onsdag 15 mars 2017

H&M-sekten


Ännu en försäljningsrapport och ännu en besvikelse från H&M. Aktien som de flesta äger och räknar man in pensionspengarna så är vi alla ägare. Det var många som hurrade när man släppte sina siffror för det brutna helåret för några veckor sedan och man, tro det eller ej, lyckades slå marknadens lågt ställda förväntningar. Något man förr om åren gjorde regelbundet om än förstås inte alltid. När man för första gången i modern tid sänker försäljningen med 1 % jämfört med samma månad förra året trots 10 % fler butiker är det ingen som hurrar längre.

Det är dock märkligt hur länge svenska sparare är trogna denna 80- och 90-talets stora svenska exportsuccé. Det känns nästan lite Fingerprint över det hela varför jag bara halvt på skoj pratat om att vi har en sekt även här. Det finns liksom ingen hejd hur mycket stryk den svenska investeraren är beredd att ta från sitt älskade H&M och många litar blint på vad ledningen kommunicerar. Samma ledning som misslyckats rätt länge nu. 

När VD för en månad sedan sade att det nya målet nu ska vara att öka försäljningen med 10-15 % per år istället för antalet butiker (ett absurt mått på framgång idag) så verkade alla se detta som höjden av insiktsfullhet istället för att se det som vad det var- ännu ett pinsamt senkommet uppvaknande. Varför är inte målet istället att öka vinsten med 10-15 % per år kan man fråga. Därför att man inte kan göra det är svaret.

H&M har tragglat på med oförändrad vinst länge nu och har endast kunnat undvika fallande vinststiffror genom en forscerad tillväxt på som sagt 10-15 % nya butiker varje år. Man har därmed blivit ett långt mindre effektivt, för att inte säga sämre, företag. Det krävs nu dubbelt så mycket försäljning för att leverera en miljard i vinst mot för några år sedan. Smaka på det. Man måste dubblera sina beställningar och lager för att uppnå samma sak.



Resultatet ser vi i lagernivåer, nu senast groteska 28 % mer kapital bundet i lager mot för ett år sedan. Visst är pengar billiga för H&M men det betyder ju också att man vid misstag blir sittande med enorma övertager som måste reas ut. Detta kan vi som jag skrivit om tidigare se i allt fler reor, nu nästan på en nivå så att det ständigt pågår någon form av rea, i alla fall för clubmedlemmar.

H&M har alltså blivit en koloss som måste varje år måste sälja mer och mer för att tjäna som tidigare. Vilket annat företag skulle man belöna med PE 22 om det satt i den sitsen? Jag menar inte att det är omöjligt att H&M får ordning på torpet till sist och börjar öka vinsten igen, jag säger bara att det blir allt mer osannolikt för var dag som går att så kommer att ske, framförallt någonting ens i närheten av vad man förmådde förr om åren. H&M är här för att stanna men det sitter idag väldigt illa till och inte alla har att döma av värderingen insett detta.

5 kommentarer:

  1. Jag gillar din liknelse med FING-sekten där även om jag är en av dem som faktiskt tror på HM. Jag känner mig som en sektmedlem när jag pratar om att jag tycker att marknaden är orättvis mot dem och att marknaden har för höga förväntningar. Men marknaden har alltid rätt.

    Jag säger inte att du har fel för jag håller i princip med om allt du skriver i artikeln däremot tror jag att HM fortfarande är ett bra företag som kan leverera bra vinster till sina aktieägare (speciellt om de har en aning mindre oflyt med valutorna). Inte lika bra som under 90-talet och tidigt 2000-tal kanske men ändå.

    SvaraRadera
  2. Har sålt H&M och fortsatt fylla på indexfonder.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Aktiepappa. Tycker att marknaden har orimligt höga förväntningar. Problembeskrivningen är helt riktig och säger inte emot på något sätt. Men den positiva sidan av myntet är att det är fullt möjligt att nå bättre resultat. Det kommer dock ta tid eftersom det är ett stort företag som man inte ändrar i en handvändning.

    Det är t.ex. ingen som förväntar sig att Clas Ohlson ska öka tillväxten i den takt man förväntar sig H&M ska fortsätta leverera och Clas Ohlson har ett P/E runt 25 just nu. Jag tror helt enkelt att H&M tids nog blir som Clas Ohlson, Coca Cola och liknande mogna företag. De kommer hitta en balans där de klarar att leverera vinster, växa lite långsamt men inte i samma takt som idag.

    Om det är bra eller dåligt beror på hur man investerare. För den som försöker slå index och letar efter stabila tillväxtaktier är H&M ett uppenbart dåligt val. För den som bara vill ha sina fyra procent i utdelning om året tycker åtminstone jag att aktien just nu handlas med en om än inte billig så åtminstone ganska rimlig riskpremie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grejen är väl att H&M värderas som ett tillväxtbolag och marknaden inte kan ha hur mycket tålamod som helst med det. Börjar omsättning och vinst minska mer stadigt så kommer aktien att falla under 200 och 150 är ingen omöjlighet.

      Radera