onsdag 9 mars 2011

Swedbanks guldkalv


Som jag har skrivit om många gånger tidigare kommer Swedbanks återvinningar av tidigare reservationer att med all sannolikhet få mycket stor betydelse för resultatet. I slutet av förra året började äntligen kreditförlusterna bli positiva tack vare detta och med gårdagens besked om att man återvunit hela 540 miljoner kronor i Baltikum under januari och februari är det uppenbart att återvinningstakten ökar kraftigt.

Sista kvartalet låg årstakten på runt två miljarder kr men med 540 miljoner på två månader ligger man nu på 3,2 miljarder.

Beskedet att man återfått fordringar från Lehman-konkursen är förstås också positivt men här har man ju uppenbarligen känt sig säker tack vare de säkerheter man övertog vid konkursen.

Med 1,16 miljarder aktier blir det 2,75 kr i "vinst" under detta år och om den ökande trenden håller i sig förstås mycket mer. Egentligen är det kanske fel att sätta citationtecken för vinst i detta sammanhang eftersom de bokade förluster som reservationerna medförde under 2009 och 2010 aldrig presenterades som något annat än just förluster.

Det finns idag över 13 miljarder reserverat för kreditförluster i Baltikum och ytterligare fem miljarder för Ukraina...

5 kommentarer:

  1. Hej Lou, Efter ett par veckors semester har jag läst igenom din blogg med kommentarer och ser hur "påhoppad" du blivit för dina inlägg om Swedbank. Det är rätt roligt att folk orkar irritera sig så mycket. Lika roligt att de som irriterar sig så mycket inte har egna bloggar att skriva på. Hur orkar man...???

    En rolig kommentar var den som ville ha din analys på excellark... Min farfar läste aldrig annat än sista sidan i Aktiespararna där det endast finns extremt enkla nyckeltal tabellerade, P/E, EK etc etc... detta räckte för att han skulle bli enormt framgångsrik. Förmodligen minst lika framgångsrik som många av de mer kända personligheterna. Ju mer detaljer man tittar på desto mer träd hittar man och mindre himmel.

    Folk verkar inte ha förstått att du bedömde att det fanns risker med Swedbank, men, precis som du säger, "risk/reward", var så övertygande att man knappast kunde låta bli att köpa en del på "chans". Varför detta fortfarande inte skulle kunna vara Fundamentalanalys i sitt sannaste slag fattar jag inte. Det är ju hela tiden risk/reward som man är ute efter i Fundamentalanalys.

    Riskerna att staten skulle låta Swedbank gå omkull var så ofantligt små att de knappt existerade. Jag förstår inte hur folk kunde tro något annat. Hade Swedbank kollapsat hade SEB kollapsat och därefter SHB inom loppet av några år.

    För mig har Swedbank varit ett "turn-around-case" hela tiden. Inte något som jag längtat efter att äga under längre tid. Jag håller med om att aktiekursen kommer att kunna stiga ganska rejält från dagens nivåer. På sikt kommer vi såklart att komma till både 200 kr och över, men det kan nog dröja. Jag har bestämt mig för att huvuddelen av återvinningarna är gjorda och att banken mer och mer går mot ett "normalvärderat" case, vilket också gjort att jag sålt ganska stora innehav i Swedbank för ca 106 kr. Detta har dock väldigt mycket att göra med att både HM och Tele2 fått ganska attraktiva profiler på sistone, samt att jag varit mer eller mindre all-in i Swedbank under en mycket lång tid. Nu sover jag klart bättre om nätterna.

    Dina kritiker borde fokusera på att se till dina resultat mer. Man får väl själv avgöra om man vill följa efter eller inte. Att håna någon som lyckats slå börsen med 600-1000% är ju i det närmaste fånigt. Självklart kan det komma minor framöver, men inte ens SSAB har ju varit en negativ avkastning sedan den rekommendationen kom. SSAB lär dessutom stiga vad det lider. Bara för att det inte går i raketfart ett par år innebär ju inte att det är en dålig akite heller.

    Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker det är kul att du hållt ut och skriver så mycket. För mig går det i svackor, men jag läser ändå det alla andra bra skribenter delar med sig av. För min del handlar både bloggandet och läsandet av andras bloggar om att få en bredare bild av de mer personliga inställningarna som finns. Media och gammelmedia är inte alltid de skarpaste, som vi ju alla vet, och det kan därför vara kul att höra vad andra tycker och tänker i frågan. Jag är väldigt glad över att ha hittat någon som funderar och resonerar i liknande banor som jag. Oavsett man är fundamentalanalytiker, utdelningsinvesterare, värdeinvesterare eller vad f-n som helst så är vi alla ute efter att tjäna pengar. Några gör det mer framgångsrikt än andra. Att hitta lågvärderade turn-around-case som fundamentalt har mycket som talar för dem är helt klart en vinnande strategi sålänge man inte går all-in till varje pris, i varje läge.

    Lycka till Lou, ta inte åt dig av den fåniga kritiken... Hur var det nu, "The future does not belong to the faint hearted, it belongs to the brave..." eller?

    SvaraRadera
  2. Tack för alla bra inlägg Lou. Följer dina blogg dagligen. Och Nils. Nu när du är tillbaks så vill jag se en uppdatering av din blogg!! ;) Saknat dina inlägg.

    //Jonas

    SvaraRadera
  3. Hej Nils, din gamle kapitalist!

    Inte minst har framtiden tillhört oss som inte lyssnat på drevjournalistiken utan våra egna och likasinnades resonemang. Tänk när vi sommaren 2009 räknade på vad bara *minskade* kreditförluster skulle innebära för banken och när återvinningarna borde börja komma...

    Jag tar inte åt mig av tjafset, men det är synd att sånt ska ta upp plats för det är mkt mer givande för alla om man istället debatterar konstruktivt, att skriva att nån har fel eller är dum utan att motivera sig är inte så konstruktivt. Fast det är ju ganska mycket lyteskomik över någon som i en diskussion om Swedbank skriver att det är bra att man finns så man kan köpa de aktier han själv vill sälja, men kanske var jag den som befriade honom från Swedbank-aktier våren 2009.

    Om man tror mer på nåt annat är det vettigt att flytta över, men själv är jag mkt optimistisk vad gäller Swedbank, jag tror de kommer att kunna återvinna det mesta av de återstående reserveringarna men vi får se hur det blir med det.

    SSAB tror jag på, men jag tror idag mkt mer på Apple, SSAB är ett mkt bra företag, men höga råvarupriser är ett problem för dem, jag borde ha sålt dem och köpt Boliden för två år sen eftersom jag trodde och tror så mkt på metallprisuppgångar. Det var korkat och överdrivet diversifierat. Fast att ha köpt på 55 och sålt på över 90 kr är ju inte illa heller.

    Egentligen tycker jag att även redovisningar per kvartal av ens förvaltning är för kortsiktigt, men det är nog nödvändigt när man sticker ut hakan som jag. Hittills i år har det fortsatt att gå bra trots att MIT tredje största innehav H&M backat trots företagets fina resultat, men de kommer att komma starkt en dag, företaget och aktien går ju förr eller senare hand i hand.

    SvaraRadera
  4. Bekymrad Swedbankägare9 mars 2011 kl. 20:11

    Hej Lou, tack för en bra blogg!
    Har du koll på hur nöjdheten med de svenska bankerna ser ut. Om jag inte missminner mig var det senaste jag läste att Swedbank är på ett sluttande plan med allt fler missnöjda kunder. Argumentet har varit i stil med att de får för låg ränta på sina sparkonton och fler har tagit steget att byta bank till ett sparkonto med högre ränta. Men situationen kanske har förbättrats nu när kreditförlusterna är över och de kan få bättre upplåningsvilkor?

    SvaraRadera
  5. "Dina kritiker borde fokusera på att se till dina resultat mer."

    Det är det som är problemet. Lous anhängare ser 100 % till resultat. Hans motståndare ser 100 % till riskerna och vad som kunde ha hänt. En mer sansad syn på det hela vore på sin plats kan jag tycka.

    Min åsikt är att Swedbank i grunden är ett osunt företag, där främst synen på risk och risktagande ger sken av alltför djupt rotade strukturer i bankens affär. Man kan tala om Swedbank var ett turnaaroundcase, att konkursrisken var x % och att det därför var motiverat att köpa, men egentligen bryr jag mig inte om det.

    Jag köper hellre företag som sund syn på risk och som inte bara vill maximera vinsten kortsiktigt. När det finns så många fina bolag är min tanke att jag vill äga något av dem företagen i stället.

    SvaraRadera