onsdag 13 oktober 2010

Bearish on the dollar


Ibland går placeringsmöjligheter förbi en trots att man tänkt tanken och borde ha insett möjligheten. En sån missad chans för mig hade varit att gå emot dollarn båda gångerna de senaste två åren då den enbart p.g.a. oron i världen steg till nivåer som är fundamentalt sett totalt omotiverade.


Hur bisarrt var det inte när dollarn under försommaren sköt i höjden p.g.a. oron för PIIGS. Jag minns att jag då, precis som hösten/vintern 2008/09 tänkte att det är fullständigt omöjligt att en kurs på 8-9 kr är långsiktigt hållbar när vi i Sverige till skillnad från tok-USA har positiv bytesbalans och ordning och reda i statsfinanserna (om än med ett begränsat underskott just nu).

Jag antar att jag får skylla på att jag hittills aldrig gått emot någon tillgång. Jag känner heller inte till det bästa sättet att blanka dollar, en möjlighet är förstås certifikat som Bear USD3X, men det finns förstås mer vettiga möjligheter, förmodligen terminshandel i den mån sådan är möjlig för privatpersoner, t.ex. att man lånar USD och säljer den för att köpa tillbaka senare eller helt enkelt köper säljoptioner av nåt slag.

Oavsett detta var en en fantastisk möjlighet som gick mig förbi men trösen är att man lär av sina misstag och att det säkert kommer ny oro en dag då kapitalet söker sig till dollarn igen.

7 kommentarer:

  1. Om du har ett bolån, och en tillmötesgående bank, kan du blanka dollar på ett enkelt sätt. Vid omotiverat hög dollarkurs ber du att få göra om ditt bolån till USD. Vet att vissa banker tillåter detta. Man ska låta alla pengar jobba, även lånen...

    Förstå vad skönt om dollarn rasar från 8 till 6 SEK. Då gör man om lånet till SEK igen och helt plötsligt är 25% av ditt bolån som bortblåst.

    Farligt dock. Det var bl.a. ovanstående som satte många Isländska privatpersoner i knipa vid kraschen. Väldigt få privatpersoner på Island hade lån i lokal valuta. Euro, USD och Japansk valuta var de populäraste valen. Klockrent så länge isländsk valuta steg, men när det sprack satt de onekligen med svarte petter...

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Intressant idé...

    SvaraRadera
  3. Jag har Danske bank till mitt huslån. När euro stod i runt 11 bad jag om att få lägga om delar av mitt lån i euro. Bankens besked var "Vår princip är att lånen ska vara i samma valuta som säkerheten".

    SvaraRadera
  4. Tänkte höra hur din syn är på USD nu? Är du fortsatt bearish eller tror du det vänder strax då den är nere på ovanligt låga 6.55 nu?

    Kanske en idé att investera i US aktier?

    SvaraRadera
  5. Jag frågade Handelsbanken om hur man lade om bolånen till en annan valuta. Deras krav var att man antingen skulle ha sin inkomst i den valutan man lånade i eller ha ett lån som var max 65% av marknadsvärdet på bostaden, men innan jag hann göra något så stärktes kronan och jag tappade sugen på det hela...
    De lade också in en massa förmaningar om hög risk, Island etc.

    SvaraRadera
  6. Det enklaste sättet att ta en position i en valutas förändring mot en annan är att handla mini. Dessa finns minilong resp. minishort. Tror du att dollarn ska fortsätta försvagas mot kronan köper du alltså minishort USD o.s.v.
    Dessa utfärdas av bl.a RBS (The Royal Bank of Scotland). De handlas p.s.s. som ETF men är väl mera att likna vid certifikat.
    Det finns numera en uppsjö av minishorts och minilongs. Alla nätmäklare har dem.

    Mvh Henning

    SvaraRadera
  7. Här http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=4

    Densamme

    SvaraRadera