torsdag 31 mars 2011

H&M- det perfekt drivna företaget


Jag drabbades av en liten chock när jag öppnade DI:s sida i morse och såg att H&M:s försäljning hade fallit. "Bakom vinsttappet ligger en lägre försäljning..." Med tanke på att man öppnar 10-15 % nya butiker per år och därutöver brukar ha en viss ökning av sin försäljning i jämförbara enheter (butiker som varit öppna i ett år eller mer) så vore det oroväckande om man inte ökade sin försäljning. Om man inte redan lärt sig, vilket jag uppenbarligen inte har, att inte lita ett dugg på vad DI skriver så lär man sig det av sånt här.

Så här börjar H&M:s kvartalsrapport: "H&M-koncernens omsättning exklusive moms ökade med 9 procent i lokala valutor." Det kan inte vara lätt för DI när deras journalister är på den nivån att de uppenbarligen inte vet att det är försäljningen i lokala valutor som avgör huruvida man ökat eller minskat sin försäljning.

Bakom vinsttappet i kronor ligger två faktorer utom företagets kontroll: den kraftigt stärkta kronkursen och det fördubblade bomullspriset, det senare orsakat framförallt av dåliga skördar.

H&M:s beslut att tvärtom sina konkurrenter inte höja sina priser är förmodligen ett helt genialt drag- man använder sina finansiella muskler till att skapa ett mer konkurrenskraftigt kunderbjudande istället för att hänga upp sig på hur marginalen ser ut under en period. Så handlar ett företag som drivs långsiktigt och rationellt istället för kvartalskapitalistiskt. Med all sannolikhet har det faktum att det i princip är ett familjeföretag mycket med detta vågade beslut att göra. På samma sätt som Ingvar Kamprad har kunnat driva sina olika projekt utan att ta hänsyn till aktiemarknaden kan H&M satsa på att ta marknadsandelar utan hänsyn till börskursen.

Bomullspriserna kommer liksom valutorna att stiga och sjunka över tiden. Har man däremor förlorat sitt goda rykte som den som erbjuder mode och kvalitet till låga priser kan det vara omöjligt att komma tillbaka. Lysande, H&M!

18 kommentarer:

  1. Varför skjunker aktien efter nyheten om att de ska expandera i Kina?

    SvaraRadera
  2. Det är nog inte för att den nyheten kom utan av kvartalsrapporten i sig. Konstigt nog! Men som Lou skriver så slår ju DI mfl upp det som att försäljningen minskat vilket leder till att svenssons som litar på DI paniksäljer. Varav fallande kurs.

    SvaraRadera
  3. Lou

    hur kommer du fram till riktkursen på 400Sek när det gäller H&M?

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Sitter det så mycket "Svenssons" och daytradar att kursen rasar så fort? Måste ju vara några större aktörer som sitter och säljer av innehåll?

    Hur ska kursen någonsin kunna gå uppåt om DI bara skriver dåligt om H&M?

    SvaraRadera
  5. Jag har svårt att tänka mig att de som sitter å säljer så att det påverkar kursen 4% upp å ner är småspararna. Det är väll de som har köpt på sista tiden.
    Demsom säljer nu är de stora bankerna som Morgan stanly och jag tror knappast att de baserar sina köp och sälj beslut på vad di skriver. Kan även gå dåligt för ett företag som HM även om det kanske bara är kortvarigt.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Ser du någon potential i Venue Retail Group? :)

    SvaraRadera
  7. Motstridiga uppgifter? H&M säger till SR att dom förmodligen kommer höjja priserna 3-10% till sommaren enligt: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4375404

    SvaraRadera
  8. Såg ett lite intressant inlägg om MSAB som Lou kanske tycker är läsvärt? (ursäkta att det hamnar i H&M men det finns ju inte någon annanstans att posta, så du får väl ta bort det härifrån om du vill).

    http://borssnack.di.se/diseconf/forum/listmessages.aspx?forumid=1&ThreadID=1915575&search=msab

    SvaraRadera
  9. Bra skrivet Lou, tack för det!

    J: Om du klickar på länken där det står att H&M har en riktkurs på 400 SEK ser du att det är ungefär ett år gammalt och skrivet innan H&Ms emission.

    karl

    SvaraRadera
  10. Mer motstridiga uppgifter: Lou, vad har du för källa på följande påstående

    "H&M:s beslut att tvärtom sina konkurrenter inte höja sina priser är förmodligen ett helt genialt drag- man använder sina finansiella muskler till att skapa ett mer konkurrenskraftigt kunderbjudande istället för att hänga upp sig på hur marginalen ser ut under en period."

    När jag man läser Karl-Johan Perssons utalande på http://di.se/Default.aspx?pid=231792__ArticlePageProvider&epslanguage=sv så säger han att de fleta av H&M konkurenter pressat sina priser under kvartalet, inte höjt dom som du säger. Han säger vidare att han inte vill kommentera den framtida prisstrategin för H&M och att ökad press ifrån konkurenterna är en av de stora anledningarna till det dåliga resultatet.

    Så den här bloggen påstår källlöst att H&Ms konkurenter höjt sina priser och H&M kommer inte att höjja. (och att detta är en av anledningarna till att köpa aktien)

    Men H&Ms ledning påstår att konkurenterna pressat sina priser medan H&M förmodligen kommer att höjja sina till sommaren. Vem ska man tro på?

    SvaraRadera
  11. Anonym 07:40
    Vet inte var du får dina uppgifter ifrån, jag har klippt och klistrat följande från DI:

    Många konkurrenter har valt att höja priserna på grund av de ökade inköpskostnaderna. Men det har H&M valt att inte göra.

    ”Det som skiljer när det gäller bruttovinstmarginalen är att H&M har gjort ett strategiskt val att förbättra sitt kunderbjudande och inte låta de här stigande kostnaderna slå igenom mot kund”, säger Henrik Fröjd.

    SvaraRadera
  12. Karl, 400 kr är efter emissionen.

    SvaraRadera
  13. Karl: Vadå innan HMs emission? Köprådet 400kr är anpassat till HM-splitten om det är den du menar. Innan stod det 800kr.

    SvaraRadera
  14. Hej alla.

    Det förekommer som så ofta otstridiga uppgifter om ett företags strategi, men helt klart är att H&M många gånger sedan i höstas sagt både att de inte har höjt (rentav sänkt enligt ett uttalande) sina priser och att många konkurrenter har gjort det.

    SvaraRadera
  15. Anonym 12:59:

    Jag har angett mina källor här ovan.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4375404

    och

    http://di.se/Default.aspx?pid=231792__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

    Dessa källor är trendkoordinator på H&M globalt respektive VD på H&M. Källan som du citerar ifrån DI.se är en analytiker ifrån Swedbank. Vem som har störst koll på H&M och H&Ms konkurenters strategier av dessa två (H&Ms ledning eller en analytiker ifrån Swedbank) får varje läsare avgöra själv.

    SvaraRadera
  16. anonym 19:07
    Du kommmenterade att bloggen var källös, det var den uppenbarligen inte eftersom det fanns uppgifter på att hm inte höjt priser, sen att du inte tror på uppgifterna eller tycker att dina är bättre är en helt annan sak. Håll dig gärna till vad som diskuteras.

    SvaraRadera
  17. Jonas: tack för mkt bra länk, jag tror han har rätt i mkt, men dessutom är JB inte riktigt uppgiften vuxen, men han har blivit bättre.

    SvaraRadera