fredag 19 april 2013

Världens billigaste företag


Jag tror att man med fog kan säga att den som håller på med investeringar mycket länge till sist får se allt. Jag hade aldrig kunnat tro att Apple på några månader på framförallt en allmän negativism till företaget och en i vanlig ordning försämrad marginal efter nya produktsläpp skulle kunna handlas ned under 500 dollar med mindre än att man hade drabbats av en rejäl motgång- tydligt sjunkande försäljning, avhopp av nyckelpersoner, en stor skandal eller liknande. Då ska man ju inte tala om under 400 dollar denna bisarra vecka utan att något betydelsefullt har hänt på flera månader.

Följande fakta är värda att begrunda denna osannolika dag:

  • Apples kassa är idag över 150 miljarder. Apple handlas alltså 2,5 gånger sin kassa. Detta är hälften av den nivå på fem gånger kassan som hållit väldigt konstant de senaste åren.
  • Apple värderas nu under nio gånger de senaste 12 månadernas vinst (PE 8,9), snittet på den amerikanska marknaden (S&P 500) är idag strax under 18.
  • Om man drar bort kassan så är PE 5,2.
  • Även om Apple skulle öka sin vinst med bara 12 % per år under detta år och nästa så kommer man under de två åren att ha tjänat ungefär lika mycket som Apples samlade resultat sedan starten 1976 (105 miljarder).
  • Med nuvarande ökningstakt på kassan, alltså helt utan någon tillväxt, och oförändrad kurs kommer Apples kassa om mindre än fyra år att vara större än företagets pris på marknaden (368 miljarder). Hela det löpande kassaflödet och alla fysiska och immateriella tillgångar i företaget kommer från och med då att inte bara vara gratis utan ha ett negativt värde.

Kanske mest talande för detta ofattbara vansinne är att Apple idag handlas under 6,5 gånger sitt fria kassaflöde (57 miljarder). Galet? Det blir värre! I marknadens skruvade värdering på 368 miljarder dollar ingår förstås kassan på drygt 150 miljarder. Värdet på den vinstgenererande verksamheten är alltså 368 miljarder minus kassan på 150 vilket ger 218 miljarder dollar.

För 218 miljarder får man alltså en verksamhet som idag genererar 57 miljarder per år!!! Annorlunda uttryckt: om jag idag köper Apple kostar det mig 218 miljarder dollar eftersom jag direkt efter övertagandet kan ta över kassan som inte alls behövs i verksamheten eftersom kassaflödet är massivt positivt. Även om inte kassaflödet ökar alls så har jag på 3,8 år tjänat in hela mitt utlägg på 218 miljarder dollar.

Redan efter mindre än fyra år har jag alltså ett helt gratis företag som sprutar ur sig pengar.

Denna värdering förutsätter (!) att Apple inom en förhållandevis kort period kommer att tappa minst halva sin vinst. Det är ett antagande som inte uttalas men det är ändå sant, PE utan kassan, dvs priset för vinstgenereringen på drygt 5 och 2,5 gånger sina likvida medel förutsätter ett massivt tapp eftersom även med halverad vinst är PE utan kassan bara 10,4.

Om Apple alltså nu skulle halveras helt plötsligt men sedan växa i linje med andra börsbolag så skulle det ändå vara värderat klart under snittet.

Att kalla detta ett gyllene köpläge är en underdrift. Visst, Apple kan säkert sjunka ännu mer på ointelligenta skriverier och rykten eller en dålig rapport nästa vecka, men på sikt är detta det närmaste en hundraprocentigt säker investering jag någonsin har sett.

En krisvärdering på ett blomstrande företag.

En obehaglig sanning.

P.S.
I enlighet med den etablerade (poker-)sanningen att man ska "put your money where your mouth is" har jag i eftermiddag ökat mitt innehav med 20 aktier @ 397 dollar.

14 kommentarer:

  1. Instämmer i allt, Apple är galet undervärderat just nu. Hur mycket jag än tänker "Vad är det jag missar? Vad ser marknaden som jag inte ser?" så hittar jag ingen rimlig förklaring till det senaste årets värderingsras.

    Jag har svårt att hitta företag med en ljusare framtid än Apple, allt tyder på att de kommer att fortsätta växa på en växande marknad, kanske inte lika mycket som förr, men de behöver de inte göra heller för att motivera ett betydligt högre marknadsvärde än dagens.

    Eventuella nya produktlinjer som kan lanseras i framtiden är bara grädde på moset i det här läget.

    SvaraRadera
  2. Lysande inlägg som vanligt!

    SvaraRadera
  3. Tror du själv på att rykten får ett företag av denna storlek, som bevakas av tusentals analytiker att sjunka?

    Alla har tillgång till samma siffror som du, de bara tolkar dom lite mer negativt.

    Som fundamental värdeinvesterare ska du väl enbart glädjas över att du får mer värde för pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inte som om du följt Apple särskilt noga de senaste åren. Rykten har flera gånger påverkat aktien, framförallt nedåt. Både ryktet sommaren 2011 att ipad 2 sålde väldigt dåligt och ryktena gång på gång om att någon underleverantör minskat sina leveranser, att Foxconn fått minska sin personalstyrka, att iPhone 5-ordrarna till en leverantör minskat har sänkt aktien rejält varje gång de dykt upp. I princip alla dessa rykten har visat sig vara felaktiga men effekten på aktien högst märkbar och långvarig.

      Att detta tas på allvar märks inte minst på att Cook för första gången någonsin kommenterade dumheterna- inte minst den uppenbara idiotin att man utifrån en leverantör av väldigt många kan dra slutsatser överhuvudtaget när Apple ständigt ändrar sina ordrar beroende på väldigt många saker, men framförallt att de som håller högst kvalitet och leveranskapacitet får högre volymer och tvärtom.

      Detta inlägg var inte en klagoskrift, jag har själv ökat med 20 aktier, utan bara ett köptips.

      Radera
  4. Tyckte det var dags att köpa några äpplen när de dök under $400. Vet inte om jag håller med om det strålande case som du målar upp. Snabba ryck i den här branschen och det är upp till bevis att dom kan leverera något innovativt utan Mr Jobs.

    Det är intjäningsförmågan som lockar mig. Ser man till att lansera hyfsade produkter och kan behålla sina låga kostnader ser det bra ut.

    Risken som jag ser det är om en andra aktörer skulle bli innovativa, och lämna Apple i kölvattnet. Då kommer det att gå snabbt utför. Tendensen hittills är att ingen är speciellt nytänkande och i det klimatet kommer Apple fortsätta vara en vinnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de har lyckats väldigt bra med att förnya sitt sortiment, både iPhone 5 och ipad mini är underbara produkter, men visst vi får vänta och se om det kommer nya kategoridefinierare.

      Radera
    2. Hej Lou
      Tack för en mycket intressant blogg, din analys av Apple är suverän. Lyckades knipa 15 st för 392 i morse, -får se om veckans rapport ger tillfälle för ytterligare köp.
      /olle

      Radera
  5. Idag ägnade jag mycket!! tid till att försöka hitta och läsa artiklar som skulle övertyga mig om att värderingen på AAPL är korrekt och att det verkligen är på väg utför för Apple. Men inget av det jag läste verkade stämma med den verklighet jag ser. Ju mer jag läste, desto tröttare blev jag. "Seriösa" artiklar där man tror att aktien kommer gå ned till $200. Varför inte gå ett steg längre - "Apple i konkurs inom 2 år". Nä, om någon hittar något skrivet som på ett trovärdigt sätt kan förklara det hela, så snälla posta länken.

    SvaraRadera
  6. Tack Lou för en alltid lika intressant och givande blogg, din analys av Apple enligt ovan "världens billigaste företag" är lysande.
    Lyckades få 15 st för 392 i morse så dagen blev bra, -tack
    /olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Jag tror att du inte kommer att ångra dig på sikt.

      Radera
  7. Iphone 5 och Ipad Mini är dock inte så underbara produkter. Det finns mycket bättre på marknaden men de säljer för att det fortfarande anses coolt med Apple.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK så deras enastående design och helt oslagbara ekosystem har ingenting med saken att göra alltså.

      Jag kunde kanske förstås att man såg Apple-användare som lite fanatiska när Apple på 90-talet var ute i ödemarken och knappt någon mjukvara gjordes för Mac, men att idag, när Apple är så enormt starkt på alla marknader det verkar på, tro att det är för att det är lite allmänt coolt är bara dumt.

      Väldigt dumt.

      Radera