onsdag 31 maj 2017

Catena Medias 2017


När Catena släppte senaste kvartalsrapporten blev fokus som jag skrev om då på att man, uppenbarligen mycket plötsligt, ställt om en stor del av Paid Media-intäkterna man får via fasta förskottsbetalningar till en intäktsdelningsmodell. Detta medförde som bekant att intäkterna försenades med ett antal månader, men även att de, allt annat lika, blir högre.

I och med detta och behovet att ta höjd för ökande personalkostnader och kostnader hänförliga till deras stigande skuldsättning som kom fram så behöver jag göra en ny prognos för helårsresultatet:

Grunden för varje seriös uppskattning av CTM:s resultat är förstås NDC-talet (nya kunder som förmedlats). Detta landade prydligt på 20 %, precis som jag hoppats på. När man jämför NDC och intäkterna finns det mycket god korrelation. Förhållandet intäkter/NDC i ett kvartal är för det senaste året runt 190 euro. Liknande korrelation får man om man tar de två senaste kvartalens NDC med senaste kvartalets intäkter (mellan 120 och 130 euro). Observera att jag nämner detta bara för att visa att det finns en tydlig korrelation, det är inte så att NDC driver exakt denna intäkt i ett visst kvartal, en NDC kan finnas kvar länge hos kunden eller försvinna efter en insättning samt att Catena har lite andra intäkter än dessa.

Lite positiv kuriosa är att intäkterna under första kvartalet växte klart snabbare (24 %) än NDC (20 %), trots att man alltså senarelagt intäkter genom förändringen ovan. Under de två kvartalen innan var förhållandet det omvända (15 % för intäkterna mot 20 % NDC samt 12 % mot 17 % i Q3).

NDC-talet och intäkterna drivs av förvärv (2/3) och organisk tillväxt. Hittills i år har man genomfört tre förvärv vilket visar att man följer tidigare meddelade avsikter att hålla samma förvärvstakt som under 2016. Hittills har man också hållit en förvånansvärd jämn takt i tillväxten:



De senaste två kvartalen har tillväxten i NDC legat på precis 20 % (dessförinnan var den föga förvånande högre). Givet trenden de senaste kvartalen, den senaste tidens trend samt att man fortsatt håller hög förvärvstakt tror jag inte att det är överdrivet optimistiskt att räkna med 19 %, 18 % och 17 % ökning av NDC under kvarvarande kvartal detta år.

Observera även att företaget redan har meddelat att man kommer att känna av senareläggningen av intäkterna även i andra kvartalet varför vinsten detta kvartal kan komma att släpa igen. Dock ska vi i och med denna rapport få fler nyckeltal serverade vilket kommer att underlätta prognosmakandet och minska den utbredda okunskapen om företaget som idag är väldigt tydlig.



Om intäkterna fortsätter att utvecklas i god korrelation med NDC- antalet så ger det intäkter på 80 miljoner euro i år. Vi utgår från att rörelsemarginalen följer planen 50 % men räknar för säkerhets skull med 48 % vilket ger ett rörelseresultat på 38,4 miljoner. 

Jag skulle gärna följa övriga analytiker och räkna med ett finansnetto på minus tre miljoner men höjer detta till fyra miljoner då Catena flaggat för att man kommer att låna mer på marknaden och sedan drar jag 8 % skatt vilket ger ett nettoresultat på 31,65 miljoner. Detta är högre än andra analytiker men jag tycker ändå att det är konservativt. Räknar man vidare på 53 miljoner aktier vilket jag förstått att vi ska ha efter optionslösen vid kommande nyår och en eurokurs på 9,70 så ger det ett resultat på 307 005 000 kr samt VPA på 0,6 euro eller 5,79 kr,

Detta ger i sin tur ett "forward PE" på 17,3 vid dagens kurs runt 100 kr. För ett enormt snabbväxande företag på en växande marknad... Någonting är fel här och jag tror inte att det är min prognos.


9 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Funderar mycket på hur tidlösa/uthålliga sidorna de äger och förvärvar är..
    Är det sidor som just nu lyckats hamna rätt och generera god trafik till spelbolagen för att inom en inte allt för snar framtid dö/bytas ut mot andra?
    Skulle vara önskvärt att se en sammanställning över hur trafiken till deras största sidor/produkter utvecklats. Är denna stadig och stabilt ökande samtidigt som man kan förvärva till dessa multiplar borde Catena kunna bli ett växande monster.
    Eller handlar affärsmodellen snarare om att lyckas hitta och förvärva de sidor som är heta för stunden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Affiliate funkar lite som nätverkseffekter.

      Vart vill spelbolagen annonsera? På de sidor med flest eyeballs
      Vart finns flest eyeballs? På de sidor med bäst erbjudanden.

      Det är alltså en fråga om att vaska fram flest användare, snabbt. Den som är störst brukar förbli störst.

      Ungefär som Warren Buffets älskade "One Newspaper Towns". Vart vill alla företag göra reklam? I den blaska med flest läsare? I vilken blaska läser flest läsare annonser? Den med flest/bäst erbjudanden.

      Det är såklart mer än det men i grund och botten är det detta det handlar om.



      Radera
  3. Delar din syn om Catena Media. Kom också fram till runt P/E 17 för 2017 när jag gjorde min kuvertberäkning. Det viktiga är ju inte att beräkningen är av hög precision. Kan lika gärna vara P/E 15-20, det viktiga är att det är billigt om bolaget fortsätter att prestera som det har gjort hittills.

    Förstår faktiskt inte marknadens reaktion över rapporten. Missade man att obligationen tyngde resultat? Rörelseresultatet var ju grymt och ett skifte mot större andel revenue share är ju bara positivt då man mjölkar ut mer kronor/NDC.

    https://vardeinvesteraren.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Inte så mycket fundamenta som underbyggde marknadens reaktion. Förskjutna och trots allt högre intäkter är inte poängen. Poängen är att man inte ändrar ett noteringsbeslut oavsett om det är bra eller dåligt utan reaktion. Ett ändrat beslut är en spricka i en strategisk plan och det ogillas av marknaden. När noteringsvisionen sattes och kommunicerades var förvärvsstrategin redan känd och det gäller att hålla sina planer. Kommunicerat gäller..
    Jag har självfallet ökat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk förstår inte företaget och dess verksamhet är inte särskilt sexig. Ganska torrt och tråkigt vilket gör att man bara tittar på vinsten för kvartalet osv. Det gör dock att man kommer att kunna överraska senare.

      Radera
  5. http://www.framgangspodden.se/avsnitt/

    Från 0 till värdering på 5 miljarder på några år. Erik är grundare av Catena media, som 20 åring släppte han allt och åkte till Malta och följde sin dröm. Massor med personligutveckling, outside the box, 80/20 regeln, Vikten att säga nej, Vad betyder pengar, Hur blir man lycklig, Intressant avsnitt med en av de snabbaste entreprenörsresorna i Sverige plus massor med tips och trix för att lyckas i livet.

    SvaraRadera
  6. Tack för bra artikel. Jag kan bara instämma i din positiva syn på detta bolag. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera