torsdag 8 juni 2017

Hitta flatliners


En av de mest iögonfallande saker jag upptäckte när jag började intressera mig för LeoVegas i mars var det uppenbara- deras aktie hade i princip inte gått någonstans under det år de hade varit noterade. Den hade legat på "30+" mest hela tiden. Detta hade förstås varit förväntat om allting bara hade puttrat på i bolaget men de hade levererat stadigt bättre omsättning och resultat under året. 

Som jag skrev då (läs "LeoVegas låga värdering") så fanns det nog ett antal skäl till att aktien inte hade rört sig men det kändes väldigt sannolikt att detta inte skulle fortsätta. Det gjorde det inte och aktien är upp 70 % på drygt två månader sedan dess. 



Naturligtvis trodde jag inte att detta skulle ske så snabbt efter mitt första köp men jag misstänker att detta inte är det enda fallet som man kan hitta sådana här genvägar till avkastning. Inte sällan får man ju sitta med aktien ett bra tag, som jag och många andra i Catena Media just nu, innan man får utdelning men om man kan tjäna tid genom att medvetet leta efter utmärkta bolag som stått mer eller mindre still under en längre tid så är det förstås högintressant.

För ett par veckor sedan skrev jag i ett svagt ögonblick på Twitter att jag tror att LEO kommer att gå över 100 kr i år. Detta är som jag också skrev spekulativt men jag tror inte alls att det är någon omöjlighet. Företaget ångar fram just nu och har flera nya vertikaler och även den italienska marknaden genom ett uppköp. Lägg sedan, minst lika viktigt när man har ett så kort tidspann, till att aktien verkligen har upptäckts av marknaden och analytikerna nu.



Vi får se förstås men själv har jag stadigt ökat mitt innehav vilket tillsammans med den enorma uppgången har gjort dem till mitt tredje största innehav idag. Jag kan inte se någonting som i närtid skulle kunna få mig att sälja dem. Troligen äger jag fortfarande LEO om tre-fyra år.

2 kommentarer:

  1. Skulle du räkna Resurs Bank som en liknande aktie?
    1 år +-0 samtidigt som de växer 15-20% (inte lika extremt som LEO, men still)

    SvaraRadera
  2. Vad är din åsikt om Mr Green? Den har också stampat länge och väl. Ser du några triggers eller skäl till att den ska hållas tillbaka? Mvh

    SvaraRadera