onsdag 14 juni 2017

Beroende av Storytel


Jag tipsades om Storytel (aktien) av en investerare med insyn i branschen i vintras och har ägt en mindre post sedan dess som jag också ökade lite i våras. Det är något av en chansning men väldigt intressant samtidigt. Intressant genom att de dels är väldigt duktiga på vad de gör och genom att de verkar disruptivt i en väletablerad bransch. Det är svårt att tro att lyssning på böcker inte har fått sitt definitiva genombrott nu när vi alla har smartphones och streaming är enkelt och avbrottsfritt. Det vore som att tro att vi kommer att gå tillbaka till att köpa cd-skivor. Om inte annat så talar Storytels intäktstillväxt kvartal för kvartal sitt tydliga språk.




"Invest in what you know" sade som bekant Peter Lynch och förutom Apple och Starbucks så är nog Storytel det företag som jag känner bäst genom eget användande. Jag  är sedan ett halvår medlem och använder tjänsten absolut varje dag. Även om jag lyssnar på utvalda poddar sedan många år så är det få saker som går upp emot att lyssna på bra böcker. Tidigare köpte jag ibland ljudböcker men kostnaden var ju densamma som att köpa boken och detta gjorde att jag ofta drog mig för att köpa. Sedan jag blev kund hos Storytel har jag kunna lyssna på alla de biografier jag funderat på att köpa (Bezos, Icahn, Musk m.fl.) och massor av böcker jag inte hade en aning om att de fanns. Detta är beroendeframkallande på samma sätt som Apples produkter. Har man börjat så fortsätter man använda Storytel. Tjänsten omfattar även ett enormt internationellt utbud av e-böcker.



Att ett företag har en bra produkt eller tjänst är förstås inte ett tillräckligt skäl att äga aktien utan första steget. Trovärdigheten i affärsmodellen är nästa steg. Att köpa upp kataloger likt musikstreamingtjänsterna samt att i viss mån egenproducera material är förstås oerhört skalbart och detta är det andra skälet till att jag tror på aktien. Man har idag endast verksamhet i Norden, Holland och Polen, men håller på att starta i Ryssland och Indien. Det påminner förstås väldigt mycket om mitt innehav Netflix men snarast som Netflix för tio år sedan när man hade mycket begränsad geografisk spridning och fortfarande kände sig fram vad gäller vilka marknaden man skulle satsa på.

Att man arbetar med prenumerationer är förstås väldigt bra både ur strikt lönsamhetsperspektiv då dessa i regel ger mycket säkra och stabila intäkter men också ur ett väderingsperspektiv på aktien. Marknaden älskar som bekant prenumerationer. En hängiven, uppenbart duktig VD och storägare är ytterligare lök på laxen. Att vinsten är begränsad är inte det väsentliga här, utan att de över huvudtaget gör vinst är imponerande, liksom att de har en fin kassa.





Min bedömning är att Storytel har en väldigt stor marknad man kan växa på under många år. Att titta för mycket på lönsamheten idag är att missa skogen för att det står träd i vägen. Jag tror inte på någon större lönsamhet innan man byggt upp sin organisation globalt, precis som för Netflix. Om de lyckas så kommer lönsamheten.

Jag tänker inte försöka mig på någon prognos för Storytels kommande kvartal eller göra en fullständig genomlysning av företaget här. Den som är intresserad får läsa på mer och, framförallt prova tjänsten vilket man kan göra gratis i två veckor. Det är omöjligt att veta hur intäkterna kommer att utvecklas de närmaste året så varför gissa, jag äger aktien idag för att jag tycker att det är ett tillfälle som är dumt att missa- att redan idag kunna äga en del av något som kan vara ett globalt svenskt förlag om några år.


7 kommentarer:

  1. Förklara gärna för en ovetande, men jag har aldrig förstått vad Storytel har att sätta emot när Apple, Amazon eller varför inte Netflix får upp ögonen för denna marknad. Bara en konstruktiv fråga eftersom jag inte förstår. Förklara gärna. Är det att de främst verkar på den svenskspråkiga marknaden?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. First mover är alltid bra förstås men jag har mycket svårt att se vad t.ex. Apple eller Netflix skulle få för sig att göra här. Amazon kanske. Dock är ju detta helt språkbundet- man kan ju inte precis lägga in en textremsa i ljudböcker och såvitt jag vet har Storytel inga planer på att gå in i USA där det redan finns flera konkurrenter. Jag tror de vet vad de gör helt enkelt.

      Radera
  2. Roligt att du tar upp Storytel. Har funderat länge. Kursuppgången skrämmer lite. Sen tänker jag på Spotify. De verkar ju blöda pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spotify har ju en mycket svårare situation- musikbranschen styrs av några få bolag och dessa sätter priserna.

      Radera
  3. Tänker lite som du och har inväntat nyheter, slog till med en liten post i vintras när de tydligen stod som högst, så jag är ner 11% .
    Köpte samtidigt en liten post i Hövding som säljer allt de kan tillverka och är det bästa alternativet till den förhatliga cykelhjälmen.
    Där är jag ner 27% idag. Min timing är inte den bästa. Men jag tror på båda på lång sikt.
    Just nu är de nog billiga? Så jag kanske ökar eller väntar till kurserna börjar ta fart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hövding tror jag absolut inte på men Storytel är ju en utpräglat långsiktig placering som sagt så man får stå ut med nedgångar.

      Radera
  4. Hur skulle du säga att Storytels produkt, vad gäler kvalitet och utbud, står sig emot de nya aktörer man börjar höra mer om, exempelvis Bookbeat och Nextory?

    Vad anser du ST har för framtida konkurrensfördelar gentemot dessa?

    SvaraRadera