torsdag 19 januari 2017

Netflix väg mot monopol?


Företagande handlar rätt lite om att på en fin, konkurrensutsatt marknad slåss om marknadsandelar på ett sätt som gagnar konsumenten. Målet för ett företag är att slå ut sina konkurrenter och lägga sig som en våt filt över marknaden, utan att reta upp konkurrensmyndigheterna alltför mycket. 

Man har då makt över priset ut till kund och från sina underleverantörer. Mellanskillnaden blir vinsten och den tenderar att bli väldigt stor, se bara på Apple och Disney samt till viss del min tredje amerikanska "monopolist" Starbucks.

Som jag skrev nyligen tenderar vi värdeinvesterare att rynka mer än lite på näsan år snabbväxare som Netflix för att de har så "groteskt PE" och "tillväxten kommer att mattas". Detta stämmer i många fall, men som jag skrev då måste vi se skillnad på rena förhoppningsbolag som typisk biotech samt företag på en extremt konkurrensutsatt marknad som Fingerprint å ena sidan och företag som växer mycket lönsamt eller helt enkelt låter överskottet gå till uppenbart framgångsrik expansion å den andra.



Extremt intressant blir det förstås när ett företag, som Netflix just nu, ökar vinsten klart snabbare än tillväxten trots otroligt aggressiv expansionman ökade med absurda 130 länder förra året.

Jag lovade mig själv efter Netflix fantastiska Q3:a att hålla koll på aktien som då stigit med över 20 %, men glömde förstås bort det eftersom jag är så okoncentrerad när det gäller nya aktier och missade nedgången med 10 % till 113 i november... :-( Långt mer absurt är det att vår familj nu haft Netflix i fyra år och jag inte redan då tog mig en titt på företaget. Fast jag hade garanterat inte köpt om jag hade tittat eftersom de hade så högt PE...

Igår levererade man återigen en tillväxt långt över sin prognos, både i USA (49 av 94 miljoner prenumeranter) och i världen och i efterhandeln gick aktien som mest upp 9 %. Utrullningen över välden går uppenbarligen utmärkt och deras jättelika budget för egenproducerat levererar strålande. Något man själv enkelt kan se efter superkvalitetssatsningar som House of Cards och nu senast The Crown för att bara nämna några. Man lyckas även med icke-engelskspråkiga produktioner som den dystopiska 3 % från jättelandet Brasilien och spansk- och franskspråkiga filmer.

Även om PE är astronomiskt så är över 50 % vinstökning det också och två saker talar som jag ser det i närtid för Netflix- expansionen och det egenproducerade materialet. Netflix har ett innehåll som fungerar över stora delar av världen och det enda sättet att få tillgång till deras egen produktion är förstås att bli prenumerant. Detta är med typ 100 kr i månaden dessutom billigt, och fungerar uppenbarligen inte bara i rika länder som Sverige. Till detta kommer att marknaden alltid värderar upp prenumerationsintäkter eftersom de är säkrare än de som kommer av att en kund måste gå till en affär (online eller fysisk) och handla.

På sikt är förstås den stora potentialen att man blir mer eller mindre monopolist inom internet-TV och får verklig "pricing power". I så fall kommer dagens aktiekurs att kännas som den tid då man borde ha satsat allt och lite till på denna aktie.

Jag kommer att köpa lite Netflix nu och hoppas på att kunna öka vid nedgångar, men ser det inte idag som ett framtida topp 3-innehav om inte fortsatt aktieuppgång skulle leda till att portföljvikten ökar dramatiskt. Detta förstås för att risken är klart större än i t.ex. Starbucks då Netflix verkar på en betydligt mer snabbrörlig, tekniktung marknad. En marknad som de dock hittills har manövrerat mästerligt med sin snabba övergång från DVD-distribution till streaming, vilken denna vecka firar sitt tioårsjubileum.








8 kommentarer:

  1. Hej Magnus,
    Har du kikat något på Amazon? Lite liknande som Netflix, de investerar tungt för att nå en position som är svårintaglig.

    Har inte själv investerat men läste en positiv artikel om Amazon i DI innan jul och har blivit nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar jagade gjort det för länge sedan... De har ju värdering och strategi vad gäller kostnader och tillväxt liknande Netflix men jag tycker de är för spridda över massor av marknader för att jag ska kunna överblicka dem.

      Radera
  2. Får hålla med Carl, Netflix kommer inte att få Monopol då Amazon binder in det i Amazon Prime (rabatt på Amazon i allmänhet, snabbare ordrar och i USA 5% rabatt med Amazon's nya kredit kort, tillgång till deras filmer ala Netflix, audio böcker, kindel böcker etc.).

    Om någon tar det så lutar jag mer på Amazon än på Netflix helt enkelt för Amazon erbjuder ett mycket bredare utbud av tjänster för samma summa där filmer är bara en del av allt du får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till att börja med så menar jag förstås inte 100 % av marknaden för "monopol" utan den stora dominerande spelaren. Amazon är ett bra företag på alla sätt (utom mot de anställda) men de håller ju på med lite vadsomhelst. De är inte i närheten av Netflix i marknadspenetration eller innehåll för "TV".

      Radera
  3. Intressant!

    Hur ser du på konkurrens från b.la. HBO och det senaste ryktet om att Apple tycks gå i tankar om egen kanal/egna serier?

    Därtill, vilket jag själv slits med; valutan. Valutan skall, om man är långsiktig med +10 år ej spela roll, men faktum, att dollarn är på ATH spelar roll(?).

    Kul att dina inlägg börjar bli mer frekventa. Som vanligt: ypperlig kvalité!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Dollarn är hög men inte på ATH det var gör 15 år sedan. Netflix har som jag ser det ett gigantiskt försprång. Vi började med HBO i veckan faktiskt men de har ju nästan enbart serier medan jag tycker Netflix har klart bättre köpta filmer idag mot tidigare. Deras egenproducerade ökar mkt snabbt i mängd och kvalitet.

      Radera
  4. känns som att Netflix har stark "pricing power", jag skulle iaf fortsatt vara kund även om priset ökade 100%.

    SvaraRadera