onsdag 29 mars 2017

Klädbranschen


Om vikten att ha koll inte bara på företag utan även de branscher som de är verksamma i påminns vi regelbundet. Väljer man rätt bolag i rätt bransch så blir man rik men väljer man rätt bolag men i fel bransch är det som att utkämpa en fördröjningsstrid. Man drar bara ut på eländet. 

I morgon rapporterar H&M sitt första kvartal och jag vet förstås inte hur det kommer att gå, blir marginalen lite bättre än marknaden trott eller försäljningen i mars så kommer det att bli lättnadsrally och blir det riktigt bra så kommer vi att få se rubriker som talar om att vändningen är här. Går det åt andra hållet, som när man nyligen rapporterade februariförsäljningen så kan vi få se -5 % igen.



På sikt är jag som bekant pessimistisk till H&M som investering men egentligen gäller vissa delar av den pessimismen klädbranschen som helhet. Den är idag utsatt för helvetisk inre konkurrens och som i alla sådana branscher är det egentligen bara ett "race to the bottom". Kläder är billiga att producera och försäljningen sker på en mycket effektiv marknad.

Liknande marknader finns överallt. Se bara på androidmobilerna, Win-PC eller bilbranschen. Det är bara de som har ett mycket eftertraktat märke som Apple eller Mercedes som verkligen kan tjäna pengar. De andra får se sina marginaler krympa ihop hela tiden, söka skalfördelar eller kapa i kostnaderna för att ändå inte vinna mer än tillfällig framgång.

Det finns absolut pengar att hämta i klädbranschen och jag kanske missar någon vertikal men det gäller nog nästan uteslutande om man har starka varumärken som står pall över tiden. Se bara på fantastiska LVMH, men har man inte det så kan jag inte se någon möjlighet att komma tillbaka till hög lönsamhet för H&M, Sears, GAP eller de andra som inte har några starka märken. Detta betyder INTE att de är på väg i konkurs idag, det betyder bara att det förmodligen inte är där man hittar morgondagens vinnare.

H&M är känt för egentligen bara en sak- billiga kläder som är helt OK. Det är ingen som handlar där för varumärkets skull och man sätter heller inte ut det på kläderna som GAP gjort. Man går dit för att man vet att priset är lågt, ungefär som IKEA. Man har heller inte lyckats med online vilket man förstås förlorat omsättning på men även om man blir bättre på detta en dag så finns det ju inga marginaler att tala om online eftersom kunderna ställer allt högre krav på service och snabbhet, vilket talar för att det är fortsatt högmarginalprodukter som är de bästa att sälja online (efter digitala produkter förstås).





Jag skulle inte köpa klädbolag förutom LVMH (som ju dessutom bara är klädmode till en begränsad del). Visst kan kanske Inditex som stjärnan i branschen skina länge till tack vare sin storlek, effektivitet och sin jämfört med övriga lågpriskedjor starka lyster, vem vet, men jag tror inte att H&M har tiden med sig även om vissa kvartal och månadsrapporter kommer att bli bra förstås.
Från våren 2000, online är inte del av kärnverksamheten



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar