onsdag 24 mars 2010

Drakarna i nästet


Jag är en stor fan av BBC:s "Dragons' Den" (sänds nu på TV8) och har sett i princip alla avsnitt i alla sju säsonger. I somras gick första säsongen av SvT:s version, Draknästet. Upplägget är att entreprenörer för några minuter att "pitcha" sin affärsidé för fem erfarna och rika entreprenörer och ska försöka få dem att satsa sina egna pengar i företaget.

Kvalitén på både drakar och "lycksökare" är oftast klart högre i den brittiska versionen, vilket är naturligt i ett mycket större land. Bra TV-underhållning i båda fallen hursomhelst för den som är intresserad av företagande och dessutom, i alla fall i den engelska versionen, mycket lärorikt också eftersom drakarna lyfter fram många intressanta aspekter på vad som behövs för att de ska tro på affärsidén.

Kvällens avsnitt av Draknästet fick mig dock att undra hur en del människor har kunnat bli så rika. Två ganska unga kvinnor hade idén att sälja en tjänst (199 kr/år eller 1990 kr för livstid) som lovade att radera alla ens internetaabonnemang, -sidor, -bloggar o.s.v. i händelse att man skulle dö.

OK, jag inser också att behovet finns, men hur kan tre av de manliga drakarna bli intresserade av en sån pitch utan att ställa vissa mycket viktiga frågor (om det inte var för att flickorna var söta...:-)?

Vilka är era konkurrenter? Rätt svar: att man skriver ned detta på en lapp och lägger den i ett kuvert (gratis!)

Vilka "barriers of entry" finns det, dvs vad hindrar vem som helst att sno ert koncept idag och sälja tjänsten billigare? (Absolut ingenting!)

Vad får er att tro att unga människor med stort nätintresse och generellt stor misstro mot att lämna ut sina personuppgifter skulle göra det till ett nytt, litet företag?

Finns det andra företag idag som gör detta? (Ja, det gör det, jag läste om ett väletablerat amerikanskt företag som dessutom erbjuder en massa andra tjänster nyligen.)

Hur ska ni få reda på att någon har dött utan att personen måste meddela sig med jämna mellanrum?

Dessutom hade de ingen aning om hur de kommit fram till att de skulle kunna sälja för fyra miljoner i år och tjäna 700 000 kr på det. Isses! Vad de dock var inne på lite granna var en uppenbara svagheten att få unga som inte direkt ser sig som dödliga att lägga en massa pengar på detta.

Istället erbjöd de tre drakarna i olika konstellationer de begärda 500 000 kr för ett företag som ännu inte finns och inte säljer nånting idag. För att göra vansinnet ännu större var de inte beredda att ge bort mer än 20 % av aktierna (dvs en värdering på 2 500 000 kr för "företaget) så de tackade nej till erbjudandet om 25 %.

A fool and his money!

13 kommentarer:

  1. Jag håller inte med. Det svenska programmet är bättre på alla de vis, såväl som tv-produktion och vad gäller drakar och deltagare. Bättre programledare (snyggare) dessutom.

    SvaraRadera
  2. Tror du glömmer bort att det handlar om TV, förmodligen visas inte ens hälften av alla frågor som ställs. Dessutom så skrivs ju inget kontrakt utan det är bara ett handslag och sedan så kommer nog en djupare granskning.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Jag har en lön som gör att jag kan sätta undan mellan 15 000-25 000 varje månad, efter utgifter. Tycker du att jag ska köpa aktier, ex Swedbank, Boliden och de andra du har, varje månad, eller ska jag vänta till jag tex sparat ihop till 100k och handla då?

    Mvh Alex

    SvaraRadera
  4. Som jag förstod det så var drakarnas vision att starta detta som en gratis tjänst där även andra kringliggande tjänster skulle ingå för att få fram en populär hemsida. Det dom betalar för är väl igentligen för de två tjejernas "arbetskraft och engagemang". Jag tyckte att dom höll en bra presentation även om dom förmodligen har mycket kvar att lära.

    Kanske ett sätt att tjäna pengar på detta koncept är att erbjuda gratis samlingplats för alla ens loginuppgifter, gratis digital lagringsplats, egen egen hemsida som är öppen för ickmedlemar (alternativ till facebook), etc etc för att bland annat kunna sälja inloggingsuppgifterna till dödsboet.

    SvaraRadera
  5. Själv klarar jag inte av programmet eftersom jag blir avundsjuk på personer med bra idéer (varför kom inte jag på det själv?), jag blir irriterad på människor med dåliga idéer (speciellt om de lyckas få pengar av drakarna), och jag tycker synd om klart kloka människor som jobbat hårt och länge på en idé som kanske är tekniskt innovativ men svår att sälja och därför får nobben..

    SvaraRadera
  6. Hej Gustav.

    Håller med ang. programledaren, men tycker hon är flamsig. Tycker dock framförallt att de engelska drakarna spelar i en helt annan och internationell klass rakt av.

    SvaraRadera
  7. Hej ZedsDead.

    Nejdå, jag glömmer inte det, jag förstår att det är redigerat och fixat så att det blir ett snabbt och underhållande program. Jag tror dock inte att drakarna ställde dessa frågor och framförallt konkurrentsituationen, det faktum att de inte hade startat något ännu (vilket de av naturliga skäl brukar vara mycket skepitska till i vanliga fall) och deras galna värdering av företaget borde ha gjort att vem som helst hade dragit öronen av sig. Jag tycker det var samma konstiga tankesätt när de investerade i två unga flickor som hade ett sällskapsspel om entreprenörer i somras, vilket inte alls behövde förklaras närmare eller liknande frågor.

    SvaraRadera
  8. Hej Alex.

    Det enda du borde tänka på är vilka företg och om deras aktiepris för tillfället är attrativt. Att köpa för 25 000 eller 100 000 kr spelar ju inte så stor roll när det kostar mindre än 100 kr att köpa hos en nätmäklare. Passa på när tillfälle ges m.a.o., med "mina" eller andra aktier som du tror på.

    SvaraRadera
  9. Hej malmöMicke.

    Jag förstår absolut hur du menar, men själv tror jag att i så fall måste man göra om konceptet rejält, man får inte en massa unga människor att söka sig regelbundet till en site som handlar om deras egen död. Jag tyckte det lät som om drakarna trodde att det skulle bli en massa annonsintäkter av en massa träffar på sidan som den skulle utformas enligt konceptet och det luktar väldigt mycket IT-yran som jag ser det.

    Jag tror aldrig att en medelålders man hade fått några pengar eller ens fått fler frågor om han hade stått och inte kunnat tala om hur man kommit fram till de intäkter man trodde sig kunna få. Sånt diskvalificerar direkt i vanliga fall och det ska det förstås göra om inte produkten är fantastisk.

    SvaraRadera
  10. Hej Graham.

    Ja, man vrider sig ibland när de är så otroligt naiva och i princip ber om att misslyckas med en vansinnig idé. Men jag tycker det uppvägs av de som har bra idéer, det ger ganska mycket inspiration hursomhelst. I den engelska versionen är det uppenbarligen många fler som vågar satsa allt de har på sina idéer än i den svenska där de oftast gör det vid sidan av och det är ju inte lika imponerande tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Nja, Mats och Sven är väl rikare än samtliga brittiska drakar och därmed bättre affärsmän, eller?

    SvaraRadera
  12. Skrattattack och kaffet i vrångstrupen
    "...vem som helst hade dragit öronen av sig." :)
    Grym blogg!

    SvaraRadera
  13. Hej igen Gustav.

    Let's agree not to agree. Jag tror inte det stämmer.

    Oavsett rikdeomen (där jag tror att Duncan Ballatine och Peter Jones står i en egen klass) så är det för mig absolut helt klart att den här presentationen och affärsidén inte hade haft en chans att få finansiering i det engelska programmet.

    SvaraRadera