måndag 15 mars 2010
SAS sista strid
Marknaden skickade upp SAS-aktien typ 10 % på beskedet att man kommit överens med facken om lönesänkningar, något som ägarna f.ö. krävt för att delta i den senaste nyemissionen. Detta beror förstås på att man räknar att konkursrisken har minskat och det har den förstås ju lägre kostnader man har, men i detta fall är det bara en förlängning av fristen.
Vad har då hänt sen senast jag skrev om SAS? Företaget har nu alltså säkrat sina fem miljarder från ägarna. Detta ger naturligtvis omedelbar hjälp till ett företag som går med förlust, men det är naturligtvis ingen långsiktig lösning. Detta inte minst eftersom denna möjlighet till nödhjälp nu rimligen måste vara uttömd. Som att hitta en luftficka i ett sjunkande fartyg m.a.o.
SAS har också minskat sina personalkostnader, vilket förstås är bra. Detta är dock endast 500 miljoner, jämfört med förlusten på tre miljarder förra året.
I övrigt återstår alla problem- höga löner, hemsk konkurrens, höga bränslepriser, den äldsta flygplansflottan o.s.v.. Det finns alltså ingen ljusning någonstans. Man må ha sålt tillgångar för ett antal miljarder och kan tydligen sälja lite till, men nu är de pengarna slut liksom som sagt nyemissionsmöjligheterna. Dessutom måste man nu köpa tjänster från de dotterbolag som man sålt, naturligtvis dyrare än man kan producera dem "in house".
Man får dock inte glömma att Lufthansa tidigare sägs ha krävt att man skulle få ordning på facken för att man skulle vara intresserad av att köpa företaget. Detta kan ju därmed vara en möjlighet nu, vilket i så fall är företagets enda realistiska räddning och det gör att man inte bör blanka aktien.
Jag tror dock inte att de gör det. Om Lufthansa bedömer att SAS håller på att gå omkull är det säkert smartare att bygga upp egna linjer, vilket man nu tydligen redan gör, och påskynda konkursen för att när den väl kommer ha möjlighet att ta över flyglinjer och kanske nåt mer ur konkursboet. Lufthansa är ju ett mycket stort bolag som knappast behöver en massa ny personal och infrastruktur. Vad man vill är säkert att vara ensam på en massa linjer som kan skicka skandinaver vidare efter en mellanlandning till en otrolig massa platser.
Försök att komma till Jerusalem eller Kapstaden med Ryan Air...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar