fredag 29 juli 2011

Ericsson

Många gånger de senaste två år sen har jag skrivit om varför jag inte tror på Ericsson som investering om man hoppas på tillväxt över index. Det är inget som jag idag ångrar för Ericsson har inte precis rosat marknaden- från juli 2009 till idag har aktien gått från ung. 80 kr till tja... ung. 80 kr. Samtidigt har index gått från 240 till 340, dvs 42 % upp. Detta om något visar har svårt det är för jätteföretag att öka sin vinst även när konjunkturen förbättras kraftigt. Det är som när Alexander nådde yttersta gränsen för sitt rike och grät för att det inte fanns några fler världar att erövra. I Ericssons fall har man redan en mycket stor del av kakan och man får slåss med näbbar och klor för att behålla den för alla nykomlingar som tar sig in på marknaden.

Oavsett detta tar jag nu bort min sälj-/blankningsrekommendation och detta inte för att jag plötsligt börjat tro att Ericsson har blivit en långsiktigt god investering, utan helt enkelt av det enkla skäl att datatrafiken i världens mobilnät exploderar och detta gör att operatörerna kommer att behöva bygga ut kapaciteten till det mångdubbla på kort tid. Detta kommer säkert att skapa säljarens marknad och det är förstås mycket troligt att detta kommer att påverka Ericssons omsättning och vinst.

För att sammanfatta: jag varken rekommenderar köp eller sälj och blanka bör man absolut inte göra idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar