torsdag 11 maj 2017

Spelbolagsrapporterna


Mer eller mindre alla spelbolag, och med det menar jag förstås "gambling", har nu kommit in och man kan dra vissa slutsatser av dem tror jag. Den mest uppenbara är att marknadsföringssatsningarna just nu är mycket stora över lag för operatörerna.

Detta kan man som alltid välja att tolka på två olika sätt- antingen som att de tvingas lägga mycket pengar på reklam pga den hårda konkurrensen etc. eller så att de väljer att göra stora "investeringar" i reklam för att vinna kunder i hopp om att detta ska löna sig på sikt.

Jag väljer det senare alternativet helt enkelt för att jag tycket det är uppenbart att det är så det är. Om vi bara tittar på min sektorsfavorit Leo Vegas har vi under det senaste året sett hur man har lyckats med sina investeringar. Under andra kvartalet 2016 drog man på rejält med marknadsföring, vilket förstås sänkte kvartalsresultatet och man chockade med en förlust på -2,5 MEUR i EBITDA. Så här såg intäkterna ut kvartalet efteråt:



Som också företrädare för branschen sagt laggar intäkterna naturligt på detta sätt. Det gillas inte av marknaden dock, se bara reaktionen på Cherrys (där jag har ett mindre innehav) rapport igår som hade kraftigt ökat sina marknadsföringskostnader men också ökat antalet nya kunder drastiskt. Dessa kommer att generera intäkter kommande kvartal, var så säker.

Naturligtvis är även reklamsatsningarna goda nyheter för Catena Media, mitt största innehav, som rapporterar på onsdag. Att förutsäga en enstaka rapport är förstås svårt men det är lika svårt att se att det inte kommer att gynna CTM att de svenska bolagen med all sannolikhet kommer att satsa stort på reklam på den svenska marknaden inför omregleringen.

För att anknyta till mitt tidigare inlägg om hur Catena Media missförstås behöver man inte gå längre än till min gamla favorit Apple. Apple betalar affiliateersättning till dem som gör reklam för appar på App Store, låtar på iTunes, böcker på iBooks osv. Ersättningen är 7 % av intäkterna för det som köps. Apple försökte nyligen sänka denna men lyckades inte med detta. 

Anledningen är förstås att detta, trots att sajterna tar sju av de 30 procentenheter som Apple behåller efter att innehållsleverantörerna har tagit 70%, är väldigt lönsamt för Apple och de därmed är i beroendeställning till sina affiliatepartners- hela apparaten är ju redan där och all försäljning som andra drar in till Apple sker förstås på marginalen där endast administrationen av själva transaktionen är en kostnad för Apple.



Den andra slutsatsen av rapporterna är förstås att det tuffar på riktigt bra. Man får nya kunder och jag tror absolut inte att nuvarande marknad är den kaka man har att dela på. Kakan kommer att växa och vi kommer att få se samma utveckling som vi sett när andra branscher avreglerats- apoteken, telekom, elmarknaden. Detta betyder att många söker sig till marknaden, vissa slås ut och andra konsolideras till bärkraftiga enheter, men, mest viktigt, den totala marknaden växer markant. 

Det eländiga svenska spelmonopolet har varit en effektiv hämsko på denna marknad och egentligen bara lyckats med att blåsa spelarna som varit hänvisade till eländiga odds på Svenska Spel och ATG. Visst har alltfler sakta men säkert valt att gå till nätspel hos uppstickarna på Malta, men det är rätt talande att 50 % har blivit kvar hos Svenska Spel och för travet är siffran mycket högre förstås.

Vi ska, som jag skrev tidigare, heller inte underskatta möjligheten att det här som inom så många marknader tidigare blir de små uppstickarna, t.ex. LEO, Cherry och MrGreen, som med sina innovativa, mobila produkter tar över marknad från de stora drakarna. Att t.ex. Svenska Spel skulle klara att starta upp och sedan slå dessa på slottar och mobilcasino känns väldigt osannolikt. Samma sak som om gamla Televerket inte hade haft någon mobiltelefoni och sedan efter avregleringen skulle inte bara bygga upp detta utan slå ut Tele 2 och dess kolleger. 

Jag tror att det finns mycket mer att hämta i denna sektor, men det kommer att bli de snabbfotade som vinner, inte de största. Därför köper jag Evolution Gamling och inte NetEnt, Cherry och Leo och inte Kindred eller Betsson samt Catena Media som håller på att bygga upp ett imperium.


11 kommentarer:

  1. Tack Magnus för ännu en bra sammanfattning. Trevlig börsdag!

    SvaraRadera
  2. Tack.
    Har kikat en del på cherry och de har ju varit med ganska länge men ses nu ändå som uppstickare. Vad anser du är det viktigaste de har gjort nu på slutet för att ta större del av kakan. Tycker att de syns dåligt i marknadsföringen jämfört med andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har svårt att få en uppfattning om hur väl de lyckas men jag drogs till Cherry av känslan att delarna är mkt me1r värda en vad helheten idag värderas till.

      Radera
  3. Hur ser möjligheterna ut att ta marknadsandelar på hästspelet? Jag antar att ATG/V75 har en skaplig 'moat' men det borde ju gå att locka över kunder med bättre odds?

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att ATG haft stora problem av att de inte har kunnat pga regler ge mer tillbaka till spelarna och det måste ju betyda att de känner av konkurrensen en hel del redan nu. Tror det finns en hel del att hämta här och ATG lär ju sammarbeta med andra bolag i framtiden.

      Radera
  4. Nya skatteregler som kickar in 2018-2019 (Norden / Nederländerna) måste man ha med sig när man pratar spelbolag.

    Allt annat lika äter det ju upp 18%-30% på marginalen.

    Väldigt viktigt för värdering samt att vi såg i Danmark att förutom nått års blodbad på sista raden, så föll de små spelarna bort i konkurrensen/konsolidering.

    SvaraRadera
  5. Tjena! Tack för alla läsvärda inlägg. Jag har själv börjat kliva in i Cherry på dippen. Nu till min fråga: har du nån koll på om något bolag ligger i framkant vad gäller betting på e-post?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det vet jag inte, är det någon verklig omsättning i detta än? Catena har köpt affiliatestillgångar med den inriktningen i USA men det sägs ännu vara helt obetydlig omsättning.

      Radera
    2. Inte än kanske men tror det kommer bli. Ser man till skins t ex i CS så säljer det bra. Många följer matcher noga osv. Intressant ang. Catena. Synd man missade 13% dippen, köpte på 8%.. ☺️

      Radera
  6. Vad tycker du om den norska laxen? Något bolag du finner intressant?

    SvaraRadera