måndag 26 april 2010

Sakta men säkert


Trädgårdsodling är mycket likt att investera- man planerar, analyserar, köper, vårdar och om man har gjort ett bra jobb får man såsmåningom ett bra resultat. Igår läste jag en krönika i en trädgårdstidning där hon som skrev hade tjuvlyssnat på ett par i tunnelbanan nyligen.

Paret hade just köpt hus och mannen klagade på att det inte fanns några träd i trädgården, den var alldeles platt och utan skugga eller skydd för insyn. De unga tu diskuterade om de skulle plantera ett antal träd. Under resans gång kom de fram till en lösning- de skulle inte plantera några träd alls. Den glasklara logiken i detta var som mannen konstaterade "Det tar ju så lång tid tills de blir stora!"

Man kan förstås skratta åt en så korkad inställning, eller som författaren konstatera att de någon gång i en inte alltför avlägsen framtid kommer att inse att hade de bara planterat några träd när vid inflyttningen diskuterade detta så hade de haft en fin trädgård istället för en gräsöken.

Precis såhär lurar människans hjärna placerare överallt. Det är resultat idag eller möjligen de närmaste månaderna som räknas, inte vad som kan uppnås på några års sikt. För mindre än ett och ett halvt år sedan köpte jag mina senaste Boliden-aktier för 17 kr. Senare läste jag chattinläggen från dem som jublade över vilken bra affär de hade gjort när de "klev av" aktien. T.ex. fanns ett minnesvärt inlägg på Börssnack där skribenten gratulerade sig själv för att ha sålt "rubbet" på 22 kr med fyra kronors vinst.

Idag står Boliden i 112 kr...

5 kommentarer:

  1. hmm...varför tar du bort kommentarer?

    undrar lite hur du tänker kring kort Ericsson, lång MSAB...30 procentig förlust där...har man kapat träder eller växer det innåt?

    mvh
    JS

    SvaraRadera
  2. Jag har E postat dig Lou hamnade det i skräpposten eller ?
    Jag har hotmail.

    Klockrent inlägg !!

    Fabrikörn

    SvaraRadera
  3. Hej Sasha.

    Jag tar bara bort inlägg som är otrevliga samt dubletter (alltså två identiska inlägg från samma person). Kanske har ditt inlägg inte publicerats.

    Alla mina tips är långsiktiga (tre till fem år), det spelar ingen som helst roll att två företag under en rapportvecka går i olika riktning.

    MSAB har enormt mycket högre potential än Ericsson eftersom man till skillnad från Ericsson kan mångsdubbla sina intäkter och har på sikt betydligt högre potentiell marginal tack vare de allt fler licenser som förnyas för varje år. Sen får tiden utvisa om man lyckas med detta.

    Själv blankar jag inte aktier, det är bara nåt jag säger att man ju kan göra om man vill ta den risken.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag håller med Sasha - hur tänker du kring MSAB? Att ett enskilt kvartal inte gick som den raket många hoppades på är inte hela världen - men att försäljningen knappt ökat alls trots så många nya anställda, förbättrad produktionskapacitet etc kändes inte så bra - det känns som att bolaget går på "tomgång" med en kapacitet som vida överstiger försäljningen - betyder det att man överskattat sin förmåga till försäljningstillväxt? För normalt så brukar man ju som företag växa med tillväxten, speciellt när det gäller antalet anställda. Man brukar ju inte anställa massor med folk för att man "förhoppningsvis" ska sälja mer framöver?

    SvaraRadera
  5. Hej Jonas.

    Nedan klistrar jag in ett svar jag skrev igår på en liknande fråga. MSAB överraksar altlid uppåt eller nedåt pga att ett kvartal är alldeles för kort tid att rapportera för MSAB. De var för sena att anställa tidigare, vilket inte var bra, men kanske tog de i lite för mycket. Oavsett det bär det nuvarande resultatet alla personalkostnader emd råge och vi får se hur det går under det kommande året.
    -------

    MSAB-aktien har sedan många år åkt upp och ned vid varje rapprot eftersom aktien handlas så förhållandevis tunt och deras verksamhet inte alls passar för kvartalsrapportering. Deras licensintäkter är idag mycket stora och dessa kommer in väldigt ojämnt, samma sak med stora upphandlingar.

    Dock tycker jag att MSAB tack vare sina mycket goda förutsättningar borde prestera lite bättre över tiden. Hittills har även "icke-uppskruvade" förväntingar inte infriats och det är ett problem om det håller i sig, potentiellt ett mycket stort problem. MSAB är hursomhelst idag ett bara hälften så stort innehav för mig mot tidigare och jag ger företaget ett par år till om ingenting oförutsett inträffar, vilket man f.ö. inte kan vara säker på med MSAB.

    Sammanfattningsvis, ja, aktien är köpvärd i alla fall upp till 25 kr på 3-5 års sikt.

    SvaraRadera