torsdag 7 juli 2011

Den neurotiska marknaden


Om man inte visste det redan, tvärtom oss värdeinvsterare, så borde senaste två veckornas bergochdalbanefärd på börsen lära de andra att omotiverade nedgångar i enskilda aktier, dvs de nyheter etc. som kommit motiverar inte på något sätt nedgången i aktien, kommer att korrigeras och ofta mycket snabbt. Swedbank pref är nu upp ung. 10 % från när jag skrev detta inlägg för drygt en vecka sedan och Apple har sedan jag köpte för inte ens två veckro sedan på 320 kr gått upp till 357.

Regeln är densamma som tidigare men vilken skillnad det är mot när jag och en klasskamrat satt och tittade i tidningen efter börskurserna under andra halvan av 80-talet. Många aktier stod det "oför." efter, andra hade stigit eller sjunkit med 50 öre alt. en kr. Det var bara vid raset -87 som det verkligen hände något drastiskt som jag minns, det var små rörelser och låg omsättning. De dagar så aktier ändrades med mer än 1 % var mycket lätträknade.

Bara att tacka och ta emot. Vi som orkar med att våra aktier sjunker dramatsiskt tjänar pengar på alla dem som sålde i nedgången.

P.S. Jag vill passa på att tacka den som sålde Boliden för 17 kr... Synd att man inte köpte mer. Tack också till dem som sålde runt 30 kr... Och alla de som avstod sina Swedbank på 20-44 kr (före nyemission 2!)... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar