fredag 8 oktober 2010

Countermine finito


Ilskan är idag stor hos aktieägarna över beskedet att Countermine (f.ö. mitt absoluta favoritsäljcase, se här och här) skall likvideras, dvs i princip konkurs under ordnade former. Det är skulle jag säga ungefär lika synd om dem som om den som skadar sig för att han vägrar att använda säkerhetsbälte.

Countermine har under en lång tid gått från nederlag till nederlag och har dessutom en skum ledning och intresse på sig från rättsvårdande myndigheter. Behöver någon fler skäl än dessa för att sälja en aktie?! Ändå har uppenbarligen en massa småsparare suttit på dessa aktier tills man åkte ända ner i dyn. Helt otroligt!

Förhoppningsbolag är just förhoppningar och den bara lever på hoppet blir för det mesta besviken. Satsar man dessutom en massa pengar på rena förhoppningar är man galen.

Förhoppningsbolag är dock också chansen att tjäna massor av pengar för den som verkligen sätter sig in i ett intressant bolags verksamhet och nyktert och kritiskt granskar dess potential och alla risker som de utsätts för.

Jag valde ut MSAB, Diamyd och Obducat för placeringar för några år sedan för att jag trodde och tror än idag att de alla har otrolig potential. Värdet kommer helt från denna potential, inte från dagens försäljning eller några fysiska tillgångar. 

Även om Obducat mycket väl kan gå under om de inte förbättrar sin försäljning innan finansieringsmöjligheterna inte längre räcker till så kompenseras detta för mig i så fall flerdubbelt av att Diamyd hittills är upp mer än 300 % mot när jag köpte dem. (MSAB köpte jag dessvärre när de redan drivits upp en hel del så där börjar jag först nu närma mig break even, se förresten här en glad nyhet om MSAB idag.)

Båda placeringarna förlustbolagen (Diam och Obdu) var på någon procent eller två av portföljen, tråkigt förstås med tankt på hur bra Diamyd gått, men självklart med tanke på den stora risken. Börsen är inget lotteri så den som håller på och köper lottsedlar hit och dit och hoppas på det bäst blir fattig. 

I always look at the downside!
Warren Buffett


7 kommentarer:

  1. Att köpa förhoppningsbolag för en liten del av portföljen skadar inte. Men att göra som många småsparare tydligen gör, satsar allt de har på ett småbolag, är inte så klokt att göra. Ännu värre är det om de belånar sig...

    Det är rätt kul att se hur småsparare blir kära i en skitaktie som Countermine. De ignorerar allt det dåliga, och ständigt hävdar att det kommer vända.

    /Stefan

    SvaraRadera
  2. I ett försök attsprida mina gracer lade jag en hyfsad peng i Future Link invest. Trodde då att allt var seriöst och att de jobbade med valutatrading. Trodde inte heller det skulle gå åt skogen.

    Nu är jag dock mycket osäker. Om nån har info - snälla hjälp mig.
    På hemsidan www.futurelinkinvest.se försöker jag få koll på läget!

    aktiemässigt har jag testat lite med NeuroVive som rullat på bra de senaste månaden. Vad tror ni om det?

    SvaraRadera
  3. Har du koll på hur stor del av den globala marknaden MSAB och dess konkurenter har? Skulle vara intressant att se hur mycket som finns kvar att "erövra".

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym.

    Den globala marknaden är mycket svår att uppskatta eftersom det tycks som om många polisorganisationer gör sånt här manuellt än så länge, men det är också tydligt att det bara växer och växer i takt med att medvetenheten om dessa produkter ökar. MSAB har som bekant 100 % idag i Sverige, GB och Frankrike. Det är stor försäljning i alla länder, men ingenting mot vad t.ex. USA, Kina eller Indien skulle kunna bidra med (jag tror att de amerikanska ordrarna är militär användning än så länge, möjligen också FBI).

    Det finns m.a.o. en värld kvar att erövra, fullständigt otroligt stora marknaden i den händelse att man fortsätter som idag.

    SvaraRadera
  5. Hittade hit till din blogg av en ren händelse, men det är jag tacksam för! du verkar vara en snubbe med huvudet på skaft. Har just börjat trixa med aktier själv, men det jag skulle vilja veta är vilka redskap du använder dig av (ej hjärna inräknad), då menar jag främst hur du skaffar dig en sådan helhetsbild av läget och lyckas pricka så många aktier rätt (efter att ha kollat på 2009 årsrapport kan man inte säga annat)
    Vore tacksam för svar!

    /David

    SvaraRadera
  6. Hej David.

    Kul att du tycket det. Redskapen är erfarenhet och att läsa på allt som är intressant och viktigt för att få en helhetsbild.

    Efter att ha haft alla möjliga idéer om hur man förräntar sitt kapital bra så fastnade jag vid värdeinvestering, vilket jag f.ö. hade sått grunden till för 23 år sedan när jag såg vad som hände hösten 1987. Att det är skillnad på värde och pris m.a.o.

    Här finns bra boktips m.m.: http://fundamentalanalys.blogspot.com/2009/11/generella-boktips.html
    http://fundamentalanalys.blogspot.com/2009/10/att-ha-oddsen-med-sig.html

    i övrigt kan du nog hitta mycket om hur jag tänker om du går igenom några av etiketterna t.v., t.ex. "Berättelser" och "Köpråd".

    Man måste intuitivt förstå hur marknaden fungerar och sedan som sagt lära sig så mycket som möjligt om t.ex. Buffetts och Ben Grahams tankar och erfarenheter, allt finns i bokform och på Youtube så det är ingen större investering man måste göra för att hitta rätt.

    P.S. Glöm allt vad trading och tekniska analys heter!

    SvaraRadera
  7. Okej! tack för tipsen! då är det bara att köra igång. hehe

    SvaraRadera