torsdag 10 mars 2011
iPad den nya iPod
Jag tror väldigt mycket på vad Peter Lynchs variant av "invest in what you know" (Buffett använder också uttrycket liksom många andra, men kanske på lite annat sätt). Lynch var ute i gallerior och kollade vad folk köpte och var det var kö. Sen köpte han aktien om finanserna m.m. verkade bra, men han började oftast med sin "field study".
En oväntad ögonöppnre var för mig som sagt att använda min nya iPad i slutet av förra året. Sedan dess har alltfler förstått att detta är en egen produktkategori ("post-PC device" etc.) och saker händer mycket snabbt, senast med presentationen av iPad 2 och det fokus produkten får av jättebolaget.
Jag tycker man måste vara både döv och blind för att missa vad Apple just nu gör med iPad. Man satsar enorma resurser på att helt slå undan benen på de fyra-fem företag som skulle kunna göra en offensiv värd namnet mot iPads totala dominans i segmentet. Det är i grunden samma sak som man gjorde med iPod, med skillnaden att där var marknaden redan betydligt mer etablerad med snarlika produkter med lågt pris. Dock satsade man stort med sin high end-produkt och vann över alla som hade råd att skaffa en iPod. Därefter släppte man enklare och billigare modeller och tog denna marknad också.
Många teknikanalytiker har gjort allt för att få Samsungs Galaxy Tab till den Stora Utmanaren till iPod (precis som med diverse mobiler mot iPhone), men hallå? Ingen kan väl när han provar den förvuxna telefonen från Samsung få för sig att den skulle vara en realistisk utmanare till iPad? Inte nog med att den är klumpig och grafiken hackar, till råga på allt är den dyrare. Nu kommer en ny version (datum okänt) med 10 tumsskärm, men t.o.m. Samsung har sagt att den måste göras om för att den inte håller måttet mot iPad 2.
En inte allför vågad gissning är att den inte håller måttet mot "iPad 1" heller. Samsung har också fått dementera sitt tidigare påstående att man har sålt två miljoner Galaxy Tab. I själva verket har man levererat ut den mängden, men försäljningen har enligt en Samsung-chef varit "small", vilket Samsung sedan försökte få till att han skulle ha menat "smooth". OK, visst!
iPad är naturligtvis inte avgörande för Apples framtid, än mindre om man kommer att behålla 95 % av marknaden eller inte, men det är uppenbart (i alla fall för oss som äger en) att iPad-liknande produkter, kalla dem vad du vill, kommer att bli en jättelik produktkategori inom inte alltför lång tid.
Idag pekar som jag ser det absolut allt på att Apple kommer att dominera denna liksom de dominerar "mp3-spelarna". Med nästa modell har Apple säkert fått ned vikten ytterligare och en 300 dpi ("retina") skärm och kommer säkert om mindre än ett år. Med lite tur för oss Apple-ägare lägger då flera konkurrenter ned verksamheten eller nöjer sig med att vara en nischspelare och Apple säljer förhoppningsvis då långt över 25 miljoner enheter om året.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Apple ligger bra före när det gäller "PADS".
SvaraRaderaNär det gäller mobiltelefoner så tror jag Apple kommer få hård konkurrens från google framöver eftersom deras populära plattform "android" spottas ut i nästan alla nya mobiler (förutom Nokia...)
Å andra sidan är det svårt att jämföra Apple och Google eftersom google i första hand satsar på Android och inte på själva mobilförsäljningen. Trogna Applekunder kommer antagligen fortsätta med sina Iphones framöver också.
Mvh //Ekonomisk Trygghet
Snarare än andra mobiltillverkare tror jag att man ska kolla på datortillverkare som konkurrenter. Ipad är såvitt jag kan se en laptop med touchscreen istället för tangentbord. Framtida konkurrenter är nog ACER, Asus, HP, Dell etc.
SvaraRadera/david
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=QhWKR7Fmv4jDLbBY
David: jag tror du har helt fel, så trodde jag också innan jag fick egen erfarenhet av iPad. Det är en helt ny produkt, inte en laptopversion.
SvaraRaderaJag tror precis som dig väldigt mycket på Apple och H&M. Det som jag tycker är lite jobbigt med Appleaktierna är attde handlas i dollar och dollarn går inget vidare. Hur tänker du här?
SvaraRaderaJag tror du skulle gilla den här!
SvaraRaderahttp://svtplay.se/v/2350137/test_surfplattor
Mvh
4020
Bra länk till en kul test!
SvaraRaderaHar nu själv få titta och känna lite på en Ipad - imponerande att bara hålla i den och surfa lite. Är bra sugen på att köpa en!
Men frågan är ju om man kanske istället ska hålla sig ifrån det tills lite mer lulllull har kommit, exempelvis mer minne, telefonfunktionalitet och flash-stöd och istället köpa Apple-aktier till motsvarande värde som en Ipad idag, för att om några år ha samma värde kvar+värdestegringen som täcker upp inköpet av en Ipad och då köpa en istället.
/Pengar-eller-livet
Ännu en succe:
SvaraRaderahttp://www.appleinsider.com/articles/11/03/11/impressive_lines_suggest_first_day_ipad_2_sales_could_hit_500k_analyst_says.html
Läs kommentarerna. Längre köer än förra året trots att distributionen var mycket bredare denna gång. Och många, många verkar ha fått gå hem utan. Skall bli *mycket* intressant att se hur många de sålt över helgen. Jag gissar på mellan 500K och 1 Miljon.
Vilket också det här inlägget bekräftar:
SvaraRaderahttp://www.appleinsider.com/articles/11/03/12/ipad_2_sells_out_in_many_locations_after_stoking_hours_long_lines.html
Jag tror att den här våren kommer att vara en bra tid att vara aktieägare i Apple om nu inte situationen i Japan utvecklas till ett total katastrof med härdsmältande kärnkraftverk och annat ruskigt. Då följer vi med ner tillsammans med alla andra marknader...
Nu börjar uppgraderingarna trilla in efter helgens succe:
SvaraRaderahttp://www.streetinsider.com/Analyst+Comments/BTIG+Raises+Price+Target+on+Apple+%28AAPL%29+To+$450,+Sees+iPad+Sales+of+$24B+in+2011/6370712.html
Finns ett par sköna citat. Tex:
They state that the company continues to show that they will not be stopped or even slowed down. Five months ago BTIG's 2011 revenue estimate for AAPL was at $86 billion while the consensus was $80 billion; and now their estimate is at $102 billion and the street is just under $100 billion.
Hittade en mycket bra summering av vad analytikerna missar med sina relativt konservativa riktkurser:
SvaraRaderahttp://blogs.forbes.com/ericjackson/2011/03/24/6-things-analysts-are-missing-about-apple/
Karl: underbara länkar (som vanligt) läste dem i Instapaper i min iPad :)
SvaraRadera