tisdag 6 juni 2017

Apples planer


I juni 2011 höll Apple som vanligt sin stora årliga utvecklarkonferens WWDC. Marknaden hade stora förväntningar på att man skulle presentera en uppföljare till succén iPhone 4 och kanske fler hårdvarunyheter. Besvikelsen blev stor när den enda större nyheten var iCloud som Apple beskrev som ett jättekliv framåt för bolaget. Detta tilldrog sig nämligen på den tiden då det knappt fanns några molntjänster förutom lagring och t.ex. en nedladdning från iTunes var en enstaka transaktion som man måste spara på en dator för att kunna kopiera till olika enheter. Om man råkade radera "originalet" så var det bara att köpa det på nytt.



Eftersom den allvetande marknaden vet vad den gör så handlades aktien ned till 45 dollar, återhämtade sig sedan månaderna efteråt men rasade på nytt när man i september presenterade iPhone 4S som istället för nytt utseende lockade med assistenten Siri. Iphone 4S blev sedan en rungande succé under julkvartalet och aktien steg sedan under ungefär ett år varefter den rasade igen 2013 ned till 55 dollar.

Idag är Services, som till allra största delen består av tjänster som möjliggjorts av iCloud, Apples största segment efter iPhone med en kvartalsomsättning på över sju miljarder dollar, tjugoprocentig tillväxt och fantastisk marginal. Apple värderas över 800 miljarder dollar.

Igår var det så dags igen för WWDC och marknaden blev inte imponerad. Den är dock mycket mer välvilligt inställd till Apple nuförtiden och något ras blev det inte. 

Det var dock en mycket betydelsefull presentation igår och förutom diverse nyheter inom operativsystemen och iPad och Mac så presenterades tre stora nyheter som garanterat kommer att få mycket större betydelse än vad de flesta tror idag. 




HomePod

Enligt alla recensioner som jag läst är Apples högtalare/assistent långt mycket bättre än konkurrenternas produkter, främst Amazon Echo och Sonos. Både som assistent och som högtalare. Detta är helt i linje med Apples modus operandi- man väntar tills man har en mycket bra produkt (se t.ex. AirPods från i fjol) färdig och i och med sin nya prissättningsmodell, som startades med AirPods-hörlurarna, så lägger man sig långt ned i marknaden prismässigt och slår sedan konkurrenterna sönder och samman. Detta går att döma av vad som hänt inom bluetooth-hörlursmarknaden nu mycket snabbare än vad som var fallet med iPod, iPhone, iPad och Apple Watch som var dyrare jämfört med marknaden när de presenterades.


AR Kit

Apples första steg in i augmented reality består av utvecklarverktyg som möjliggör appar/spel där man placerar en digital verklighet i den fysiska verkligheten. Denna kan ses genom bildskärmen på mobilen och ipad. Ungefär som den mycket basala varianten i Pokémon Go förra året. iOS är en av världens största spelplattformar idag och denna teknik har föstås enorma möjligheter utanför spelvärlden också.



Apple Pay Cash

Apple Pay är ingen stor del av Apple ännu men den växer så det knakar och introduceras till alltfler länder. Nyheten nu är att man ska kunna skicka pengar via iMessage till vemsomhelst (som har en iPhone förstås...) helt utan kostnad och använda dessa pengar till köp av Apple, överallt där Apple Pay accepteras samt föra över pengarna utan kostnad till en vanlig bank.



Detta är bara ännu ett exempel på vad man kan göra när man har hundratals miljoner användare av ens produkter, framförallt förstås iPhone. Man behöver, precis som det har visat sig med just Apple Pay men också med Apple Music osv, inte skapa en kundbas. När alla andra måste göra en massa reklam och bygga relationer med nya kunder så behöver Apple bara presentera det, pusha det i operativsystemet och så har man en ny business i liknande storlek som de existerande konkurrenterna på marknaden. 


Inga av dessa nyheter kommer att bli en ny iPhone förstås men det är heller inte planen. De kommer var och en att få allt större betydelse och dra in pengar, främst till Services, göra Apples kundbas, ännu större, mer trogen och mer benägen att betala för nöjet att vara kund. Marknaden förstår det kanske inte idag men det är så det kommer att bli.



4 kommentarer:

  1. De HomePods som visades upp kunde bara två saker:
    1. Starta animeringen om man sa Hey Siri (De kunde alltså inte utföra några röstkommandon)
    2. Spela ljud m.h.a. AirPlay

    Jag har svårt att förstå hur de kan vara "mycket bättre än konkurrenternas produkter" då?

    En röstassistent som inte ger svar är väl bortom värdelöst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har enligt samstämmiga recensioner fantastiskt ljud och kommer förstås att klara allt som annonserats när den släpps om ett halvår.

      Radera
  2. Håller med gmo lite där.
    Att sen HomePods är bunden till Apple music eller iTunes känns med lite konstigt då man förmodligen tappar en väldigt massa potentiella kunder som sitter på Spotify, Pandora, Google music etc..

    Och att jämföra med Sonos känns lite som äpplen och päron. Visst, båda är högtalare men den ena spelar bara musik och den andra gör mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syftet med den är knappast att sälja maximalt antal. Snarare att stödja Apples ekosystem.

      Radera