onsdag 18 november 2009

Mina bolidenäventyr (del 2 av 2)

'
Mycket lönsam lärdom nummer 2 i mitt engagemang i Boliden var alltså att aldrig ta med i beräkningen att jag hade missat en del av en uppgång. Varje affär står på egna ben! Den är helt oberoende av andra. Att påverkas av att man missat en chans är dumheter och bara ytterligare ett sätt som ens fåfänga stör ens rationella tänkande. Man har dessutom inte nödvändigtvis missat tåget för att man av försiktighet etc. undvikit att köpa ”när aktien stod lägst”. Om fundamentala skäl fortfarande talar för att man ska köpa så ska man köpa. Man lyckas ALDRIG att köpa när det är billigast och sälja när det är som dyrast.

Till sist slutade jag tveka och köpte en liten post Boliden (150 st. För 138 kr) i början av 2006, liten för att aktien hade blivit så dyr, men framförallt i avvaktande på att den kanske skulle komma att handlas ned. I maj 2006 föll börsen kraftigt i ett brett börsras som liknade oktober 1987, dvs det berodde inte på att konjunkturen vänt, utan bara på att aktierna hade stigit alldeles för fort under en lång tid och marknaden satte sig. Jag passade då på att dubbla mitt innehav till kursen 106,50, vilket förstås var en undervärdering av aktien vid denna tid när intäkterna exploderat. Precis som 1987 återhämtade sig börsen på ett halvår och Boliden steg med den till tidigare toppnivåer.

Hösten 2006 beslutade Boliden om den stora Aitik-investeringen som skulle öka kopparproduktionen i gruvan och jag blev förstås myket intresserad av att öka mitt innehav som alltså fortfarande var hyfsat begränsat (runt 50 000 kr vid 150+ kr/aktie). Skulle kopparn vara föortsatt ”dyr” skulle detta rimlightvis leda till en rejäl vinstökning för företaget. En uppfattning jag f.ö. har kvar nu när investeringen i början av nästa år ska börja bära frukt.

Boliden var dock vid den här tiden ganska högt värderat och jag hade flera andra intressanta företag på ”intresselistan” då; framförallt PA Resources och MSAB. Mina satsningar i dessa företag på dessa nivåer var felsatsningar som jag berättat om tidigare, men med tanke på hur Boliden utvecklades under de två kommande åren (minus 90 % som mest) är jag glad att jag väntade med Boliden på den nivån.

Den annalkande lågkonjunkturen började kännas av på börsen sommaren och hösten 2007 och Boliden som förstås är väldigt cykliskt föll tungt. Jag borde ha sålt och avvaktat, men gjorde inte det, framförallt eftersom nedgången redan var omotiverat stor då Boliden fortfarande gick bra och t.o.m. lämnade en extra utdelning om 12 kr i juni. En lärdom här är förstås att cykliska företag faller långt innan konjunkuren.

Våren 2008 hade kursen sjunkit så lågt att Boliden började bli mycket intressant för köp. Man delade fortfarande ut 4 kr medan aktien föll ned mot 50 kr. Detta var mycket överdrivet för ett cykliskt företag och det började bli uppenbart att marknaden räknade också med en risk för att företaget inte skulle klara Aitikinvesteringen på sex miljarder utan kapitaltillskott, dvs förmodligen en nyemission. Det trodde inte jag. Inte alls! Företaget hade en god kassa och var inte på något sätt i kris bara för att lågkonjunkturen var på väg, man delar ju dessutom ut mindre än hälften av sina vinster för att klara cyklerna.

Boliden hade ett eget kapital på ung. 50 kr/aktie och att handla ett i normalfallet såpass lönsamt företag (man hade t.ex. delat ut över 20 kr de senaste tre åren) på denna nivå är naturligtvis galet om det inte finns mycket stora risk för en nyemission. Jag köpte 200 nya aktier på 55 kr men avvaktade sen eftersom aktien fortsatta att sjunka.

Sen kom september 2008... Zink och kopparpriserna föll och hela världen såg hur det finansiella systemet gungade. Aktien var nere mellan 30 och 40 kr och vi lånade en summa på huset och köpte en rejäl post, varav hälften gick in på min kapitalförsäkring, för jag trodde inte att Boliden kunde sjunka så mycket mer.

Det kunde den...


Det var jobbigt men karaktärsdanande att se en så stor post sjunka från 35 kr till under 15, dvs -60 %. Vet man bara att man gör rätt så klarar man det, men jobbigt är det som sagt.

Vad som hände under de veckorna var vansinne! Paniken spred sig som en tsunami över hela världen. Ingen fick låna och kontanter var grejen. Den enda grejen! Detta drabbade framförallt företag med stora lån och, värst av allt, förmodades vara tvungna att ta in nytt kapital. Boliden föll som lägst till 14,60 kr. Ungefär p/e 2 vid "normal" vinst. Jag handlade 2200 aktier till min nyfunna klient på 16,50 och tipsade alla jag kände med aktieintresse samt köpte själv vad jag för tillfället hade råd till, dessvärre bara 200 st., på 17 kr.


Jag kom att tänka på bilden med mannen med lyxbilen vid börskraschen 1929 som försökte sälja den för 100 dollar i ett desperat försök att komma över kontanter.

Finanskrisen var inte slutet på civilisationen utan för den med is i magen ett tillfälle som troligen bara dök upp en gång under ens livstid, om man har tur. SSAB under 50 kr, PARE under 10 kr, MSAB nere på 6 kr och alla andra, även mycket stabila företag föll som stenar.

Boliden låg under tre-fyra månader relativt stilla men när zink- och kopparpriserna började stiga igen (surprise!!!) följde Boliden med och är idag den aktie som har stigit mest på Stockholmsbörsen i år. Aktien gav t.o.m. utdelning på 1 kr i våras.

Den är också en av mina bästa affärer hittills, trots att jag hade handlat mina första aktier på nivåer som vi ännu inte nått upp till.

'



6 kommentarer:

  1. ett stort grattis till dig för en så bra affär

    SvaraRadera
  2. Hej
    Väldigt intressant att läsa din historia. Lärdomen som jag ser det är att ha en tydlig strategi och att vara trogen sin strategi, även när den är som mest olönsam. Själv så hade jag en diskretionär förvaltning på Handelsbanken en period. Till slut så började jag irritera mig på att de hela tiden låg rätt nära index i sin avkastning. Drog man av för förvaltningskostnader så avkastade de inte mer än en ordinär Sverige-fond. Naturligtvis drog jag på mitt beslut att byta strategi till när jag låg som mest minus, dvs i oktober 2008. Sagt och gjort, jag avvecklade förvaltningen, utan att ha en tydlig uppfattning om hur jag ville jobba med mina innehav i framtiden. Den analysen och det jobbet har tagit mig ca 12 månader att komma fram till, med en massa missade vinster. Nu känner jag mig komfortabel i min placeringsstrategi, men det var en dyrbar läxa.
    Hls
    P

    SvaraRadera
  3. Hej P.

    Jag tror ingenting är mer värdefullt på lång sikt än att man hittar en strategi som fungerar. Det kostar alltid att hitta den, både i förluster och i missade vinster, men hittar man den och håller sig till den så blir man rik.

    Törs man däremot inte följa sin strategi för att börsen faller eller tidningarna skriver det ena eller andra så ska man inte hålla på med aktier utan köpa en indexfond istället. Man tjänar garanterat mycket mer på att äga den.

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för att du tillhandahåller den bästa finansbloggen på Internet! Jag snubblade in på din blogg för inte alltför längesedan och vi har mycket liknande strategi. Min fundamentala portfölj består av:

    Fabege
    Swedbank Pref
    SSAB
    PEAB

    Tyvärr har jag helt missat racet i Boliden, men jag är ändå sugen på att köpa nu. Ser man till Kinas utveckling så bör efterfrågan på Koppar och Zink öka än mer i framtiden. Kursen står idag kring 90 kr, hur tänker du kring kursutveckling och utdelningar framöver? Jag är lite sugen på att "köpa dyrt och sälja dyrare"...

    Tacksam för svar!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Hej Finanses och tack för berömmet.

    Jag är som du kan se av mina skriverier om Kina mycket positiv till framtiden för zink och koppar liksom SSAB:s produkter, som förutom andra viktiga behov dessutom håller gruvorna igång.

    Om utvecklingen fortsätter under lång tid tror jag vi får en upprepning av Bolidens senaste år, dvs fina utdelningar, extrautdelningar och en kurs förmodligen minst på den gamla nivån, men troligen betydligt högre. Bolidens Aitik-investering ger dem 50 % högre koppar-produktion.

    Boliden på denna nivå är inte övervärderad när man ser på potentialen på en marknad med långsamt högre råvarupriser så det är bara att köpa, helst i en dipp förstås.

    /LM

    SvaraRadera