onsdag 17 maj 2017

Catena Medias första kvartal


Catena Media levererade en stabil rapport där man slog mina och analytikernas uppskattningar på intäkterna (15,2M mot mina 14,7M), träffade mitt på min förhoppning om +20 % NDC men fick sämre marginal och därmed vinst än vad jag och analytikerna trott.

Den sämre marginalen kommer dock till största delen av en ny strategi för hur man ska få betalt för Paid Media. Tidigare har man tagit en upfront-ersättning från kunden men nu skall man övergå till mer eller mindre allt på "revenue share". Detta betyder alltså att istället för att få betalt på en gång för sitt utlägg plus marginal så betalar man nu men får sedan mer betalt senare.

Denna förändring får stor betydelse just nu men är förstås bra för företaget då intäkterna kopplas till den vinst som kunden gör och blir som sagt förhoppningsvis större då kunden kommer att veta att han betalar utifrån vilken vinst han gör och inte oavsett vad resultatet blir. En kund är förstås villig att gå med på mer vid en sådan uppgörelse. Därtill kom lite engångskostnader relaterat till flytt och listbytet men framförallt en bokning som inte påverkar kassaflödet beroende på marknadsvärdet på deras utestående obligation (kommer att landa på noll men fluktuerar mellan kvartalen) samt ökade personalkostnader

Detta gör emellertid att min uppskattning om resultatet blir lite satt ur spel och jag kommer att göra en ny uppskattning om helåret snart.



Man meddelade också att man gör helt om och istället för att vänta med förvärv pga att man skall genomföra listbytet så skjuter på listbytet till nästa halvår och genomför strategiska förvärv.

Sammanfattningsvis:

  • Mycket starkt NDC vars resultat kommer att ticka in längre fram i år. NDC-tillväxten är Catenas viktigaste interna mätetal, eller som jag fick höra direkt från källan "det är det vi tittar på".
  • Bra med skifte mot mer revenue share även om det ger sänkt marginal detta och nästa kvartal.
  • Trots att man gärna hade sett listbyte H1 så är det utmärkt att man prioriterar förvärv istället för något som i praktiken har begränsad uppsida för företaget.
  • Tråkigt med högre personalkostnader men förstås oundvikligt.
  • Som meddelades igår tänker man ta ytterligare lån om 50MEUR att använda till förvärv vilket förstås är positivt.
  • Man har fångat upp en kund som tydligen inte har rapporterat korrekt till dem (de är förbundna att inte avslöja något) och fått ersättning för förlorad inkomst. Detta menar man visar att man har god koll på efterlevnad av avtalen.
Jag kan alltså inte se någonting av vikt som inte var bra medan allt annat visar på att man tänker på framtiden och inte på kvartalets VPA. Detta är precis så som jag vill att mina företag ska agera och det kommer att ge utdelning i framtiden, förmodligen mer än vi kan ana.

Det är viktigt att tänka på, och många förstår uppenbarligen inte detta att döma av kursreaktionerna för att inte tala om aktiekursen överhuvudtaget, att Catena är mitt i en kraftig uppbyggnadsfas och inte ett moget företag som ska leverera maximal vinst varje kvartal. 

I denna fas är det normala att företag förlorar pengar, inte att man har fina marginaler och vinster. CTM är med all sannolikhet tack vare sin långsiktiga och aggressiva strategi på väg att bli en av de globala ledarna i sin sektor. Aktiekursen kommer att reflektera detta i sinom tid.



4 kommentarer:

  1. Jag har inget emot att man byter strategi, men jag tycker det hade varit lämpligare att göra det innan det påverkade vinstmarginalen så pass, eller ett pressmeddelande under kvartalet när beslutet togs. Nu får man känslan av att det ev täcker upp för en svagare marginal.

    Oavsett det så är det kul att intäkterna ökar mer än väntat samt att vinstmarginalen på 44% fortfarande är en väldigt bra vinstmarginal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns flera skäl till marginalen men målet 50 % ligger nog kvar av ett skäl. Det viktigaste som jag ser det är att man genomför denna nettopositiva förändring.

      Radera
  2. Jag funderar på modellen att gå över till revenue share based istället för CPA. Första tanke är att bolaget borde tjäna mer pengar på det framöver. Men efter lite eftertanke, rätta mig om jag har fel, så känns det som att det borde inte per automatik bli bättre. Jag har känslan att många NDCs oftast spelar en gång och sedan spelar man inte mer (dessa räknsa väl som NDC?). Detta skulle kunna betyda att man potentiellt får mer betalt givet CPA än om man skulle ha revenue share based. Antagligen motverkas detta mot intäkterna man får mot de kunder som spelar mer. Vad tror du om dessa tankar?

    För övrigt tycker jag utvecklingen på bolaget tuffar på. Top-line växer, marginalen pressades pga ändrad intäktsmodell samt stor personalsrekrytering.

    Jag tror på caset, men hoppas de inte växer för fort. Det jag menar är då att de ska hinna med tillväxten och ha koll på kostnaderna samt övrig finansiering, samt att de gör rätt förvärv och inte får storhetsvansinne. Tiden får utvisa.

    /SB

    SvaraRadera
  3. Hej Magnus,

    Instämmer på alla punkter. För den långsiktiga ägaren i Catena Media så finns dök det inte upp några nya orosmoln på himlen. I och med det ökade fokuset på intäktsdelningsmodellen blir NDC ett ännu viktigare KPI att följa. Man bör se NDC för Catena Media likt hur man ser abonnenter för Netflix eller Storytel.

    Har också skrivit några rader om mina tankar kring rapporten.

    https://vardeinvesteraren.blogspot.se/2017/05/kvartalsrapport-q1-catena-media.html

    SvaraRadera