Jag tycker det nu börjar märkas att den tekniska utvecklingen går framåt i accelererande och inte linjär takt. Detta beror på att redan utvecklad teknik används för att utveckla ny teknik och i och med att tiden går öka hastigheten. En person som levde år 1500 skulle känna igen sig i de flesta avseenden om han plötsligt transporterades fram 200 år i tiden. En person som däremot levde för 200 år sedan skulle troligen förlora förståndet om han plötsligt befann sig i vår tid. Världen är helt annorlunda idag i alla avseenden mot år 1817, bara 1917 är en enorm skillnad mot idag.
Utvecklingen är ibland ganska förutsägbar, som t.ex. "Moore's Law", medan den i andra sammanhang kommer stötvis och plötsligt. Ibland är det omöjligt att veta hur det ska bli men ibland känns det mer tydligt vilken väg vi kommer att gå. Som jag ser det är det helt självklart att eldriften kommer att ta över för bilar och andra fordon i takt med att batterikapaciteten och -priserna blir attraktiva, solkraften kommer att bli vår viktigaste energikälla och att automationen av fordon kommer att förändra världen i snabbare takt än vi kan föreställa oss.
En person som utan tvekan driver utvecklingen framåt i snabbare takt än någon kunnat ana är Elon Musk. Investerare har i åratal avfärdat honom, jag är inget undantag, då hans företag inte har blivit några finansiella framgångar ännu. Dock måste jag efter att ha lyssnat på hans biografi och satt mig in lite mer i Tesla och SpaceX inse att det finns mycket mer här än jag hade en aning om. Han är helt i klass med Steve Jobs och det verkar inte finnas någon måtta alls på vad hans företag presterar just nu.
Han höll nyligen ett TED-samtal (ovan) där han berättade om planerna för Tesla, inte minst vad gäller automation där man (förstås) ligger mycket längre fram än alla andra, men även Gigafactory och SpaceX. Som alltid är det massor av fakta men också massor av löften. Många håller sig förstås skeptiska till det mesta men då missar man att han faktiskt hittills har både tagit fram den enda attraktiva elbilen, som dessutom allmänt anses vara världen bästa bil, och revolutionerat rymdfärden m.m. m.m. till mycket låga kostnader. En annan liten detalj är att hans förra TED-samtal från 2013 (se nedan) tar upp precis de saker som sedan blivit verklighet, inte minst den sanslösa återanvändningen av raketdelarna genom att låga dem backa till avskjutningsrampen.
Teslas värdering just nu är mycket hög och många har gjort sig lustiga över att de har passerat GM, Ford osv. Visst kan detta vara ett utslag av övertro på ny teknik men det kan också vara helt logiskt. Om(!) Tesla lyckas med sina planer och sjösätter en väldigt bra mellanklassbil (Model 3) som kan köra 35 mil mellan laddningarna så är det en game changer. Om(!) de dessutom lyckas med Power Wall och soltaken så kan det förändra samhället. Inte så att just Tesla blir de enda som kommer att tjäna pengar på detta, men samhället kommer att ställa om och elförbrukning utan dåligt samvete och mycket billigare transporter blir möjliga.
Dessutom kommer om allt går vägen vi att ganska snart ha full automation i bilar, inte mer än i någon procent förstås till att börja med, men detta är en enormt viktig funktion som alla bättre biltillverkare kommer att införa. Det stannar dessutom inte vid att vi kan slappa i bilen utan verklig full automation förändrar allt. Vi kommer att kunna kalla på vår bil som står någon annanstans, låta den släppa av oss och sedan köra iväg. Vi kommer dessutom att kunna finansiera vårt bilköp genom att låta den ta "passagerare" när vi inte behöver den, ungefär som jag spekulerade om för ett år sedan skulle kunna vara Apples mål.
Teslas värdering bygger alltmer på att de kommer att lyckas med detta och behålla ledningen över sina konkurrenter vad gäller aldrift, automation och kringsystem. Vissa säger förstås att detta är omöjligt och pekar gärna på dödsolyckan förra året då en automatiserad Model S krockade. Dock missar man nog att detta är enda kända dödsolyckan i USA och det inte helt oviktiga faktum att Elon Musk redan har lyckats med det omöjliga med SpaceX vertikallandning och att ta fram både en attraktiv elbil med mycket små medel.
Jag köper inte Tesla idag, men jag tror inte längre att värderingen är galen. Det är en spännande tid vi lever i hursomhelst.
Även jag har lyssnat på Elon Musk-boken, liksom boken om Jeff Bezos (The Everything Store) och fascinerats av dessa entreprenörer och även noterat likheten med Steve Jobs. Kanske är Zuckerberg och Googlegrundarna liknande typer?
SvaraRaderaHur som helst har jag senaste tiden funderat en del på hur det känns som vi har kommit ifatt 90-talets visioner. Nu händer allt det som man pratade om då och som då motiverade helt galna värderingar. Man var före sin tid, rycktes med i yran, men hade i grunden ändå rätt i mycket vad man såg skulle hända.
En sak som man pratade om mycket på 90-talet var den nya ekonomin att jämföra med den gamla ekonomin. Under åren som följde fick den gamla ekonomin dock sin revansch. Jag tror Kinas massiva investeringsprogram och kriget mot terrorn (inkl Irakkriget) var viktiga orsaker till supercykeln som skulle dominera finansmarknaderna åren efter dotcomeran. Behovet av råvaror drev en enorm investeringsboom i den tunga industrin med massor av positiva spillovers.
Nu känns det som att råvaruspåret är på väg att dö ut och vi ser återigen mycket höga värderingar av techbolag på Nasdaq, men den här gången är det inte bara förhoppningar. Bolagen ser verkligen ut att vara rätt positionerade för att dominera under en lång tid framöver.
Hur höga dessa värderingar än är, kanske dessa kommer att vara en bättre plats för pengarna än den gamla ekonomins omhuldade kronjuveler, som Volvo, ABB, SKF, Assa, Atlas, Boliden, SCA etc. Inspirerad av Bruce Greenwalds domedagsvision om tillverkning ('manufacturing is dying') så tror jag, liksom honom, att en relativt skyddad del av ekonomin kommer att vara den lokala ekonomin, den som inte kan konkurreras ut av Kina eller Amazon.
Mvh Mattias
Tack för din utförliga kommentar Mattias! Det gäller ju att hitta framtidens stora företag inte de som hade sin glansperiod för länge sedan och i bästa fall tuffar på som vanligt just nu. De bolag du radar upp kommer nog inte att ge någon större kursresa.
RaderaRekommenderar den läsvärda och humoristiskt populärvetenskapliga bloggen Wait But Why som Musk själv verkar vara ett fan av, han har i alla fall bjudit in till flera exklusive reportage. Den senaste är riktigt edgy: http://waitbutwhy.com/2017/04/neuralink.html
SvaraRaderaVärlden kan vara tacksam för att Musk snabbat på/tvingat fram utvecklingen, men gällande just eldrift till massorna undrar jag om Model 3 blir en game changer verkligen. Känns som att flera tillverkare nu kommer med modeller som klarar 35 mil. Kanske inte med sportbilsstuk men ändå :)
SvaraRaderaVisst är det spännande att leva 2017! Håller helt med!
Spännande inlägg!
SvaraRaderaDet är också tydligt hur omformningsprocessen redan pågår i företag som har bestämt sig för att vara med. Andra företag sitter likt facitmodellen och en inte så hungrig ägarstruktur sätter dem i klistret.
Jag nämner Scania och då placerar många in dem i facket av kronjuveler enligt inlägg ovan likt Volvo. Men där är stor skillnad.
Scania vet att senaste generationens lastbil är den sista som de utvecklar med stol och ratt. Finns inga nya modeller på ritbord hos dem som är medvetna om framtiden. Nu dammsuger man istället marknaden på IT-kompetens och då är det inte produktionsystemet man vill utveckla..
USA och Schweiz är långt fram och testkör medborgarlönskoncept redan nu. USA vet att de tex kommer att sitta med 4.5 miljoner arbetslösa chaufförer år 2030. Bara för att nämna lite kring en branch.
Jag är trygg i mina placeringar just nu men de kommer med all säkerhet att se 100% annorlunda ut om 10år.
Själv tycker jag Tesla har många it-bubbel-vibbar. Mycket buzzwords och skyhög värdering samtidigt som de bränner pengar som space x bränner raketbränsle. Senaste Q1 hade de negativt cashflow på dryga 5 miljarder.
SvaraRaderaDu säger att Tesla är ledande inom automation det stämmer ju inte alls. Det är ju tvärtom, de är på efterkälken. De har stora problem att bara få deras Autopilot 2 att ens bli lika bra som Autopilot 1. Ettan byggde på MobileEye som kickade ut Tesla pågrund av deras dåliga beteende. Att de överhuvudtaget kallar deras driver assist för "Autopilot" säger väldigt mycket om Tesla som företag. Och är i mitt tycke omoraliskt, med ökad risk för att dödsfall som det du nämnde.
Du nämner Gigafactory, vad ser du för potential i det? Det är ju bara en lokal som de hyr ut till Panasonic som får tillverka sina batterier där. Lixom företagen under it-bubblan så bränner Tesla investerarnas pengar på framtida drömmar, och med lite mer oro på marknaden så kan inströmningen av pengar sina och Tesla kommer få stora problem att ha ljusen tända.
Ibland läser jag en text som jag tycker är extra bra eller tänkvärd. I några av dessa fall så skriver jag ut texten och stoppar in i en pärm. Det är kul att kunna gå tillbaka och läsa efter ett antal år. Detta är ett sådant inlägg.
SvaraRaderaÄr exakt i samma fas som dig Magnus. Har plöjt allt om Musk och Tesla den senaste tiden. Anser nu (till skillnad från tidigare) att Tesla men stor sannolikhet kommer att skapa en bil med ett sådant begär att väntelistan kommer att bli brutalt lång och att de kommer att lyckas skapa revolution 2018.
SvaraRaderaTesla är i mina ögon väldigt likt Apple och jag har de senaste dagarna inhandlat aktien och reserverat en Model 3.
Tesla som aktie och bolag passar dig perfekt!!
Här gäller det att hålla isär Musks person, produkterna från Tesla och företaget Tesla. Tyvärr tycker jag att företaget rent ekonomiskt verkar balansera på en knivsegg, Se Tex. Eriks kommentar ovan. Aktien verkar ju dessutom vara helt bortkopplad från verkligheten då priset stiger vid negativa nyheter samt den otroliga övervärderingen. Tror att detta har delvis att göra just med att Musk är en stark personlighet med enorm karisma och att Tesla har byggt upp ett starkt brand i lyxbilssegmentet. Är rädd för att detta brand urholkas då Model 3 knappast kommer att vara nån lyxbil och kvaliten på byyget/bilarna blir allt viktigare då massorna ska börja köpa. På energifronten storage/production tror jag Tesla förblir en marginalspelare. Det finns readan etablerade företag i denna sektor med teknikutveckling i framkant och konkurrensen är stenhård och inga stora marginaler. Tack för ännu ett tänkvärt blogginlägg!
SvaraRadera