fredag 25 mars 2011

Ecce iPad


Jag köade idag för att få köpa en iPad 2 tillsammans med en massa andra män och en kvinna. Det fick jag inte. Den tog slut före mig i kön.

Hur otänkbar är inte tanken att någon enda person skulle köa för att köpa någon av kopiorna. Hur otänkbar är inte tanken att en inte särskilt tekniknerdig person skulle först köpa den första Galaxy Tab och sedan hänga på låset för att köpa den andra när den släpps. Hur ironiskt är det dessutom inte att jag köade samma dag som Samsung avslöjades med att ha hyrt in skådespelare att låtsas vara nöjda Tab-kunder... 

Lika otänkbar är tanken att Apple vid nuvarande värdering inte är en mycket bra, långsiktig investering. En enkel regel skulle kunna formuleras utfrån dagens erfarenhet: Det företag som marknadsför en produkt (för att inte tala om flera) som hela världen köar för att få privilegiet att köpa är mycket sannolikt en bra långsiktig investering.

Ecce iPad.


18 kommentarer:

  1. Jag tror att det Apple har lyckats med nyligen vad gäller iPad och iPhone är flugor. Jag tror inte att en sån här hysteri för ett företags produkter kan hålla långsiktigt, däremot tror jag att värderingen för Apple delvis räknar med att det kommer att vara långsiktigt!

    karl

    SvaraRadera
  2. I det långa perspektivet är PC:n också en fluga. Förbränningsmotorn också.

    SvaraRadera
  3. Jag är själv Appleägare så du kan lita på att denna kommentar består av "konstruktiv oro".
    Jag tror att RIMs Playbook kan bli en verklig utmanare framöver. Det är en snårig djungel med alla tekniska specifikationer men dessa utmärker sig väl som bättre än Ipad 2?:
    •Connectors: microHDMI, microUSB, charging contacts
    •Open, flexible application platform with support for WebKit/HTML-5, Adobe Flash Player 10.1, Adobe Mobile AIR, Adobe Reader, POSIX, OpenGL, Java

    SvaraRadera
  4. Anonym: så är det säkert, men Apples produkters styrka sitter inte i att man har bättre anslutningar, specifikationer, snabbare processor osv, ofta har de ju färre, utan i upplevelsen av produkten. Se bara alla tester side by side av iPad 1 och Galaxy Tab där man bara jämfört specifikationerna och kommit fram till att Tab är ett bättre köp.

    Samtidigt behöver man bara känna på Tabben för att inse den avgrundsdjupa skillnaden och Samsung har föga förvånande sålt i princip ingenting av den och av dem som köpt ämnar 16 % tillbaka den mot någon procent av Apples kunder. Som du kan se av min tillägg till inlägget måste de nu fuska för att kunna göra reklam.

    SvaraRadera
  5. Gör som Warren buffett här sattsar inget på detta då jag inte förstår mig på det här ...

    Mvh / Fabrikörn ..

    SvaraRadera
  6. Samsung är inte ensamma om att använda skådespelare för att fejka köer och intresse för en ny produkt. Samma sak har hänt exempelvis vid iPhone-lanseringar.

    SvaraRadera
  7. Bra tips! Funderar på att verkligen köpa Apple Inc.

    Men vad tror du om TEPCO företaget? Har inte dem "hit the rock bottom"?

    http://www.marketwatch.com/investing/stock/9501?countryCode=jp

    SvaraRadera
  8. Du skriver följande:

    "Den kurs jag anger för köprekommendationerna är den kurs jag anser att dessa aktier är köpvärda till med bibehållen "säkerhetsmarginal", dvs upp till denna nivå finns det tillräcklig marginal för att man inte ska ha köpt för dyrt på lång sikt. Priset är alltså inte ett kursmål eller liknande!"

    Vad menar du? Vill inte väcka anstöt utan vill bara att någon kanske förklarar det du menar.

    SvaraRadera
  9. Fabrikörn: du gör helt rätt, köp inte det du inte förstår, det finns säkert gott om köpvärda företag som du förstår bättre än majoriteten.

    SvaraRadera
  10. Anonym: har inte hört det, verkar konstigt med tanke på de enorma köerna vid t.ex.nFyrans lansering.

    SvaraRadera
  11. Anonym: tepco verkar (!) intressant, men vet alldeles för lite om företaget, om deras intjänandeförmåga är mer eller mindre intakt så är det säkert ett utmärkt köp.

    SvaraRadera
  12. Anonym2: vet inte hur jag ska förklara mer detaljerat, antar att du är bekant med begreppet säkerhetsmarginal, men det betyder kort att om du köper upp till denna kurs så är det ingen risk att du öpt för dyrt. Dock är detta på flera års sikt (3-5) så du får inte ha bråttom, ibland går det snabbt, men ofta tar marknaden tid på sig.

    SvaraRadera
  13. Lou . Jag kan säga så här med . Läste lite nånstans om Apple och kunde känna vittringen . Det förutspås en enorm tillväxt som jag läste . Stämmer detta har du ju givet här en kanon investering . Förstår inte riktigt alla mycket negativa komentarer här i bland . Till den som inte förstår säkerhetsmarginal så råder jag läs på lite om Warren buffett och du förstår detta med säkerhetsmarginal i all välmening .

    Ångrar att jag inte hakade på och köppte BP på din rek Lou !
    Samt sörjer jag att inte denna bloggen fans då jag hade lite Swedbank så kanske jag behållt dom !
    Lika så fans inte bloggen då köpläget var enormt i Boliden men där hade jag förstånd själv och gå in !
    Är Aktieägare i Boliden sedan slutet på 2008 .
    Har nu ökat med 100 % i Kinnevik som är starkt viktade mot telekom nu samt innehar jag Telia . Alla dessa datortelefoner måste ju ha ett nät ; )
    Kinnevik har ju Tele 2 millikom bla och handlas med ca 30 % Rabatt !

    Mvh / Fabrikörn .

    SvaraRadera
  14. Lika delar strålningshysteri som Ipad-masspsykos gav ett ypperligt tillfälle till att tjäna pengar.

    SvaraRadera
  15. Hej Lou,

    Har du någon uppfattning om hur många ipad2 som den butik som du köade till fick in?

    SvaraRadera
  16. Färre än 10 av några varianter (12 totalt) men totalt kanske 200, 3G räckte längst eftersom de flesta köper wifi-modellen.s

    SvaraRadera
  17. Fem pence från mig: Har läst den här bloggen ett tag, lixom dom övriga branchkollegorna, finanstankar, lundaluppen och allt vad dom nu heter, plus lite utrikiska kollegor. Min tanke blir då att, ja, Buffet är en mäktig man. Bevisligen med huvudet på skaft. Men en sak jag ställer mig frågande till är, behöver man verkligen förstå allt man investerar i? Personligen är det extremt få saker jag förstår. Jag fattar inte ett piss om datorer. Jag fattar inte ett skit om telecom och jag fattar fan knappt hur man bygger ett hus. Däremot kan jag läsa, och jag läser mkt, och jag tror mig ha en förmåga att hyggligt gissa vem som har rätt. Är mina antaganden bara rätt tillräckligt mkt oftare än jag har fel så blir det bra till slut.

    Sålunda, ett stort tack till samtliga er som bidrar med bra saker på olika bloggar, och diskussioner. Det är ruggigt övervärde i att samla in kunskap därifrån istället för att läsa all piss DI (hänt i veckan?).

    Ska jag bidra med nåt annat än smicker? Den som skiter ner sig på lång sikt pga stråldoser i Japan vet inte vad dom snackar om. Inte på sikt iaf. Det är nog tveksamt om tom en regelrätt härdsmälta har rätt att kallas katastrof, iaf räknat i människoliv (ur ett miljömässigt långsiktigt perspektiv kanske det blir en annan sak). Summan cancerfall efter Tjernobyl var 25. TJUGOFEM. Det är ingen stor summa. Ska man se det krasst var antagligen inte bortfallet i köpkraft så imponerande heller iom dessa 25 personers sjukdom/död.

    /B

    SvaraRadera
  18. Till B
    Tänk på att du blir duktig på det du gör vad det nu är !
    Jag har genomskådat endel analyser som handlat om sådant jag ansett mig begripa och handlat effter det , Såväl avstått att köpa då jag misstrott analys och handlat då jag ansett den stämma det har gett resultat ! Fast i bland chansar man ju lite med innom sådant man bara tror sig ha en uppfattning om ; )


    Och till Lou . Läste i går i senaste numret av Aktiespararna en analys om Nokia och samarbetet med Microsoft bla . Vad kommer det att leda till ? Vem kunde ana att Nokia skulle falla ur så kraftigt som det gjort vad gäller mobiltelefoner eller tappa så kraftigt kanske man ska säga . Vem kunde tro det för 10 år sedan att det skulle bli så ? Inte jag i allafall och det är därför bla jag säger att jag inte kan nått om detta . Jag kan heller inget om datorer de ska bara fungera då är det bra . Därför passar jag mig för dessa aktier . Men kanske man ska ta in lite utbombade Nokia aktier ? Aktiespararna rekar det .

    Mvh / Fabrikörn

    SvaraRadera