måndag 29 mars 2010

SSAB för framtiden!


Eftersom jag ännu inte kan ägna mig åt affärer på heltid så missar jag alla stämmor, idag var det SSAB:s tur. Jag kommer osökt att tänka på John Rockefellers ord: "Om du måste arbeta hela dagarna kommer du inte att ha tid att bli rik!".

Denna uppenbara brist till trots så gläds jag att äga aktier efter att ha läst VD:s presentation. Jag tänker inte gå igenom hela här, utan bara ta upp ett par av många viktiga punkter. Intressantast är i precis som när man studerar Boliden Kinas (och övriga BRIC:s) betydelse. Mellan 1998 och 2008 ökade Kinas stålkonsumtion med nästan 15 %. Är det någon som tror att ökningen kommer att avstanna (tillfälliga dippar som 2009 undantagna)?

Inga egentliga nyheter, man lyckades dra i handbromsen i tid och man står väl rustad inför framtiden kan väl vara en bra sammanfattning.

Mest intressant tycker jag som letar efter talande exempel och ledtrådar till framtid lönsamhet är genomgången av hur mycket höghållfast stål en modern bil innehåller (sid. 13)... Hur var det nu...? Har de redan 0,8 bilar per invånare i Kina och Indien eller är det en bit kvar dit? Var det i Kina som antalet sålda bilar ökade med 125 % i januari (rullande 12 mån.)? 

Världen rullar på fyra hjul och så kommer det att förbli under överskådlig tid, oavsett drivmedel. Dessa bilar och väldigt mycket annat byggs av stål. Ju mer avancerad en ekonomi blir, desto bättre stål kommer att behövas.

Det är där SSAB kommer in. Stålet behöver rostskyddas, det är där Bolidens zink kommer in.

Över till nånting helt annat som inte är så viktigt, men ändå lite irriterande när man läser många årsredovisningar. Varför måste allt i Sverige vara så otroligt korrekt hela tiden? Vad gör att ett företag med 82 % manlig arbetsstyrka måste ha en kvinnlig anställd längst fram bland arbetarna på bilden på förstasidan? Det är väl ingen som tror att man inte anställer kvinnor utan såna tillrättalagda och förmodligen föga representativa bilder?

1 kommentar:

  1. Instämmer till fullo! Anställ den som är mest kompetent, så tar marknaden hand om resten.

    SvaraRadera