fredag 15 oktober 2010

H&M förvånar marknaden igen...


Stor förvåning väckte dagens siffror från H&M genom att försäljningen i september ökade med hela 16 % mot samma månad i fjol och 8 % borträknat alla nyetableringar.

Hmmm... Det måste ju vara en enorm överraskning att man når upp till sådana siffror när man i augusti ökade med 24 % (14 %) och i juli med 21 % (10 %) samt överhuvudtaget ligger på en vinstökning i år på runt 30 % och precis allt tyder på att man är på väg mot ett rekordår även med H&M-mått.

H&M förvånar folk bara för att de inte förstår företaget. Under tiden lägger de världen under sina fötter.


6 kommentarer:

  1. Det som är förvånande är att inte fler människor äger aktier i detta fina företag. Man måste le åt alla sk expertanalytiker. Själv ser jag fram emot många år med fina utdelningar.

    SvaraRadera
  2. H&M fyller en tredjedel av min portfölj och jag skulle vilja diversifiera med liknande aktier. Jag har följt Beijer Alma ett tag nu och kommer allt närmare köpknappen. De har en långsiktig strategi likt H&M med stor tillväxtpotential bra balansräkning, jobbar nära kunderna (industri och telekom). Den handlas till PE 13 på 2010 års estimat, inte dyrt trotts att den stigit 50% senaste året. Ett tips till alla funtar. Den enda nackdelen jag kan se är att det är ett investmentbolag, sådana har en förmåga att gå överstyr förr eller senare.

    SvaraRadera
  3. Tror du extra bolagstämman på onsdag kan komma att påverka kursen nämnvärt? På väldigt kort sikt tänker jag då naturligtvis.

    SvaraRadera
  4. Hej Lou, tack før en bra blogg!
    Får jag stælla en nybørjarfråga. Tror du fortfarande att SSAB kommer gå upp på sikt? Såg att du rekommenderade den før < 200kr och den ligger på under 100 (b-aktien)... Ær det vært ett køp?

    SvaraRadera
  5. Hej alla.

    Nej, H&M är inte dyrt på dessa nivåer, det är tvärtom en utmärkt investering.

    Nej, det blir ingen påverkan, frågan rör ju helt ovidkommande saker och alla vet att det går igenom.

    SSAB: Jag anser att den är köpvärd ungefär dit, SSAB är ett utmärkt företag som kommer att tjäna massor av pengar på BRIC:s expansion. Dock ett litet innehav för mig.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte att inte SSAB går bättre än det gör idag, BRIC länderna har ju expanderat även under krisen

    SvaraRadera