måndag 1 mars 2010

Månadsrapport 1 mars 2010


Det är den första i månaden igen och dags för en inte särskilt omtumlande månadsrapport.

Inga transaktioner har gjorts under månaden. Värdet har som alltid pendlat friskt, men huvudsakligen nedåt eftersom framförallt Boliden tappade rejält i pris efter Q4-rapporten, dock inte tillräckligt mycket för att jag skulle köpa mer då Diamyds pris just nu är det mest attraktiva bland de aktier som jag funderar på att köpa alt. öka i (Diamyd, H&M, Nokia och Swedbank). Även Swedbank och Diamyd har sjunkit något i pris.

Månadens kraftigaste uppgång är MSAB som helt korrekt steg på en bra rapport och meddelandet om extrautdelning på 35 öre utöver de 65 öre i "vanlig" utdelning från runt 14 kr till idag över 16 kr. Jag ser inte MSAB som något av de mest inressanta aktierna för ökning i portföljen, inte bara för att den inte är lika undervärderad som t.ex. Diamyd, utan även för att ledningen och företaget ibland mycket oväntat överraskar negativt samt att jag redan äger ganska många aktier. Skulle det kommer någon mycket dålig nyhet och aktien som vanligt överreagera kraftigt så skulle det vara möjligt att jag köpte fler.

Innehaven just nu (jag bortser i fördelningen från likvida medel, ung. 4 %):

Boliden 33 %
Diamyd 5 %
MSAB 7 %
Obducat 1,3 %
SSAB 8 %
Swedbank pref 46 %

Portföljvärdet är något lägre än för en månad sedan.

Sedan årsskiftet: -2,4 % Mitt konto OMXSPI

 


 
 
 
 
 

Som vanligt är det mer intressant att titta på de senaste 12 månaderna. Den som tycker att det är konstigt att denna siffra sjunkit så mycket när portföljvärdet bara är måttligt ned i år får tänka på att förra året steg flera av mina innehav kraftigt i början av året, framförallt Boliden, varför detta nu börjar ge utslag i tolvmånadersgrafen. Å andra sidan vore det ju lite naivt att hoppas på att upprepa fjolårets uppgång på långt över 200 % när marknaden inte är alls lika undervärderad idag som under första halvan av 2009.
 
1 år: +167,6 % Mitt konto OMXSPI
 

 
 
 
 
 
  
 
 
 
Eftersom jag idag har dåligt med kontanter och bara kan tillföra i förhållande till portföljvärdet mycket begränsade medel varje månad har jag förstås funderat på att låna pengar även om jag egentligen är motståndare till det. Jag har idag ett mycket stort belåningsvärde så jag skulle om det blev ett riktigt bra tillfälle i framförallt Diamyd, men även de andra intressanta företagen, se ovan, så skulle det vara en möjlighet.

Detta skulle då bara ske kombinerat med en kontantinsättning som täcker en del av köpet/köpen och bara i en sådan omfattning att det inte ens med en nedgång som den 2007-08 skulle kunna äventyra portföljen den minsta. Dessutom skulle jag förstås därefter försöka betala igen lånet så fort jag kan med insättningar och utdelningar. Vi får se...

6 kommentarer:

  1. Du verkar ha samma försiktiga inställning till belåning som jag har. Inte helt avfärdande, men att hålla belåningsgraden tillräckligt låg för att känna sig någorlunda säker och endast utnyttja belåning om det uppstår ett exceptionellt bra köpläge. Ska bli intressat att följa hur du väljer att göra. :) Tack för en läsvärd blogg.

    SvaraRadera
  2. Tack själv för din kommentar, Linus.

    Det är nog svårt att vara för försiktig, men jag tycker som sagt att jag var för försiktig när jag inte utnyttjade rasen i Swedbank och Boliden också med lite lånade pengar.

    Säg att jag hade lånat 100 000 kr och satsat hälften på Boliden när den stod i 17 kr då jag "i verkligheten" köpte som billigast för pengar som jag kunde få loss. Dessa 50 000 hade sexdubblats till 300 000 kr idag och om jag för de återstående 50 000 hade köpt någon av optionerna som 40- till 60-dubblades fram till årsskiftet som jag också funderade lite på då men inte hade råd med hade det ju kunnat bli en mindre förmögenhet utan några större risker. 50' som 40-dubblas blir ju två miljoner...

    Det är dyrt att inte ha råd.

    SvaraRadera
  3. Hehe, japp det är dyrt att inte ha likvida tillgångar vid rätt tillfällen. Det är just det som gjort att jag börjat spara ihop en större buffert nu på senaste tiden istället för att slänga in allt på börsen direkt efter löning som jag gjorde innan. Fast samtidigt känns det dumt att vänta på nästa "största kraschen sedan 1930". Lagom är såklart bäst, men det kan ju verkligen innebära allt från 5% till 50% likvida medel beroende på hur man väljer att tolka marknaden.

    Skriv gärna ett inlägg om de där optionerna som 40- och 60-dubblades, låter som intressanta instrument som jag inte vet hur de fungerar.

    SvaraRadera
  4. Belåning är som en drog, tar lite försiktigt i början och när det gått bra och känns bra tar man mer. =)
    Mycket lockande, men jag håller mig nog utanför. lycka till dock

    SvaraRadera
  5. De resultaten du presenterar, är det från portföljen som finns att skåda i vänstermarginalen här på sidan? Om inte, vilka aktier, och procentuell fördelning av dessa, presenterar du?

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym (19:37).

    De är min egen portfölj, inte den i marginalen. Du kan följa utvecklingen sedan i augusti i fjol genom att klicka på Månadsrapporter bland kategorierna i marginalen.

    Jag ser att jag glömde att fylla i månadens fördelning, ska komplettera, men du kan se i tidigare rapporter vilka aktierna är.

    SvaraRadera