söndag 6 mars 2011

Teknikaktier för den som kan


Den utan tvekan mest förekommande kritiken bland vissa kommentatorer på mina inlägg om Apple är att det är en teknikaktie (ett f.ö. inte helt korrekt påstående till att börja med eftersom Apple idag är verksamt inom flera områden, framförallt media och telekom).

Teknik verkar många tycka helt enkelt är för riskfyllt och ska undvikas helt. Säkert stöder sig vissa på Buffetts avsersion mot teknik, men i så fall glömmer man anledningen till att Oraklet inte köper teknik- han förstår sig inte på den och köper bara inom sitt "field of competence", f.ö. förstås en mycket bra regel. Han nser sig inte kunna förutsäga var dessa bolag kommer att vara i framtiden, men han säger inte att ingen kan förutsäga det- en mycket stor skillnad.

Det är alltså som med all annan investering- förstår man företaget och branschen så är risken låg, förstår man dem inte är risken enorm. Visst, den stora utmaningen med tekni är att utvecklingen går mycket fort och det som är mycket populärt idag kan vara ute i morgon (Facebook...). Värdeinvestering handlar dock förstås om att hitta det som inte är fullvärderat idag och då lämpar sig teknik utmärkt.

Teknik är alltså inte alls fel eller farligt att investera i under förutsättning att man kan tekniken. Lättrörligheten är inte bara en fiende, utan också en möjlighet- den som framgångsrikt förutsäger vad som är på gång belönas rikligt. Visst är det alltid mycket enklare att se i efterhand hur man borde ha gjort, men vissa succéer som t.ex. Microsoft var ganska uppenbara för den med basala kunskaper om PC-marknaden (alla datorer behöver ett operativsystem och logiskt sett finns det bara utrymme för en riktigt stor spelare) och även den som kom in mycket sent kunde tjäna stora pengar.

Det är förmågan till enkla, logiska resonemang som avgör om man lyckas med teknik av olika slag- de som kan dra hyfsat korrketa slutsatser om framtiden lyckas, andra gör det inte. Själv håller jag mig till aktier med mer lättbegriplig teknik eftersom jag inte har avancerade kunskaper i ämnet, men jag skulle aldrig låta bli att investera i det jag anser mig begripa och ser en stor uppsida i bara för att det är teknik. Den som gör det är lika fördomsfull som de som inte köper H&M för att det är "dåliga kläder" eller inte köper Swedbank för att de inte tycker om banken av någon anledning.

2 kommentarer:

  1. Du har helt rätt. Och Apple är ett bra exempel. Det är inte så svårt att (med lite intresse för och kunskap i teknik) förstå vad de försöker göra och vilken utväxling det är på väg att få. Personligen avstod jag att köpa oljebolaget Enquest på introduktion när jag insåg att jag inte fattade ett smack av allt det tekniska när jag läste prospektet. I efterhand var det kanske ett misstag eftersom jag inte kunde låta bli att gå in senare i alla fall, av den enkla anledningen att det förmodligen är en bra ide att äga aktier i ett producerande, skuldfritt oljebolag när oljepriset ligger närmare $120. Jag fattar fortfarande inte mycket av vad deras tekniska tillgångar har för betydelse i sammahanget, vilket ju är en risk :)

    SvaraRadera
  2. Detta skriver jag med min iPad, som med nya iPos känner man instinktivt att detta är top of the line, precis så är det. iPad är en vinnare, precis som övriga Apple- produkter.

    SvaraRadera