritannien kom man alltså 1976, det finns idag 167 butiker eller en per 371 000 inv., Tyskland 1980, 362 butiker ger 226 0000 inv./butik, Spanien år 2000, 114 butiker, 403 000/butik. I USA, Japan och Kina har man förstås ännu långt lägre tal, men högre omsättning per butik.

Vad händer då om man räknar på att länder som GB, Tyskland, Spanien och Holland som alla har liknande ekonomi som i Norden skulle få lika många H&M-butiker som i Norden, dvs ung. en per 60 000 invånare?

I Tyskland skulle det betyda nästan 1 400 butiker och en omsättning på 114 miljarder kr, alltså ung. lika mycket som H&M:s totala omsättning på 119 miljarder kr idag (alla siffror inkl. moms). I GB ger det 1050 butiker och en omsättning på 47 miljarder. I Spanien 770 butiker och 42 miljarder kr. I Holland 270 butiker och 19 miljarder.

I enbart dessa fyra länder skulle H&M alltså omsätta 222 miljarder, dvs ung. dubbelt så mycket som dagens omsättning. Detta skulle i bara dessa länder ge en vinst före skatt på runt 40 miljarder kr...

Är detta möjligt? Jag tycker absolut det, trots att det även med accelererande nyetableringshastighet förstås tar sin tid. Jag kan inte hitta någon anledning att man i t.ex. Tyskland inte skulle kunna ha lika stor omsättning (om än fördelat på färre butiker eftersom landet är mycket mer tättbefolkat) per invånare som i Skandinavien.

Man får inte heller glömma alla andra liknande länder där H&M är starka idag- i Schweiz har man varit längst (1978) och har följdaktligen hunnit längst med en butik per 100 000 inv., Österrike en/130 000, Holland ung. samma, Italien, Belgien, Kanada, Fraknrike o.s.v. kommer alla starkt.

Om jag sen fortsätter till länder som USA, Japan och Kina går det förstås inte att räkna på en butik per 60 000 inv. USA har enormt stor konkurrens från egna kedjor, Kina kommer ännu i många år att vara ett land med fattig majoritet och Japan är försås svårbedömt utanför Tokyo.

Säg ändå att man i Japan och USA såsmåningom lyckas komma upp i en femtedel av detta och i Kina en tiondel. Sifforna blir nästan löjligt stora ändå om man räkna med att varje butik skulle hålla dagens omsättning. I USA skulle det bli 40 miljarder, dvs en tredjedel av dagens totala koncernomsättning, i Japan blir den nästan 80 miljarder och i Kina ofattbara 133 miljader.

Naturligtvis kan man invända att mer tättbefolkade länder betyder färre butiker än i Skandinavien, men detta kompenseras förmodligen rejält av att de tättbefolkade länderna, som t.ex. Danmark, Tyskland och Holland har betydligt större omsättning per butik, i Tyskland och Holland nästan dubbelt så stor som i Sverige.

Detta är förstås väldigt förenklade beräkningar, men det visar på en potential på lång sikt som är groteskt stor hur man än räknar.

En mycket enklare beräkning är förstås att man skulle lyckas öppna de planerade 10 % nya butiker per år- då har man om 10 år nästan tre gånger så många butiker och år 2025 nästan 10 000 dvs fem gånger dagens. Om man istället som förra året ökar med 14 % har man om 10 år 8500 butiker och år 2025 över 16 000.

Framtidsfantasier? Inte för ett bolag som de senaste sju åren har lyckats öka sin vinst med 160 %. Man har ju bara precis börjat i Kina och Japan och inte ens startat i Indien, Brasilien m.fl. riktigt stora länder med mycket stark BNP-utveckling. Därtill växer internet-försäljningen.

You ain't seen nothing yet...

Tips på bra blogginlägg om H&M:s urstarka balansräkning.



6 kommentarer:

  1. Bra inlägg!
    Men är det verkligen rimligt att tänka sig att antal butiker per invånare skall vara samma i Gb som i Sverige, då Gb är betydligt mer tätbefolkat än Sverige?!
    Jag tänker mig att behovet av många butiker inte är lika stort där.

    Mvh
    Tomas

    SvaraRadera
  2. Bra blogg, bra inlägg! Tackar.

    H&M kommer få hårdare konkurrens av Zara och andra jämförbara aktörer på de större marknaderna. Det som ändå talar för H&M är det starka varumärket, som för övrigt toppade interbrands ranking lista förra året.

    http://www.dagensmedia.se/nyheter/article19075.ece
    http://riskminimeraren.blogspot.com/2010/02/h-balansrakning-lika-stark-som.html

    SvaraRadera
  3. Hej Tomas.

    Hög befolkningskoncentration borde förstås dämpa något, men tänk på att Sveriges befolkning är ganska koncentrerad kring några centra idag och där finns också alla H&M-butiker. Danmark är mycket mer tättbefolkat men där närmar man sig ändå de svensk/norska siffrorna.

    Samma sak i Holland som väl är Europas mest tättbefolkade land även om de har en bit kvar och Schweiz är också på god väg trots sin täta befolkning.

    SvaraRadera
  4. Hej edg.

    Tack för bra länkar, jag lägger in den ena i artieln så fler hittar dit.

    Så mycket som folk shoppar kläder så tror jag inte att Zara kommer att vara nåt större hot, men vi får förstås se.

    SvaraRadera
  5. På tal om klädföretag - har för mig att du någon gång nämnt att du förvaltar din frus portfölj och att du i den har/haft RNB.
    Någon åsikt om din tro på detta företag!?

    SvaraRadera
  6. Framförallt såg jag en enorm uppsida när aktien drogs ned till dessa nivåer. Denna grundade jag framförallt på de starka "varumärkena" man äger. Detta gör också att jag tror att man kommer att kunna levererar bra resultat över tiden, även om det verkar ta ett tag att nå dit. Jag själv har relativt många tämligen riskfyllda paceringar, varför jag idag framförallt väljer mer stabila företag. Inget är förstås mer stabilt än H&M.

    SvaraRadera